نشانه‌های بلوغ عاطفی در ازدواج

تاثیر بلوغ عاطفی در ازدواج در واقع یکی را ابعاد مهم در انتخاب همسر شایسته، بلوغ عاطفی است. این فرد در زندگی نیازهای عاطفی همسر خود را می شناسد. بر اساس نیازهای همسر خود عملکردهای مناسبی از خود نشان می دهد. در این مطلب به مهمترین نشانه‌های بلوغ عاطفی در ازدواج و خصوصیات افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نشانه‌های بلوغ عاطفی در ازدواج
یکی از ویژگی های افرادی که به بلوغ عاطفی رسیدن بالا بودن سطح تحمل و صبرشان است. نسبت به آسیب های اجتماعی و اتفاقات بد زندگی، واکنش منطقی دارند.
 

مقدمه

مفهوم «بلوغ عاطفی»، سهواً با سن زمانی از سوی جوامع کنونی مورد قضاوت قرار گرفته است. این احتمال وجود دارد که شما طی دیداری با نوجوان دانا و میانسال نادان دریابید که سن مبنای سنجش بلوغ فکری و عاطفی نیست! علیرغم آنکه ما می دانیم سن افراد ضامن بلوغ نیست، ولیکن، همچنان مصر هستیم تا افراد مطابق با شان و منزلت حاصل از سن خود رفتار کنند. به همین دلیل، اکثر اوقات از مشاهده نتایج حاصل سورپرایز می‌شویم.
 

چگونه دریابیم فرد آماده شروع رابطه عاطفی است؟

اثبات بلوغ عاطفی در فرد جستجوگر رابطه از موارد مهم به شمار رفته است. چرا که این موضوع نشانگر تعهد لازم افراد نسبت به یکدیگر در روابط ایمن و سالم می باشد. از این رو، در ادامه قصد داریم به برترین و مهمترین نشانه‌های بلوغ عاطفی در ازدواج بپردازیم. 
 

برترین و مهمترین نشانه‌های بلوغ عاطفی در ازدواج

آگاه از جایگاه -من- در جهان
افرادی که کاملاً به بلوغ عاطفی نرسیده‌اند، بر این تصورند که جهان حول آنان چرخیده و نیازی به تغییر و تحول ندارند. در مقابل، افرادی که از لحاظ عاطفی به بلوغ رسیده‌اند، از سازگاری با محیط پیرامون برخوردار بوده، سوگرایی در قبال مسائل را درک نموده و خود را نسبت به حضورشان در جهان مسئول می‌دانند. بنا بر گفته روانشناسان، فراگیری آگاهی فعال از تبعیض‌ها و تعصب‌ها و بررسی چگونگی تاثیر آنان بر نحوه تصمیم گیری و رفتار از جمله نشانه‌های اساسی و مهم بلوغ عاطفی در ازدواج به شمار می‌رود.
 
اول، سوال – دوم، واکنش
بلوغ، افراد را پیش از بروز هرگونه تحلیل و یا عکس العمل، وادار به شنیدن می کند. بنا بر گفته خبرگزاری روانشناسی امروز، بالغان عاطفی عمدتاً قادر به کنترل انگیزه‌های ناگهانی خود می‌باشند. در این راستا، آنان نسبت به نابالغان عاطفی کمتر در معرض هجوم عاطفی قرار گرفته و عصبانی می‌شوند. بنابراین، اگر شریک زندگی تان امور را بدون توضیح به مرحله اجرا رسانیده و بابت اعمال و رفتار سایرین ناخودآگاه خشمگین شده، بلوغ عاطفی را به معنای واقعی تجربه نکرده است.
 
گذاشتن خود به جای دیگران
شریک خوب از توانایی بالا در همدلی کردن با دیگران برخوردار می‌باشد. چنین افرادی قادرند به راحتی در موقعیت‌های مختلف قرار بگیرند، انواع چالش‌ را درک کنند و در مواقع سختی، کنار مردم باشند. همدلی با هوش هیجانی ارتباط مستقیم دارد. توانایی فرد در اشراف داشتن به احساسات، برچسب و نامگذاری عواطف و استفاده بجا و صحیح از آنان در جهت آگاهی افکار باعث آسان و یا سخت شدن یکدلی کردن سایرین با فرد می‌شود. بدیهی است که همدلی به معنای ضعف نفس نیست. همدلی فردی به معنای حضور گسترده فرد در میان افراد و بعلاوه، حمایت قابل توجه او از سایرین می باشد.
 
اعتراف پس از ارتکاب اشتباه
افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده‌اند، غالباً به دنبال مقصر شناختن و گرفتن حق از طرف مقابل در مواقع بحث و جدال نیستند. آنان عمدتاً علاقه مند هستند تا با سایر افراد به نقطه نظر مشخص برسند و چندان درگیر مورد تایید واقع شدن از سوی دیگران نیز نیستند. بنابراین، اگر قصد دارید دریابید که فرد مقابل تان آماده آغاز رابطه می‌باشد و در عین حال، به درک مشخص و معین از بلوغ به لحاظ عاطفی رسیده است، منتظر بمانید تا وقت ارتکاب اشتباه اعتراف و عذرخواهی کند.
 
طلب یاری، در مواقع ضروری
بلوغ عاطفی بدین معناست که فرد از قدرت تشخیص برخوردار باشد و در صورت نیاز، یاری بطلبد. بنابراین، این امکان وجود دارد که فرد بالغ اشتباه کند، آن را بپذیرد و به آن اعتراف کند و یا آنکه در مقابل سایرین نیز آسیب پذیر باشد. این در حالی است که افراد نابالغ عاطفی معمولاً از طلب یاری به عنوان نشانه ضعف یاد می‌کنند. و این موضوع مهر تاییدی بر عدم بلوغ آنان از لحاظ عاطفی می باشد.

با آنکه افراد نابالغ بر این باورند که عدم کمک خواهی، نشانه استقلال و استحکام فردیت آنان است، ولیکن، مبحث بلوغ عاطفی متذکر شده که چنین افرادی عمدتاً آماده شروع رابطه نیستند. چرا که آنان معمولاً به اعتماد و تشریک مساعی اعتقاد ندارند. بنابر گفته خبرگزاری الیت روزانه، اعتراف پس از ارتکاب اشتباه نماد آن است که شما رهبری عالی هستید و از شخصیت پرمایه برخوردار می‌ باشید!
 
نشان دادن آسیب پذیری
در دوره‌ای که بسیاری انتظار دارند – بر اساس پروفایل و سلفی ادیت شده در شبکه‌های اجتماعی – بی‌نقص باشند، همه ما در تلاش هستیم تا نقص وجودی خود را به رخ دنیا بکشیم. چرا که آسیب پذیر بودن آخرین مرز انسان شناخته شده است. بیشتر ما هراس داریم که خود واقعی‌مان را به دنیا نشان بدهیم. با این حال، اگر قصد دارید دریابید فرد مقابل تان به بلوغ عاطفی رسیده یا خیر، توانایی او در آسیب پذیری را بسنجید.

آسیب پذیری، یکی از نشانه‌های مهم در افراد بالغ عاطفی به شمار رفته است. آسیب پذیری نشان خواهد داد که فرد از آمادگی صادق بودن، گشاده رو بودن و خود بودن در رابطه عاطفی برخوردار می‌باشد. آسیب پذیر بودن به شما امکان خواهد داد تا با صداقت و وضوح بیشتری نیازهای تان را بیان کنید و این موضوع اساس جلب اعتماد دیگران محسوب می‌گردد.

یکی از مراحل مهم رشد در زندگی، رسیدن به بلوغ عاطفی در ازدواج است. رسیدن به بلوغ عاطفی یعنی شخص می داند که چگونه باید یک رابطه عاطفی را شروع کند. در شرایط مختلف چه رفتاری را از خود نشان دهد و چگونه رضایت احساسی دیگران را جلب کند. تاثیرات بلوغ عاطفی در زندگی فردی بلوغ عاطفی باعث می شود تا در زندگی تصمیمات بهتر و منطقی تری بگیرید. در شرایط سخت اجازه نمی دهید تا احساسات و عواطف تان بر شما پیروز شود. تاثیرات بلوغ عاطفی در زندگی اجتماعی شخصی که در اجتماع به بلوغ عاطفی رسیده در مقابل سردی ها و کینه ها واکنش منطقی نشان می دهد. این فرد به مرحله خود کنترلی رسیده است.  به خوبی بر خود مسلط است. این فرد هیچ گاه به خاطر احساسش پل های پشت سر خود را خراب نمی کند.

تاثیر بلوغ عاطفی در ازدواج در واقع یکی را ابعاد مهم در انتخاب همسر شایسته، بلوغ عاطفی است. این فرد در زندگی نیازهای عاطفی همسر خود را می شناسد. براساس نیازهای همسر خود عملکردهای مناسبی از خود نشان می دهد. به عنوان مثال اگر همسرش عصبی باشد و حرفی بزند این فرد با منطق خود شرایط را می سنجد. این فرد بر اساس شرایط خود را کنترل کرده و همسرش را آرام می کند.
 

خصوصیات افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند

این افراد آستانه تحمل بالایی دارند
یکی از ویژگی های این افراد بالا بودن سطح تحمل و صبرشان است. نسبت به آسیب های اجتماعی و اتفاقات بد زندگی، واکنش منطقی دارند.
 
با خود و اطرافیان خود صادق هستند
این افراد می دانند از زندگی چه می خواهند. نقاط ضعف و قدرت خود را می شناسند و سعی می کنند نقطه ضعف های خود را بهبود ببخشند. این افراد سعی نهایت تلاش شان این است که با شما صادق باشند و چیزی را از شما پنهان نکنند.
 
آرامش خاصی دارند
افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند بسیار آرام هستند. این افراد همسرشان را نیز آرام می کنند. زندگی پر از فراز و نشیب است. افرادی که هنوز به بلوغ عاطفی نرسیده اند مدام استرس و اضطراب دارند. آنها خداوند را در زندگی خود فراموش کرده اند. افرادی که به بلوغ اجتماعی رسیده اند ایمان قوی ای دارند. در مقابل مشکلات زندگی با منطق و آرامش برخورد می کنند.
 
از اشتباهاتش فرار نمی کند
خصوصیت دیگر افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند این است که به جای اینکه از اشتباهات خود فرار کنند با آنها روبرو می شوند. این افراد در برابر مشکلات رفتار خودخواهانه ای ندارند و بسیار واقع گرا هستند. این افراد از اشتباهشان درس می گیرند و دوباره آنها را تکرار نمی کنند.
 
دردها و مشکلات زندگی را می پذیرد
افراد بالغ می دانند که زندگی پر از پستی و بلندی هاست. این افراد می دانند که همیشه قوانین زندگی مطابق میل آدمی نیست. غر نمی زنند. سعی می کنند تا آنجا که امکان دارد از زندگی و از لحظات خود لذت ببرند. این افراد مثبت اندیش هستند رسیدن به بلوغ عاطفی یعنی اینکه دنیا را تنها سیاه و سفید نبینید. دنیا سرشار از رنگ های زیباست. مهم ترین خصوصیت افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند این است که می دانند زندگی نه خیلی خوب است و نه خیلی بد. بلکه می توان از همین اتفاقات ساده لذت برد. یا در مقابل اتفاقات بد سریع نا امید نشد.
 
خشم و عصبانیت آنها قابل کنترل است
در ابتدا بگوییم که که سرکوب کردن خشم و عصبانیت راه بسیار اشتباهی است. زیرا ممکن است باعث مشکلات جسمانی و روانی آن ها شده باشد. منظور کنترل عصبانیت است. افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند می توانند به راحتی خشم و عصبانیت خود را کنترل کنند. البته کنترل خشم یک هنر است. افرادی که نمی توانند خشم خود را کنترل کنند ممکن است دست به کارهای خطرناکی بزند.
 
مهربان و دلسوز هستند
همه ی ما دوست داریم با افراد مهربان و دلسوز ازدواج کنیم. خصوصیت مهم این افراد همدلی و مهربانی آن هاست. این افراد شما را درک می کنند. وقتی ناراحت هستید و حوصله ندارید به جای غر زدن شما را آرام می کنند. کمک حال تان هستند. توقعات شان از شما در حد معمول است و گاهی آنقدر از خود گذشتگی از خود نشان می دهند. باعث می شوند هیچ گاه در زندگی خلائی را حس نکنید. شک نکنید در کنار این افراد همیشه خوشحال خواهید بود.
 
کینه ای نیستند
افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند اهل کینه و انتقام نیستند. اگر اشتباهی از شما سر زد سعی می کنند خود را کنترل کنند و با صحبت کردن باعث شوند که شما به اشتباهات خود پی ببرید. شاید این طرز برخورد در این شرایط بسیار سخت باشد. اما هنوز هستند کسانی که اهل تلافی نیستند.
 
انتقاد پذیرند
مرد یا زنی که به بلوغ فکری رسیده اند بسیار انتقاد پذیر هستند. این افراد آنقدر شجاعند که می توان به راحتی با آنها در مورد اشتباهات شان صحبت کرد. متاسفانه علت اکثر مشاجره ها میان زن و شوهر این است که نه مرد دوست دارد اشتباه خود را بپذیرد نه زن. خودخواهی در افراد بالغ جایی ندارد. آنها می دانند که هر کسی در زندگی ممکن است اشتباه کند. این افراد هم انتقاد پذیر هستند و هم نحو صحیح انتقاد کردن از دیگران را می دانند. اگر از کسی انتقاد می کنند با احترام و درک متقابل است.

چگونه در جلسه خواستگاری متوجه شویم شخص به بلوغ عاطفی رسیده است یا خیر؟ در برخورد اول رفتار شخص کاملا مشخص و واضح است. فردی که به بلوغ عاطفی رسیده در ابتدا سکوت می کند تا شما صحبت کنید. این فرد آرام و شمرده صحبت می کند. نوع برخورد با همسر را می داند. از موضع بالاتر با شما حرف نمی زند. در صحبت هایش زیاد از ضمیر اول شخص استفاده نمی کند. زیاد به ظاهر شخص اهمیت نمی دهد. بیشتر، رفتار و منش طرف مقابل برایش مهم است. مهربانی و دلسوزی را در چهره ی او می توان به راحتی دید. در زندگی هدف های روشنی دارد و نجیب است.

منبع: The school of life - مهگل مرتضوی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.