راهکارهای افزایش مهارت تست زنی

در کنکور مسلط بودن به دروس نصف کاری است که باید انجام دهید. نیمه توانایی تست زدن خوب است. این توانایی شامل سرعت و دقت بالا است و باید هم سرعت بالا داشته باشید و هم دقت بالا و نباید هیچ یک از این دو فدای دیگری شود. برقراری تعادل بین دقت و سرعت از راه تمرین زیاد به دست می آید که بهترین تمرین حل کردن تست های زیاد است. در این مطلب به راهکارهای افزایش مهارت تست زنی اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای افزایش مهارت تست زنی
سعی کنید در تمریناتی که برای تست زدن می کنید، مواقعی را که برای تان تردید زا هستند را شناسایی کنید و سعی در رفع آنها بکنید.
 

مقدمه

برای ورود به دانشگاه ناچار به کنکور دادن هستید و آزمون کنکور با آزمون های پایان ترمی که در مدرسه می دادید از چند جهت متفاوت است: یکی اینکه در کنکور باید به صورت پشت سر هم به سوالات تمام دروس پاسخ دهید و دومی اینکه سوالات دیگر تشریحی نیستند هم تست ها با سوالات امتحانی متفاوت هستند و هم پاسخشان به صورت چهارگزینه ای است. اگر در امتحانات سوالات را خیلی خوب پاسخ می دادید نمی توان با اطمینان گفت که حتماً در کنکور نیز به همان خوبی به سوالات پاسخ خواهید داد. در نتیجه باید مهارت های تست زنی خود را افزایش دهید.
 

50 درصد تسلط به دروس - 50 درصد مهارت تست زنی

در کنکور مسلط بودن به دروس نصف کاری است که باید انجام دهید. نیمه توانایی تست زدن خوب است. این توانایی شامل سرعت و دقت بالا است و باید هم سرعت بالا داشته باشید و هم دقت بالا و نباید هیچ یک از این دو فدای دیگری شود. برقراری تعادل بین دقت و سرعت از راه تمرین زیاد به دست می آید که بهترین تمرین حل کردن تست های زیاد است. نکات زیر نیز به شما کمک خواهد کرد که زودتر راه بیفتید:
 

راهکارهای افزایش مهارت تست زنی

دل کندن را هنگام تست زنی تمرین کنید!
همانند زندگی که در آن باید از خیلی از چیزهای ارزشمند دل بکنید و بدون حسرت خوردن به زندگی ادامه دهید، در کنکور نیز باید تمرین کنید از کنار برخی تست ها به سادگی عبور کنید. اگر مقداری تمرین کرده باشید با خواندن روی سوالات متوجه خواهید شد که با یک سوال دشوار طرف هستید یا سوال متوسط یا سوال ساده. اگر سوال دشوار بود با مداد یک علامت کنار آن بزنید که در انتها اگر وقت اضافه آمد به آن بپردازید. اگر متوسط بود و زمان زیادی نمی خواست به آن پاسخ دهید و اگر سوال وقت گیری بود، پس از اینکه به سوالات ساده پاسخ دادید و تمام شدند به آن بپردازید.
 
تله های تستی را بشناسید و هنگام تست زنی برای آنها آماده باشید
اگر خیلی روی حل کردن تمام سوالات حساس باشید ممکن است به سادگی گرفتار تله های تستی شوید. تله های تستی فقط برای این طراحی می شوند که وقت شما را بگیرند و نا امیدتان کنند. مرسوم است که در برخی دروس چند سوال اول را بسیار دشوار طراحی می کنند و یا حتی ممکن است سوال ساده ای بدهند که پاسخ صحیح آن بین گزینه ها نباشد و با این کار اعصاب شما را به هم بریزند. باید برای چنین لحظه هایی آماده باشید و از کنار چنین سوالاتی عبور کنید. همان گونه که در زندگی حرص و طمع فرصت های طلایی را از دست تان می گیرد، در کنکور نیز حرص خوردن برای حل نکردن چند سوال، فرصت پاسخ گویی برای بسیاری سوالات ساده دیگر را از شما خواهد گرفت.
 
