ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی

از تلاش برای خودنمایی در عربستان تا عنوان نایب‌قهرمانی با طعم مشکلات مالی

بهترین مقام ایران در 2 دوره برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی در عربستان و اندونزی، عنوان نایب‌قهرمانی است که مسئولان کمیته المپیک انتظار دارند این عنوان در باکو هم تکرار شود.
يکشنبه، 17 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
از تلاش برای خودنمایی در عربستان تا عنوان نایب‌قهرمانی با طعم مشکلات مالی
بهترین مقام ایران در 2 دوره برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی در عربستان و اندونزی، عنوان نایب‌قهرمانی است که مسئولان کمیته المپیک انتظار دارند این عنوان در باکو هم تکرار شود.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، نخستین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در سال 2005 و به میزبانی عربستان برگزار شد. 6 هزار ورزشکار از 55 کشور در این بازی‌ها حضور داشتند که کاروان ورزشی ایران با 30 مدال (10 طلا، 9 نقره و 11 برنز) در رده چهارم قرار گرفت. عربستان، مصر و قزاقستان عناوین اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

کاروان ورزشی ایران از مجموع 17 رشته ورزشی حاضر در این بازی‌ها  با 130 ورزشکار در 13 رشته دوومیدانی، شیرجه، شنا، واترپلو، تکواندو، کاراته، تنیس روی میز، گلبال، فوتبال، فوتسال معلولین، شمشیربازی، والیبال و بسکتبال حضور یافت.

در این رقابت‌ها با توجه به اهمیت برگزاری نخستین دوره این بازی‌ها و همچنین میزبانی عربستان و با توجه به در پیش بودن بازهای آسیایی 2006 دوحه قطر کاروان ورزشی کشورمان با نفرات اصلی خود در رشته های مختلف و درواقع در نزدیک به 70 درصد از رشته‌های حاضر در نخستین دوره بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی حضور داشت.

دومین دوره این بازی‌ها قرار بود سال 2010 در ایران برگزار شود که کنسل شد.

* نایب‌قهرمانی با وجود مشکلات مالی

در سال 2013 اندونزی میزبانی را برعهده گرفت. در این دوره از بازی‌ها 1769 از 44 کشور حضور داشتند که در مقایسه با دوره نخست تعداد ورزشکاران و کشورها افت زیادی داشت. همچنین لغو بازی‌ها در تهران این نگرانی را به وجود آورد که مسابقات برای همیشه لغو شود.

در این دوره به دلیل برخی مشکلات مالی کاروان ورزشی ایران تنها در 6 رشته ورزشی حضور داشت. 87 ورزشکار از کشورمان راهی اندونزی شدند، اما ایران با پیشرفتی قابل توجه نسبت به دوره نخست با 59 مدال (30 طلا، 17 نقره و 12 برنز) در مجموع با 2 پله صعود نسبت به دوره نخست در رده دوم قرار گرفت. در این دوره اندونزی با 104 مدال در رده نخست جای گرفت. 

* تلاش برای حفظ جایگاه

چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی از 12 می به میزبانی باکو آغاز خواهد شد که هدف کمیته ملی المپیک حفظ جایگاه دومی است. کاروان ورزشی ایران 158 ورزشکار را راهی این دوره کرده است. از این بین 127 ورزشکار مرد و 31 ورزشکار زن هستند. 57 کشور در این دوره حضور دارند.

کاروان ورزشی ایران در این دوره از بازی‌ها در 20 رشته والیبال، بوکس، کاراته، شنا، شیرجه، واترپلو، ژیمناستیک، جودو، تیراندازی، وزنه‌برداری، کشتی آزاد و فرنگی، دوومیدانی، تنیس، تنیس روی میز، تکواندو، ووشو، ورزش زورخانه‌ای، جودو و دوومیدانی نابینایان شرکت می‌کند.

مه‌لقا جام بزرگ پرچمدار ایران در بازی‌های باکو است.
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.