‌اولویت‌های مجلس یازدهم شورای اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب(بخش دوم)

توجه به عناوین و مطالب بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، به‌روشنی اولویت‌های مجلس یازدهم را که اولین مجلس پس از صدور این بیانیه است، مشخص می‌کند. بی‌شک اگر این بیانیه سرلوحه‌ی مذاکرات مجلس باشد و در تدوین و تصویب قوانین آن را در نظر داشته باشند، مجلسی در شأن جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده‌اند و در پیشگاه خداوند متعال و ملت انقلابی ایران سربلند خواهند بود.
دوشنبه، 16 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : محمدجواد نقدی
موارد بیشتر برای شما
‌اولویت‌های مجلس یازدهم شورای اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب(بخش دوم)
در قسمت گذشته اولویت‌های نظری مجلس یازدهم بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب (1) مطرح شد. در نوشتار حاضر، قسمت‌هایی مطمح نظر است که نمایندگان مجلس یازدهم باید در بُعد تصویب قانون و نظارت بر اجرای صحیح آن‌ها سعی خود را به‌کارگیرند. بی‌شک توجه وکلای ملت شریف ایران در مجلس شورای اسلامی به بیانیه گام دوم بسیار راهگشا خواهد بود.
 

پیشرفت در علم و دانش

یکی از جلوه‌های تمدن و پیشرفت در کشورهای صنعتی و مترقی دنیای امروز، دستاوردهای علمی است. به‌عبارت‌دیگر، دانش، آشکارترین وسیله‌ی عزت و قدرت یک کشور است. اگرچه رشد علمی کشور از ابتدای انقلاب مدنظر بوده است و در دو دهه‌ی اخیر شتاب‌یافته است اما برای جبران رکود و عقب‌افتادگی‌های دوره‌های گذشته خصوصاً دوران پهلوی، باید برنامه‌ای دقیق و قوانینی صریح و کارشناسانه داشت تا حرکت به سمت نقطه مطلوب ادامه داشته باشد.

مقام معظم رهبری نیز در قسمتی از بیانیه گام دوم این‌گونه فرموده‌اند که: «دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. مؤکداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست‌یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم.»
 

شعور معنوی و وجدان اخلاقی

بدون تردید اگر مردم از درون متحول شوند و طعم و حلاوت معنویت را بچشند به آن روی خواهند آورد و درنتیجه معنویت گسترش خواهد یافت. در حقیقت با افزایش سطح شعور معنوی و وجدان اخلاقی مردم شاهد، یک خودکنترلی درونی هستیم که درنتیجه آن نیاز به کنترل‌های بیرونی کمتر خواهد شد. اگر این انگیزش درونی در افراد جامعه تقویت شود، احساس مسئولیت افراد در جامعه افزایش می‌یابد و افراد خود باکیفیت بیشتری کارها را جلو خواهند برد. چه در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌هایی که ماهیت فرهنگی دارند، به‌طور مستقیم و چه در کمیسیون‌هایی که ماهیت فرهنگی ندارند، با در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی و اخلاقی، باید نسبت به معنویت و اخلاق جامعه حساس باشند.

حضرت آقا در مانیفست گام دوم انقلاب به این مهم اشاره‌کرده‌اند و فرموده‌اند: «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت.»
 

اقتصاد قوی

یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، مباحث اقتصادی است، لذا می‌فرمایند: «اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّی‌ات و معنویات بشر، اثر می‌گذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید.»

گرچه اقتصاد، هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است برای رسیدن به اهداف. اگر بتوانیم با تکیه‌بر توان درونی به رفع نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت اقتصادی بپردازیم، قطعاً شاهد اقتصادی قوی و بالنده خواهیم بود که فشارهای بیگانگان نیز بر آن تأثیر نخواهد گذاشت. بی‌شک برای دست یافتن به اقتصاد قوی، موضوع شفافیت اقتصادی و همچنین مردمی کردن اقتصاد از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید موردتوجه نمایندگان ملت شریف ایران قرار گیرد و در پی عملی کردن آن باشند. قطع وابستگی به نفت نیز یکی دیگر از مسائلی است که باید عملی شدن آن موردتوجه قرار گیرد، زیرا تمام کشورهایی که اقتصادشان به یک محصول وابسته است، در بحران‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.
 

راه‌حل مشکلات اقتصادی

حضرت آقا در ادامه به راه‌حل مشکلات اقتصادی این‌گونه اشاره می‌کنند: «عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. راه‌حل این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضد استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه‌ی گرگ است» خطایی نابخشودنی است.»

بی‌شک تدوین و تقنین برنامه‌های اجرائی باقدرت و همچنین احساس مسئولیت برای اجرای همه‌ی بخش‌های اقتصاد مقاومتی باید در مجلس پیگیری و اقدام شود؛ زیرا یکی از راه‌حل‌های مهم بلکه تنها راه‌حل برون‌رفت از شرایط کنونی اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که شامل درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدی‌گری نکردن دولت است.
 

مبارزه با فساد

فساد بیماری انکارناپذیری است که تمام ساختارهای کشور مثل ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی را در سطحی وسیع تهدید می‌کند. در حقیقت دو مفهوم گسترش عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند. لذا هرچه در جهت استقرار عدالت تلاش شود، با فساد مبارزه شده است.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم این‌گونه به مبارزه با فساد اشاره می‌کنند: «همه باید از شیطان حرص بر حذر باشند و از لقمه‌ی حرام بگریزند و از خداوند دراین‌باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیت و حساسیت، از تشکیل نطفه‌ی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همه‌جانبه‌ای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کاربرد.»
 

محرومیت‌زدایی

عدالت یعنی هر چیزی در جایگاه شایسته خود قرار گیرد. یکی از ثمره‌های علمی و عینی عدالت و گسترش آن، مبارزه با فساد است و درنتیجه آن محرومیت‌زدایی است. مسئله محرومیت‌زدایی و توجه به اقشار ضعیف جامعه، همواره موردتوجه انقلاب اسلامی بوده‌اند و برای رفع دغدغه‌هایشان و مشکلات معیشتی‌شان باید تلاش شود. بی‌شک توجه به شایسته‌سالاری و مبارزه با فساد نیز در این مسئله بی‌تأثیر نخواهد بود.

مقام معظم رهبری نیز در این بیانیه می‌فرمایند: «عدالت در صدر هدف‌های اولیه‌ی همه‌‌ی بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی به شدّت بیمناک باشد.»
 

استقلال و آزادی

استقلال یکی از دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی و یکی از اصول مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. در ادامه‌ی استقلال ملت ایران، آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی از نظام سلطه استکبار جهانی است.

حضرت آقا درباره دو اصل اساسی استقلال و آزادی می‌فرمایند: «استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون آورد صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیت. این ثمر شجره‌ی طیبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمی‌توان درخطر قرارداد. همه -مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌- موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند.»
 

عزت جمهوری اسلامی

عزت یعنی جمهوری اسلامی در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری و مدیریت مستقل باشد و دشمن نتواند در اندیشه و تدبیرش نفوذ کند و اثر بگذارد. در حقیقت تأکید بر سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» توسط رهبر معظم انقلاب در کنار درک، فهم، باور و اهمیت دادن به تحرک جدید نهضت بیداری اسلامی مبتنی بر الگوی مقاومت، از اصلی‌ترین کلیدواژه‌ها و خط‌مشی سیاست خارجی انقلاب اسلامی در گام دوم است. از طرفی لازمه‌ی تحقق بیداری اسلامی و صدور این الگوی انقلابی، علاوه بر کارآمدی و کسب مدل‌های موفق، نفوذ در دل‌ها و تبیین دستاوردهایش در سطح منطقه و جهان است.

لذا ایشان در بیانیه گام دوم می‌فرمایند: «صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه. این‌ها بخشی از مظاهر عزت جمهوری اسلامی است.»
 

مرزبندی با دشمن

یکی از ملزومات اصلی مرزبندی با دشمن، شناخت دشمن است. درواقع می‌توان دشمن را کسی دانست که تضعیف نظام اسلامی و تحریم مردم را در دستور کار خود داشته باشد. دشمن با ترفندهای ظالمانه‌ی خود به دنبال ضربه زدن به منافع ملت ایران و همچنین استقلال و اقتدار ایران اسلامی است. ازاین‌رو، شناخت دشمن و نوع حربه‌ای که استفاده خواهد کرد، از مهم‌ترین وظایف نمایندگان و تصمیم سازان کشور است.

حضرت آقا به این مطلب مهم در بیانیه گام دوم انقلاب این‌گونه شاره می‌فرمایند: «سردمداران نظام سلطه نگران‌اند؛ پیشنهادهای آن‌ها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه‌ بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه گر و غیرقابل‌اعتماد می‌داند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آن‌ها با دقّت حفظ کند؛ از ارزش‌های انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد.»
 

مقابله با ترویج سبک زندگی غربی

نخستین بار که مقام معظم رهبری به‌طور مشخص از عبارت «سبک زندگی» نام بردند و به آسیب‌شناسی وضع سبک زندگیِ مردم پرداختند، سال 91 بود. ازآنجایی‌که همواره مردم رکن انقلاب اسلامی و ولی‌نعمت نظام اسلامی محسوب می‌شوند، برخورداری مردم از سبک زندگی دینی و رواج ارزش‌های اخلاقی اسلام در جامعه، بسیار اهمیت دارد. حضرت آقا در خصوص این مسئله در بیانیه گام دوم خاطرنشان ساخته‌اند: «تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است.»
 
امید است این مجلس با عمل کرد خود، انقلاب اسلامی ایران را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور حضرت ولی‌عصر، امام زمان (ارواحنا فداه) است، نزدیک گرداند.

پینوشت: 
(1). بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران 22/11/1397.

‌اولویت‌های مجلس یازدهم شورای اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب(بخش اول)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.