مدیر کل اداره تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه :

مدیریت موقوفات کمتر از وقف کردن نیست

مدیر کل اداره تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن درک شأن و جایگاه متولیان وقف، مدیریت موقوفات را هم کمتر از وقف کردن نمی داند.
سه‌شنبه، 21 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مدیریت موقوفات کمتر از وقف کردن نیست

مدیر کل اداره تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن درک شأن و جایگاه متولیان وقف، مدیریت موقوفات را هم کمتر از وقف کردن نمی داند.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امورخیریه، حجت الاسلام حسنی نیا، مدیر کل اداره تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست تخصصی و هم اندیشی با متولیان موقوفات استان تهران که به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزار شد، گفت : وظیفه اداره کل تحقیق، نظارت بر موقوفات متصرفی و غیر متصرفی کشور است، ما اعتقاد داریم اداره کردن موقوفات کار آسانی نیست، زیرا در اقتضای زمان امروز که حرص و ولع به اموال بسیار شده و طمع و دست اندازی به املاک موقوفات امری بدیهی است اداره و مدیریت آن نیازمند نظارت و ارزیابی دقیق است.
 
وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه برای متولیان موقوفات جایگاه شرعی و بزرگی قایل است و مدیریت موقوفات را کمتر از وقف نمی داند، ما ضمن درک این شأن و جایگاه برای احیای حد موقوفات با متولیان تعامل گسترده داریم.
 
حجت الاسلام حسنی نیا عنوان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه بخشی از حاکمیت است و به اذن ولایت فقیه بر نحوه اجرای نیات و موقوفات کشور نظارت دارد.
 
وی عنوان کرد: ما هرگز قصد دخالت در کار متولیان موقوفات را نداریم و بر همین اساس به علت آگاهی های کم از مسایل حقوقی و یا شرعی که موجب می شود حد موقوفات پایمال شود سیاست های نظارتی و تعاملی خود را با متولیان موقوفات اجرا می کند.
 
حجت الاسلام حسنی نیا تصریح کرد: مبنای کار ما با متولیان تعامل است اما در صورت بروز برخی از اختلافات کوچک مرجع حل اختلافات و ملاک ما قانون خواهد بود، لذا عدم تعامل سازنده با متولیان نتیجه ای جز تصرف موقوفات از سوی سودجویان نخواهد داشت.
 
مدیر کل اداره تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: قدم اول برای حفظ و حراست موقوفات ساماندهی و ثبت اطلاعات است خوشبختانه پس از زحمات بسیار سامانه جامع اطلاعات موقوفات طراحی شد و پس از یک سال بیش از هفت هزار متولی موقوفات در سراسر کشور در سامانه ثبت شد.
 
وی عنوان کرد: متاسفانه به علت برخی از ظلم هایی که در دوره پهلوی با اصلاحات عرضی به وقف انجام شد این فرهنگ غنی رو به نابودی گذاشت. حجت الاسلام حسنی نیا عنوان کرد: اداره موقوفات کار ساده ای نیست و متولیان سه وظیفه مهم حفظ و حراست از موقوفه، اداره اقتصادی موقوفات و هزینه عواید بر اساس نیت واقف را بر عهده دارد. بر همین اساس سامانه جامع اطلاعات موقوفات برای خدمت دهی به متولیان و حفظ و حراست از نیات واقفین طراحی شد.
 
وی عنوان کرد: اما امانتدار موقوفات هستیم یا به نوعی بار امانت حفظ مال ابا عبدالله الحسین (ع) بیماران و یا مال یتیمان بر عهده ماست. حجت الاسلام حسنی نیا با اشاره به لزوم بهره وری بیشتر از نیات واقفین گفت: کسی به دنبال تعقیب نیت واقف نیست ولی با جهت دهی صحیح می توان بهره وری این موقوفات را افزایش داد.
 
حجت الاسلام حسنی نیا تصریح کرد: اداره کل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای ساماندهی اطلاعات موقوفات کشور از سال 94 هیچ مفاساحسابی را به صورت دستی قبول نمی کند و ما نیز به جامعه اعلام می کنیم متولیانی که برگه مفاساحساب دریافت می کنند مورد اطمینان بوده و امانتدار خوب موقوفات هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: صدور مفاساحساب از تکالیف قانونی است، در سال 94 باید به صورت سامانه ای ثبت شود و ما آماده هر نوع همکاری با متولیان برای آشنایی و پاسخگویی به شبهات آنها در خصوص ورود اطلاعات به سامانه را داریم.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.