چه کسانی مهر 5 صعود به جام جهانی را زدند؟

تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی برای پنجمین بار راهی جام جهانی فوتبال شد که جای برخی از حماسه سازان فوتبال ایران در جشن صعود خالی بود.
چهارشنبه، 24 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
چه کسانی مهر 5 صعود به جام جهانی را زدند؟
تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی برای پنجمین بار راهی جام جهانی فوتبال شد که جای برخی از حماسه سازان فوتبال ایران در جشن صعود خالی بود.

به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی فوتبال کشورمان موفق شد با گذشتن از سد ازبکستان در ورزشگاه آزادی برای پنجمین بار در تاریخ و دومین بار پیاپی راهی جام جهانی فوتبال شود . پیش از این تیم ملی فوتبال کشورمان توانسته بود در سال های 1978 ، 1998 ،2006 و 2014 به جام جهانی فوتبال برسد. 
 
شاگردان کی روش دوشنبه هفته جاری با دو گل سردار آزمون و مهدی طارمی توانستند حریف خود را از میان بردارند و به جام جهانی فوتبال برسند.
 
اگرچه تیم ملی ایران دست به کار بزرگی زد و توانست با ثبت چند رکورد راهی جام جهانی 2018 روسیه شود و بار دیگر بسیاری را به خیابان های ایران بکشاند اما جشن صعودی که در ورزشگاه آزادی برپا شد دو مشکل بزرگ داشت.
 
ابتدا آن که تیم ملی هیچ گاه با این تعداد کم هواداران جشن صعود به جام جهانی را نگرفته بود و دوم آن که در کنار روسای پیشین فدراسیون فوتبال جای بزرگانی خالی بود که حضورشان می توانست رنگ و بوی متفاوتی به این مراسم ببخشد . 
 
غفور جهانی ، خداد عزیزی و محمد نصرتی ملی پوشانی بودند که در جام های جهانی 1978 ، 1998 و 2006 گل های صعود به جام جهانی را به ثمر رسانده بودند و نامشان در تاریخ فوتبال کشور جاودانه شده بود . ای کاش این بازیکنان هم در کنار دیگران می توانستند در جایگاه ویژه باشند به پاس کار بزرگی که انجام داده بودند مورد تقدیر قرار بگیرند. 
 
غفور جهانی (شیر گیلان )
 
غفور جهانی ملقب به شیر گیلان فوتبال را از انزلی آغاز کرد و هیچ گاه این شهر را رها نکرد . جهانی در نوجوانی به عضویت تیم نوجوانان منتخب بندرانزلی درآمد و از این راه ابتدا به تیم ملی نوجوانان و سپس به تیم های ملی جوانان ، امید و بزرگسالان پیوست . غفور جهانی موفق شد در سال 1349 با تیم فوتبال منتخب گیلان به قهرمانی در ایران برسد و بعد ها در باشگاه هایی مانند استقلال بندر انزلی و ملوان بندر انزلی بازی کند و به آقای گل ایران برسد. جهانی یکی از بازیکنانی بود که در طلایی ترین سال های فوتبال تاریخ ایران که با 3 قهرمانی در آسیا ، 2 صعود به المپیک و یک صعود به جام جهانی همراه بود حضور داشت و سهم بزرگی در این موفقیت ها داشت.

شاید مهم ترین و بزرگترین کار جهانی که باعث شد نامش در تاریخ فوتبال ایران جاودانه شود گلی بود که در سال 1977 در مقابل استرالیا به ثمر رساند . استرالیا که در سال 1973 مانع صعود ایران به جام جهانی 1974 شده بود بار دیگر به عنوان نماینده اقیانوسیه رو در روی ایران قرار گرفت . اما این بار تیم ایران ستارگانی را در اختیار داشت که تنها عادت به برد داشتند و غیر از این به هیچ چیز فکر نمی کردند . مرحوم ناصر حجازی ، علی پروین ، حسین فرکی ،  حسن روشن ، غفور جهانی و... ستارگانی بودند که تیم ملی را به جایگاه های رفیعی رسانده بودند . 
 
تیم ملی استرالیا در مقدماتی جام جهانی 1974 آلمان غربی موفق شده بود ایران را در یکی از بهترین حالت های خودش بود را با 3 گل در ملبورن و 2 گل در تهران شکست دهد و خودش راهی جام جهانی شود اما این بار قضیه متفاوت بود تیم ملی حسن روشن و غفور جهانی را در اختیار داشت. روشن موفق شد تک گل ایران را در تهران به ثمر برساند و جهانی هم تنها گل ایران را در استرالیا زد تا تیم ملی فوتبال کشورمان برای نخستین بار راهی جام جهانی فوتبال شود. 
 
پس از همین گل بود که هواداران فوتبال به غفور جهانی لقب شیر گیلان را دادند.

خداد عزیزی ( غزال تیز پای آسیا )
 
خداداد عزیزی فوتبال حرفه‌ای را در سال 1367 و با تیم ابومسلم آغاز کرد وی پس از 4 سال بازی در ابومسلم به تیم فتح تهران پیوست تا سربازی خود را بگذراند . غزال تیزپای آسیا پس از آن راهی تیم فوتبال بهمن شد و در سال 1375 به عنوان بازیکن کمکی برای حضور در جام باشگاه های آسیا راهی پرسپولیس شد. 
 
همین حضور کوتاه در پرسپولیس کافی بود تا خداداد مورد توجه کادر فنی تیم ملی قرار بگیرد و به تیم ملی دعوت شود. دوران اوج فوتبال عزیزی اما جایی بود که با درخشش در جام ملتهای 1996 توانست بهترین بازیکن جام لقب بگیرد و در همان سال بهترین سال آسیا شود.
 
تیم بوندس لیگایی کلن آلمان بلافاصله این بازیکن را که سابقه حضور در تیم منتخب آسیا و گل زنی به تیم فوتبال منتخب جهان را داشت جذب کرد . عزیزی 3 سال در این تیم بازی کرد و سپس راهی تیم های سن‌خوزه ارث‌کوئیکز آمریکا ،  النصر  امارات و پاس تهران شد .
 
خداداد عزیزی تنها 47 بازی برای تیم ملی فوتبال انجام داد و 11 گل به ثمر رساند اما یکی از گل های آن اهمیتی داشت که همچنان پس از گذشت نزدیک به 20 سال یاد و خاطره آن زنده است. اوضاع نامناسب تیم ملی فوتبال ایران در سال های دهه 60 و تولد تیم های نوپای جدیدی مانند کویت ، عراق ، کره جنوبی و ... در آسیا باعث شده بود تا تیم ملی فاصله زیادی با دوران اوج خود بگیرد و رسیدن به جام جهانی عملا در اذهان عمومی غیر ممکن باشد. مقدماتی جام جهانی 1998 در ابتدا تفاوت چندانی با سایر مقدماتی ها نداشت و تا پایان مرحله دوم گروهی هم هنوز کسی امید نداشت تا تیم ملی به جام جهانی برسد. باخت مقابل زاپن در پلی آف و برخورد با استرالیا برای مشخص شدن چهره سی و دومین تیم راه یافته به جام جهانی عملا این تصور ار به وجود آورده بود که رسیدن به این جام جهانی هم مانند قبلی ها غیر ممکن است. بازی در تهران با تساوی 1 بر 1 و با جنگ شدید روانی استرالیایی ها به پایان رسید.

بازی برگشت اما جو بسیار متفاوتی داشت و انگار همه جهان منتظر بودند استرالیایی ها راهی جام جهانی شوند . هنگامی که ملی پوشان وارد ورزشگاه ملبورن شدند و جشن و پایکوبی استرالیایی ها را دیدند حالشان شاید  مشابه راکی بود که در مقابل  قهرمان جهان در فیلم راکی 2 قرار گرفت . با این حال حضور بازیکنانی مانند عابدزاده در درون دروازه و عزم بازیکنان برای رسیدن به جام جهانی فوتبال کافی بود تا تاریخی ترین نتیجه  فوتبال ایران رقم بخورد . گل دیر هنگام خداداد عزیزی در حالی تیم ایران بازی را 2 بر یک عقب بود باعث شد تا تیم ملی فوتبال ایران برای دومین بار به جام جهانی برسد. خدادادا عزیزی با همین گل به یکی از جاودانه ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد.
 
خداداد عزیزی پس از این گل لقب غزال تیز پا را گرفت. 

 محمد نصرتی
 
 وی زاده سال 1360 است و تاکنون در تیم های پرسپولیس تهران ، تراکتورسازی تبریز ، پیکان تهران ، النصر امارات ، پاس تهران و ابومسلم خراسان بازی کرده است .
 
سومین گلزن تیم ملی فوتبال ایران که باعث شد تیم ملی برای سومین بار به جام جهانی فوتبال برسد محمد نصرتی بود. تیم ملی فوتبال که در سال 2005 یکی از بهترین روز هایش را با برانکو ایوانکوویچ سپری می کرد و توانسته بود عنوان سومی جام ملت های آسیا را کسب کند حالا به دنبال آن بود تا برای سومین بار اما این بار با خیالی آسوده راهی جام جهانی شود. 
 
پیروزی در برابر تیم های اردن ، قطر ، لائوس ، در مرحله اول مقدماتی و کسب 2 پیروزی برابر کره شمالی ، یک تساوی مقابل بحرین و برد مقابل ژاپن قدرتمند در تهران در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان باعث شده بود تا تیم ملی فوتبال ایران در جایگاه خوبی قرار بگیرد و تنها به 3 امتیاز از دو بازی باقی مانده برای رسیدن به جام جهانی فوتبال داشته باشد. تیم بحرین که همواره خاطرات بدی را در نظر فوتبالدوستان زنده می کرد هجدهم خرداد سال 1384 به تهران آمد . بسیاری هنوز شکست 3 بر صفر تیم ملی فوتبال ایران در مقابل این تیم در سال 2001 و در منامه را فراموش نکرده بودند . شکستی که تیم ملی را به پلی آف برد و در نهایت نتوانستیم راهی جام جهانی شویم . اما این بار متفاوت بود. تیم ملی انگیزه ای دوچندان برای شکست بحرین داشت . یکی انتقام آن بازی معروف تاریخی و دیگری رسیدن به سومین جام جهانی ، محمد نصرتی که در آن بازی به عنوان مدافع در زمین حاضر بود موفق شد تک گل تیم ملی را به ثمر برساند تا تیم ملی فوتبال ایران برای نخستین بار بدون حضور در مرحله پلی آف راهی جام جهانی فوتبال شود. شاگردان برانکو اگرچه موفق شدند با شکست بحرین راهی جام جهانی شوند اما در ادامه ناموفق بودند و با شکست در مقابل تیم ژاپن در نهایت به عنوان تیم دوم گروه راهی جام جهانی شوند.

رضا قوچان نژاد ( گوچی )
 
قوچان نژاد زاده سال 1366 است و هم اکنون هم در تیم ملی فوتبال حضور دارد . قوچان نژاد متولد مشهد است و از دوران کودکی ابتدا راهی هلند و سپس راهی سوئد شد . وی پس از روی کار آمدن کی روش در سال 2011 و در حالی که در شهر لیر بلژیک حضور داشت به تیم ملی دعوت شد. قوچان نژاد به واسطه حضورش در فوتبال اروپا بدر همان ابتدا سطحی بالاتر از دیگر مهاجمان را داشت . در زمانی که تیم ملی مانند امروز ستاره نداشت و تعداد لژیونر ها کم بود. حضور قوچان نژاد توانست کمک زیادی را به تیم ملی انجام دهد.
 
وی در کوتاه مدتی موفق شد به یک ستاره در تیم ملی تبدیل شود. گلزنی قوچان نژاد در همه بازی های مهم و با اهمیت باعث شده تا به نوعی حضورش در زمین برای مردم و هواداران فوتبال حکم ناجی را داشته باشد . تیم ملی فوتبال ایران در حالی که شرایط بدی را پس از حذف در مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و ناکامی در جام ملت های 2011 می گذراند شرایط سختی را برای رسیدن به جام جهانی داشت. با این حال کی روش توانست بدون دغدغه تیم را از مرحله نخست مقدماتی بالا ببرد و به مرحله دوم برسد. تساوی در مقابل قطر ، پیروزی در مقابل ازبکستان ، شکست ناباورانه در مقابل لبنان و پیروزی برابر کره جنوبی نتایجی بود که در دور رفت مرحله دوم مقدماتی به دست آمد. با این نتایج تیم ملی کار نسبتا آسانی را برای رسیدن به چهارمین جام جهانی داشت .اما شکست ناباورانه ای دیگر آن هم برابر ازبکستان در تهران که با اشتباه داوری به دست آمد باعث شد تا راه رسیدن به جام جهانی بسیار مشکل شود . تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی احتیاج به 3 پیروزی در 3 بازی باقی مانده داشت که 2 بازی آن خارج از ایران بود .
 
