دومین حضور فواد حسین در تهران طی یکماه گذشته/ در دیدار ظریف با فواد حسین چه گذشت؟

وزرای خارجه ایران و عراق با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند و مسائلی همچون مقابله با تروریسم و انتقال تجربیات برای مبارزه با کرونا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
يکشنبه، 10 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
دومین حضور فواد حسین در تهران طی یکماه گذشته/ در دیدار ظریف با فواد حسین چه گذشت؟
به گزارش راسخون؛ فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق که به تهران سفر کرده است، روز شنبه ۹ اسفند با همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف دیدار کرد.

وزیر خارجه عراق که بامداد شنبه وارد تهران شده بود، پیش از حضور در وزارت خارجه ایران، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرده بود.

این دومین سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران طی یک ماه گذشته است. فواد حسین ۱۵ بهمن ماه برای دیدار با مقامات ایران به تهران سفر کرده بود. او در سفر بهمن ماه با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، محمدجواد ظریف و علی شمخانی و چند مقام دیگر دیدار و گفت‌وگو کرد. فواد حسین این بار نیز قرار است با روحانی دیدار و گفتگو کند.

مقامات عراقی روز گذشته موضوع گفتگوهای وزیر خارجه عراق در سفر یک روزه به ایران را بررسی روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای ذکر کرده بودند.
 

ظریف در دیدار با فواد حسین بر تعهد ایران به ثبات عراق تاکید کرد

 
دومین حضور فواد حسین در تهران طی یکماه گذشته/ در دیدار ظریف با فواد حسین چه گذشت؟

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت که در دیدار شنبه با فواد حسین همتای عراقی خود بر تعهد به ثبات در عراق تاکید کرد.

ظریف در پیامی توئیتری نوشت: دیدار خوبی با وزیر امور خارجه عراق داشتم. درباره گسترش روابط و همکاری منطقه‌ای و بین المللی گفت و گو کردیم. از تلاش‌های سازنده عراق برای امنیت منطقه استقبال کردم، بر تعهد ایران نسبت به ثبات عراق تاکید کرده و خصومت ثبات‌زدای آمریکا علیه نیروهای عراقی را رد کردم.

در دیدار ظریف و حسین ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

 ظریف اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم و این حملات غیرقانونی را نقض حاکمیت کشور قلمداد کرد.

وی برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد.

وزیر امور خارجه عراق هم در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه جانبه روابط را مورد تاکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه رساند.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات بین دو کشور در زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق بر آمادگی این کشور در جهت تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تاکید کرد.


روند پرداخت بدهی عراق به ایران آغاز می‌شود

وزیر امور خارجه عراق در تهران همچنین از آغاز کار پرداخت بدهی‌های عراق به ایران خبر داد.

وی در دیدار با شمخانی با اشاره به توافقات انجام شده میان مسئولان دو کشور برای تأدیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده، گفت: «با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق، برخی از موانع مهم برداشته شده و به زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.» 

همزمان، رسانه‌های ایران گزارش دادند که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در نشستی که به درخواست مدیر عامل بانک تجارت عراق در محل بانک مرکزی برگزار شد، درباره منابع جمهوری اسلامی ایران در عراق و راهکارهای نقل و انتقال آنها گفتگو کرد. در این دیدار، مقام عراقی گفت که روند استفاده از منابع یاد شده از این پس تسریع خواهد شد و تلاش می‌شود تا کانال‌ها و روش‌های مختلفی که مورد تأیید طرف ایرانی است به منظور استفاده از این منابع عملیاتی شوند.


آیا وزیر عراقی حامل پیام آمریکاست؟

 
دومین حضور فواد حسین در تهران طی یکماه گذشته/ در دیدار ظریف با فواد حسین چه گذشت؟

دومین سفر وزیر خارجه عراق به تهران در فاصله کمتر از یک ماه و در شرایطی که جو بایدن در اولین تصمیم نظامی‌اش دستور حمله به نیروهای تحت حمایت ایران در منطقه را داده، گمانه‌زنی‌هایی را در مورد ارتباط این سفر با تنش نظامی تازه در منطقه برانگیخته است. برخی تحلیلگران از احتمال وجود مأموریتی دیپلماتیک برای انتقال پیامی از جانب آمریکا به ایران به دست وزیر خارجه عراق سخن می‌گویند.

 در حالی که تلاش‌های بین‌المللی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران و احیا برجام همچنان در جریان است و آمریکا هنوز به این توافق بازنگشته است، درگیری‌های نظامی در منطقه مانع از تنش‌زدایی شده است.

ارتش آمریکا روز پنجشنبه مواضع گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران از جمله حشد شعبی و کتائب حزب الله را در خاک سوریه در نزدیکی مرز عراق بمباران کرد. پنتاگون اعلام کرد که این حملات تلافی حمله موشکی اوایل ماه جاری به اربیل عراق است که منجر به کشته شدن یک پیمانکار غیر نظامی و زخمی شدن یک نیروی نظامی ایالات متحده آمریکا و سایر نیروهای ائتلاف شد.

بایدن  روز گذشته در سفر به تگزاس درباره حمله نیروهای آمریکایی به پایگاه شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه گفت که او با این اقدام خواشته به ایران هشدار دهد که «اعمال شما بدون پاسخ نخواهد ماند» و خطاب به ایران گفت: « حواس‌تان را جمع کنید.»

ایران نقش داشتن در اقدامات ضربه زننده به مواضع آمریکا در عراق را تکذیب می‌کند. اما به هر روی، نفس حضور وزیر خارجه عراق در تهران در فاصله نزدیکی از سفر قبلی‌اش، خود نشان‌دهنده اهمیت تبادل پیام میان دو کشور در بحبوحه تنش نظامی در منطقه است.
 

فواد حسین در دیدار با ظریف: اجازه نخواهیم داد آمریکا روابط ایران و عراق را بهم بزند

وزیر امور خارجه عراق در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن اعلام آمادگی کشورش برای تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور، تصریح کرد: اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوءاستفاده از اتفاقات عراق برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.

در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فؤاد حسین وزیر خارجه عراق ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
 

 محکومیت اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه

ظریف در این دیدار اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیرقانونی را نقض حاکمیت کشور برشمرد.

وزیر امور خارجه ایران برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک خواند که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد.

وی افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببان این حوادث تاکید داریم.


تأکید بر حل و فصل مشکلات تردد تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین

ظریف همچنین با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش آمده، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه – بصره را کمک به گسترش مناسبات تجاری بین دو کشور خواند و خواستار سرعت عمل مسئولان مربوطه دو کشور برای اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این خط آهن شد.
 

آمادگی عراق برای تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه جانبه روابط را مورد تاکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رساند.


ظریف: حملات و اتفاقات در داخل عراق مشکوک است

 
دومین حضور فواد حسین در تهران طی یکماه گذشته/ در دیدار ظریف با فواد حسین چه گذشت؟

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با وزیر خارجە عراق، برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فواد حسین  وزیر خارجه عراق ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

 ظریف اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیر قانونی را نقض حاکمیت کشور قلمداد کرد.

وی برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک دانست که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد.

وزیر امور خارجه افزود: ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببین این حوادث تاکید داریم.

ظریف با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش آمده است ابراز امیدواری کرد با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره را کمک به گسترش  مناسبات تجاری بین دو کشور دانست و خواستار سرعت عمل مسئولان مربوطه دو کشور برای اجرایی شدن هرچه سریعتر این خط آهن شد.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه جانبه روابط را مورد تاکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعه روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان رساند.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات بین دو کشور در زمینه دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق بر آمادگی این کشور در جهت  تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تاکید کرد.

فواد حسین گفت: اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوء استفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.

در این دیدار تحولات منطقه‌ای نیز مورد بحث و گفت وگوی طرفین قرار گرفت.

ایران نقش داشتن در اقدامات ضربه زننده به مواضع آمریکا در عراق را تکذیب می‌کند. اما به هر روی، نفس حضور وزیر خارجه عراق در تهران در فاصله نزدیکی از سفر قبلی‌اش، خود نشان‌دهنده اهمیت تبادل پیام میان دو کشور در بحبوحه تنش نظامی در منطقه است.


منبع:
1. قطره/ دومین حضور فواد حسین در تهران طی یکماه گذشته؛آیا وزیر عراقی حامل پیام آمریکاست؟
2. اقتصاد نیوز/ در دیدار ظریف با فواد حسین چه گذشت؟
3. یورو نیوز/ دومین حضور فواد حسین در تهران طی یکماه گذشته؛ چرایی سفر وزیر خارجه عراق به ایران؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.