نحوه برخورد با کودکان کم غذا

میزان غذا خوردن کودک می تواند برای والدین بسیار مورد اهمیت واقع شود، متاسفانه بسیاری از کودکان عادت دارند که کم غذا بخورند و این عادت بد باعث می‌شود که والدین آنها دچار نگرانی های بسیار زیادی شوند. در این مطلب قصد داریم روش هایی را برای شما بیان کنیم که با استفاده از آنها بتوانید کودک کم غذای خود را درمان کنید و از این پس نگرانی در زمینه غذا خوردن و رشد کردن کودک نداشته باشید.
سه‌شنبه، 13 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه برخورد با کودکان کم غذا
یکی از عوامل بسیار مهمی که می‌تواند بر روی غذا خوردن کودک کم غذا تاثیر بگذارد این است که به او حق انتخاب دهید.
 

نحوه برخورد با کودکان کم غذا

کودک گرسنه است یا نه؟
متاسفانه بسیاری از والدین این عادت را دارند که هر زمان که خودشان غذا بخورند علاقه دارد که کودک کم غذای آنها نیز غذا بخورد، این عادت باعث می شود که کودک کم کم از غذا خوردن زده شود و در نتیجه تبدیل به یک کودک کم غذا شود بنابراین اگر می خواهید که کودک کم غذای خود را درمان کنید بهتر است به گرسنه بودن یا نبودن او احترام بگذارید و زمانی که کودک شما گرسنه است به او غذا دهید. به این ترتیب کودک نسبت به غذا خوردن علاقه پیدا می کند.
 
آرامش خود را در مقابل کودک کم غذا حفظ کنید
اکثر والدین گمان می کنند که با عصبانیت در مقابل کودک کم غذای خود می‌توانند باعث شوند که او غذا بخورد، در حالی که این موضوع توهمی بیش نیست و کودک معمولاً هنگامی که مشاهده کند که شما از میزان غذا خوردن او ناراضی هستید ممکن است این موضوع را در خود تبدیل به یک معضل بسیار بزرگ کند که مشکلات بسیار زیادی را در آینده برای شما به وجود بیاورد. بنابراین در صورتی که می خواهید کودک کم غذا خود را درمان کنید سعی کنید که در مقابل غذا خوردن او خون سرد باشید.
 
به موقع به کودک خود خوراکی دهید
یکی دیگر از اشتباهات رایجی که معمولاً در میان والدین وجود دارد این است که یک ساعت قبل از غذا و یا زودتر به کودک خود تنقلات می دهند که این تنقلات باعث می شود کودک سیر شود، والدین گرامی باید توجه داشته باشند که زمانی که کودک به صورت گرسنه بر سر میز بیاید قطعاً غذای بیشتری خواهد خورد نسبت به زمانی که قبل از غذا خوراکی و آب میوه زیادی خورده باشد.
 
انتظار زیادی از کودکان نداشته باشید
نکته بسیار مهمی که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که کودک معمولاً بعد از دو سالگی رشد کمتری را دارد و به همین دلیل اغلب تبدیل به یک کودک کم غذا می‌شود و ممکن است با خوردن تنها چند مسیر شود، دلیل این اتفاق آن است که کودک بعد از دو سالگی رشد کمتری را نسبت به قبل از آن خواهد داشت و به همین دلیل هم این موضوع می‌تواند باعث کاهش اشتهای کودک و تبدیل شدن او به کودک کم غذا شود.
​​​​​​
به کودک کم غذا حق انتخاب دهید
یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که می‌تواند بر روی غذا خوردن کودک کم غذا تاثیر بگذارد این است که به او حق انتخاب دهید. به عنوان مثال قبل از اینکه بخواهید شروع به غذا درست کردن کنید از او بخواهید که نظر دهد که چه غذایی را درست کنید، حتی برای این که باعث شدید کودک کم غذا بیشتر غذا بخورد می توانید از او بخواهید در حین غذا درست کردن به شما کمک کند. این همکاری معمولا باعث می‌شود که کودک مشتاق شود محصولی که در درست کردن آن کمک بسیار زیادی کرده است را بخورد.
 
درباره طعم غذا با کودک کم غذا صحبت نکنید
یکی دیگر از مشکلات بسیار بزرگی که باعث می‌شود کودک کم غذا شود این است که معمولاً والدین برای اینکه کودک کم غذا را ترغیب کنند که غذا بخورد درباره طعم غذا با او صحبت می کنند، نکته قابل توجهی که باید والدین بدانند این است که کودک بد غذا هیچ تأثیری از حرف‌های آنها درباره طعم غذا نخواهد گرفت، اگر میخواهید که کودک کم غذا را ترغیب به غذا خوردن کنید می توانید درباره رنگ، بو، شکل و ترکیبات غذا با او صحبت کنید.
 
برای دادن غذاهای جدید به کودک کم غذا باید صبور باشید
هنگامی که می خواهید به کودک کم غذای خود یک غذای جدید بدهید باید صبر بسیار زیادی داشته باشید تا کودک شما بتواند آن را بچشد، کودکان معمولاً هنگامی که می‌خواهند یک غذای جدید را امتحان کنند آن را لمس می کنند، بو می کنند و ممکن است مقداری از آن را در دهان خود گذاشته و بیرون بیاورند. نکته بسیار مهمی که در این باره باید به آن توجه داشته باشید این است که برای این که کودک به یک غذای جدید عادت کند باید چندین بار و در فواصل مختلف غذا را در مقابل او قرار دهید تا بتواند با این غذای جدید رابطه خوبی برقرار کند.
 
با شوخی و خنده به کودک کم غذای خود غذا دهید
یکی از مهمترین نکاتی که افراد فعال در زمینه مشاوره کودک درباره غذا دادن به کودک به آن اشاره دارند این است که همواره با بازی و شوخی می توانید مقدار زیادی غذا به کودک دهید، کودک کم غذا هنگامی که از غذا خوردن لذت ببرد معمولاً غذای زیادی می خورد. به عنوان مثال شما می توانید کلم بروکلی و سایر سبزیجات را با استفاده از برش هایی خاص به اشکال مختلف در بیاورید و به این ترتیب آنها را به کودک خود دهید تا بخورد.
 
کودک کم غذا و عوامل حواس پرتی او
در هنگام غذا خوردن کودک کم غذا همواره به این نکته توجه داشته باشید که تلویزیون را خاموش کنید و یا اگر کتاب و یا اسباب بازی در کنار کودک غذا هست آن را از کنار او بردارید تا به این ترتیب کودک متوجه شود که تمام تمرکز او باید بر روی غذا خوردن باشد. در غیر این صورت ممکن است کودک به دلیل حواس پرتی هایی که در کنار او هستند از غذا خوردن امتناع کند.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.