ارز دیجیتال و مشقت های آن

ایران جز کشورهایی است که استفاده از ارز دیجیتال در آن قانونی بوده و تا حدودی جا افتاده است. گرچه انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال در دنیا وجود دارد، اما بیت کوین معروف‌ترین و جا افتاده‌ترین نوع آن در ایران است. البته این به آن معنا نیست که سایر انواع ارز دیجیتال در ایران کاربردی ندارد. با در دست داشتن سهام هر یک از این ارزها می‌توان به صرافی رفته و ارز دیجیتال خود را به پول واقعی تبدیل کرد. نرخ ارز دیجیتال به صورت جهانی تعیین می‌شود و در تمامی صرافی‌ها قابل تبدیل کردن به دلار، ریال و … است. نکته‌ قابل توجه دیگر این است که در ایران نیز ارز دیجیتال ایرانی به تازگی وارد بازار شده است. این ارز دیجیتال «رمزارز پیمان» نام دارد.
يکشنبه، 3 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارز دیجیتال و مشقت های آن

منظور از استخراج «ارز دیجیتال »و روشهای آن

انواع ارزهای دیجیتال از طریق استخراج کردن از سوی کارشناسانی تولید می‌شوند که آنها را با روش‌هایی پیچیده و رایانه‌هایی مجهز، تولید یا به عبارت بهتر استخراج می‌کنند، در مسیر استخراج ارز دیجیتال، چیزی به نام «هَش» وجود دارد. هَش، در واقع نوعی مکانیزم است که هر بلوک اطلاعاتی در شبکه بلاک چین را به بلوک قبلی خود مرتبط می‌کند.

استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتالی با تولید هر بلوک و اضافه کردن آن به بلاک‌چین، کار خود را پیش می‌برند.برای اینکه بتوان، ارزهای دیجیتال را استخراج کرد نیاز به رایانه‌های پیشرفته وجود دارد؛ضمن اینکه این فرایند، برق بسیار زیادی هم مصرف می‌کند.

مصرف برق زیادی که در حین استخراج ارزهای دیجیتال به کار گرفته می‌شود، باعث شده تا دل مشغولی بزرگی برای ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان پول دیجیتال به وجود آید. برخی از دولت‌ها هم معتقدند که این حجم از الکتریسیته برای هر کشوری، هزینه زیادی به همراه خواهد داشت.

در کشور ما نیز به خاطر مصرف بسیار زیاد برق استخراج ارزهای دیجیتال بدون مجوز معتبر ممنوع می باشد.
 

روش های استخراج آن که تا الان مرسوم بوده به سه صورت میباشد؛

1-ماینینگ از طریق سی پی یو ( CPU )
2-ماینیگ از طریق جی پی یو ( GPU )
3-ماینینگ از طریق ای سیک  ( ASIC )
 

ارز دیجیتال و مشقت های آن


مزایای استفاده از ارز دیجیتال :

به نظر برخی کارشناسان رمز ارزها، لازمه جامعه در حال پیشرفت است و مزایای آن بدین صورت میباشد .

1- غیر قابل نفوذ بودن:
یکی از مزایای ارزهای دیجیتال غیر قابل نفوذ بودن آن است که از جهاتی نیز جزو بدی های آن محسوب میشود که در ادامه به آن میپردازیم. غیر قابل نفوذ بودن بدین معناست که هیچ گاه پول شما به سرقت نمیرود و جایگاه امنی دارد و در برخی اوقات در کشور ما نیز کاربرد های بسزایی دارد همانند: دور زدن تحریم ها با استفاده پرداخت و دریافت توسط ارز های دیجیتال و یا ارز آوری به کشور با استفاده از این رمز ارز ها

2- جابه جایی آسان:
این مورد امکاناتی را برای مردم جهان بوجود آورده که اگر به آن پی ببرند و از آن در معاملات استفاده کنند؛ پیشرفت به سزایی در انتظار جهان می باشد و مزایای آن بدین صورت می باشد که اولا دیگر هیچ محدودیت مقداری در ارسال وجه وجود ندارد، ثانیا در کمترین زمان ممکن وجه ارسال می گردد، ثالثا معاملات دیگر هیچ حجمی ندارد یعنی شما در یک خرید بزرگ لازم نیست مقدار قابل توجهی پول که حجم دارد به همراه خود ببرید.

3- از بین رفتن استعمار دلار:
این بدین معنی است که دیگر در معاملات جهانی حرفی از دلار یا امثال آن زده نمیشود و ملاک ارزش پول ملی هیچ کشوری در آینده نزدیک به دلار بستگی ندارد؛ بلکه به رمز ارز ها بستگی دارد پس این یعنی اگر کشوری میخواهد در این زمینه جلو باشد از همین الان باید در زمینه ساخت و استخراج رمز ارز ها دست بکار شود تا در آینده بتواند در مجامع بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

در همین حال که این گونه پول ها از مزایای زیادی برخوردار می باشد، مضراتی هم دارد که به آن می پردازیم.
 

مضرات ارزهای دیجیتال

1- غیر قابل نفوذ بودن:همانطور که در بالا گفتیم غیر قابل نفوذ بودن از مزیت ها است در برخی اوقات این مزیت میتواند به ضرر تبدیل شود.

مثلا اگرشخصی با استفاده ازسرقت رمز شما «رمز ارزتان» را بتوانند جا به جا کنند به هیچ وجه شما نمیتوانید بفهمید به حساب چه کسی واریز شده است.

یا مثلا در جرائم مالی و پولشویی توسط مراجع زی صلاح هیچگاه قابل پیگیری نیست زیرا حساب ها کاملا غیر قابل نفوذ میباشد. که این مورد هم راه حل دارد و کشور ها میتوانند با ساخت رمز ارز هایی که سرور اصلی آنها در دسترس خودشان میباشد این مورد را کنترل کنند.

2- در نگهداری رمز کیف پول دیجیتالی خود باید نهایت دقت را داشته باشید. فراموش کردن رمز عبور کیف پول مجازی می‌تواند باعث از دست دادن پول‌های شما شود.

3- باید مراقب کیف پول و اکانت اینترنتی خود باشید؛ چرا که با وجود در نظرگرفتن تدابیر امنیتی شدید، همواره احتمال حمله‌ هکرها وجود دارد.

4- همیشه باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید؛ چرا که نوسانات ارزی در این واحد پول مجازی بالا است. به همین دلیل غفلت می‌تواند باعث از دست دادن ارزش پول شما شود.

5- در برخی از کشورها استفاده از ارز دیجیتال رواج زیادی پیدا نکرده است. همچنین در برخی کشورها نیز استفاده از آن ممنوع است. واین در برخی موارد می تواند برای شما دردسرساز شود.


ارزدیجیتال در ایران و «رمز ارز پیمان»

ایران جز کشورهایی است که استفاده از ارز دیجیتال در آن قانونی بوده و تا حدودی جا افتاده است. گرچه انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال در دنیا وجود دارد، اما بیت کوین معروف‌ترین و جا افتاده‌ترین نوع آن در ایران است. البته این به آن معنا نیست که سایر انواع ارز دیجیتال در ایران کاربردی ندارد. با در دست داشتن سهام هر یک از این ارزها می‌توان به صرافی رفته و ارز دیجیتال خود را به پول واقعی تبدیل کرد. نرخ ارز دیجیتال به صورت جهانی تعیین می‌شود و در تمامی صرافی‌ها قابل تبدیل کردن به دلار، ریال و … است. نکته‌ قابل توجه دیگر این است که در ایران نیز ارز دیجیتال ایرانی به تازگی وارد بازار شده است.  این ارز دیجیتال «رمزارز پیمان» نام دارد. البته استفاده از آن با اینکه بر روی بستر بلاک چین قرار گرفته است، اما فعلا در مرحله‌ آزمایشی قرار دارد. علاوه بر آن برای اینکه کیف پول برای خرید رمزارز پیمان ایجاد کنید، باید به یکی از بانک‌های معتبر کشور مراجعه کنید و اطلاعات کامل‌تر را از این مراکز جویا شوید.(1)

اینکه کشور ما  در پذیرش این ارز جدید در مجامع عمومی خود موفق بوده خبر خوشایندی است و این را میتوان به عنوان دروازه ای به سوی تجارت جهانی یاد کرد،زیرا با استفاده از این موارد میشود معملات گسترده ای خارج شبکه تحریم انجام داد وقطعا هم موفق خواهیم شد.
ارز دیجیتال و مشقت های آن

 
ارز دیجیتال از منظر«دین»

همانگونه که مطلعید جهان روز به روز در حال تغییر میباشد و به همان میزان«احکام شرعی»نیز تغییر میکند بنا  بر استفاده مردم از ابزار یا پیشرفت آن مثلا زمانی استفاده از «شطرنج»حرام بوده بجهت اینکه از این بازی به عنوان آلت قمار استفاده میکردند،اما هم اکنون برخی از مراجع استفاده از آن را حلال میدانند و حتی برای آن هم مسابقاتی نیز در کشور ما برگزار میگردد؛ یا اینکه در اوایلی که «تماس تصویری»رواج یافته بود بجهت مفسده ای که این نوع تماس در جامعه آن زمان داشت برخی مراجع این ارتباط تصویری را حرام اعلام کردند که با تغییر شرایط فتوا ها نیز تغییر کرد .حال با یکدیگر به بررسی احکام مراجع تقلید نسبت به ارز های دیجیتال میپردازیم.

در مصاحبه ای بایکی ازعضو های شورای فقهی بورس داشته بیان شده دو فاکتور شرعی «مالیت نداشتن» و «غرری بودن» سبب بطلان معاملات بیت‌کوین است. وی افزود: دستگاه‌های استخراج‌کننده هم اگر صرفاً برای استخراج بیت‌کوین کاربرد داشته باشد، معامله‌اش جایز نیست.(2)
حال می خواهیم با یکدیگر به بیان فتوای مراجع عظام در این رابطه بپردازیم تا ببینیم در این معاملات تکلیف چیست؟
 

حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی)

سوال: حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟
جواب: حکم تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 

آیت الله مکارم شیرازی(دامت برکاته)

سوال: خرید و فروش بیت کوین چه حکمی دارد؟
جواب: با توجه با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد از جمله اینکه: منشاء استخراج این ارز روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت ها پذیرفته نشده است و همچنین منشاء سوء استفاده های زیادی شده است، بنابراین معامله آن جایز نیست.
 

آیت الله صافی گلپایگانی(دامت برکاته)

سوال: حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟
جواب: حرام و اکل مال به باطل است. والله العالم
 

آیت الله نوری همدانی(دامت برکاته)

سوال: حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟
جواب: ورود در این معاملات اشکال دارد.


آیت الله وحید خراسانی (دامت برکاته)

سوال: حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟
جواب: خرید و فروش آن باطل است.
 

آیت الله شبیری زنجانی (دامت برکاته)

سوال: معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چه حکمی دارد؟
جواب: چنانچه استفاده از این گونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشکال دارد.(3)
 

نتیجه گیری

ارزهای دیجیتال با پیشرفتی که تا الان داشته اند و در آینده دارند میتوانند جایگزین خوبی برای پول های کاغذی باشند اما حال با توجه به فتاوای مراجع عظام باید هر شخص با نظر مرجع تقلید خود جلو برود تا خدایی نکرده ناخواسته به عمل حرام وادار نشود.

منبع:
1-سایت خانه سرمایه
2- خبرگزاری تسنیم
3-پایگاه اطلاع رسانی حوزه


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.