نکات تغذیه ای برای افطار تا سحر

میوه های تابستانی آب دار، در فاصله افطار تا سحر در کنار مصرف مواد غذایی فیبردار، حرکات دودی روده را تقویت کرده و خشکی مزاج و یبوست دستگاه گوارش، را بر طرف می کند. میوه هایی مثل: هندوانه، طالبی، خربزه، زردآلو، گیلاس، هلو، شلیل قرمز، موز، سیب، گلابی، انار شیرین و ... از میوه های بسیار مفید در فاصله بین شام تا سحری، می باشند. با ما همراه باشید.
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات تغذیه ای برای افطار تا سحر
روزه داران باید، آب و مایعات کافی و نیز میوه های آبدار در فاصله بین افطار و شام تا سحر، بنوشند تا از ایجاد عوارض احتمالی بر کلیه ها، پیشگیری شود.
 

نکات تغذیه ای برای افطار تا سحر

مصرف همزمان میوه و آب ممنوع:
اکنون، بعد از استراحتی کوتاه و نماز، و تناول وعده غذایی افطار و یا شام، حداقل "دو ساعت" بعد از صرف غذای افطار و یا شام، باید برای تامین آب و رفع تشنگی در طول روز، از "شربت های خنک" و "میوه های آبدار" استفاده کنید. فاصله بین افطار تا سحر، بهترین زمان برای جبران آب بدن است. اصلا روی تامین آب بدن در هنگام سحر، حساب باز نکنید. البته مصرف "همزمان" میوه و آب، اصلا، توصیه نمی شود. روزه داران باید، آب و مایعات کافی و نیز میوه های آبدار در فاصله بین افطار و شام تا سحر، بنوشند تا از ایجاد عوارض احتمالی بر کلیه ها، پیشگیری شود. البته بهترین شاخص ارزیابی مصرف مایعات، "رنگ ادرار" است که باید به رنگ روشن، و نه "تیره" باشد.
 
نوشیدنی ها و آب، دو ساعت بعد از شام:
شربت آبلیمو عسل، شربت "خاکشیر و تخم شربتی"، شربت آلبالو، شربت گیلاس، سکنجبین و شربت "گلاب بیدمشک زعفرانی" و ماء الشعیر طبی، از نوشیدنی های مفید، و مفرح قلب و تقویت اعصاب، در ماه رمضان، محسوب می شوند. همچنین، برای گرم مزاجان، پیشنهاد می شود، خاکشیر را با کاسنی و گلاب، استفاده نمایند. اصولا زمان صحیح نوشیدن آب و دیگر مایعات، نیم ساعت قبل از غذا و دو ساعت بعد از پایان غذا است. همچنین مصرف آب و مایعات با میوه ها، بسیار مضر بوده و موجب "خلط ناصالح" و مولد بیماری است.
 
مصرف میوه ها شب قبل از خواب:
میوه های تابستانی آب دار، در فاصله افطار تا سحر در کنار مصرف مواد غذایی فیبردار، حرکات دودی روده را تقویت کرده و "خشکی مزاج" و یبوست دستگاه گوارش، را بر طرف می کند. میوه هایی مثل: هندوانه، طالبی، خربزه، زردآلو، گیلاس، هلو، شلیل قرمز، موز، سیب، گلابی، انار شیرین و. ..، از میوه های بسیار مفید در فاصله بین شام تا سحری، می باشند. از خوردن همزمان چند نوع میوه پرهیز کنید که مضر است. زیرا برخی میوه ها طبیعت گرم (خربزه، انبه، موز، انجیر و انگور) و برخی طبیعت سرد (هندوانه، خیار، آلبالو، کیوی) دارند. همچنین برخی میوئه ها، زود هضم (خربزه) و برخی دیگر دیر هضم (موز و هلو) هستند.
 
زمان صحیح مصرف میوه در طب اسلامی:
پس با توجه به این که، باید مایعات (آب و نوشیدنی ها) مورد نیاز بدن را حداقل دو ساعت بعد از افطار میل کنید و از طرفی، میوه را همراه با مایعات نخورید، پس زمان مناسب برای خوردن میوه، قبل از خواب و یا "یک و نیم ساعت" قبل از نوشیدنی سحری می باشد.
 
از دو میوه قرآنی غافل نشوید:
همچنین از دو میوه قرآنی (انجیر و زیتون) که خدواند به آن قسم یاد کرده است (و التین و الزیتون)، نیز در وعده سحر، افطار و شام، غافل نشوید. برای جبران کم خونی و کاهش قند خون در وعده سحری و شام، حتما از روغن زیتون و انجیر، استفاده کنید. زیتون و روغن آن، از جمله میوه های مفید برای سلامتی قلب و عروق، است. مصرف منظم روغن زیتون، منجر به افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) و کاهش وزن و جلوگیری از چاقی، می شود. همچنین انجیر، از مواد معدنی کلیدی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و... . تشکیل یافته است و منبع خوبی از "فیبر" می باشد که می تواند علاوه بر حفظ سلامت دستگاه گوراش و روده ها، سطح قند خون را نیز در حد نرمال، حفظ کند. در ضمن انجیر، یک میوه قلیایی است که PH بدن را در محدوده نرمال حفظ می کند و اثر اسیدهای مضر تولیدشده در معده را در طول روزه داری و گرسنگی، را خنثی می کند.

منبع : farsnews.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.