نشست «بررسی و تحلیل دغدغه‌های قرآنی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

جان کلام رهبری از مطرح کردن مباحث سبک زندگی، وارد شدن قرآن به بطن زندگی مردم است.
جمعه، 17 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نشست «بررسی و تحلیل دغدغه‌های قرآنی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب» برگزار شد

جان کلام رهبری از مطرح کردن مباحث سبک زندگی، وارد شدن قرآن به بطن زندگی مردم است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی، روز گذشته عده‌ای از مسئولان استان آذربایجان‌‎شرقی و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و قرآن در نشستی صمیمی و باهدف روشنگری برخی موانع پیشبرد اهداف قرآنی و فرهنگی نظام، باعنوان «بررسی و تحلیل دغدغه‌های قرآنی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب» دورهم جمع شده و درباب مسائل مختلف قرآنی کشور و استان به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
 
 باعنایت الهی و همت اکثر مسئولان که باوجود مشغله کاری فراوان و قرار گرفتن در ایام دهه فجر و ترافیک برنامه‌های مسئولان، خوشبختانه به دعوت ایکنا جواب مثبت داده شد و جمعی از مسئولان و صاحب‌نظران استان آذربایجان‌‎شرقی اعم از حجت‌الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه، حجت‌الاسلام تقی‌زاده، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام خدیوی، رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان، امین‌فرد، رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی، حجت‌الاسلام حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، جمال‌پور، استاد حوزه و دانشگاه‌های استان، لایقی، معاون قرآن و عترت اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی، علمی، معاون آموزش و پرورش، کنعانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدی معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی و میزبان اصلی این نشست، قراچورلو، رئیس جهاد دانشگاهی و مدیرمسئول خبرگزاری ایکنای استان، روز گذشته 13 بهمن در سالن کنفرانس مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان دورهم جمع شده و درباب مسائل مختلف قرآنی کشور و استان به بحث و گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.
 
 حجت‌الاسلام سیدشهاب‌‎الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی دیگر سخنران این نشست نیز وجود دغدغه‌های قرآنی و فرهنگی را در تمام حرکات، گفتار و رفتار رهبر معظم انقلاب مشهود دانست و گفت: جان کلام رهبری در رابطه با مراحل مختلف سیر قرآن در زندگی انسان‎هاست و منظور و هدف نهایی از طرح کردن سبک زندگی اسلامی و قرآنی این است که قرآن به بطن زندگی مردم وارد شود.
 
وی ادامه داد: وقتی معظم‌‎له تأکید می‎‏فرمایند که در کشوری با 75 میلیون جمعیت باید 10 الی 15 میلیون حافظ قرآن وجود داشته باشد، هدف از حفظ قرآن را انس با قرآن و به کارگیری عملی قرآن در متن زندگی روزمره می‏دانند. آسیب مهمی که در کشور وجود دارد تشتت متولیان و دستگاه‎های فرهنگی و قرآنی است که با عدم برنامه‌‎ریزی و انسجام‌‎بخشی به برنامه‎های قرآنی، با معضلاتی همچون موازی‌‎کاری و هدررفت بودجه‎های فرهنگی و قرآنی مواجه می‌شود.
 
وی همچنین به نبود برنامه مدون و کلان برای پیشبرد اهداف قرآنی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: این امر باعث شده که جمعی در بیت خود معظم‎له ایده مهندسی فرهنگی را مطرح کنند؛ چراکه این غفلت‎ها و پشت‎گوش انداختن‎ها باعث شده که رهبر معظم انقلاب درجمع فرماندهان سپاه عدم توجه به هشدارهای ایشان درخصوص شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی دشمن شِکوه و گلایه کنند.
 
حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد : اینجاست که دستگاه‎های اصلی متولی امور فرهنگی و قرآنی اعم از اداره کل اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی باید پاسخگو باشند که چرا از کانون فرهنگ، دین و خیزش انقلاب اسلامی که همان مساجد است، دور شده‌اند؟ امروز درسایه بی‎توجهی مسئولان، مساجد به سالنی برای برگزاری مراسم ختم تبدیل شده است و ما به دنبال این هستیم که برای تحقق کارهای قرآنی، کانون و دارالقرآن و مؤسسه ایجاد کنیم، درحالیکه اگر به مسجد به‎عنوان خاستگاه اسلام و انقلاب توجه شود، می‎توانست همه این دغدغه‎ها را درمحلی منسجم و تأثیرگذار تحقق بخشد. لذا تأکید رهبری بر مسائلی همچون حفظ، قرائت، تدبر در مفاهیم قرآن کریم و ... تلاش برای وارد کردن قرآن و درکنار آن ثقل اصغر، یعنی تعالیم اهل بیت(ع) به زندگی انسان‌‎هاست.
 
وی همچنین به تقسیم‌بندی سه و نیم بندی جمال‌‎پور درخصوص فرهنگ جامعه اشاره کرد و افزود: بهتر است از نیم بند فرهنگ غربی در اندازه کوچک و ناچیز سخن نگوئیم؛ چراکه اگر بنابر شفاف‎گویی باشد باید گفت که امروز دشمن اذعان می‌‎کند که فتح فرهنگی درایران اتفاق افتاده است که تغییر نوع سبک زندگی مردم از تغییر نوع دکوراسیون منزل و نحوه انتخاب لباس و خوراک گرفته تا ذائقه فرهنگی مردم، براین امر صحه می‎گذارد.
 
مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی گفت: آسیبی که دراین میان بر دیگر مسائل دامن می‎زند هم این است که تمام اقدامات و فعالیت‌‎های قرآنی و فرهنگی روی داده در کشور فقط برای اعلام آمار و ارائه گزارش عملکرد بوده، نه با فکر مهندسی شده و ورود عملی قرآن به سبک زندگی مردم؛ لذا در قدم اول باید از مرحله شعاردهی و شعارزدگی خارج شویم و علاوه بر اینکه همه مجموعه‎‏ها و مردم را به کار فرهنگی و قرآنی سوق داده و همراه کنیم، چند متولی محدود و متخصص این حوزه را برای جلوگیری از تشتت وانسجام‎بخشی به امور قرآنی و فرهنگی معین کرده و هماهنگ با یکدیگر عمل کنیم تا فرمایش رهبری نیز درباب مهندسی فرهنگی به شکلی صحیح و انسجام‎یافته از خانواده‎ها شروع شده و به محافل بزرگ اجتماعی و بین‎المللی تعمیم یابد
 
 گفتنی است سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم 5 الی 11 اسفند ماه درتبریز برگزار خواهدشد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.