تاج محل

دوشنبه، 2 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاج محل

 

عوامل فیلم «تاج محل»:

کارگردان: دانش اقباشاوی/ تهیه کننده: رضا میرکریمی/ نویسنده: کریم نیکونظر، دانش اقباشاوی

 

مدیر فیلمبرداری: سعید براتی/ مدیر صدابرداری: جهانگیر میرشکاری/ تدوین: محمد یارمحمدلو

 

بازیگران: جهانگیر میرشکاری، عبدالجبار اقباشاوی، شهلا پرویز مرادی، پریوش نظریه، تیما امیری، ابوذر کهن‌زاده، علیرضا زمانی نسب، مریم نعیم‌زاده، سهیلا رهگشا، علی مردانه

 

 

فیلم سینمایی «تاج محل» اولین ساخته دانش اقباشاوی از 11 مهر ماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است. «تاج محل» در جشنواره های بین‌المللی فیلم کمبریج انگلستان ۲۰۱۳، کلارا هندوستان ۲۰۱۳ و زنگبار تانزانیا ۲۰۱۳ حضور داشت و نامزد دریافت جایزه زنیت طلایی بهترین کارگردانی فیلم اول از سی هفتمین جشنواره فیلم مونترال ۲۰۱۳ شد. این فیلم جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ از جشنواره فیلم مالزی را نیز دریافت کرده است. «تاج محل» یک فیلم اجتماعی شهری است و قصه آن در شهر صنعتی آبادان می‌گذرد. این فیلم تولید حوزه هنری است. دانش اقباشاوی تجربه ساخت فیلم کوتاه و دستیار کارگردانی در فیلم های «عروس آتش»، «هیچ» و ... را دارد.

فیلم «تاج محل» در بخش فیلم های اول سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترن کارگردانی فیلم اول شد.

 

 

یادداشت دانش اقباشاوی، کارگردان فیلم «تاج محل»:

«تاج محل» حاصل بهره گيری از خاطرات ١٠ سال اول زندگی‌ام كه دور از آبادان گذشت و ١٠ سال بعدی زندگی كه در آبادان بعد از جنگ گذراندم و نيز ١٤ سال ساخت فيلم‌های كوتاه و مستند و اشتغالم به عنوان دستيار كارگردان و برنامه‎ريز در بخش‌های خوب و سالم سينمای ايران است.
آرزومندم تا علاقه مندی‌ام به سينمای نئوراليسم ايتاليا، سينمای كن لوچ و جان فورد، در ناخودگاه فيلم تجلی پيدا كرده باشد.
خانواده‌ام، دوستانم، معلم‌هايم و قطعا يار نوجوانی‌ام كريم نيكونظر، نقشی تاثيرگذار در خلق تاج محل داشته‌اند كه سپاس‌گزار آن‎ها هستم.
بديهی است، مسئوليت هر آنچه كاستی فيلم تلقی می‌شود با بنده است و هر آنچه بالندگی آن محسوب می‌شود را از لطف خدا و استفاده از تجربه‌های دشوار زندگی شخصی و اجتماعی خود و هموطنانم می‌دانم .
سخت اميدوارم كه مخاطبان عزيز سينمای شريف ايران با تاج محل ارتباط برقرار كنند و روحشان شاد و وجدان‌شان بيدارتر شود. چرا كه در هنگامه ساختش مومنانه به اين پيش‌بينی آن نور چشم اعتقاد داشتم كه: تنها راه بهره‌مند شدن اين است كه همه با هم بهره‌مند شويم.

 

خلاصه فیلم «تاج محل»:

حسین مرادی، کارگر 60 ساله‌ آبادانی، بارها مجبور بوده تعدادی از همکارانش در شرکت کشتی‌سازی را بنا برخواست کارفرما اخراج کند. ولی این‌بار تصمیم گرفته که با قرعه‌کشی، بختی برای برخی از کارگرها قائل شود. در این میان یکی از کارگرها به اخراج خود اعتراض می‌کند و با حسین گلاویز می‌شود. چند روز بعد که نوه‌ پسری حسین به دنیا می‌آید فرزندان حسین دو بلیت سفر به هند به او و مادرشان هدیه می‌دهند. چند شب بعد از جشن، ناگهان دو نفر مسلح به خانه حسین حمله می‌کنند و اموال نقدی موجود در خانه را به همراه هدیه‌های شب جشن می‌ربایند. حالا حسین و خانواده‌اش به کارگر معترض شرکت کشتی‌سازی مشکوک‌اند که آن ها را تهدید کرده بود.

 

شعار فیلم «تاج محل»:

این است عاشقی که من از دوست داشتن شروع می‌کنم.

 

 

منبع : سلام سینما

/118/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.