پایان گرندپری مسکو در حسرت طلا

ملی پوشان تکواندو کشورمان در مسابقات گرندپری مسکو همانند رقابت های جهانی کره نتوانستند انتظارات را برآورده سازند.
دوشنبه، 16 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
پایان گرندپری مسکو در حسرت طلا
ملی پوشان تکواندو کشورمان در مسابقات گرندپری مسکو همانند رقابت های جهانی کره نتوانستند انتظارات را برآورده سازند.

به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مردان تکواندوکار کشورمان در حالی یازدهمین دوره از رقابت های گرندپری را تجربه کرند که فدراسیون جهانی تکواندو از 32 نفر برتر هر وزن برای حضور در این مسابقات دعوت کرده بود اما تیم ایران با تصمیم کادر فنی و مسئولان این فدراسیون تنها با سه نماینده راهی مسکو شد.

رقابت مردان تکواندوکار ایران از روز دوم مسابقات آغاز شد چرا که تیم ملی تکواندو در وزن مثبت 80 کیلوگرم مردان نماینده ای نداشت تا در روز نخست بر روی شیاپ چانگ برود.

روز دوم بازی ها با نمایش خوب محمد کاظمی نماینده وزن منفی 58 کیلوگرم کشورمان آغاز شد.او توانست با شکست حریفانی از مولداوی، استرالیا راهی مرحله یک چهارم نهایی شده و با غلبه بر نماینده ای از تایوان راهی نیمه نهایی شود.

کاظمی در نیمه نهایی نتیجه را 25 بر 4 به نماینده کره جنوبی واگذار و به کسب مدال برنز این رقابت ها بسنده کرد. او توانست در تجربه نخست خود در رقابت های گرندپری مدال با ارزش برنز را کسب کند و  اعتماد کادر فنی را جلب کند و این موضوع ثابت کرد اگر این تکواندوکار در رقابت های کره جنوبی شرکت می کرد می توانست از گزینه های کسب مدال در رقابت های جهانی باشد.

سد تزارها برابر تکواندوکاران ایران

اما در همین روز آرمین هادی پور دیگر نماینده وزن منفی 58 کیلوگرم کشورمان در گام نخست به مصاف حریفی از کاستاریکا رفت و با شکست این بازیکن راهی مرحله یک هشتم نهایی شد.

او در دومین مبارزه برابر حریفی از کشور روسیه قرار گرفت و نتیجه را 13 بر 9 واگذار کرد و در همان ابتدا از دور رقابت ها حذف شد و از کسب مدال بازماند.نکته قابل توجه این است که این حریف روسی در رقابت های جهانی کره جنوبی فرزان عاشورزاده را شکست داده بود.

در پایان روز دوم مسابقات تیم ملی سه نفره کشورمان تنها موفق به کسب یک مدال برنز شد.

در سومین روز از مسابقات گرندپری، ابوالفضل یعقوبی آخرین نماینده تکواندو کشورمان در وزن منفی 68 کیلوگرم بر روی شیاپ چانگ رفت.او در نخستین مبارزه خود برابر حریفی از انگلیس رفت و نتیجه را 16 بر 11 واگذار کرد و از دور رقابت ها حذف شد تا کار تیم ملی ایران تنها با کسب یک نشان برنز در گرندپری به پایان برسد.

در حالی پرونده تیم ملی تکواندو مردان بدون کسب مدال طلا و نقره و تنها با دریافت یک نشان برنز در یازدهمین دوره از مسابقات گرندپری در مسکو بسته شد که در دوره های گذشته تعداد مدال های بیشتری توسط تکواندوکاران در رقابت های گرندپری بدست آمد.

اصرار کادر فنی تیم ملی و مسئولان فدراسیون تکواندو به استفاده از تنها سه نماینده در دو وزن و میدان ندادن به نفرات برتر و دارای رنکینگ باعث شکست تیم ملی ایران در مسابقات گرندپری مسکو شد. ترکیب تیم ملی در مسکو نتیجه بخش نبود آن هم در شرایطی که می‌شد با یک برنامه ریزی مناسب از قهرمانانی چون بهنام اسبقی، سجاد مردانی و مهدی خدابخشی استفاده کرد.

با این تفاسیر ایران نتوانست آنطور که باید و شاید در نخستین مرحله از مسابقات گرندپری 2017 حاضر شود، هرچند که شانس و فرصت زیادی برای پیروزی داشت و نخستین مرحله گرندپری سال 2017 با کسب تنها یک مدال برنز و افت نسبت به گرندپری باکو به پایان رسید.

تیم ملی تکواندو ایران هر چند توانست یک مدال برنز را بدست آورد اما این نتیجه کسب شده و باخت هایی با اختلاف امتیاز زیاد ملی پوشان نشان داد که خبری از آن تیم تکواندو سال های گذشته نیست.

