بررسی نقش پدر در تربیت کودکان

​​​​​​​مهمترین نقش پدر در تربیت کودک دختر محبت کردن و مهر ورزیدن به او است زیرا یکی از مهم ترین دلایل خطا کردن دختر در آینده همین بی مهری از جانب پدر است. پس عشق ورزیدن و محبت کردن در کنار اقتدار پدر می تواند روش بسیار خوبی در تربیت دختر باشد. در این مطلب به نقش پدر در تربیت فرزند دختر و پسر اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 18 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی نقش پدر در تربیت کودکان
نقش پدر در تربیت کودک به گونه ای است که کودک پسر پدرش را نماینده عقل و خرد و دانایی می داند.
 

مقدمه

پدران بر خلاف تصورشان نقش مهمی در تربیت کودک دارند. این گونه نیست که تمام وظایف به عهده مادران باشد. اهمیت نقش پدر در تربیت کودک بیشتر بعد از تولد به چشم می آید. البته در دوران بارداری نیز نقش وی بسیار مهم است. شما به عنوان پدر چه در دوران بارداری و چه بعد از تولد به طور غیر مستقیم بر روی سلامت کودک تان تاثیر می گذارید.

در این مقاله به شما پدران عزیز چند توصیه مهم می کنیم تا دریابید مفهوم واقعی نقش پدر در تربیت فرزند چیست و چگونه می توانید در حین بارداری یا پس از تولد در زندگی او نقش داشته باشید. پدر علاوه بر تامین مخارج فرزند مسئول پرورش فرهنگی فرزندان است. پدر معلم اول کودک است. پس بهتر است درباره تربیت کودک خود بیشتر مطالعه کند. نقش پدر در تربیت کودک از دو جنبه قابل بحث است.

•    نقش پدر در تربیت کودک پسر
•    نقش پدر در تربیت کودک دختر
 

نقش پدر در تربیت کودک پسر

کودک در بدو تولد پدر را نمی شناسد و بیشتر ارتباط وی با مادر است. پس بهتر است پدر به مادر او مهربانی و محبت کند. زیرا هر چقدر ارتباط پدر با مادر نوزاد خوب باشد حس نوزاد نسبت به پدر بهتر خواهد شد. نقش پدر در تربیت کودک به گونه ای است که کودک پسر پدرش را نماینده عقل و خرد و دانایی می داند. کودک پسر پدرش را کلیدی برای قفل های بازنشده اش می داند. پدر راه مبارزه با مشکلاتش را به پسرش می آموزد و در واقع پدر تکیه گاهی برای او خواهد بود.
 
اثر پذیری پسرها از پدران
پسر ها سعی می کنند که استراتژی پدرشان را برای حل مسائل و مشکلات زندگی به کار ببرند. در نقش پدر بر تربیت کودک همین بس که آنها ناخودآگاه تاثیر مستقیمی بر روی کودک شان می گذارند. پسر ها دوست دارند که مانند پدرشان نظم و قانون داشته باشند و اگر پدر در زندگی خود نظم و ضابطه نداشته باشد مطمئنا فرزندشان نیز بی مسئولیت و بی تفاوت بار خواهد آمد.

اگر پدر مسئول و فعال باشد کودکش نیز از او الگو برداری خواهد کرد. پسر دوست دارد موفقیت و توانمندی را از پدرش بگیرد. این به این معنا نیست که از مادر نمی تواند الگو برداری کند بلکه منظور این است که اثر پدر بر فرزندش مستقیم است.

اگر پدر خود مسئول نباشد نمی تواند به پسر خود نیز بگوید مسئول باش. یکی دیگر از  موارد نقش پدر در تربیت کودک آموزش مدیریت در زندگی است. مدیریت مادر و پدر متفاوت است. مدیریت مادر بیشتر عاطفی است و مدیریت پدر اجتماعی. پسر ها مادر را نماینده کانون خانواده و پدر را نماینده اجتماع می دانند و از او الگو برداری می کنند.
 
