آنچه باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانیم/ چرا رای الکترال تعیین کننده است؟

به طور معمول در انتخابات هر کشوری در سراسر جهان کاندیدایی پیروز است که بتواند آرای مردمی بیشتری را جذب کند. اما در امریکا چنین نیست. آمریکا تنها کشوری است که در آن ممکن است یک کاندیدا، موفق به جلب آرای مردمی بشود، اما رقیبش با اتکا به آرای الکترال بیشتر، کلید کاخ سفید را در جیب بگذارد.
جمعه، 9 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
آنچه باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانیم/ چرا رای الکترال تعیین کننده است؟
به گزارش راسخون؛ کمتر از چند روز دیگر به انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا باقی مانده و دو نماینده احزاب اصلی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی این کشور، از حزب جمهوری خواه و جو بایدن، از حزب دموکرات مشغول رقابت برای تصاحب پست ریاست جمهوری برای چهار سال آینده هستند.

ترامپی که به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده با توجه به مشکلات بی سابقه مانند نژادپرستی، عدم مدیریت شیوع ویروس کرونا و بیکاری، محبوبیت کمتری نسبت به دوره انتخابات قبلی داشته و معاون اول سابق باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی و محبوب این کشور را به عنوان رقیبی جدی برای به دست آوردن پست ریاست جمهوری آمریکا، راه سختی را برای پیروزی در پیش رو دارد.

انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون وی برگزار خواهد شد. این انتخابات پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکاست و برنده آن در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کارش را آغاز می‌کند.
 

سیستم انتخاباتی ایالت متحده چگونه کار می کند؟/ رای الکترال چیست؟

 
آنچه باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانیم/ چرا رای الکترال تعیین کننده است؟

ایالات متحده آمریکا بیشترین تعداد انتخابات را میان کشورهای جهان دارد؛ انتخابات محلی، ایالتی و فدرال. مهم ترین انتخابات در آمریکا مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و کنگره است. انتخابات ریاست جمهوری هر چهار سال یک بار و انتخابات کنگره هر دو سال یک بار برگزار می شود. فرایند انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده فرایندی پیچیده بوده و همیشه حرف وحدیث زیادی را به همراه داشته است. ذهنیت اکثر مردم این است که رئیس جمهور از میان نامزدهای انتخاباتی و با رای مردم انتخاب می شود؛ یعنی از میان نامزدهای کارزار انتخابات ریاست جمهوری، هر کس بیشترین رای را بیاورد رئیس جمهور می شود، اما این تلقی درباره ایالات متحده آمریکا درست نیست. ساختار سیاسی آمریکا، ساختاری بر مبنای دموکراسی نمایندگی بوده و براساس قانون اساسی این کشور، رئیس جمهور و معاون او با رای مستقیم مردمی و ملی انتخاب نشده، بلکه با رای هیاتی ۵۳۸ نفره با عنوان «هیات انتخاب کنندگان» راهی کاخ سفید می شوند. پس این ذهنیت که رای دهندگان به طور مستقیم رئیس جمهور و معاون او را انتخاب می کنند، درست نیست و در واقع مردم با رای خود، به فهرستی از «انتخاب کنندگان» در ایالت خود رای می دهند.

اما چگونه می‌شود که ۵۳۸ رای الکترال می‌تواند ۲۰۰ میلیون رای مردمی را ابطال کرده و کاندیدایی را که انتخابات را باخته، فرد پیروز معرفی کند؟

برای پاسخ ابتدا باید دید الکتور‌ها که آرای الکترال برآمده از آن‌ها است، کیستند و چگونه انتخاب می‌شوند و چرا در انتخاب رئیس جمهوری رای آن‌ها مهم است.

سیستم سیاسی امریکا فدرالی است. یعنی هر ایالت می‌تواند تصمیم گیری‌های خود را جدا از تصمیمات دیگر ایالات و قوانین خاص خود داشته باشد. هر ایالتی در مجلس نمایندگان و سنای این کشور نمایندگانی دارد که در انتخابات سراسری انتخاب و به کنگره که متشکل از مجلس نمایندگان و سنا است، فرستاده می‌شوند. تعداد نمایندگان ایالت‌ها در مجلس نمایندگان برحسب جمعیت هر ایالت متفاوت است. اما همه ایالت‌ها بدون توجه به میزان جمعیت ۲ سناتور در سنا دارند.

الکترال‌های هر ایالت که افراد تصمیم گیر در امور کشوری محسوب می‌شوند از مجموع نمایندگان هر ایالت و دو سناتور آن تشکیل می‌شود. برای مثال کالیفرنیا که ۳۹ میلیون نفر جمعیت دارد، در مجلس نمایندگان ۵۳ نماینده و در سنا ۲ سناتور دارد که به این ترتیب الکتور‌های آن ۵۵ نفر خواهد بود. این ایالت دارای بیشترین آرای الکترال است.

اما چرا این افراد باید به نوعی تایید کننده رای مردم باشند و چرا رای آن‌ها مهم است؟ همان طور که گفته شد این افراد در فرایندی انتخاباتی برگزیده می‌شوند و به نوعی نخبگان هر ایالت محسوب می‌شوند. در سیستم فدرالی امریکا تلاش شده هر ایالتی هرچند کوچک، نفوذ و قدرتی برابر با ایالت‌های بزرگ داشته باشد. کارکرد الکترال‌ها در همین راستا است.

در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، کاندیدا‌ها مجبورند برای رسیدن به کاخ سفید علاوه بر آرای مردمی آرای الکترال را هم داشته باشند. زیرا طبق قانون کاندیدایی به کاخ سفید راه می‌یابد که ۵۰ درصد به اضافه یک رای آرای الکترال را داشته باشد. تعداد الکترال‌ها در سراسر امریکا به ۵۳۸ نفر می‌رسد که به این ترتیب کاندیدایی که بتواند رای مثبت ۲۷۰ الکتور را به دست آورد فرد پیروز نهایی محسوب می‌شود.

رای الکترال نیز به این ترتیب به دست می‌آید که اگر آرای مردمی در ایالتی برای مثال به کاندیدای جمهوریخواه باشد، تعداد آرای الکترال آن به حساب جمهوریخواهان ریخته خواهد شد. البته ممکن است الکتوری برخلاف رای مردمی رای دهد و برای مثال در همین ایالت فرضی که گفته شد، خواهان محاسبه رای خود به نفع کاندیدای دموکرات شود. به این الکتورها، الکتور‌های غیروفادار می‌گویند.

از همین رو ممکن است کاندیدایی رای مردمی را به دست آورد، اما در آرای الکترال موفق نباشد.
 

نظرسنجی ها چه می گویند

 
آنچه باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانیم/ چرا رای الکترال تعیین کننده است؟

در مورد نظرسنجی های ملی و برتری که جو بایدن ماه ها نسبت به دونالد ترامپ داشته است، صحبت های زیادی وجود دارد. برخی می گویند نظرسنجی های سراسری را فراموش کنید! هیلاری کلینتون نیز ماه ها از ترامپ قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ جلوتر بود و حتی بیشترین رای را در انتخابات کسب کرد، اما باز هم شکست خورد.

اما آرای عمومی در «ایالت های چرخشی» نقش تعیین کننده دارند و در واقع این جایی است که انتخاب واقعی انجام می شود. در ایالت هایی که سنگر اصلی دموکرات ها و جمهوری خواهان محسوب می شود ، مبارزات انتخاباتی به میزان محدودی انجام می شود. هیچ جمهوری خواهی انتظار ندارد ترامپ در کالیفرنیا برنده شود و هیچ دموکراتی برای پیروزی در می سی سی پی یا یوتا شرط نمی بندد.

از این رو در انتخابات ۲۰۲۰ نقش ایالت های چرخشی مهم خواهد بود. آمارها نشان می دهد هر دو حزب بزرگ در این ایالت ها شانس خوبی دارند و می توانند پیروز شوند، این ایالت ها شامل ویسکانسین ، پنسیلوانیا ، میشیگان ، آریزونا و فلوریدا هستند. در این میان، ترامپ و بایدن به ویژه بر ایالت هایی که رأی دهندگان بیشتری دارند تمرکز کرده اند.


علت روی آوردن آمریکایی ها به رای گیری پستی

 
آنچه باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانیم/ چرا رای الکترال تعیین کننده است؟

بحران کرونا یک چالش لجستیکی برای برگزار کنندگان انتخابات ایجاد کرده است. از آنجا که سازماندهی انتخابات تابع ایالت ها است و نه دولت فدرال ، انتخابات در هر ایالتی بسیار متفاوت با دیگری خواهد بود. ماه ها هر دو حزب در مورد انجام رای گیری پستی بحث کرده اند. این اختلاف در اوج تلاش ترامپ برای به تعویق انداختن انتخابات بود که حتی جمهوری خواهان نیز بلافاصله آن را رد کردند.

دموکرات ها استدلال می کنند که نقل و انتقال تا محل رای گیری برای بسیاری از مردم غیر قابل تصور است و ایستادن در صف برای ساعتها می تواند خطرناک باشد. آنها به سنت رای گیری پستی در چندین ایالت اشاره می کنند. از سوی دیگر ترامپ معتقد است که رای گیری پستی خطر دستکاری و تقلب را به همراه دارد و صراحتا بیان می کند که علاقه ای به حضور میزان بالای رای دهندگان ندارد. در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این میزان ۵۶ درصد بود.

اکنون به دلیل شیوع کرونا ، ۱۹ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا، موانع رای گیری پستی را کاهش داده اند. به این ترتیب حداقل از هر چهار آمریکایی سه نفر می توانند از طریق پست رای دهند. از این منظر چشم انداز انتخاباتی آمریکا مانند یک لحاف چهل تکه است: برخی از ایالات به طور خودکار اسناد انتخاباتی را برای شهروندان خود می فرستند، در حالی که برخی دیگر فرم هایی را ارسال می کنند که رای دهندگان درخواست کرده باشند. به دلیل نگرانی عمومی از شیوع بیماری کوویید-۱۹ ، حدود ۵۵ میلیون شهروند به خصوص در ایالت های طرفدار جمهوری خواهان مانند تگزاس، مجبورند انتخابات را با آرای پستی انجام دهند.


در شب و روز انتخابات آمریکا چه رخ می دهد؟

 
آنچه باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانیم/ چرا رای الکترال تعیین کننده است؟

در بحبوحه شیوع یک بیماری همه گیر، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بدون تجمعات بزرگ ، خروج رای دهندگان از خانه ، تشکیل صف های طولانی در مقابل مراکز رای دهی و تصاویری از این دست که عمدتا در دوره های پیشین دیده می شد، برگزار خواهد شد و این مسئله از هر نظر تازگی دارد. اما از آنجا که شهروندان بیش از هر زمان دیگری با آرای پستی رأی می دهند، شمارش آرا ممکن است طول بکشد. آرای پستی معمولاً پس از اتمام رأی گیری در صندوق ها شمرده می شوند.

آغاز روند رای گیری در ایالات متحده به این شکل است که شهر کوچک «دیکسویل ناچ» در ایالت نیوهمپشایر نزدیک مرز کانادا به طور سنتی سیگنال آغازین اعلام نتایج را می دهد: تعداد انگشت شماری از ساکنان شهر در نخستین ساعات روز انتخابات رأی می دهند. سپس به نوبت ساکنان دیگر ایالت ها و شهرهای بزرگ در انتخابات شرکت می کنند. به همین ترتیب اندکی پس از نیمه شب ، مراکز رای گیری بسته خواهد شد و نتیجه آرا پس از شمارش تمامی برگه های رای گیری، منتشر خواهد شد.

در تاریخ ۴ نوامبر (۱۴ آبان)، کمی بعد از ساعت ۶ صبح به وقت اروپای مرکزی ، حداقل این نتایج در دست خواهد بود:

اولین پیش بینی ها از ایالت های جداگانه نیمه شب ۴ نوامبر در صفحه نمایش ظاهر می شود. در ساعت ۳ بامداد مراکز اخذ رأی در نیویورک ، زادگاه «دونالد ترامپ» بسته می شود.

ساعت ۶ عصر به وقت ساحل شرقی (۱۲ صبح اروپا): برخی از مراکز رای دهی در ایندیانا و کنتاکی بسته می شوند. پیش بینی ها اعلام خواهد شد ، اما اینها هنوز نشان دهنده نتیجه کلی در ایالت مربوطه نیست.

ساعت ۷ عصر (۱ بعدازظهر اروپا): سپس در جورجیا ، کارولینای جنوبی ، ویرجینیا و ورمونت و بقیه مراکز رای دهی در ایندیانا و کنتاکی در حال بسته شدن است. در فلوریدا ، مراکز رای دهی در قسمت شرقی ایالت در حال بسته شدن است.

۷:۳۰ بعد از ظهر (۱:۳۰ بعد از ظهر اروپا): مراکز رای دهی در کارولینای شمالی ، اوهایو ، ویرجینیا غربی بسته می شود.

ساعت ۸ عصر (۲ بامداد اروپا): یکی از مهیج ترین لحظات عصر انتخابات است. انتظار می رود نتایج اولیه در آلاباما ، کنتیکت ، دلاور ، ایلینوی ، مین ، ماساچوست ، مریلند ، می سی سی پی ، میسوری ، نیوهمپشایر ، نیوجرسی ، اوکلاهما ، پنسیلوانیا ، رود آیلند ، تنسی و واشنگتن دی مشخص شود.

علاوه بر این ، سایر مراکز رای دهی در فلوریدا و اولین مراکز رای دهی در کانزاس ، میشیگان ، داکوتای جنوبی و تگزاس در حال بسته شدن است.

۸:۳۰ عصر (۲:۳۰ صبح اروپا): نوبت به آرکانزاس می رسد.

ساعت ۹ عصر (۳ بامداد اروپا): لحظه مهیج دیگر عصر انتخابات. مراکز اخذ رأی در آریزونا ، کلرادو ، لوئیزیانا ، مینه سوتا ، نبراسکا ، نیومکزیکو ، نیویورک ، داکوتای شمالی ، وایومینگ و ویسکانسین در حال بسته شدن است.

علاوه بر این ، انتظار مشخص شدن نتایج میشیگان به عنوان یکی از 'میادین جنگ' می رود. همچنین از کانزاس ، تگزاس و داکوتای جنوبی انتظار اعلام نتایج می رود.

ساعت ۱۰ شب (۴ صبح اروپا): در آیووا ، مونتانا ، نوادا و یوتا و نیز اولین مراکز رای دهی در آیداهو و اورگان در حال بسته شدن است.

۱۱ شب (۵ صبح اروپا): در کالیفرنیا ، هاوایی و واشنگتن و بقیه مراکز رای دهی در آیداهو و اورگان در حال بسته شدن است.

۱۲:۰۰ صبح (۶:۰۰ صبح اروپا): مراکز رای گیری در آلاسکا بسته می شوند.

این در حالی است که سرعت شمارش آرا در رای گیری پستی بسیار کندتر از رای گیری معمولی خواهد بود و حتی در صورت اعلام نتایج اولیه، این سوال همچنان باقی می ماند که آیا نتایج اعلام شده در آن شب موثق خواهد بود؟ یا حداقل پیش بینی از این که چه کسی به کاخ سفید راه یافته را به دست خواهد داد؟ این امر کاملاً نامشخص است.
 

مراسم تحلیف؛ رونمایی از رئیس جمهوری جدید


آنچه باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدانیم/ چرا رای الکترال تعیین کننده است؟

نتیجه انتخابات هرچه باشد ، رئیس جمهور بعدی در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (۱ بهمن) در ضلع غربی کاپیتول در واشنگتن ، سوگند یاد می کند. در فاصله دور می توانید بنای یادبود واشنگتن و یادبود لینکلن ، دو ساختمان نمادین پایتخت آمریکا را ببینید. این مراسم پس از هر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، حتی هنگامی که رئیس جمهور دوره دوم خود را آغاز می کند. سوگند رسمی معمولاً توسط رئیس دادگستری ، رئیس دیوان عالی کشور از رئیس جمهور گرفته می شود. و در پی آن سخنرانی تحلیف رئیس جمهور جدید انجام می گیرد.

تاریخ برگزاری مراسم تحلیف که از یک ماده الحاقی قانون اساسی مشتق شده، از سال ۱۹۳۷ در روز بیستم ژانویه است. اگر تغییری در قدرتمندترین دفتر سیاسی جهان ایجاد شود ، مرحله بین انتخابات و تحلیف بسیار مهم است. رئیس جمهوری که به او رای داده نشده و قرار است کاخ سفید را ترک کند به عنوان یک رئیس جمهور ضعیف شناخته می شود و به طور معمول دیگر هیچ تصمیم سیاسی اساسی نمی گیرد.

روسای جمهور منتخب معمولاً برنامه دوران ریاست خود را تهیه می کنند ، کابینه خود را برنامه ریزی می کنند و در مورد پست های مهم تصمیم گیری می کنند: مشاوران ، سفرا ، روسای سازمان ها و مراکز وابسته به دولت. در مجموع رئیس جمهور ابر شرکت دولت را با بیشترین کارمند در کل کشور رهبری می کند.

اما این پایان ماجرا نیست؛ سوم نوامبر یک روز فوق العاده برای انتخابات در آمریکا است، چرا که نامزدهای ورود به کنگره نیز دوباره انتخاب می شوند. این نهاد مسئول قانونگذاری است و از مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده است. در سوم نوامبر ، همه ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان ( طبق روال هر دو سال یکبار) و همچنین ۳۵ نفر از ۱۰۰ سناتور انتخاب می شوند.

برای رئیس جمهور آینده از نظر سیاسی بسیار مهم خواهد بود که دو بخش کنگره توسط افرادی از حزب خودش اداره شوند. در غیر این صورت او فقط می تواند به صورت محدود «رئیس» باشد. نباید فراموش کرد که در یک سال و نیم گذشته «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان ، گاهی اوقات موفق شده زندگی را برای ترامپ دشوار کند و برعکس زمانی بود که جمهوری خواهان کنگره را تحت ریاست جمهوری باراک اوباما در کنترل داشتند و اوضاع را برای وی سخت می کردند.


منبع:
1. مگ ایران/ چطور می شود رئیس جمهور ایالات متحده شد؛ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سیر تا پیاز
2. تابناک/ رأی الکترال چیست؟
3. ایمنا/ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه انجام می‌شود؟
4. ایرنا/ آنچه باید در مورد انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بدانیم؛ چرا رای‌گیری پستی؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.