با حضور وزیر ارشاد؛

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رسما افتتاح شد

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونان این وزارت‌خانه و مسئولان کشوری افتتاح شد.
سه‌شنبه، 25 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رسما افتتاح شد

ویرایش عکس آذرماه 98

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونان این وزارت‌خانه و مسئولان کشوری افتتاح شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایکنا، بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و جمعی از فعالان و مدیران قرآنی کشورمان در مصلی تهران برگزار شد.
 
در بخش  ابتدایی این مراسم و بعد از تلاوت محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، رئیس نمایشگاه قرآن در سخنانی با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن حاصل تلاش جمعی سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات مختلف است، افزود: این دوره از نمایشگاه قرآن با شعار «به سوی فهم قرآن کریم» از امروز آغاز به کار می‌کند.
 
رئیس بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن تصریح کرد: در این دوره با توجه به تأکیدات مراجع عظام تقلید، مقام معظم رهبری و اندیشمندان بر موضوع فهم و تدبر در قرآن کریم، رویکرد معاونت قرآنی وزارت ارشاد در سال ۹۵ بر مبنای شعار «نهضت فهم قرآن» قرار گرفته است و شعار ما در نمایشگاه نیز به سوی فهم قرآن است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ۵۰ هزار متر مربع و بیش از ۶۰۰ غرفه و چهار بازارچه برپا شده و پذیرای علاقه مندان به کلام وحی است.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین کمیته محتوایی نیز مسئولیت مباحث مربوط به محتوای غرفه‌ها را بر عهده داشته است، علاوه بر آن نیز ۲۰ کمیته وظیفه پشتیبانی از نمایشگاه قرآن را بر عهده دارند.
 
بعد از پایان سخنان حشمتی از مجموعه شرحی بر نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. این مجموعه، اثر ۱۲ جلدی شرحی بر نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) است که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدزاده ‌گیوی تألیف شده است.
 
علی جنتی : بزرگ‌ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه‌های قرآن کریم است
 
بعد از این رونمایی، مراسم میزبان علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی با بیان اینکه قرآن کریم معجزه ابدی اسلام و تنها کتاب معتبر آسمانی است، اظهار کرد: در این ایام مبارک که گران‌بهاترین تحفه آسمانی توسط برترین انسان‌ها به دست بشریت رسیده فرصت مغتنمی است تا تشنگان واقعی معرفت جام شیرینی از سرچشمه هدایت و زلال کوثر الهی سیراب و از معارف قرآن کریم سیراب شوند.
 
وزیر ارشاد همچنین گفت: قرآن کریم بحر مواج و اقیانوس بیکرانه‌ای است که فهم بشر از درک و شناخت عمق و عظمت آن از دایره اندیشه و عقل بیرون است؛ به تعبیر امام خمینی(ره) قرآن جلوه تام خدای تعالی است و ادراک کنه آن که تجلی علم پروردگار است، غیر ممکن است.
 
جنتی تصریح کرد: قرآن کریم در سوره یوسف مدیریت صحیح جامعه را به دو شرط اساسی تخصص و تعهد پیوند زده و شیوه اداره جامعه را با گماشتن افرادی که دارای دو ویژگی آگاهی و امانت‌داری باشند مورد تأکید قرار داده است.
 
وزیر ارشاد اظهار کرد: قرآن کریم در بخش دیگری از این داستان به مدیریت صحیح اقتصادی که در آن روز موجب استقلال و آبادی کشور مصر و رفاه مردم شد، اشاره شده و قناعت و صرفه‌جویی و آینده‌نگری را گوش‌زد می‌کند.
 
وی ادامه داد: در پایان این داستان، قرآن کریم به عنصر امید به عنوان مهم‌ترین پشتوانه موفقیت افراد تکیه کرده و یأس و ناامیدی را از صفات کافران و کسانی که از خدا دل بریده و به مادیت پیوسته‌اند، می‌نامد و با این پیام زیبا دل‌ها و جان‌های مخاطبان را با دمیدن روح امید به الطاف نور خداوند که مایه اعتماد به نفس است زنده می‌کند.
 
