جمعه، 26 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

برجسته ترین ویژگی های امام حسین (علیه اسلام)

پرسش :

برجسته ترین ویژگی های امام حسین (علیه اسلام) را در چه چیزهایی می‌بینید؟


پاسخ :
چهار ویژگی امام حسین علیه السلام برجستگی بیشتری نسبت به سایر ویژگی ها دارند، که عبارت اند از:

یک. پدر امامان است
یکی از ویژگی های برجسته امام حسین علیه السلام، این است که امامان اهل بیت علیهم السلام، از نسل اویند. این ویژگی، در احادیث معتبری که در بخش سوم این دانش نامه آمده، مورد تأکید قرار گرفته است که در این جا به یکی از آنها اشاره می کنیم.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
إنَّ اللّهَ اختارَ مِنَ الحُسَینِ الأَوصِیاءَ مِن وُلدِهِ، ینفونَ عَنِ التَّنزیلِ تَحریفَ الغالینَ، وَانتِحالَ المُبطِلینَ، وتَأویلَ المُضِلّینَ، تاسِعُهُم قائِمُهُم.[۱] خداوند، از فرزندان حسین، اوصیایی را برگزید که از قرآن، تحریف غالیان و نسبت نادرست باطل گرایان و تأویل گمراهان را دور می کنند، که نُهمین آنان، قائم آنهاست.

دو. سَرور شهیدان است
یکی دیگر از برجسته ترین ویژگی های امام حسین علیه السلام، این است که او سَرور شهیدان در دنیا و آخرت است. در حدیث قدسی آمده است:
أما إنَّهُ سَیدُ الشُّهَداءِ مِنَ الأَوَّلینَ وَالآخِرینَ فِی الدُّنیا وَالآخِرَةِ.[۲] بدانید که او سَرور شهیدان از اوّلین و آخرین، در دنیا و آخرت است. همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید:
ما مِن شَهیدٍ إلّا ویحِبُّ أن یکونَ مَعَ الحُسَینِ علیه السلام، حَتّی یدخُلُوا الجَنَّةَ مَعَهُ.[۳] هیچ شهیدی نیست، مگر این که دوست دارد که همراه حسین علیه السلام باشد و با او وارد بهشت شود.

سه. تربتش برکاتی دارد
از دیگر ویژگی برجسته امام حسین علیه السلام، برکات تربت پاک اوست، چنان که از امام صادق علیه السلام روایت شده:
إنَّ اللّهَ عَوَّضَ الحُسَینَ علیه السلام مِن قَتلِهِ أن جَعَلَ الإِمامَةَ مِن ذُرِّیتِهِ ، وَالشِّفاءَ فی تُربَتِهِ.[۴] خداوند، در برابر کشته شدن حسین علیه السلام، امامت را در نسل او قرار داد و شفا را در تربتش.

چهار. زیارتش برکاتی دارد
هر چند زیارت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سایر اهل بیت علیهم السلام، برکات فراوانی برای زائر دارد؛ ولی در مورد زیارت هیچ یک از اهل بیت علیهم السلام، به اندازه زیارت امام حسین علیه السلام تأکید نشده و زیادتِ ثواب و برکاتی که برای زیارت امام حسین علیه السلام ذکر شده، برای هیچ یک از آنان نیامده است. نگاهی اجمالی به فهرست بخش زیارات این دانش نامه[۵] و مقایسه آن با آنچه در باره زیارت سایر اهل بیت علیهم السلام آمده، برای اثبات این مدّعا کافی است. بی تردید، تأکید و تشویق احادیث اسلامی در مورد زیارت امام حسین علیه السلام، به دلیل آثار فوق العاده مثبتِ آن در سازندگی معنوی و بالندگی جامعه اسلامی است.

پی‌نوشت‌ها:
[۱] ر.ک: دانشنامه امام حسین (ع)، ج ۲ ص ۲۱۵ ح ۵۵۸ (بخش سوم / فصل دوم / اوصیا از نسل اویند) و ص ۲۲۵ (پدر امامان نُه گانه).
[۲] ر.ک: دانشنامه امام حسین (ع)، ج ۳ ص ۱۶۷ ح ۷۹۷ (بخش ششم / فصل یکم / سَرور شهیدان از آغاز تاریخ تا پایان آن).
[۳] کامل الزیارات: ص ۲۲۰ ح ۳۲۲ عن أبی بصیر، بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۲۹۹ ح ۵.
[۴] ر.ک: دانشنامه امام حسین (ع)، ج ۱۲ ص ۳۸۱ ح ۳۳۵۲ (بخش چهاردهم: مزار امام حسین علیه السلام / فصل یکم: مستجاب شدن دعا زیر گنبدش).
[۵] ر.ک: دانشنامه امام حسین (ع)، ج ۱۰ ص ۴۲۳ (بخش سیزدهم : زیارت امام حسین علیه السلام ).

منبع: دانشنامه امام حسین (علیه السلام)، ج ۱، صص ۳99-۳۹۸


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.