جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت

سی و نهمین دوره جشنواره فیلم ترسناک «مولین دو ری» اسپانیا، با اعطای سه جایزه اصلی خود به فیلم «آن شب» به کار خود پایان داد.
سه‌شنبه، 4 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت
به گزارش راسخون؛ در این رویداد سینمایی که از مهمترین جشنواره فیلم‌های ژانر وحشت در جهان است فیلم «آن شب» ساخته کوروش اهری موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی و فیلمنامه شد و شهاب حسینی نیز برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را به خود اختصاص داد.

«آن شب» که در آمریکا فیلمبرداری شده است، اولین فیلم بلند کورش اهری با بازی شهاب حسینی و نیوشا جعفریان است. داستان فیلم در مورد زوج جوانی است که به همراه دختر یک ساله‌شان، خود را محبوس در هتلی قدیمی می‌یابند. علیرغم تلاش‌شان برای اقامتی دلپذیر در این هتل عجیب و وهم‌آور، نیرویی خارجی، آن دو را وادار به ابراز رازهای درونی‌شان که از یکدیگر پنهان نگه داشته‌اند، می‌کند. آن‌ها با دقت، همه چیز و هر کسی را که در مسیرشان قرار دارد، زیر سال می‌برند. در این فیلم، جورج مگوایر هم به‌عنوان بازیگر نیز حضور دارد.

کمپانی آمریکایی «IFC Midnight» توزیع فیلم «آن شب» را در آمریکای شمالی برعهده دارد و قرار است این فیلم را ژانویه ۲۰۲۱ اکران کند.  این فیلم به عنوان اولین فیلم تولید شده ایرانی در ایالات متحده است که با دریافت مجوز نمایش از ایران، اکران خواهد شد.

اهری درباره نمایش فیلمش به ددلاین گفت: «ما از اینکه یک شریک دلسوز و حامی مثل IFC Midnight را پیدا کرده‌ایم، خوشحالیم. این فیلم یک اثر روانشناختی مهیج ترسناک است که در پیرامون یک زن و شوهر ایرانی روایت می‌شود، اما در لایه‌های زیرین آن یک وضعیت انسانی مشترک، در عین حال بسیار پیچیده را شاهد هستیم که قصد دارد ذهن مخاطبان را تحریک کند.»

این کارگردان ادامه داد: «این فیلم قصد دارد در سینماها دیده شود و ما خوشحالیم که IFC Midnight علی رغم شرایط فعلی حاکم بر جامعه از سوی اپیدمی کرونا چنین اتفاقی را رقم زده است. ما از همکاری با تیم فوق‌العاده این شرکت برای انتقال این تصویر به جهانیان هیجان‌زده هستیم.»
 

فهرست عوامل فیلم «آن شب»

 
جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی معمایی و رمز آلود در ژانر وحشت

«آن شب» فیلمی از کمپانی ماموت پیکچرز است که با همکاری کمپانی سون اسکای اینترتینمنت ساخته شده و از عوامل هالیوودی آن می‌توان به ‎الکس بروتو به همراه جفری الارد (سرمایه‌گذار فیلم «کشتار با اره برقی در تگزاس») و شریل استارولاکیس (فیلم «نگهبان شب») اشاره کرد. تری جرج (برنده جایزه اسکار) نیز مشاور محمد درمنش (تهیه‌کننده فیلم) است.

در این فیلم بازیگران و عوامل متنوعی متشکل از مهاجران عمدتاً ایرانی که شهروند قانونی / دارندگان گرین کارت یا ایرانی-آمریکایی متولد آمریکا هستند، به کار گرفته شده‌اند.

کارگردان: کوروش آهاری

نویسنده: کوروش آهاری و میلاد جرموز

تهیه کنندگان : محمد درمنش، الکس بروتو، شریل استارولاکیس و جفری الارد

بازیگران: شهاب حسینی، امیرعلی حسینی، آرمین مهر، گلبرگ خاوری، علی کوششی، لیلا گرگانیان، لی لی ویکی، جرج مگوایر، الستر لیتم، مایکل گرم، جیا مورا و ...

مجری طرح: محسن درمنش و شریل استارولاکیس

مدیر فیلم برداری: مازیار مکانی

طراح صحنه: جنیفر دهقان

طراح لباس: مریم راسخ

مدیر تولید: مایکل زمپینو

طراح گریم: بابک اسکندری

مدیر صدابرداری: ارمین کارباف

مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان : محمد مطلق

منشی صحنه: ژولیت نیکوغاسیان

عکاس: نیاز پرورش


درباره ویژگی های فیلم آن شب بیشتر بدانیم

 
جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی معمایی و رمز آلود در ژانر وحشت

بلام‌هاوس به فارسی
هواداران فیلم‌های ترسناک استودیوهای بلام‌هاوس را می‌شناسند. مجموعه‌ای سینمایی که تمرکزش را بر روی فیلم‌های ترسناک قرار داده و موفقیت‌های بزرگی را جشن گرفته است. فرانچایزهایی مانند The Purgeو Paranormal Activity و Insidious توسط این استودیو توسعه پیدا کرده‌اند. حتی فیلم‌هایی مانند Get Out و Split و Glass هم توسط بلام‌هاوس ساخته شده است. بنابراین با استودیویی مواجه هستیم که با انقلاب در فیلم‌های ترسناک، سلیقه تماشاگران این ژانر را تغییر داده و حالا به یک الگوی واقعی تبدیل شده است.

از سوی دیگر، فیلم‌های وحشتناک همیشه گزینه خوبی برای کارگردانان تازه‌کار هستند. کوروش آهاری پس از فیلم کوتاه Malaise و فیلم The Yellow Wallpaper موفق شده نخستین فیلم فارسی‌زبانش را کارگردانی کند. او با همکاری استودیو ماموت پیکچرز در ایالات متحده آمریکا و ندای هفت آسمان (استودیویی متعلق به شهاب حسینی) آن شب را به مرحله اکران رساند. هم‌چنین، تری جرج، نویسنده فیلم In the Name of the Father و کارگردان فیلم Hotel Rwanda هم به عنوان مشاور تهیه‌کننده در کنار فیلم بود. اما یکی از جذابیت های پشت صحنه فیلم حضور جفری آلارد است. او سابقه تهیه‌کنندگی دو فیلم از مجموعه The Texas Chainsaw Massacre را در کارنامه‌اش دارد. البته سازمان سینمایی فقط محمد درمنش را به عنوان تهیه‌کننده معرفی کرده است. حضور درمنش هم داستان جالبی دارد. پسر او به واسطه آشنایی با آهاری، تصمیم می‌گیرد این فیلم را تهیه کند اما طبق قوانین جشنواره فجر، او نمی‌تواند به عنوان اولین پروژه‌اش، میزبان یک کارگردان فیلم اولی باشد. پس محمد درمنش به عنوان تهیه‌کننده معرفی می‌شود اما وظیفه اصلی برعهده پسرش بوده است.

بنابراین با فیلم قدرتمندی مواجه هستیم که هم در اتمسفر جذاب تریلرهای سیاه بلام‌هاوس نفس می‌کشد و هم عوامل پشت صحنه کاربلدی را گرد یکدیگر جمع کرده است. فضای فیلم‌های مستقل که همیشه در فیلم‌های بلام‌هاوس هم قابل احساس بوده فیلم را فرا می‌گیرد.
 
ترس زیرپوستی آهسته آهسته تزریق می‌شود
کوروش آهاری عجله‌ای برای روایت داستانش ندارد. بنابراین با پی‌ریزی ارزشمند شخصیت‌ها، تماشاگر را برای واردشدن به دنیای ترسناکش آماده می‌کند. در ابتدا با جمعی خانوادگی از ایرانیانی مواجه هستیم که در ایالات متحده زندگی می‌کنند. شهاب حسینی در کنار گلبرگ خاوری نقش زوجی را بازی می‌کنند که پس از پایان مهمانی خانوادگی، تصمیم می‌گیرند راهی خانه شوند. اما مرد خانه آن‌قدر مست است که توانایی رانندگی را ندارد. بنابراین ندا از همسرش می‌خواهد در مسیرشان به سمت خانه، در یک هتل توقف کنند تا روز بعد و با خیال راحت راهی خانه شوند.

اما هتلی که آن‌ها در آن اقامت دارند، شرایط ویژه‌ای دارد. فیلم تا لحظه رسیدن زوج اصلی داستان به هتل خیلی درگیر هویت ترسناکش نمی‌شود. اما از لحظه‌ای که هتل وارد داستان می‌شود، بوی رازهای آلوده به مشام می‌رسد. آهاری موفق شده در تزریق آهسته آهسته ترس فیلمش به تماشاگر موفقیت بزرگی را کسب کند. فیلم سرشار از نکته‌های ریز و درشت ترسناک است که به عنوان یک فیلم مستقل، جزییات قابل قبولی دارد. فیلم‌نامه هم شخصیت‌هایش را مدیریت می‌کند تا خارج از فضای اصلی فیلم، دچار اشتباه نشوند.
 
جیغ‌های ممتد و وحشتناک
آن شب موفق می‌شود تماشاگرش را به شکل بیمارگونه‌ای به فیلم وابسته کند. بنابراین ترس‌های مشت‌کرده‌اش را یکی پس از دیگری و با فواصل کوتاه‌تر به صورت مخاطب می‌کوبد. کوروش آهاری ثابت می‌کند در کنار عواملی که توانایی ساخت یک فیلم ارزشمند را داشته‌اند، درس‌های بسیاری آموخته است. موسیقی فیلم با وسواس خاصی انتخاب شده که وهم آن را بیشتر می‌کند. صحنه‌های وحشت‌آور فیلم هم کیفیت قابل قبولی دارد. بنابراین با عنوانی مواجه هستیم که نه تنها خودش را بیش از حد جدی نمی‌گیرد بلکه به واسطه شناخت درستی که از ژانر فیلم‌های مورمورکننده دارد، در ترساندن مخاطبش پیروز است.

فیلم‌نامه عجله‌ای برای روایت داستانش ندارد. بنابراین با سرعتی معمولی پیش می‌آید اما هرچه به انتهای فیلم نزدیک‌تر می‌شود، جنون بیشتری پیدا می‌کند. مسئله‌ای که فیلم کوروش آهاری را ارزشمند می‌کند، آن است که او موفق شده همه جزییات فرمول‌ موفقیت یک فیلم ترسناک قرن بیست و یکمی را درک کند و اعداد فیلمش را به درستی درون آن‌ها قرار دهد. پس آن شب بدون شکست پیشروی می‌کند. اگرچه فیلم ناامیدی‌هایی هم دارد که بیشتر از هر علتی به بودجه محدودش بازمی‌گردد. اتفاقی که برای فیلم‌هایی مانند ساخته آهاری، یک حادثه طبیعی است.
 

نقد فیلم آن شب

 
جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی معمایی و رمز آلود در ژانر وحشت

«آن شب» نخستین فیلم بلند کوروش آهاری، فیلمی در ژانر وحشت است.

این­ که فیلمسازی در اولین ساخته­ ی خود به سراغ یکی از ریسک ­پذیرترین ژانرهای سینمایی برود انتخاب جسورانه ­ای است که خوشبختانه کوروش آهاری از این تجربه­ گرایی نسبتاً سربلند بیرون آمده است.

«آن شب» شاید از آن جهت بسیار به چشم بیاید که در سینمای ایران کم­تر فیلمسازی ژانر وحشت را تجربه کرده است.

فیلم، حسن بزرگی دارد و آن فیلمنامه­اش است. «آن شب» شروع کنجکاوکننده ­ای دارد. چند زوج مشغول بازی مافیا هستند و در این میان کارگردان هوشمندانه برخی کدگذاری­ هایش را انجام می­ دهد. پس از جدایی زوج اصلی فیلم (با بازی شهاب حسینی و نیوشا جعفریان) فضای رعب ­آور فیلم به­ تدریج شکل می ­گیرد و نقاط درام هر یک در جای درست خود قرار می ­گیرند و نشانه ­های کاشته شده به تدریج به کار گرفته می­شوند و پرده از رازهای فیلمنامه برمی ­دارند.

در کنار متن، یکی از اصلی­ ترین دلایل تأثیرگذاری فیلم اجرای آن است. فیلمساز در خلق موقعیت­ های ترسناک فیلم ماهرانه عمل می­ کند. او میزانسنی را طرح کرده که تک ­تک جزئیات آن تنش جاری در محیط بسته ­ی هتل و التهاب شخصیت­ ها را متبلور ساخته است. زوایای دوربین و اندازه­ های درست قاب­ها بی­ تردید درخلق چنین فضایی به­شدت حائز اهمیت ­اند.

کوروش آهاری اما در طرح بسیاری از موقعیت­های قصه ارجاعاتی به آثار معروفِ ژانروحشت/معماییِ تاریخ سینما داشته است. برخی سکانس­های فیلم به لحاظ بصری و حتی محتوایی یادآور فیلم «تلالو» (استنلی کوبریک) هستند. مثلاً سکانس های آشپزخانه، حمام خون و هتل متروکه. این مسئله نه تنها به لحاظ بصری که حتی در ترسیم برخی موقعیت­های داستانی نیز به چشم می­خورند. «آن شب» شاید به واسطه­ی همین ارجاعات و الهامات تا حد زیادی منطبق بر الگوی فیلم­های ژانر وحشت هالیوودی شکل گرفته و از این حیث پیرو قواعد ژانری­اش می­باشد. همین باعث می­شود مخاطب هنگام تماشای فیلم حقیقتاً ترس را احساس کند.

تعلیق ترسناک و دلهره­ آمیز درام به تدریج به آستانه اوج می­ رسد و در هر مقطع از نقطه عطف روایت، غافلگیری درستی اتفاق می­افتد. همین ویژگی را می­توان یکی از امیتازات فیلم به شمار آورد. فیلمساز بنای فیلم خود را بر موقعیت­ ها و تبدیل آن­ها به داستان­ هایی درست گذاشته و به همین جهت است که برخلاف بسیاری از فیلم­های ترسناک متوسط و ضعیف، فیلم بی سکته و روان جلو می­ رود.

همچون بسیاری دیگر از فیلم ­های ژانر وحشت در «آن شب» نیز برخی اعمال و انتخاب ­های کاراکترها از منطق روایی و حتی عقلانی پیروی نمی­کند که البته با اندکی اغماض می­ توان این خصوصیت را به بیشتر فیلم­های ژانر وحشت نسبت داد. در این فیلم ممکن است این سوال چند باری برای مخاطب پیش بیاید که چرا زن و مرد پیش از بحرانی شدن شرایط اقامتگاه را ترک نمی­ کنند؟ چرا با آن­که یک بار فرصت خروج از هتل را پیدا می­ کنند اما زن بی­دلیل متوقف می­ شود؟ چرا درچند موقعیت مختلف زن می­پذیرد که تنها بماند تا همسرش بازگردد؟ چنین انتخاب­ ها و تصمیم­ هایی از سوی کاراکترها اگرچه منجربه بروز بحران­ هایی جدید می­ شوند که درنهایت به ترسناک­تر شدن فیلم انجامیده اما به لحاظ منطق علی چنین واکنش ­هایی شاید چندان باورپذیر به نظر نیایند.

مسئله­ دیگری که درباره این فیلم حائزاهمیت است، پیشینه­ ی کاراکترهاست. درواقع همین گذشته و خطاهای زن و مرد در گذشته منجر به وقوع این اتفاقات در زمان حال شده است. این­که فیلمنامه دلایل متقاعدکننده ­ای را برای رویدادهای درام تعریف می­کند و آن­ها را در طرح شخصیت­های داستان برجسته می­سازد از نقاط قوت کار به حساب می­ آید.

همان­طور که می­ دانیم نقش صدا و موسیقی در ژانر وحشت بسیار تعیین­ کننده است و موسیقی فیلم نیز کاملاً موثر و خوشایند است.

"آن شب" به ­رغم تمامی کاستی­ های یک فیلم اول، آن­قدری حُسن دارد که بتوان از نقص ­هایش چشم­ پوشی کرد. بازی­ های یکدست، کارگردانی معقول، فیلمبرداری سنجیده و موضوع کنجکاوی بر­انگیز قطعاً مخاطبان آن را در انتظار فیلم بعدی کارگردانش نگه خواهند داشت.


واکنش کاربران

 
جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت
 
جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت
 
جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت

جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت


جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت

جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت
 
جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت

جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت

جایزه اسپانیایی‌ها به شهاب حسینی برای فیلم «آن‌شب»/ «آن شب» فیلمی راز آلود در ژانر وحشت


منبع:
1. تابناک/ سه جایزه برای فیلم «آن شب»؛ شهاب حسینی بهترین بازیگر جشنواره اسپانیایی شد
2. خبرآنلاین/ فیلم «آن شب» با بازی شهاب حسینی در آمریکای شمالی اکران خواهد شد
3. سلام نو/ معرفی فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، بررسی فیلم «آن شب» / فیلمی معمایی و رمز آلود در ژانر وحشت + فیلم
4. ویجیاتو/ نقد فیلم آن شب – بهترین فیلم ترسناک تاریخ سینمای ایران
5. سلام سینما/ نقد فیلم آن شب, The Night, "ترس را تجربه کن!"
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط