محسن بیاتی نیا در گفتگو با راسخون:

استارت سقوط سایپا از سال ها قبل زده شد/باید به قدرت، شخصیت تیمی و قهرمانی پرسپولیس احترام بگذاریم

بازیکن سابق استقلال و مدیر کنونی تیم های پایه سایپا گفت: باید به قدرت، شخصیت تیمی و قهرمانی های پی در پی پرسپولیس در لیگ برتر احترام بگذاریم و خوشحال باشیم که چنین تیم پرقدرتی در فوتبال ایران داریم.
يکشنبه، 24 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
استارت سقوط سایپا از سال ها قبل زده شد/باید به قدرت، شخصیت تیمی و قهرمانی پرسپولیس احترام بگذاریم
محسن بیاتی نیا در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به سقوط سایپا به لیگ دسته اول فوتبال ایران، اظهار داشت: این اتفاق تلخ و غم انگیزی برای من بود و شک نکنید که مسئله ی اصلی و ریشه ای این سقوط به 3، 4 سال قبل برمی گردد. جایی که یکسری تفکرات اشتباه، انتخاب های غلط و سلسله بی تفاوتی ها باعث شد تا سایپا به مرور به این روز بیافتد و از لیگ برتر سقوط کند. حالا این اشتباهات می تواند از تفکرات غلط، انتخاب مربیان ضعیف، جذب بازیکنان ناکارآمد و همچنین مدیران اشتباهی باشد. متاسفانه در این مسیر مشاوره های خیلی بد هم باعث شد تا این اتفاق بیافتد. ممکن است در هرکاری هر فردی اشتباهاتی داشته باشد اما اینجا منظورم بحث شخص نیست و نمی خواهم اسم کسی را برای مقصر جلوه دادن بیاورم. بحثم کلیات موضوع است چرا که سایپا از سال های قبل همیشه با مشکلاتی مواجه بود و این را می شود از نتایجش پی برد. اما متاسفانه مدیران و عواملی که در کار بودند نادیده گرفتند تا اینکه امسال تیم سقوط کرد. معتقدم تیم امسال نیفتاد بلکه سال های قبل این روند نزولی آغاز شده بود. وقتی انتخاب ها نادرست و بد باشد نتیجه باعث زیان می شود. همه ی موضوعاتی که گفتم دست به دست هم داد تا تیم از لیگ برتر برود. چون چندین سال بود که سایپا در منطقه خطر می جنگید و کسی هم چاره ای نیاندیشید.
 
هنوز برای خریدن امتیاز لیگ برتری به جمع بندی نرسیدیم
وی در پاسخ به این سوال که آیا سایپا امتیاز تیم لیگ برتری خواهد خرید یا کارش را در لیگ یک پی خواهد گرفت؟ افزود: در خصوص اینکه چه تصمیمی باید بگیریم و چکار کنیم، جلسات مختلفی از سوی هیات مدیره و مدیران باشگاه و کارخانه تشکیل شده است. صحبت هایی هم کردند که هنوز به مرحله ای نرسیده تا اعلام عمومی شود و همه بدانند. در این جلسات هنوز بحث ها به گرفتن تصمیم بزرگ و حیاتی نرسیده است و بعید می دانم این هفته چیزی اعلام شود. در خصوص اینکه در لیگ یک کارمان را دنبال کنیم یا امتیاز تیمی از لیگ برتر را بخریم، هنوز به جمع بندی نرسیدیم و در هیات مدیره و جلسات نظرات اعضاء مختلف و متفاوت است. عده ای مخالف و عده ای موافق اند. آنچه مهم است در این جلسات سعی می کنند که یک تصمیم واحد بگیرند و با خرد جمعی بتوانند طوری کارها را پیش ببرند تا تیم راه درست را برود. انشالله بعد از تعطیلات آخر هفته فکر می کنم خروجی جلسات مشخص شود.
 
نباید اجازه دهند فوتبال تهران نابود شود
مدیر آکادمی سایپا ادامه داد: واقعا از این اتفاق ناراحتم و تیم نباید سقوط می کرد. سایپا یک تیم ریشه دار تهرانی است که تمام تلاشمان را می کنیم تا به سطح اول فوتبال ایران دوباره برگردد. باعث تاسف است که چنین تیمی باید سقوط کند. نبودن این تیم در لیگ برتر به ضرر فوتبال تهران است. متاسفانه فوتبال تهران روزبه روز و سال به سال از بین می رود. الان ببینید چه تیم های با اصالت و ریشه داری مثل راه آهن، دارایی، هما، نفت تهران و پاس از فوتبال ایران محو شده اند. باید با خرد جمعی کاری کنند تا فوتبال تهران نابود نشود. تیم های تهرانی مثل سایپا بیشتر به پایه هایشان توجه کنند. بازیکن خوب پرورش دهند تا هم از پس هزینه های هنگفت تیم های بزرگسال کم شود و هم پشتوانه سازی کنند. اگر فوتبال تهران پابرجا باشد، قطعا برای بازیکنانی که به تهران می آیند هم خوب است. هم دیده می شوند و هم پیشرفت می کنند.
 استارت سقوط سایپا از سال ها قبل زده شد/باید به قدرت، شخصیت تیمی و قهرمانی پرسپولیس احترام بگذاریم
لیگ بیستم برای من غم انگیز و دردناک بود
محسن بیاتی نیا گفت: برای من لیگ بیستم به دلیل سقوط سایپا واقعا لیگ غم انگیز و دردناک بود. اما از لحاظ فنی به دلیل رقابت فشرده، پایاپای و نفس گیری که تا لحظه ی آخر بین تیم ها بود، دلچسب بود. این رقابت باعث شد تا جذابیت ها و هیجان لیگ بیشتر شود و پیگیری مردم هم بیشتر باشد. همه منتظر بودند چه تیمی قهرمان می شود و از قبل مشخص نبود. در پائین جدول هم چند تیم رقابت داشتند تا سقوط نکنند و متاسفانه سایپا افتاد. با اینکه جذابیت های فنی داشتیم اما کم و کاستی هایی هم در لیگ بیستم دیدیدم که باید برای فصل جدید برطرف شود. در بحث های مدیریتی امیدوارم کار دست مدیرانی بیافتد که کاربلد و خلاق هستند و شناخت خوبی از اتفاقات فوتبالی دارند. به هرحال امسال تیم های خوبی در لیگ داشتیم که کیفیت های خوبی از خودشان به نمایش گذاشتند. این تیم ها اگر حفظ و مدیریت شوند، شکل درستی می گیرند و ثبات می تواند آنها را باکیفیت تر هم بکند. 25 سال فوتبال بازی کردم و همیشه لیگ های ما طولانی و کسل کننده بوده است. تعطیلی های به درد نخور زیادی داشتیم. باید این موارد را رفع کنیم. باید بیشتر به جزئیات توجه کنیم و با کمک هم این مشکلات جزئی را برطرف کنیم. نمی شود به یک باره همه چیز را به هم ریخت و از دوباره ساخت. اگر روی جزئیات دقیق شویم و مسائل جزئی را حل کنیم، کلیات درست می شود. ما زیبایی های زیادی از جمله رقابت جذاب مدعیان و تیم های فانوس به دست را داشتیم. اما بازهم کمبودهایی احساس شد. استعداد فوتبالی آنچنانی در لیگ بیستم نداشتیم. باید مسئله ی تبلیغات و کپی رایت و مسئله ی اسپانسر را حل کنیم تا از این طریق پول و درآمد زیادی نصیب باشگاه ها شود.
 
باید به قهرمانی های پی در پی پرسپولیس احترام بگذاریم
وی با بیان اینکه در فوتبال نمی شود بحث قهرمانی را به وزیر و وکیل ربط داد، تاکید کرد: اصلا این صحبت ها نباید بشود. باید به توانایی های فنی، شخصیت تیمی و قدرت پرسپولیس احترام بگذاریم. این تیم باشایستگی قهرمانی های پی در پی آورده است و لیاقتش را داشت. باید به تماشاگران، بازیکنان خوب و کادر فنی پرسپولیس احترام بگذاریم. اصلا بحث این حرف ها نیست. مطمئن باشید کسی که فوتبال را بفهمد می داند که این حرف ها فقط برای کری خواندن است. برخی هواداران دوآتیشه این صحبت ها را می کنند. وزیر و وکیل مگر می تواند در قهرمانی دخالت کند. نباید با این حرف ها قهرمانی و تلاش یک تیم، یک قدرت و یک فرد را زیر سوال ببریم و کم رنگ کنیم. باید این قهرمانی های پی در پی پرسپولیس را تبریک بگوییم و خوشحال باشیم که چنین تیم پرقدرت و با صلابتی در ایران داریم که حرف برای گفتن دارد. به جای این حرف ها تلاش کنیم تا همه ی تیم ها این چنین پرقدرت، باثبات و یکدست شوند تا برای قهرمانی حرف برای گفتن داشته باشند. ما نباید در فوتبال ایران فقط یک تیم این طوری داشته باشیم.
 
مجیدی باید پاسخگوی هواداران باشد
بازیکن سابق استقلال در خصوص این تیم هم افزود: فرهاد مجیدی با استقلال از لحاظ نتیجه گیری خوب بود اما روی نیمکت کسی را نداشت و دست تنها بود. انتظار از استقلال بیشتر است و در روند فنی استقلال یک نفر نمی تواند کار را پیش ببرد. این تیم نیاز دارد که یک مدیر قدرتمند داشته باشد. اگر استقلال می خواهد مثل پرسپولیس شود، باید درونش یک تیم واحد تشکیل بدهد. در دنیای مربیگری برخی مربیان دوست دارند نفرات کمتری دوروبرشان باشد و عده ای هم با نفرات زیاد کار می کنند. این به نظر شخصی فرهاد برمی گردد و نمی شود خرده گرفت. اما معتقدم اگر روی نیمکت شخصیت کاریزماتیکی در کنارش داشت می توانستند هم از لحاظ فنی و هم بعد روحی روانی به استقلال کمک کنند. در هر صورت این مربیان هستند که باید جوابگوی نتایج باشند و در این مورد خود مجیدی باید جوابگوی هواداران باشد.
 
خیلی از تیم های لیگ برتری ما بلاتکلیف هستند
بیاتی نیا در پایان گفت: معضلی که فوتبال ایران با آن دست به گریبان است، اینجاست که وقتی فصل تمام می شود، کرکره ی فوتبال را پائین می آورند و تیم ها متلاشی می شوند. بازیکنان نزدیک 2 ماه به استراحت می روند. در حالی که این برای قدیم بود و الان تیم های اروپایی بلافاصله بعد از اتمام فصل، بازیکنانشان را رها نمی کنند و بعد از یکی دو هفته تعطیلی، تیم ها تمرینات پیش فصل را آغاز می کنند. الان خیلی از تیم های لیگ برتری ما مربی ندارند و بازیکنانشان سردرگم هستند. الان تیم آماده ای نداریم که شهریورماه برای لیگ قهرمانان آسیا بفرستیم درحالی که مدعیان آسیایی همه شان دنبال تقویت تیم هایشان هستند.  البته خوشحالم که فدراسیون فوتبال راه حل و برنامه هایی برای جذب بازیکنان خارجی در فصل جدید اعمال کرده است و مسئله ی بعدی هم برای مربیان قانونی گذاشتند که در یک سال دیگر نتوانند به راحتی به چند تیم بروند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.