اتهام تبانی و نتایج مشکوک دو و میدانی در کنیا

تیم ملی دو و میدانی کشورمان نتوانست آن چنان که باید نتایج خوبی را در کنیا کسب کند.
سه‌شنبه، 27 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
اتهام تبانی و نتایج مشکوک دو و میدانی در کنیا
تیم ملی دو و میدانی کشورمان نتوانست آن چنان که باید نتایج خوبی را در کنیا کسب کند.

به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی نوجوانان ایران باترکیب رضا کفایتی (دهگانه)، سید امیر زمان پور (1500 متر)، امیرحسین درویشی، محمد تقی مهرعلی (پرتاب وزنه)، آرمین شاه ملکی (10 کیلومتر پیاده روی)، محمد رضا دهقانی، علی سلیمانی (400 متر)، حمیدرضا کیاء (پرش سه گام) و مریم محبی (400 متر) در رقابت های دو ومیدانی قهرمانی جهان در نایروبی کنیا شرکت کرد.

نکته جالب توجه در این رقابت ها این بود که هیچ یک از دو ومیدانی کاران نتوانستند در این رقابت ها رکورد خود را تکرار کنند.رقابت های قهرمانی کشور نوجوانان رقابتی بود که این سهمیه ها به دست آمد و با رقم خوردن این نتایج این ذهنیت ایجاد می شود که فدراسیون تنها به دنبال زیاد بودن سهمیه هایش در رقابت های جهانی بوده.

امیر زمان پور در دوی 1500 متر تنها دو ومیدانی کاری بود که نتیجه قابل قبولی را به دست آورد و توانست در جایگاه ششم جهان قرار بگیرد و رکورد خوبی را هم ثبت کند.عملکرد دهگانه کار تیم ملی هم به شکلی بود که به مانند برخی دیگر از ماده این ذهنیت را ایجاد می کند که در رقابت های انتخابی تلاش بر این شده که رکوردها به میزان موردنظر برسد.

اتفاقی که در دو ومیدانی خیلی ناآشنا نیست و بارها بارها به صورت غیررسمی این مطالب عنوان شده ولی شاید هیچ دلیل موجهی برای آن وجود نداشته است.شرایط تیم ملی نوجوانان در رقابت های جهانی کاملا متفاوت با رکوردهای آن ها در رقابت انتخابی بود و این جای سوال دارد.

اگر این رکوردها در انتخابی درست بوده است چرا آن ها نتوانستند در رقابت های جهانی رکورد تکرار کنند. آیا روند آماده سازی مشکل داشته است که در مدت حدود دو ماه این مقدار افت در تیم را شاهد بودیم؟

شاید ملاک اصلی برای خوب یا بد بودن عملکرد فدراسیون را باید از نتایج تیم ملی نوجوانان استنباط کرد. این در حالی است که فدراسیون در حال حاضر تنها به عملکرد بزرگسالانش اکتفا می کند و حتی نتایج نوجوانان را خوب می داند.نوجوانانی که چند ماه پیش سهمیه جهانی گرفتند در خود مسابقه ها رکوردهای متفاوتی را زدند.

این موضوع را در بسیاری از مسابقه های جهانی و المپیکی بزرگسالان مشاهده کرده ایم. دو ومیدانی کارانی که سهمیه المپیک را با شکستن رکورد ایران کسب می کردند اما در المپیک رکوردهای متفاوتی را می زدند.

باید دید این مشکل دو ومیدانی چه زمانی برطرف می شود و اخلاق و البته واقعیت جای خود را در پیدا می کند.

نتایج تیم ملی دو ومیدانی نوجوانان در رقابت های جهانی به شرح زیر است:

آرمین شاه ملکی در 10 کیلومتر پیاده روی با ثبت رکورد 53:15.46 دقیقه به عنوان مقام بیست و هفتم رسید.در ماده دوی 1500 متر سید امیر زمان پور با رکورد 3:54.59 دقیقه به عنوان ششمی رسید و در دهگانه نیز توسط رضا کفایتی با 5381 امتیاز در جایگاه یازدهم ایستاد.

مریم محبی هم که به مرحله نیمه نهایی دوی 400 متر راه یافته بود، با ثبت زمان 56.68 ثانیه به کار خود پایان داد و از راه یابی به جمع فینالیست ها بازماند.

در مرحله مقدماتی دوی 400 متر پسران، علی سلیمانی با ثبت رکورد 49.24 ثانیه و محمدرضا دهقانی نیز با زمان 49.40 ثانیه از صعود به مرحله نهایی بازماندند.

در مرحله مقدماتی پرتاب وزنه، امیر حسین درویشی با ثبت رکورد های 16.19 متر، 17.33 متر و 17.25 متر در سه پرتاب اول موفق به صعود نشد. محمد تقی مهر علی، دیگر نماینده ایران نیز در همین ماده با پرتابی به طول 15.69 متر در پرتاب اول، خطا در پرتاب دوم و 16.31 متر در پرتاب سوم، در مرحله مقدماتی متوقف شد. در جدول رده بندی اعلام شده از سوی کمیته برگزاری، درویشی در رتبه سیزدهم ایستاد و مهرعلی هم شانزدهم شد.

حمیدرضا کیاء، نماینده پرش سه گام دو و میدانی ایران در این دوره از رقابت ها به دلیل آسیب دیدگی از ادامه مسابقات انصراف داد.

رکورد های مسابقات انتخابی تبانی و نتایج کنیا شبهه برانگیز است

برهمین اساس ایرج حصیبی در گفتگو با خبرنگار ما درباره نتایج کسب شده تیم ملی دو و میدانی نوجوانان در کنیا اظهار داشت:نتایج جالب توجهی در کنیا توسط ورزشکاران ثبت نشد و با قاطعیت می توانم بگویم هیچ کدام از این ورزشکاران به غیر از زمانپور نتوانستند رکوردهای خود را در این رقابت ها تکرار کنند.

او ادامه داد: به طور حتم مسئولان فدراسیون برای این نتایج ضعیف کم تجربگی و ندیدن میدان های بین المللی را بهانه می کنند اما آنچه که واضح است نتایج دور از انتظاری است که کمی شبهه برانگیز است.

این ورزشکاران در رشته های خودشان هم نتوانستند رکورد های قبلی را بدست بیاورند و این ربطی به تجربه ندارد،.به طور مثال در پرتاب وزنه مهر علی در رقابت های داخلی رکورد 19 را ثبت کرد ولی در کنیا 16:31 پرتاب کرد و همین موضوع می تواند ثابت کند که تنها فدراسیون قصد داشته با تعداد زیاد ورزشکاران اعزامی فقط حضور فیزیکی داشته باشد.
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.