جنتی خاطرنشان کرد: می‌توان نتیجه گرفت که اولاً قرآن کریم به عنوان کتاب جامع هدایت و سعادت بشر در پیش روی ما قرار دارد و باید بدانیم که هدایت صحیح جامعه و گسترش تربیت انسانی و اخلاقی در محیط خانواده، مدرسه و دانشگاه تنها و تنها در سایه رفع مهجوریت آن و بازگشت به این منبع عظیم و حیات‌بخش امکان‌پذیر است و ثانیاً به تأسی از قرآن کریم از عنصر هنر در جهت تربیت و تعالی جامعه بهره ‌بگیریم و زمینه شکوفایی استعدادهای هنری را از طریق گستربش نمایشگاه‌های هنری و فراهم کردن زمینه فعالیت در همه عرصه‌های هنر متعد از جمله هنرهای تجسمی، سینمایی و موسیقی و حمایت از هنرمندان مهیا سازیم.
 
وی با بیان اینکه امروز می‌توان ادعا کرد که بزرگ‌ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم است، گفت: وقتی از ضعف فرهنگ عمومی، ضعیف شدن فضائل اخلاقی و تغییر ماهیت سبک زندگی اسلامی صحبت می‌کنیم و از آسیب‌های اجتماعی سخن می‌گوییم و از کثرت این آسیب‌ها می‌هراسیم، باید بدانیم که آموزه‌های عملی قرآن در جامعه کم‌رنگ شده، توصیه‌های قرآنی بیشتر رنگ تزیینی به خود گرفته و در عمل نهادینه نشده‌اند.
 
جنتی تصریح کرد: جامعه ما دچار بیماری‌های مختلفی است که بیماری‌های عقیدتی در رأس همه بیماری‌هاست.
 
بعد از سخنان وزیر ارشاد نیز از نفیس‌ترین قرآن کتابت شده جهان اسلام ‌‌‌پس از ۱۸ سال تلاش و صرف هزینه شش میلیارد تومانی رونمایی شد.
 
گفتنی است کاغذی که برای کتابت این قرآن نفیس به کار رفته است دست ساز زرافشان است و نگارش آن به خط ثلث یکی از زیباترین خطوط و عروس خطوط اسلامی انجام شده است.
 
همچنین، کار کتابت این قرآن نفیس توسط غلامرضا ماهرویی، متخصص خط ثلث انجام شده است. این قرآن هر صفحه‌اش تذهیب مخصوص به خود را دارد که آن را از دیگر قرآن‌ها متمایز کرده است. عواید حاصل از این قرآن نفیس صرف امور خیریه و ساخت پرورشگاهی در شهر اصفهان خواهد شد. همچنین، فعلا این کتاب به‌عنوان یک سفیر فرهنگی به‌نمایش گذاشته می‌شود.
 
سرمایه گذاری این کتاب توسط خانواده جان افزا انجام شده است. همچنین، تمام این مبلغ از طرف خانواده جان‌ افزا تأمین شده و هیچ نهاد و سازمانی حمایتی از این پروژه نکرده است. همچنین، خانواده جان افزا، سرمایه گذاران این پروژه، مجید صادق زاده، مدیر تذهیب پروژه و رسول معتمدی، مدیر پروژه کتابت نفیس ترین قرآن جهان اسلام هستند.
 
افتتاحیه مراسم بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن حاشیه‌هایی هم داشت که از مثبت‌ترین آن حضور به موقع و سر وقت وزیر ارشاد به مراسم بود و شاید این حضور به موقع بخاطر پخش زنده این مراسم از رسانه ملی بود. البته باید گفت با این وجود این مراسم چند دقیقه‌ای با تاخیر شروع شد.
 
در هنگام برگزاری این مراسم نیز سر و صدای راه‌اندازی غرفه‌ها تا حدودی از نظم آن کاسته بود. یکی دیگر از حاشیه‌های این مراسم عدم حضور مسئولان غرفه‌ها در زمان افتتاحیه بود و جا داشت در زمان افتتاحیه آنها نیز کار را تعطیل کرده و خود را به مراسم می‌رساندند.
 
حضور اندک فعالان قرآنی در این مراسم هم جای تامل داشت. این مراسم نیز با ابتهال خوانی حسن خانچی به پایان رسید و میهمانان و مدعوان در پایان بر سر سفره افطار گرد یکدیگر جمع شدند.
 
گفتنی است بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن از روز هفتم ماه مبارک رمضان به مدت ۱۷ روز از ساعت ۱۸ تا ۲۳:۳۰ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما