جملاتی که نباید به کودکان خود بگوییم

روانشناسان خانواده معتقدند که حتی یک جمله نا غافلانه می تواند تاثیر منفی بسیار قوی بر ذهن یک کودک بگذارد. به همین دلیل بسیار مهم است که وقتی با کودک در تعامل هستید روی جملاتی که به او می گویید دقت کنید و از گفتن بعضی جملات خاص شدیدا پرهیز کنید. ما در این مطلب به جملاتی که نباید به کودکان بگوییم اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جملاتی که نباید به کودکان خود بگوییم
اگر با فرزند خود به خرید عید می رویم و او اصرار به خرید چیزی کرد، هیچگاه به او نگوییم: «پول نداریم، نمی تونیم این رو بخریم» یا «لازم نداری».
 

جملاتی که نباید به کودک بگوییم

وقتی هم سن تو بودم همه کارهایم را خوب انجام می دادم
پدر و مادر برای بچه ها از بدو تولد تا ۶ سالگی حکم خدا را دارند. آنها همه چیز را می دانند و به کودک کمک می کنند تا نگرش خود نسبت به دنیا را شکل دهند. عبارات خاص بین والدین و فرزند رقابت ایجاد می کنند. به عنوان مثال «هیچوقت نمی تونی منو بگیری»، «هر کاری که تو انجام می دهی من بهترش را انجام می دهم».

بچه هایی که با این جملات بزرگ می شوند، تمام سعی خود را می کنند تا ثابت کنند که می توانند چقدر خوب باشند. درست است که این مسئله آنها را در رسیدن به هدف شان ترغیب می کند اما مشکل اینجاست که آنها هدف شان این باشد که نه به خاطر خود بلکه بخاطر تحت تاثیر قرار دادن والدین شان به جایی برسند. این بچه ها وقتی بزرگ می شوند هیچ وقت برای چیزهایی که در زندگی بدست آورده اند خوشحال نخواهند بود. خوشحالی آنها وابسته به تایید والدین شان است.

تو میمون کوچولوی من هستی
وقتی این کلمات را برای کودک به کار می بریم، آنها را تبدیل به موجودی غیرانسانی می کنیم. به یک عروسک که هر چه دلمان خواست می توانیم با او انجام دهیم. در ابتدای زندگی، کودک این کلمات را مثبت تعبیر می کند، چون به شما اعتماد کامل دارد. حتی اگر چیز بدی هم بگویید به دلیل اعتمادی که به شما دارد سعی می کند آنرا تکرار کند.

بنابراین باید بسیار مراقب کلماتی که به کار می بریم باشیم. بهتر است که وقتی او را خطاب قرار می دهیم به جای اسم های مستعار بامزه، نامش را به زبان آوریم. در واقع کودک با نام اصلی خود به دنیا معرفی می شود. با نام اصلی خود خودش را در دنیا می شناسد و با نام اصلی خود درک می کند که چقدر در دنیا به عنوان یک شخصیت ارزش دارد.

دوستت در امتحان بهتر از تو بود
اکثر والدین نیات درستی دارند. آنها اغلب به کودکان شان می گویند نگران نباش برای من هم همین اتفاق افتاد اما ببین الان خوبم. آنها این جملات را به کار می برند چون نمی توانند فراموش کنند وقتی پدر و مادر خودشان با توبیخ کردن شان بخاطر اینکه به خوبی دیگران نبودند، آنها را ناامید می کردند. جمله ای که می تواند تجربه ای آزار دهنده برای کودک باشد و تلخی آن را حتی تا دوران نوجوانی هم به دوش بکشد این است: «چرا او در امتحان بهتر از تو بود؟». آن ها از شخصی که با او قیاس شده اند، متنفر می شوند. بچه ها از اینکه با دیگران مقایسه شوند به شدت بدشان می آید و این مسئله باعث می شود که کودک همیشه خودش را با دیگران مقایسه کند و این رفتار سالمی نیست.
 
هرگز به او نگویید پول نداریم این را برایت بخریم
اگر با فرزند خود به خرید عید می رویم و او اصرار به خرید چیزی کرد، هیچگاه به او نگوییم: «پول نداریم، نمی تونیم این رو بخریم» یا «لازم نداری». بهترین برخورد این است که به فرزند خود بگوییم آنقدر می توانیم هزینه کنیم یا امروز این را می توانی بخری. با بیان جملات مثبت در حالی که به فرزندان خود امنیت می دهیم، انتخاب های شان را نیز محدود می کنیم. گفتن کلماتی نظیر «نمی توانیم»، «پول نداریم» و «لازم نداری» بار منفی زیادی دارد و روی کودک تاثیر زیادی می گذارد و باعث عدم امنیت در کودکان می شود.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - افسانه احمدی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.