راه حلی برای چالش های در خانه ماندن در روزهای کرونایی

یکی از اتفاقاتی که در این روزهای کرونایی همه ما در حال تجربه کردن آن هستیم، در خانه ماندن های طولانی است. بیشتر افراد جامعه در سرتاسر جهان، به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، به در خانه ماندن ترغیب می شوند. از سویی این تجربه جدید ممکن است با چالش هایی همراه باشد که در این مقاله قصد داریم شما خواننده عزیز راسخون را با برخی از آن ها آشنا نموده و راه حل هایی برای غلبه بر این چالش ها خدمت شما ارائه دهیم.
سه‌شنبه، 9 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه حلی برای چالش های در خانه ماندن در روزهای کرونایی

مقدمه

ویروس کرونا تغییرات زیادی را در سرتاسر جهان ایجاد کرده است و بیشتر مردم را وادار نموده ساعات بیشتری از وقت خود را در خانه سپری کنند. با دوری از سایر افراد، نه تنها خطر ابتلای خود را به کرونا را کاهش می دهیم بلکه خطر آلوده کردن ناخواسته دیگران را نیز کاهش خواهیم داد. شاید هیچ کدام از ما روزی را به خاطر نداریم که برای حفظ جان خودمان و دیگر انسان ها در خانه مانده باشیم!
 
هر چند که بسیاری از ما در طول سال آرزوی یک روز مرخصی و ماندن در خانه را داریم، اما ماندن طولانی مدت و البته اجباری می تواند برای بسیاری از افراد چالش برانگیز و استرس زا باشد. طبیعتاً بخش زیادی از این استرس به خاطر شیوع ویروس کروناست، اما حتی بدون کرونا هم، ماندن طولانی مدت در خانه می تواند به سلامت روان ما آسیب جدی وارد سازد.
 
این روزها قادر نیستیم بسیاری از برنامه های روزمره خود را انجام دهیم، چرا که برای انجام آن ها باید از خانه خارج شویم که در حال حاضر امکانش فراهم نیست.
 
همانطور که در این شرایط به فکر تأمین مایحتاج ضروری خود هستیم، نباید از سلامت روان خود غافل شویم. اگر می خواهیم بر چالش های این روزها غلبه کنیم، پیش از هر چیز باید از تأثیرات ماندن طولانی مدت در خانه، آگاه شویم. در ادامه به برخی از این چالش ها و راه های غلبه بر آن ها، اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.
 

چالش تحرک

علیرغم رشد عجیب تکنولوژی و پیشرفت های مختلف، مانند اختراع و توسعه ماشین و تلفن هوشمند و ...، ولی باز هم ما نوعی حیوان به شمار می آییم. انسان مانند تمام حیوانات، برای بقاء و سلامت خود به تحرک و استفاده از بدنش نیاز دارد.
 
ارتباط میان تحرک بدنی و سلامت روانشناختی، موضوعی است که کاملاً اثبات شده و همه ما می دانیم که برای سلامت جسم و روان باید ورزش کنیم. اکنون که بیشتر جمعیت جهان مجبورند در خانه بمانند، احتمالاً بیش از پیش متوجه اهمیت تحرک شده اند.  
 
پاد زهر این چالش، حرکت دادن بدن است. بله، درست است که در حال حاضر باشگاه ها تعطیل هستند، اما این به معنای ترک کردن ورزش نیست. بسیاری از نرمش ها و حرکات ورزشی که همه شما بلد هستید، نه نیاز به مکان خاصی دارند و نه تجهیزات پیشرفته ای. می توانید در خانه قدم بزنید، نشست و برخاست انجام دهید، شنا بروید و خیلی کارهای دیگر انجام دهید. با انجام چند حرکت ساده ورزشی در طول روز می توانید به راحتی بر این چالش غلبه کنید.
 

چالش دور شدن از طبیعت

وقتی در طبیعت قدم می زنید، به شدت انرژی گرفته و خلقتان افزایش خواهد یافت. این تغییر بدین خاطر است که طبیعت بر بهزیستی روانی و حتی جسمی ما انسان ها تأثیری مستقیم دارد.
 
هوای تازه، تابش مستقیم نور خورشید و حتی گیاهان و حشرات جنگل، هم به لحاظ جسمی و هم روانشناختی بر ما تأثیر مثبت می گذارند. در این روزها که بیشتر در خانه هستیم، طبیعی است که از این مواهب خدادادی محروم بمانیم.
 
اگر در محل زندگی شما قرنطینه کامل اعمال نشده، احتمالاً هنوز هم می توانید به طبیعت بروید. بنابراین تا می توانید این کار را انجام دهید. اگر محدودیت های محل زندگی تان اجازه می دهد، سعی کنید به یک پارک، جنگل، دریاچه و ... بروید. البته همه ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنید.
 
