راهکارهای سم زدایی نیکوتین سیگار از بدن (بخش سوم)

استفاده از انواع آبمیوه‌های طبیعی نیز یکی از روش‌های مناسب برای سم‌زدایی بدن بعد از ترک نیکوتین است. آبمیوه‌ها سموم را از بدن شما خارج می‌کنند. در این مطلب به مواد خوراکی برای سم زدایی و از بین بردن نیکوتین سیگار و قلیان در بدن اشاره خواهیم کرد.
چهارشنبه، 17 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای سم زدایی نیکوتین سیگار از بدن (بخش سوم)
اگر سیگاری هستید، باید بدانید که هر بار که سیگار می‌کشید، نیکوتین به مدت سه روز در بدن شما باقی می‌ماند.
 

مواد خوراکی برای سم زدایی نیکوتین سیگار و قلیان در بدن


1. زنجبیل
زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که به حذف سموم از دستگاه تنفسی کمک می‌کند. این ریشه‌ی پرقدرت حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است از جمله پتاسیم، منیزیم، بتا کاروتن و روی و برتر از همه‌ی این ویژگی‌ها این‌که عطر و طعم بسیار خوبی به همه‌ی غذاها می‌دهد! ثابت شده‌است که برخی از عصاره‌های زنجبیل نیز سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. شما می‌توانید زنجبیل را به عنوان یک گیاه به بسیاری از غذاها اضافه کنید یا آن را به صورت چای زنجبیل مصرف کنید.
 
2. زردچوبه
زردچوبه که به عنوان ادویه‌ی طلایی نیز شناخته شده، به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، به پاکسازی ریه‌ها کمک می‌کند.
 
3. سیب
حتما شنیده‌اید که می‌گویند “اگر روزی یک سیب بخورید، دور از پزشک و دوا و درمان خواهید ماند.” این میوه شامل طیف گسترده‌ای از فلاونوئیدها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه ویتامین C است که به طور موثر به مبارزه با بیماری‌های ریه کمک می‌کند.
 
4. سیر
این ماده‌ی خوراکی قدرتمند شامل ترکیبی به نام آلیسین است که به عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی عمل می‌کند و سبب می‌شود که بر عفونت‌های تنفسی که ریه‌های ما را آلوده می‌کنند، غلبه کنیم. سیر همچنین باعث کاهش التهاب، بهبود آسم و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه می‌شود.
 
5. چای سبز
چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند، در مقابل سرطان‌های مختلف از بدن محافظت می‌کنند و سبب حذف مایعات از ریه‌ها می‌شوند. ترکیباتی که در چای سبز حضور دارند، موجب از بین رفتن موکوس از دیواره‌ی ریه‌ها می‌شوند و در واقع طبیعتی ضد میکروبی دارند.
 
6. سبزیجات چلیپایی
کلروفیل موجود در این سبزیجات یک عامل سم‌زدایی خوب محسوب می‌شود و به فیلتر کردن خون و خارج کردن سموم از بدن کمک می‌کند. بعضی از سبزیجات چلیپایی مفید عبارتند از کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل و برخی دیگر. این سبزیجات غنی از ویتامین C هستند، ویتامینی که سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند.
 
7. نوشیدنی زنجبیل و زردچوبه
نوشیدنی زنجبیل – زردچوبه می‌تواند هم در جلوگیری از سیگار کشیدن و هم سم‌زدایی بدن از تمام سموم مضری که ممکن است باعث ایجاد بیماری و اختلالات خطرناک در بدن‌تان شوند، کمک کند. یکی از اجزای اصلی این نوشیدنی ریشه‌ی زنجبیل است. ریشه‌ی زنجبیل توانایی کاهش حالت تهوع را دارد. تهوع یکی از علائم اولیه‌ی ترک نیکوتین است.

دیگر ماده‌ی مهم موجود در این نوشیدنی زردچوبه است. سیگار کشیدن می‌تواند ریسک ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد. مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه حاوی کورکومین است که ویژگی‌های ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد سم دارد. این ترکیب می‌تواند به خارج کردن سموم مضر از بدن کمک کند و در عین حال مراقبت از ارگان‌ها را در برابر آسیب بیش‌تر برای‌تان فراهم کند. سومین عنصر مهم این نوشیدنی، پیاز است. پیاز کوئرستین دارد که تاثیر آن برای جلوگیری از سرطان ریه مورد مطالعه قرار گرفته و ثبات شده‌ که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است.

در این‌جا چگونگی تهیه‌ی نوشیدنی زنجبیل و زردچوبه را می‌بینید:
مواد لازم:
– ۱ تکه‌ی کوچک ریشه‌ی زنجبیل
– ۴۰۰ گرم پیاز خرد شده
– ۲ قاشق چایخوری زردچوبه
– ۱ لیتر آب
– آبلیمو برای بهبود طعم (در صورت تمایل)

روش تهیه:
– آب را در یک قابلمه بجوشانید و سپس ریشه‌ی زنجبیل و پیاز را به آن اضافه کنید.
– مقدار بیش‌تری زنجبیل را رنده کرده و به آب اضافه کنید و بعد زردچوبه را هم اضافه کنید.
– شعله را کمی پایین بکشید و اجازه بدهید مواد چند دقیقه روی حرارت پایین بجوشند.
– هر چه‌قدر مواد داخل آب بیش‌تر بجوشند، طعم و عطر نوشیدنی‌تان تندتر می‌شود.
– این نوشیدنی را دو بار در روز بنوشید تا هم بدن‌تان سم‌زدایی شود و هم ریه‌های‌تان تمیز شوند.
 
