حسن زاده در گفتگو با راسخون:

مجیدی ظرفیت خود را بالا ببرد/داور مقصر صددرصدی شکست استقلال بود

پیشکسوت استقلال با بیان اینکه مجیدی به عنوان سرمربی باید ظرفیت خود را بالا ببرد تا بتواند به تیم و بازیکنان آرامش دهد، گفت: وقتی دیدم "سیدعلی"داور بازی با فولاد است، گفتم که خدا به داد استقلال برسد چرا که او مقصر صددرصدی شکست این تیم بود.
يکشنبه، 8 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
مجیدی ظرفیت خود را بالا ببرد/داور مقصر صددرصدی شکست استقلال بود
رضا حسن زاده در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به شکست استقلال مقابل فولاد در بازی معوقه ی لیگ برتر اظهار داشت: وقتی بازی شروع شد، رفتار بازیکنان استقلال طوری بود که نشان می داد تیم در آرامش نیست. بچه ها در زمین حالت عصبی داشتند و همین عصبانیت باعث شد تا ما 2 اخراجی در زمین و یک کارت قرمز در کنار زمین داشته باشیم. وظیفه ی کادر فنی آرامش دادن به بازیکنان داخل زمین است تا از بوجود آمدن جنجال و حاشیه جلوگیری کند.
 
وی افزود: داوری به عمد یا سوی اشتباه می کند. آنجا باید کادر فنی ورود و از کارهای ناخواسته ی بازیکنان جلوگیری کند تا مشکلات بیشتری گریبان‌گیر تیم نشود. این موضوع در شرایط بحرانی خیلی مهم است. شاید ما بیرون گود نشستیم و تحلیل درستی نتوانیم از رفتار کادر فنی داشته باشیم. شاید گرمای هوا هم تاثیر داشت و بازیکنان نتوانستند با آن خود را سازگار کنند. ما قبلا وقتی می خواستیم در اهواز بازی کنیم، یک روز جلو‌تر می رفتیم تا با شرایط هوا و زمین آشناشویم و خود را وفق دهیم. حالا شرایط ویژه‌ی این روزها را هم در نظر بگیرید.
 
پیشکسوت استقلال گفت: یک مقدار که نه اما نزدیک 80 درصد بازی از دست داور در رفت و نتوانست شرایط را کنترل و مدیریت کند. آن شرایط باعث شد تا کیفیت بازی تحت تاثیر قرار بگیرد و دیدید که چطور پیش رفت. بحث اینجاست که وقتی بازیکنی با آرنج بازیکن حریف را که پشت سرش است، می زند، دلیلش چیست؟ آیا قبل ازاینکه علی کریمی بازیکن حریف را بزند، او پیراهنش را نگرفته بود؟ داور اگر آن لحظه خطای بازیکن قرمز را می گرفت، صحنه ی بعدی که منجر به اخراج بازیکن استقلال بود، اتفاق نمی افتاد. وقتی بازیکن حریف به کریمی اجازه ی اضافه شدن به حمله را نمی دهد و او مجبور می شود برای رهایی به او ضربه بزند، چه کسی مقصر است؟ نمی خواهم حرکت کریمی را توجیه کنم اما داور نباید به بازیکن قرمز هم حداقل کارت زرد می داد؟ این نشان از نگاه ضعیف داور دارد که فقط بازیکن ضربه زننده را می بیند.
 
رضاحسن زاده گفت: یکی از اصلی ترین مقوله ای که داوران باید داشته باشند، روانشناسی و مدیریت در زمین است که شکر خدا داوران ما از آن بی بهره اند. وقتی عارف غلامی در شرایطی که تیمش ده نفره است و یک کارت زرد هم دارد، اعتراض می کند، نباید داور به او کارت زرد دوم را می داد. فشار شدید بازی، گرما و اولین بازی بعد از 3، 4 ماه را باید داور در نظر می گرفت. داور باید روانشناس باشد و نباید سریع برای خلاص شدن از صحنه، کارتش را بیرون بکشد.
 
وی با اشاره به رفتار غیرحرفه ای عارف غلامی و اعتراض او به داور خاطرنشان کرد: شک نکنید که مقصر اصلی در آن صحنه غلامی بود. در بازی دوستانه ی استقلال با پیکان که حضور داشتم، عارف غلامی را کنار کشیدم و گفتم تو بازیکن خوبی هستی اما کودک درون خود را بیرون بیاور! اگر این کار را نکنی هم خودت و هم تیم آسیب می بیند. دفاع پست حساسی است و نباید از این کارها کرد. اما او گوش نکرد و بازهم این افتاد. البته حرف من چیز دیگری است. داور باید روانشناس باشد. از این صحنه‌ها بدتر در فوتبال اروپا اتفاق افتاده اما داوران مدیریت کردند. هرکس الگویی دارد. بازیکنان ما هم الگو دارند و بازی ها را می بینند. آن موقع که خودم بازی می کردم، بازی های رونالدکومان را می دیدم که چطور حرکت و جاگیری می کند. داوران هم باید الگوبرداری کنند. شرایط و حساسیت و جایگاه جدولی تیم ها را باید حس و روی صحنه ها بیشتر مدیریت کند.
 
پیشکسوت استقلال افزود: وقتی آن شرایط برای استقلال رقم خورد، 15 دقیقه انتهایی بازی را رها کردم این قدر که اعصابم به هم ریخت. زمانی که تیم امید استقلال بازی دارد، داور بازی را هم برای بازیکنان آنالیز می کنم. می گویم فلان کار را نکنید و خلقیات و اخلاق داور این طور است. قشنگی کار این است که کادر فنی، در مورد داور هم به بازیکنان اطلاعات بدهد. می توانند این کارها را انجام دهند تا از پیش آمدن چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند. برخی ها هم می گویند که استقلال از دقیقه 60 به بعد کم آورد. این طبیعی است. وقتی تیمی اخراجی می دهد، خیلی به تیم فشار می آید. آن هم در آن گرما و بعد از 3، 4 ماه در یک بازی رسمی. تیم در این شرایط کم می آورد. مصدومیت ها زیاد می شود. مسابقات باید انجام شود تا بازیکنان و تیم به هماهنگی برسند. این موضوع زمانبر است و باید به تیم فرصت داد.
 
رضا حسن زاده گفت: فولادتیمی نبود که استقلال را ببرد. اگر فرهاد مجیدی کمی آرامشش را حفظ می کرد، می توانست حتی یک مساوی بگیرد. آرامش برای فرهاد خیلی مهم است. ولی هنوز چیزی تمام نشده و ما به خود فرهاد و تیمش اعتقاد داریم. می دانیم که با آرامش بیشتر این تیم سرپا می شود. در بازی با فولاد ضعف‌ها بیرون آمد. در چند صحنه به خصوص گل اول فولاد، ناهماهنگی مدافعان و گلر مشخص شد. تمرینات فردی با گروهی خیلی متفاوت است و تیم باید بیشتر هماهنگ شود. خوشبینم که استقلال در بازی های آینده بهتر نتیجه می گیرد.
 
وی ادامه داد: ضعف استقلال الان بحث سیستم نیست. فرهاد با سیستم استراماچونی حدود 7، 8 بازی را برد و تیم نتیجه گرفت. هرکس نظر خودش را دارد. الان مقصر سیستم نیست و بحث آمادگی بازیکنان است که بعد از 3، 4 ماه وقفه، هنوز شرایط آرمانی ندارند. آمادگی جسمانی در کار گروهی و زمین چمن بدست می آید و تیم نیاز به تمرین بیشتر دارد. اما مشخص بود که تیم عصبی است. حالا اینکه قبل از ورود به زمین چه اتفاقی افتاده را نمی دانم. بچه ها به هم ریخته بودند و در تیم تعادل نداشتند. فرهاد باید آرامش خود را به عنوان سرمربی حفظ کند و ظرفیت خود را بالا ببرد. بعضی وقت ها اما اتفاق هایی می افتد که نمی شود آرامش را حفظ کرد. وقتی علنا می بینی که داور اشتباه می کند، چه کار باید کرد؟ باید برای جروبحث کردن با داور کسان دیگری جلو می آمدند نه فرهاد.
 
آیا معتقدید که "سیدعلی"داور بازی با فولاد با قضاوتش نتیجه را مهندسی کرد؟ رضا حسن زاده در پاسخ به این سوال گفت: داور صددرصد مقصر اتفاقات بازی و شکست استقلال بود. نمی توانم بگویم که قضاوت داور بازی در قالب مهندسی شدن لیگ قرار می گیرد یا نه اما چیزی که در بازی از داور دیدم، آخر آن را بخوانید! این 3 امتیاز برای استقلال خیلی مهم بود. نمی دانم وقتی کمیته ی داوران می دانداین بازی حساس است چرا قضاوتش را به سیدعلی می دهد؟ وقتی متوجه شدم او داور است، گفتم که خدا فقط به داد استقلال برسد. استقلال می توانداز تجربیات این بازی استفاده کند و در بازی های آینده بهتر نتیجه بگیرد. هنوز قهرمان مشخص نیست و می تواند امیدوارانه گام بردارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما