پیام های غدیر؛

غدیر نماد مرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام

برخی در این زمان با طرح کاربردی کردن غدیر درصدد پیاده کردن پیام های غدیر در جامعه اسلامی اند اینک جا دارد این موضوع به طور دقیق، موشکافی و بررسی شده که غدیر خم چه پیام هایی داشته است؟ آیا پیام های آن اختصاص...
دوشنبه، 29 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
غدیر نماد مرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام

ویرایش عکس تیر 99

برخی در این زمان با طرح کاربردی کردن غدیر درصدد پیاده کردن پیام های غدیر در جامعه اسلامی اند اینک جا دارد این موضوع به طور دقیق، موشکافی و بررسی شده که غدیر خم چه پیام هایی داشته است؟ آیا پیام های آن اختصاص به عصر رسول(ص) و بعد از وفات او داشته یا قابل اجرا و پیاده شدن تا روز قیامت است؟

 
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری حوزه، برخی نکته ها و پیام های غدیر که برپایی جشن ها سبب یادآوری و ابلاغ آن به مردم می شود را منتشر می کند.  
 
*تعین جانشینی معصوم
 
بعد از هر پیامبری احتیاج به شخصیتی معصوم است که در خطّ او بوده وادامه دهنده راه و تبیین کننده مرام آن پیامبر است و لااقل در حد حفظ کیان و مجموعه شریعت نگهبان و پاسدار دین باشد، همان گونه که رسول خدا (ص)برای بعد از خود جانشینی را در این امر معین نمود و در این زمان این شخص امام مهدی (ع) است.
 
* جانشین از جانب خدا منصوب شده باشد
 
 جانشینان پیامبران باید از جانب خداوند منصوب شده و توسط پیامبر معین و معرفی گردند ، همانگونه که پیامبر برای خود جانشین معین کرد، زیرا مقام امامت مقام الهی است و هر امامی باید از جانب خداوند به طور خاص و عام بر این سمت منصوب گردد.
 
* غدیر با مساله سیاسی اسلام گره خورده است
 
 یکی از پیام های غدیر مساله رهبری و صفات و خصوصیات او است، هر کس نمی تواند رهبر و جانشین پیامبر در جامعه اسلامی باشد، رهبر باید کسی همانند حضرت علی(ع) باشد که در خط پیامبر بوده و مجری فرمان و دستورات او باشد و گرنه بر مردم است که با او بیعت نکنند . در نتیجه مساله غدیر با مساله سیاسی اسلام گره خورده است.
 
ما در کشور یمن مشاهده می کنیم که از اواسط قرن چهارم به بعد مساله جشن های غدیر مطرح بوده و هر سال در روز غدیر خم آن صحنه عظیم را به نمایش می گذارند و مردم آن روز تجدید خاطر کرده و با وضعیت و شرایط رهبری در جامعه نبوی آشنا می شوند. گرچه در سال های اخیر حکومت وقت پی به آثار و پیام های مهم آن برده و شدیداً با برپایی آن مقابله کرده است و حتی هر سال تعدادی به جهت اصرار برای برپایی آن کشته می شوند ولی مردم در برپایی آن مصم اند و این به جهت آثار و برکات و پیامدهای این قضیه در جامعه اسلامی است.
 
*الگوی جامعه اسلامی پیامبر وائمه معصومین باشند 
 
 غدیر یک پیام همیشگی دارد و آن اینکه الگوی جامعه اسلامی و رهبر مقتدای آن پیامبر باید حضرت علی و امثال او از امامان معصوم باشند. آنان کسانی هستند که بر ما ولایت و سلطه دارند و ما باید با تقرب و نزدیکی به آن بزرگواران تحت سلطه تکوین و تشریع آنان قرار گرفته تا از برکات فیض وجودشان بهره مند شویم.
 
* جشن های غدیر نمادی از تشیع است
 
غدیر و برپایی جشن های آن نمادی از تشیع است و در حقیقت واقعه غدیر اعلام این پیام است که باید همیشه با حق که بر محوریت حضرت علی(ع) و اولاد او است، پیمان بست تا به پیروزی نایل شد.
 