8. انواع آبمیوه‌های طبیعی
استفاده از انواع آبمیوه‌های طبیعی نیز یکی از روش‌های مناسب برای سم‌زدایی بدن بعد از ترک نیکوتین است. آبمیوه‌ها سموم را از بدن شما خارج می‌کنند. نوشیدن آبمیوه از بدن‌تان در برابر انواع بیماری‌های مربوط به سیگار محافظت می‌کند. شما می‌توانید آب میوه و سبزیجات تازه را با آبمیوه‌گیری یا دستگاه میکسر در خانه تهیه کنید. آب هویج تازه، کرفس، چغندر، سیب، گوجه‌فرنگی و انگور برای تمیز کردن بدن عالی هستند. راه دیگر هم این است که می‌توانید آبمیوه‌های ۱۰۰٪ طبیعی را خریداری کنید. آب چغندر، آب مارچوبه، آب گوجه‌فرنگی و آب گریپ‌فروت برای از بین بردن سموم ناشی از سیگار در بدن بسیار مفید و موثر هستند.
 
9. مواد غذایی سرشار از فیبر
فیبر می‌تواند به از بین بردن سمومی که در طول زمان در اثر سیگار کشیدن در بدن‌تان جمع شده‌اند، کمک کند. فیبر به جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. غذاهای غنی از فیبر عبارتند از لوبیا، سبزیجات برگ سبز خام، کلم کالی، برنج قهوه‌ای، هویج، کلم، مارچوبه، نخود فرنگی و غلات کامل.
 
10. ویتامین E و C
سیگار کشیدن ویتامین‌های ضروری از جمله ویتامین C را در بدن کاهش می‌دهد و بنابراین نوشیدن آب پرتقال و خوردن میوه‌های حاوی ویتامین C کمک خواهد کرد که بدن سلامت و تندرستی خود را بازبیابد. سیگار کشیدن ویتامین E بدن شما را کاهش می‌دهد، اما خوردن سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم کالی به بازیابی این ویتامین در بدن شما کمک می‌کند. اساسا، ویتامین E به دفاع از سلول‌ها و اندام‌های شما در برابر آسیب ناشی از سیگار کشیدن و نیکوتین کمک می‌کند.
 
11. کیوی و لیمو
افراد سیگاری برای جذب ویتامین A، C و E دچار مشکل است. رساندن این ویتامین‌ها به میزان زیاد سبب می‌شود که سلامت بدن‌تان را حفظ کنید و در عین حال آسیب ایجاد شده را از بین ببرید. کیوی و لیمو سرشار هستند از این ویتامین‌ها و برای برنامه‌ی غذایی بعد از ترک سیگار گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شوند.
 
12. هویج
اگر سیگاری هستید، باید بدانید که هر بار که سیگار می‌کشید، نیکوتین به مدت سه روز در بدن شما باقی می‌ماند. نیکوتین به پوست نیز آسیب وارد می‌کند. آب هویج برای پوست مناسب است و دارای ویتامین‌های A، C، K و B است که برای حذف نیکوتین از بدن تاثیرگذار هستند. البته مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند برای انسان سمی باشد، اما بعید است که از طریق رژیم غذایی صرف به دست بیاید (دریافت بیش از حد ویتامین‌ها معمولا در اثر خوردن مکمل‌ها رخ می‌دهد). مصرف بیش از حد کاروتن ممکن است رنگ پوست را نارنجی کند اما برای سلامتی مضر نیست.
 
13. اسفناج
اسفناج یکی از سالم‌ترین سبزیجات محسوب می‌شود، زیرا نه تنها غنی از ویتامین‌ها است، بلکه مقدار زیادی هم اسید فولیک دارد. اسفناج و سایر سبزیجات سبز حاوی کلروفیل هستند که ثابت شده در جلوگیری از اثرات سرطان‌زای آمین‌های هتروسیکلیک تاثیر بسزایی دارند. آمین‌های هتروسیکلیک در هنگام کباب کردن غذاها با درجه حرارت بالا تولید می‌شوند. اسفناج دارای پتاسیم فراوانی است، و مصرف آن برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند توصیه می‌شود تا اثرات سدیم در بدن را از بین ببرد. مصرف پتاسیم کم ممکن است به اندازه‌ی مصرف سدیم در بروز فشار خون بالا اثرگذار باشد.

مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که به مبارزه با اثرات مضر سیگار کشیدن و سم‌زدایی بدن ما از درون کمک شایانی می‌کنند. نکته‌ی مهمی که همیشه باید به یاد داشته باشیم این است که رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را بهبود داده و به ما کمک کند که در مقابل دشواری‌های پس از ترک و اختلالات احتمالی مقاومت کنیم. به هر روی برای داشتن یک بدن سالم در هر شرایطی، باید خوراکی‌های مفید و مغذی را در برنامه‌ی غذایی‌مان قرار بدهیم.
 

کلام پایانی

رهایی از شر اعتیاد به نیکوتین و از بین بردن نیکوتین سیگار یک روند تدریجی است که در نهایت کمک‌تان می‌کند به نتیجه برسید. صبور باشید و اجازه بدهید که روند بهبودی کار خود را روی بدن‌تان انجام بدهد. از این مسیر لذت ببرید، و یادتان باشد که از لحظات گرانبهای امروز به بهترین نحو استفاده کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده -سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.