اما شاگردان کی روش انگار که برای چنین روزی ساخته شده بودند . 3 بازی پایانی تیم ملی هر سه شنبه آخر خرداد سال 92 برگزار می شد و همه جا می شد هیجان را در میان مردم مشتاقی که خواهان رسیدن یک دوره دیگر به جام جهانی هستند را دید . نخستین بازی در دوحه و در مقابل قطر بود قوچان نژاد موفق شد در این بازی با زدن یک گل قطر را تسلیم کند تا یک قدم به جام جهانی نزدیک شویم . دومین بازی در تهران و در مقابل لبنان بود . شاگردان کی روش اگرچه یک بار پس از شکست در مقابل لبنان در دور رفت رو در روی این تیم قرار گرفته بودند و پیروز شده بودند اما بازهم برای  انجام یک بازی زیبا و نزدیک شدن به جام جهانی شاگردان کی روش رو در روی لبنان قرار گرفتند و با 4 گل به برتری رسیند که یکی از آن ها را قوچان نژاد به ثمر رساند .
بازی آخر بسیار حساس بود . صعود کره ای ها به جام جهانی قطی بود اما سرمربی کره می خواست تا برای صعود ازبکستان بازی کند و ایران را حذف کند . جنگ روانی شدید ،باز شدن دروازه قطر توسط ازبکستان به تعداد کافی باعث شده بود تا سرنوشت صعود در دستان خود ملی پوشان قرار بگیرد . یک تساوی کافی بود تا از صعود مستقیم باز بمانیم و به پلی آف برویم . اما مردان خستگی ناپذیر کی روش 90 دقیقه جنگیدند و در نهایت موفق شدند با تک گل زیبای قوچان نزاد جواز چهارمین حضور در جام جهانی را کسب کنند .
 
مهدی طارمی - سردار آزمون 
 
تیم ملی فوتبال ایران در سال های حضور کی روش در ایران توانسته ستاره های زیادی داشته باشد . از جمله این ستاره ها می توان به سردار آزمون و طارمی اشاره کرد . تیم ملی فوتبال کشورمان شب گذشته در حالی ازبکستان را شکست داد که این دو مهاجم جوان در زمین و بودند و گل زنی کردند این در حالی است که ستارگانی مانند کریم انصاری فر و قوچان نژاد در زمین نیودند.
 
طارمی و آزمون که در جام جهانی گذشته حضور نداشتند در این مدت توانستند با عملکرد خوبشان همه را متحیر کنند . این دوره از رقابت های مقدماتی جام جهانی با همیشه برای ایران متفاوت بود زیرا ایران در ایده آل ترین شرایط ممکن راهی این جام شد.
 
تاکنون تیم ملی 8 بازی در مرحله دوم مقدماتی رقابت های جام جهانی فوتبال انجام داده است که حاصل آن 6برد و 2 تساوی بوده است. تیم ملی فوتبال ایران بدون گل خورده راهی جام جهانی شد و پس از برزیل دومین تیم صعود کننده بود . نکته جالب آن جاست که در این 8 بازی تنها یک حمله بر روی دروازه ایران صورت گرفته و این نشان از این دارد که تیم ملی به یک شرایط فوق العاده رسیده است . 
 
دوشنبه هفته جاری تمام ایران منتظر بودند تا تیم ملی مانند بازی های گذشته به برتری برسد راهی جام جهانی شود .در نهایت همین طور هم شد سردار 22 ساله در دقیقه 23 و طارمی 25 ساله در دقیقه88 دو بار قفل دروازه ازبکستان را گشودند تا تیم ملی فوتبال ایران برای نخستین بار با اقتدار کامل راهی جام جهانی شود.
 
آزمون و طارمی توانستند با گلزنی در بازی دوشنبه شب نامشان را مانند غفور جهانی ، خداداد عزیزی ، محمد نصرتی و رضا قوچان نژاد در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کنند . 
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.