بازیکنان بزرگ ایران نظیر آرمین هادی پور و ابوالفضل یعقوبی با شکست مقابل حریفانشان در مراحل ابتدایی رقابت ها نشان داد که بعد از رقابت های جهانی کره جنوبی هنوز تکواندوکاران با روزهای اوج خود بسیار فاصله دارند و اصرار بیش از حد کادرفنی به استفاده از این بازیکنان و حذف دیگر قهرمانان موجب می‌شود نه تنها نتیجه دلخواه کسب نشود بلکه بستر لازم برای دیگر تکواندوکاران فراهم نشود.

تیم ملی تکواندو کشورمان بعد ازاینکه عنوان قهرمانی جهان و امتیازات رنکینگ را برای کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو از دست داد با سه نماینده راهی مسکو شد و باز هم نتوانست نتیجه لازم را بدست آورد و شاید دیگر کمتر تیمی در جهان به ایران به چشم حریفی قدرتمند نگاه کند.تیم ملی کشورمان در گرندپری 2016 باکو توانست یک نشان طلا توسط مردانی کسب کند اما این مدال در مسکو به برنز تغییر کرد تا ناکامی تیم ملی ادامه پیدا کند.

اکنون تا المپیک 2020 توکیو تیم ملی فرصت دارد که چه از نظر جسمی و فنی و چه از نظر ذهنی و روانی آسیب شناسی و ترمیم شود تا شاید مسابقات گرندپری، بازی های آسیایی و دیگر رقابت ها را با عناوین بهتری به پایان برساند تا باز هم تیم ملی تکواندو به عنوان حریف جدی تری در رقابت های بین المللی مطرح شود.

مردان تکواندوکار کشورمان مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی را پیش رو دارند رقابت هایی که از نظر کسب سهمیه بازی های آسیایی سال آینده بسیار مهم است و از همین رو تیم ملی با ترکیب آرمين هادی پور (وزن 54- كيلوگرم)، محمد كاظمی و حميدرضا هاديان (وزن 58- كيلوگرم)، سروش احمدی (وزن 63- كيلوگرم)، ابوالفضل يعقوبی (وزن 68- كيلوگرم)، اميرحسين ساسان (وزن 80- كيلوگرم) و سجاد مردانی (وزن 87+ كيلوگرم) بعد از گرندپری مسکو راهی ازبکستان می شود تا بتواند با کسب مدال شانس تیم ملی را در بازی های آسیایی سال آینده بیشتر شود.

کریمی: تکواندو ایران به زنگ تفریح مسابقات تبدیل شده است

مرتضی کریمی در گفتگو با خبرنگار کشتی و رزمی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: زمانی حضور تیم ملی تکواندو ایران در رقابت های بین المللی باعث ترس در حریفان می شد اما اکنون تیم تکواندو تبدیل به زنگ تفریح در مسابقات شده است و به راحتی ملی پوشان نتایج را واگذار می کنند.

او ادامه داد: مدال برنز محمد کاظمی ارزشمند است و ثابت کرد می توانست در صورت حضور در رقابت های جهانی نتیجه خوبی را برای تیم ملی رقم بزند.اما این بازیکن با اختلاف امتیاز خیلی زیادی نتیجه را به حریف کره ای خود واگذار کرد و این جای تاسف برای تکواندو دارد.

کریمی افزود: هر روز شاهد سقوط و شکست بیشتر تکواندو در رقابت های برون مرزی هستیم و این درد بزرگی برای خانواده و جامعه تکواندو است.چرا که به نظرات منتقدان و کارشناسان ترتیب اثر داده نمی شود و این روند ناکامی ادامه پیدا می کند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو عنوان کرد: مسابقات گرندپری از نظر امتیازی بسیار با ارزش است و متاسفانه در سنگین وزن تیم ملی ایران نماینده ای نداشت و تنها حضور در دو وزن باعث شد که در جمع بندی از حریفان خود عقب بمانیم.

او در ادامه بیان کرد: سیاست فدراسیون برای اعزام این ترکیب به گرندپری مشخص نیست اما عملکرد هادی پور نشان از خستگی و آماده نبودن ملی پوشان داشت.

کریمی تصریح کرد: نباید از سر لجبازی در تکواندو تصیم بگیریم.شاید کنار گذاشتن افرادی چون هادی ساعی و دیگر پیشکسوتان ضربه سنگینی به تکواندو وارد نکند اما حذف ملی پوشانی که آماده رسیدن به المپیک هستند اشتباه بزرگی است.

او ادامه داد: باید کسی در فدراسیون تکواندو بزرگتری می کرد تا قهرمانان ما به اردوی تیم ملی بازگردند.گذاشتن شرط برای بازگشت صحیح نیست چرا که این بازیکنان جوان هستند و برای حفظ غرورشان از تیم دور می مانند و عمر قهرمانی آنها در لجبازی به پایان می رسد و در نهایت تکواندو ایران ضرر می کند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در پایان خاطر نشان کرد: اگر برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم می توانیم از پشتوانه هایی که در لیگ ایجاد می شوند استفاده کنیم تا تکواندو ایران در اوج بماند و با لجبازی نباید مانع از حضور قهرمانان در تیم ملی تکواندو شد.

باید دید که شاگردان بی باک در این رقابت ها چه نتیجه ای را رقم می زنند و آیا می توانند سهمیه ایران را افزایش دهند یا نه؟
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.