* باید در ابلاغ حق و حقیقت اصرار ورزید
 
نکته و پیام دیگری که از واقعه غدیر استفاده می شود این که و از بیان آن کوتاه نیاید، زیرا پیامبر اکرم اگرچه می دانست مردم بعد از وفاتش به سفارشات او عمل نخواهند کرد ولی حجت را بر مردم تمام کرده و در هیچ موقعیت مناسب خصوصا در حجه الوداع و در غدیر خم از بیان حق و پافشاری بر آن کوتاه نیامد.
 
* مساله مرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام
 
 یکی دیگر از پیام های غدیر که تا روز قیامت باقی است، مساله مرجعیت دینی اهل بیت است و لذا پیامبر در همین ایام بود که حدیث ثقلین را بیان کرده و مردم را به روجوع به اهل بیت معصومش برای اخذ شریعت خود رهنمون ساخت.
 
* ترجیح مصلحت اهم بر مصلحت مهم
 
 یکی دیگر از پیام های غدیر آن است که در برخی از مواقع به جهت حفظ مصلحت و در نظر گرفتن مصلحت اهم باید از مصلحت مهم گذشت و آن را فدای مصلحت اهم نمود. حضرت علی(ع) با آنکه از جانب خداوند و با ابلاغ رسول گرامی(ص) به مقام خلافت و رهبری جامعه اسلامی منصوب شد ولی هنگامی که مقابله و جنگ و خون ریزی به جهت به دست آوردن حق خود را به صلاح و مصلحت اسلام و مسلمین ندید، تنها به موعظه و تذکر و اتمام حجت و اظهار مظلومیت خود اکتفا کرد تا اسلام محفوض بماند زیرا به طور حتم اگر حضرت علی(ع) غیر از آنچه انجام داد عمل می نمود، فاجعه ای بزرگ بر اسلام و مسلمین وارد می شد که جبران ناپذیر نبود و این درسی برای امت اسلامی تا روز قیامت است که گاهی باید به جهت حفظ مصلحت اهم از امر مهم گذشت.
 
* اکمال دین و اتمام نعمت
 
 اکمال دین و اتمام نعمت و رضایت خداوند در بیان حق و حقیقت و اتمام حجت بر مردم است  همانگونه که در آیه اکمال به آن اشاره شده است.
 
* برای تبلیغ و بیان حق باید اعلان عمومی کرد
 
 برای تبلیغ و بیان حق باید اعلان عمومی کرده و مخفی کاری ننمود همانگونه که پیامبر در حجه الوداع به جهت ابلاغ امر و ولایت اعلان عمومی نمود و نیز قبل از پراکنده شدن مردم در ملا عام ولایت را ابلاغ نمود.
 
* مساله خلافت و رهبری صحیح امت اسلامی در راس امور است
 
مساله خلافت و جانشینی و رهبری صحیح امت اسلامی در راس امور است و هیچگاه نباید معطل گردد، همانگونه که رسول خدا(ص) با وجود آن که در مدینه مرض خطرناکی وارد شده و گروه زیادی را زمین گیر ساخته بود ولی به جهت ابلاغ امر ولایت به این مشکل توجهی نکرده سفر خود را انجام داد و درآن سفر موضوع ولایت و جانشینی و رهبری بعد از خود را به مردم ابلاغ نمود.
 
*  رهبری صحیح در جامعه اسلامی به منزله شالوده و روح اسلام 
 
موضوع رهبری صحیح در جامعه اسلامی به  منزله شالوده و روح اسلام و شریعت است و در صورتی که ابلاغ نگردد رکن و ستون فقرات جامعه اسلامی از هم متلاشی خواهد شد. لذا قرآن در این باره خطاب به پیامبرش می فرماید«وان لم تفعل فما بلغت رسالته» و اگر چنین نکنی رسالت پروردگارت را نرسانده ای.
 
*غدیر شناسی وپاسخ به شبهات : علی اصغر رضوانی
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط