گام هایی برای موفقیت در کنکور

موفقیت در کنکور را می توان از بزرگترین آرزو های هر داوطلب کنکور سراسری نامید. این امر به قدری مهم است که موفقیت در کنکور را شاید بتوان مهم رخ داد زندگی هر فردی در کشور عزیزمان ایران برای پیشرفت تحصیلی در زندگی خود باید آن را چندین بار تجربه کند. برای موفقیت در کنکور دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون سراسری دارند توصیه هایی کلیدی و بسیار مهم یاد آوری می شود. توصیه های که در ادامه در زمینه موفقیت در کنکور مطرح می شود.
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گام هایی برای موفقیت در کنکور
پاسخگویی به سوالات آزمون سراسری دارای وقت معینی است، حتما از جدول زمان بندی سوالات کنکور در رشته ی خودتان آگاهی داشته باشید.


راز موفقیت در آزمون سراسری کنکور

گام اول توکل بر خدا
توکل یعنی اینکه تلاش و کوشش خود را تمام و کمال انجام دهید و تدبیر امور را به خداوند بسپارید. خداوند قرآن کریم می فرماید: «مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ هر که اتکایش به خدا باشد، خدا برای‏ او کافی است، «إنَّ اٌللهَ یُحِبُّ اٌلْمٌتَوَکِّلِینَ.» خداوند توکل کنندگان را دوست دارد. به عبارت دیگر با هر قدرت و توانی که دارید و هر مقدار که تلاش کرده اید به خداوند توکل کنید. به قول حافظ: تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش. توکل بر خدا به شما آرامش می دهد، چیزی که بدان محتاج هستید. این آرامش موفقیت در کنکور را راحت تر می کند.
 
گام دوم داشتن هدف
گام دوم در مسیر موفقیت کنکور تعیین هدف می باشد. داشتن هدف به شما انگیزه ی حرکت مصمم تر در مسیر را می دهد و مهمترین عامل برای کسب موفقیت می باشد. وقتی به هدف چشم می دوزید انگیزه ی شما برای تلاش و کوشش، چندین برابر می شود. که این امر مهم ترین نتیجه داشتن هدف است. شما امسال یک هدف بزرگ به نام موفقیت در کنکور دارید، بنابراین برای موفقیت در کنکور باید تمام همت خود را به کار بگیرید.
 
گام سوم برنامه ریزی درسی صحیح
گام سوم موفقیت در کنکور برای رسیدن به هدف باید برنامه ریزی کنکور مناسبی داشته باشید. (برنامه ریزی درسی کنکور باید شامل برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت) مسلما بدون برنامه ریزی کنکور درست، تلاش و همت شما نتیجه ی مناسبی در پی نخواهد داشت. برنامه ریزی مناسب، کمک می کند تا شما بتوانید مدیریت زمان کنید و از سردرگمی رهایی یابید، این امر مسیر رسیدن به هدف را واضح تر می کند و در هر زمان و در هر جایی از مسیر به شما می گوید که تا رسیدن به هدف چه فاصله ای باید طی کنید. توجه کنید که هر داوطلب کنکور سراسری باید روش صحیح برنامه ریزی درسی کوتاه مدت (هفتگی) را شخصا فراگیرد و برای خود برنامه بنویسد. 
 
گام چهارم انتخاب شیوه مطالعه
آشنایی با روش های صحیح مطالعه. یادگیری به دنبال یک فرایند علمی در فرد حاصل می شود. بنابراین برای یادگیری بهتر باید با اصول درست یادگیری آشنا شوید. البته ممکن است شما صرفا یک روش خاص را در یادگیری دروس داشته باشید. لیکن در هر صورت آگاهی از شیوه های صحیح مطالعه برای شما سودمند خواهد بود. در این زمینه باید گفت که هر فردی با توجه به تیپ شخصیتی و طبع بدن شیوه های مطالعه متفاوتی می تواند داشته باشد تا موفقیت در کنکور خود رو تضمین کند.
 
گام پنجم آمادگی جسمانی
شرایط جسمی مطلوب به طور قطع و بر اساس مطالعات علمی در یادگیری شما تاثیر بسیار زیادی دارد. از این رو برای اینکه جسمی سالم داشته باشید. تا بتوانید به خوبی دروس خود را یاد بگیرید باید: تغذیه مناسب داشته باشید، ورزش کنید و به میزان لازم بخوابید. برای این منظور می توان با ارائه برنامه غذایی مناسب با توجه به طبع بدن هر فرد ضروری می باشد.
 
گام ششم آرامش روحی و روانی
به آرامش روحی و روانی خود توجه داشته باشید. در صورت داشتن اضطراب بیش از حد معمول یا هر مشکل دیگری که موجب اختلال در یادگیری تان می شود  می توانید از مشاوران روانشناسی کمک بخواهید.
 
گام هفتم نگرش مثبت
نگرش مثبت داشته باشید و در جهت موفقیت در کنکور تلاش و کوشش کنید. «اگر گویی که نتوانم، برو بنشین که نتوانی/ و گر گویی که بتوانم، قدم در نه که بتوانی» نگرش منفی شما را از کوشش و تلاش باز می دارد. توجه کنید که همیشه امیدتان به خدا باشد. برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید. در واقع امیدوار بودن و تلاش کردن، خود بخشی از موفقیت در کنکور است.
 
گام هشتم شرکت در آزمون های آزمایشی
یکی از گام های مهم موفقیت در کنکور آمادگی برای کنکور است. برای این منظور می توانید در آزمون های آزمایشی مراکز متفاوت شرکت کنید. برای این منظور در یکی از آزمون های آزمایشی معتبر همانند سنجش شرکت کنید تا نقاط ضعف و قوت خود را بهتر پیدا کنید. پس از ثبت نام در آزمون های آزمایشی تلاش نمایید مطابق برنامه های میان مدت و بلند مدت برگزار کننده ی آزمون برنامه ریزی کنید. این اقدام به شما در داشتن برنامه های بلند مدت و میان مدت کمک زیادی می کند و خیال تان را از این بابت راحت می کند. توجه داشته باشید که نتایج این آزمون ها نباید شما را مغرور و یا مایوس کند. تجربه نشان داده که تغییر در روند نتایج آزمون های آزمایشی بارها و بارها اتفاق افتاده است، این بستگی به شرایط شما دارد.
 
گام نهم تعیین ساعات مطالعه روزانه، هفتگی و ماهانه
یک دانش آموز برای آمادگی در آزمون سراسری باید وقت ویژه ای برای مطالعه در نظر بگیرد و به قول معروف از خود مایه بگذارد. دانش آموزان موفق روزهای مدرسه 5 ساعت و روزهای تعطیل 10 ساعت مطالعه می کنند. البته این مقدار با توجه به میزان توانایی و نیاز شما می تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که سلامت جسمی و روحی شما از هر چیز دیگری مهمتر است و نباید فدای ساعت مطالعه شود.
 
گام دهم انتخاب منابع کنکور
مهمترین منبع برای آزمون سراسری کتاب های درسی است؛ اما در کنار آن به تهیه کتاب های کمک درسی و تستی مناسب اقدام نمایید. ( دبیران، دانش آموزان سال قبل و دوستان همکلاسی می توانند در این رابطه به شما کمک کنند) همچنین دفترچه های سوال های کنکور 6 سال گذشته را تهیه کنید و در موقع مناسب از آنها استفاد کنید.
 
گام یازدهم مرور دروس مطالعه شده
مرور مرتب و به موقع درس ها: درس ها را به طور مرتب مرور کنید این امر باعث تثبیت یادگیری و جلوگیری از فراموش شدن مطالب آموخته شده می شود. (به ویژه به «مرور آخر» در یک ماه باقیمانده به آزمون سراسری توجه داشته باشید)
 
گام دوازدهم آموزش فنون تست زنی
از فنون تست زنی و هنر آزمون دادن آگاه شوید. آزمون دادن یک هنر است و داشتن معلومات درسی به تنهایی کافی نیست! مهمترین وظیفه ی شما پس از هر آزمون آزمایشی تحلیل علمی آن آزمون است. با استفاده از فرم های مخصوص می توانید به تحلیل آزمون بپردازید و از نقاط قوت و ضعف خود اطلاع یابید.
 
گام سیزدهم تنوع در مطالعه
به طور همزمان درس های عمومی و اختصاصی را مطالعه نمایید. اشتباه بزرگی که بعضی داوطلبان مرتکب می شوند این است که دروس عمومی را برای ایام بعد از عید می گذارند! توجه داشته باشید که برخی از داوطلبان به برکت درصد های خوب ِ دروس عمومی به رشته ها و دانشگاه های خوب راه یافته اند.
 
گام چهاردهم مدیریت تراز
سعی کنید تراز درس های خود را میزان کنید. در نظر داشته باشید که بالا رفتن تراز شما در یک یا دو درس که توانایی خاصی دارید به نفع شماست اما عکس آن به ضرر شماست. در صورت نیاز، برای بالا بردن تراز درس هایی که در آن ضعیف هستید از کلاس های خاص استفاده کنید.
 
گام پانزدهم زمان بندی سئوالات
پاسخگویی به سوالات آزمون سراسری دارای وقت معینی است، حتما از جدول زمان بندی سوالات کنکور در رشته ی خودتان آگاهی داشته باشید.
 
گام شانزدهم توزیع مباحث
به توزیع مباحث دروس در آزمون های سراسری سال های قبل توجه داشته باشید اما تنها ملاک شما برای مطالعه نباشد!
 
گام هفدهم نگاه به کارنامه سال های گذشته
کارنامه ی داوطلبان سال قبل: به درصد داوطلبان سال قبل و رتبه های کسب شده و رشته ـ شهرهای قبول شده توسط داوطلبان سال قبل توجه داشته باشید و تعدادی از کارنامه های آنها را نگاه کنید.
 
گام هجدهم استفاده از تجربیات دیگران
 از تجربیات دیگران استفاده کنید اما تقلید نکنید. هر کس شرایط و توانایی های خاص خودش را دارد و تقلید صرف از روش دیگران کار درستی نیست.
 
گام نوزدهم بررسی شرایط
از ضوابط و شرایط برگزاری آزمون سراسری آگاهی داشته باشید؛ نوع پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور، رتبه، سهمیه، نمره کل، زیرگروه ها، ضرایب دروس و.... از جمله نکاتی است که باید اطلاع داشته باشید.
 
گام بیستم انتخاب رشته کنکور
در نهایت جهت انتخاب رشته علاوه بر مطالعه ی دفترچه های راهنمای سازمان سنجش با افراد ذی صلاح مشورت کنید. انتخاب رشته برای کسانی که رتبه های پایین تری کسب می کنند کار ساده تری است اما هر چه رتبه ی شما بالاتر باشد باید در انتخاب رشته دقت بیشتری کنید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.