محبت پدر به کودک
مهمترین نقش پدر بر تربیت کودک محبت و عشق ورزیدن است. اگر در خانواده ای پدر به همسر خود عشق بورزد و به او محبت کند، رفتار وی تاثیر بسیار زیادی بر روی کودک پسر خواهد داشت. زیرا کودکان پسر معمولا سفت و محکم هستند و کمتر محبت خود را ابراز می کنند. پدر های عزیز شک نکنید که در این رابطه تاثیر حضور و رفتار شما در خانواده مستقیم است.فرزند پسر امید به آینده را از پدر می آموزد. اگر پدری منفی گرا باشد و به خانواده انرژی منفی بدهد فرزند از او الگو برداری می کند و به دوستان خود بدبین می شود. کودک امید به آینده را از دست می دهد و دیگر هدفی برای رسیدن نخواهد داشت و انگیزه ای نیز ندارد. شاید روابط بین پدر و پسر در یک دیدگاه سخت به نظر بیاید اما پدر با روش های هوشمندانه خود می تواند روی پسرش تاثیر مثبت بگذارد و پسرش از او حرف شنوی داشته باشد. اهمیت نقش پدر در تربیت کودک بسیار موثر خواهد بود.
 

نقش پدر در تربیت دختر

دختر ها معمولا حساس و شکننده هستند و به همین نسبت باید با آنها لطیف تر برخورد شود. اگر این طور نباشد تبدیل به زنی غیر منطقی خواهد شد. نحوه تربیت مادر به نحوی است که با روحیه او سازگار است ولی پدر باید بسیار محافظه کارانه عمل کند. اگر پدر بتواند با دخترش ارتباط داشته باشد می تواند روحیه حساس او را درک کند.

گاهی برخی از رفتارهای پدر می تواند از دختر فردی محکم و مستقل بار بیاورد. چه اشکالی دارد اتفاقا در این جامعه دختر باید خشن و محکم بوده تا بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. اگر پدر بتواند کودک دختر خود را از محبت اشباع کند این کودک در آینده و در سنین نوجوانی عشق و محبت را از افراد بیگانه طلب نخواهد کرد و با دیدگاه منطقی به جامعه نگاه می کند نه عاطفی.
 
پدر تکیه گاه خانواده
شاید پدران با خود فکر کنند همین که بیرون کار می کنند و مخارج خانواده خود را تامین می کنند کافیست. اما در اهمیت نقش پدر در تربیت کودک همین بس که فرزند پدر را امید زندگی خود می داند. فرزند با وجود پدر است که برای خود هدف سازی می کند. او تکیه گاه فرزندش است و به او برای رسیدن به موفقیت امید می دهد. حال این بچه کودک باشد و چه بزرگ... پدر برای همیشه تکیه گاه اوست.

مهمترین نقش پدر در تربیت کودک دختر محبت کردن و مهر ورزیدن به او است زیرا یکی از مهم ترین دلایل خطا کردن دختر در آینده همین بی مهری از جانب پدر است. پس عشق ورزیدن و محبت کردن در کنار اقتدار پدر می تواند روش بسیار خوبی در تربیت دختر باشد. البته بعضی از کودکان به رغم نبود پدر به موفقیت های عالی رسیده اند زیرا مادر هم جای پدر را برایش پر کرده و هم جای خودش.
 

نکاتی مهم درباره نقش پدر در تربیت فرزند

پدرهای عزیز به این موارد توجه کنند:
•    فرزند شما ناظر رفتار شما با همسرتان است.
•    فرزند شما ناظر رفتار شما در اجتماع است.
•    به کودک تان یاد می دهید چطور با مشکلات کنار بیایید و آن را حل کند.
•    فرزندتان تنها نیاز مادی ندارد، به او توجه کنید.
•    با فرزندتان بیرون بروید و آن ها را به پارک و رستوران ببرید.
•    به او یاد دهید زیبایی به نوع رفتار است نه ظاهر.
•    به او کمک کنید دوستان خوبی انتخاب کند.
•    اگر اشتباهی کردید معذرت بخواهید، فرزندتان این رفتار شما را در زندگی برای خودتان تکرار خواهند کرد.
•    به او بیاموزید چطور برای رسیدن به هدف تلاش کند.
•    به او استراتژی زندگی بیاموزید.
•    به او یاد دهید چطور از فرصت ها برای تامین نیازهای مالی خود استفاده کند.

حال که متوجه نقش پدر در تربیت کودک شدید بهتر است این موارد را در زندگی نیز به صورت عملی به کار ببرید و شاهد نتایج عالی آن باشید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.