وقتی در آن جا هستید، سعی کنید با تمام وجود و بدون حواس پرتی، تنها در آن لحظه و مکان حضور داشته باشید. هوا را ببویید و علف های زیرپایتان را احساس کنید. به آسمان نگاه کنید و ابرها را با دقت زیر نظر بگیرید و از نسیمی که می وزد لذت ببرید. گوشتان را برای شنیدن صدای جیرجیرک و خش خش برگ ها، تیز کنید. سعی کنید با تمام وجود لذت بودن در طبیعت را بچشید. یادتان باشد که آسمانی که همیشه بالای سرمان می بینیم هم بخشی از طبیعت است و می توانیم با باز کردن پنجره اتاق و یا رفتن به بالکن خانه، آن را حس کنیم.
 

چالش معنا

همه ما خالق عادت هاییم و همین عادت ها به زندگی مان هدف و معنا می دهند. ممکن است از شغل خود احساس رضایت کنید و یا تعطیلات آخر هفته برایتان بسیار مهم باشد و حتی ممکن است گذراندن وقت با آن هایی که دوستشان دارید، برایتان از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. طبیعتاً بسیاری از این فعالیت ها در حال حاضر در دسترس نیستند.
  
به همین خاطر باید دوباره آنچه را به زندگی تان معنا می دهد را بررسی کنید و روش هایی تازه برای معنا بخشیدن به زندگی تان بیابید. ممکن است در این روزهای کرونایی نتوانید به مادربزرگ عزیزتان سر بزنید، اما قطعاً می توانید هر روز به او تلفن بزنید. شاید نتوانید در باشگاه، به ورزش گروهی بپردازید، اما هنوز هم می توانید به تنهایی ورزش کنید. ممکن است در این روزها شغل و کارتان تعطیل شده باشد، اما می توانید با کمک کردن به دیگران، مانند قبل احساس رضایت کنید.  
 
بالاخره برای هر کس، زندگی یک معنایی دارد، شما نیز باید این معانی را کشف نموده و سعی کنید برای معنا بخشی دوباره به زندگی تان تلاش کنید.
 

چالش مسئولیت

وقتی در خانه می مانید، دیگر لازم نیست مانند سابق ساختارها را رعایت کنید. دیگر نیازی نیست صبح ها سر ساعت خاصی از خواب بیدار شده و به محل کار و تحصیل بروید. از سویی می توانید انجام کارها را به تأخیر بیاندازید، چرا که مانند سابق لازم نیست آن تایم باشید.
 
در این روزهای کرونایی همه ما وسوسه می شویم تا لنگ ظهر بخوایم و پس از بیدار شدن در مقابل تلویزیون لم دهیم. در اینجاست که چالش مسئولیت پذیری پیش رویمان خواهد بود.
 
برای غلبه بر این چالش، لازم است خود مسئولیت پذیری را در دستور کار قرار دهید. با خودتان تصمیم بگیرید هر روز صبح در ساعت معینی از خواب بیدار شوید. اگر در خانه کار می کنید، در مورد شروع و پایان کار خود، برنامه داشته باشید. اگر اهل مطالعه هستید، که امیدوارم باشید، حتماً برای مطالعه و کتاب خوانی برنامه داشته باشید. در هر صورت سعی کنید با برنامه ریزی مسئولانه در جهت رسیدن به اهدافتان، تلاش کنید.
 

چالش ارتباط

ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم و به دنبال برقراری ارتباط با دیگران. این ارتباط خواسته قلبی همه ماست. اگر از صد نفر بپرسید که چه چیزی برایتان مهم است، احتمالاً بیشتر آن ها از روابط بین فردی بگویند.
 
وقتی انسان ها تصمیم می گیرند جدای از دیگران زندگی کنند، در واقع بخشی از نیازهای انسانی خود را زیر پا گذاشته اند. وقتی این جدایی برای مدتی طولانی ادامه یابد، احتمالاً باید منتظر تأثیرات منفی روانشناختی آن نیز باشیم.
 
آنچه برای پیشگیری از شیوع کرونا مهم است، فاصله فیزیکی است و نه فاصله اجتماعی. حتی اگر این روزها در قرنطینه کامل هستید و با هیچ کس ارتباط فیزیکی ندارید، باید بیاموزید که در این شرایط در عین دوری از دیگران، چگونه با آن ها مرتبط بمانید.
 
امروزه با توسعه تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی، به راحتی می توانید با آن هایی که دوستشان دارید، تماس متنی، صوتی و حتی تصویری بگیرید. درست است که هیچ چیز جای تماس و ارتباط فیزیکی و واقعی را نمی گیرد اما در هر حال ارتباط مجازی نیز می تواند بخشی از نیاز انسان به ارتباط با دیگران را تأمین نماید.
 
منبع: psychologytoday


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.