خود را بسنجید و برای تست زنی خود زمان بگیرید
حل کردن سوالات در مدت زمان مناسب خیلی مهم است. برای همین از همان روزهای ابتدایی که تست می زنید، برای تست زدن دروس مختلف وقت بگیرید و سعی کنید خودتان را به زمان استاندارد هر درس برسانید. زمان استاندارد را می توانید از تقسیم کردن زمان کلی که به هر درس داده می شود به تعداد سوالات آن درس به دست آورید. سعی کنید با گذشت زمان با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود در تست زنی، عوامل کند کردن خودتان را برطرف کنید.
 
تردید، دشمن موفقیت در تست زنی
مهم ترین مانع در تست زنی تردید است. ترس از اینکه آیا گزینه ای که انتخاب می کنم درست خواهد بود یا نه آزاردهنده خواهد بود و تا پایان آزمون اذیت تان خواهد کرد. سعی کنید در تمریناتی که برای تست زدن می کنید، مواقعی را که برای تان تردید زا هستند را شناسایی کنید و سعی در رفع آنها بکنید. یکبار برای همیشه این تردید ها را برای خود حل و فصل کنید. بهتر است در این مواقع به مشاور تحصیلی مورد اعتماد خود مراجعه کنید. ممکن است تردید داشتن در امتحاناتی که وقت کافی برای پاسخ دادن دارند خطر زیادی نداشته باشد. اما در کنکور مانند یک تله مرگبار است. ریشه های تردید را بخشکانید.
 
حذف گزینه و کاهش گزینه ها هنگام تست زنی
یکی از راه های مناسب هنگام تست زنی حذف گزینه است. از آن جا که هر 3 پاسخ اشتباه یک پاسخ صحیح را بی اثر خواهد کرد، با احتمالات می توان ثابت کرد که اگر در چند سوال بین دو گزینه شک داشته باشید و در تمام این سوالات از بین دو گزینه یکی را که احتمال بیشتری می دهید درست است، انتخاب کنید، به نفع شما خواهد بود و از سفید گذاشتن سوالات خیلی بهتر خواهد بود. حتی بهتر است قبل از فکر کردن روی جواب سوال نگاهی به جواب ها بیندازید. شاید چند گزینه بی ربط در گزینه ها پیدا کنید که حتی بدون حل کردن کامل سوال و با حذف گزینه های غیرمحتمل بتوانید به درستی به سوال پاسخ درست بدهید.
 
زیاد تست بزنید و استقامت بورزید تا مهارت تست زنی خود را افزایش دهید
هیچ چیز مانند تمرین زیاد و استقامت ورزیدن نمی تواند به موفقیت شما کمک کند. وقتی شیوه صحیح تست زدن را آموختید دیگر وقت این است که تعداد زیادی تست بزنید. یک راه حل خوب این است که تعداد مشخص کنید و بگویید که مثلاً هر شب 100 (و یا هر عدد دلخواه خودتان) تست خواهید زد و به این عهد پایبند باشید. این عدد تعیین کردن به صورت نا خودآگاه شما را ملزم به پایبند ماندن خواهد کرد. حواستان باشد تا جایی که امکانش هست از ظرفیت خود کار بکشید.

مثلاً اگر توانایی آن را دارید که شبی 100 تست بزنید حتی اگر کمی خسته می شوید همین کار را انجام دهید. البته حواستان باشد که سنگ بزرگ برندارید که بعد از یکی دو روز خسته شوید چون اگر کاری هر چقدر که درست هم باشد ادامه دار و پیوسته نباشد اثرگذار نخواهد بود. اگر برنامه ای را که مشخص کرده اید موفق شدید برای بیش از یک ماه به صورت منظم ادامه دهید، تاثیر مثبت قابل توجهی خواهد داشت.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.