بسته تحلیلی خبری، دوشنبه 25 بهمن 1400 (امام علی علیه السلام الگوی همیشگی بشر!)

نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک گفت: «از حدود ۶ ماه پیش، حجم خیلی زیادی از پوشاکی که در دنیا در دو سال گذشته به علت شیوع بیماری کرونا به فروش نرفته، به سمت کشورهای دیگر ازجمله کشور ما سرازیر شده است. قاچاق کالا مسیرهای مختلفی دارد، یکی از این مسیرها، گمرکات رسمی ماست و جنس با عناوین دیگر که ممنوع نیست به‌راحتی وارد می‌شود».
دوشنبه، 25 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری، دوشنبه 25 بهمن 1400 (امام علی علیه السلام الگوی همیشگی بشر!)
▼حرف روز             

امام علی علیه السلام الگوی همیشگی بشر!

در ایام ولادت حضرت علی(ع) قرار داریم؛ آقایی که دست به قبضه شمشیر نبرد، مگر برای خدا، تا پهلوانان بزرگ عرب را بر سینه خاک بکوبد. مولایی که دائم به فکر مردم بود و جسور در تحقق عدالت؛ و ابوترابی که برای یتیمان پدری مهربان بود و در برابر مظلومان، اثری از آن‌همه هیبت دیده نمی‌شد. آری علی (ع) جمع اضداد بود و به همین خاطر است که شهریار در حیرت از این همه خصوصیات و ویژگی‌های مولا این‌گونه می‌سراید که: نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت/ متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را.

1- امام علی (ع) اولین مردی است که به پیامبر ایمان آورده و همواره در رکاب پیامبر آنجا که نیاز بوده سخن گفته و تبیین نموده است؛ و آنجا که نیاز بوده شمشیر زده و در غزوه‌های مختلف، جان‌فشانی او را هیچ مورخی نتوانسته نادیده بگیرد؛ از شجاعت در لیله المبیت تا بر زمین زدن پهلوان بزرگ عرب در جنگ خندق و نجات جان پیامبر(ص) در جنگ احد؛ و این‌گونه بود که پیامبر فرمودند: مبارزه علی بن ابی‌طالب با عمرو بن عبدود در روز خندق برتر از عبادت تمام امتم تا روز قیامت است. 2- امام علی(ع) آنگاه که در قامت حاکم می‌ایستد در طول 4 سال و اندی حکومت، نمونه کاملی از حکومت اسلامی را عرضه می‌کند و به همین سبب کسانی که تحمل عدالت نداشته، در فتنه‌های مختلف در مقابل امام ایستادند تا مظلومانه به شهادت برسد؛ اما در همین دوره کوتاه حکومت، دستاوردهایی است که الگوی مناسب زمامداری اسلامی است. چنانکه در نامه 53نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر (مأمور به استانداری مصر) نکاتی بسیار در حکومت‌داری نهفته است. از توجه به توده‌های مردم، فارغ از هرگونه رنگ و نژاد و طبقه تا سنت پاسخ‌گویی مسئولان به مردم و... 3- امام علی (ع) با همه اوصافی که از رشادت و شجاعت و حکومت‌داری‌اش گفته شد، بسیار متواضع بود و به همین خاطر پیامبر او را ابوتراب نامید.

ناشناسی که به تاریکی شب/ می‌برد شام یتیمان عرب/ پادشاهی که به شب برقع پوش/ می‌کشد بار گدایان بر دوش؛ مگر می‌شود بر مبنای محاسبات بشری، این علی (ع) رئوف و مهربان و متواضع، همان علی(ع) جنگاور باشد؛ آری این همان علی(ع) است. حقاً که چنین انسانی لایق آن است که در خانه خدا به دنیا بیاد و در خانه خدا به شهادت برسد. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                  

دوئل روسیه و آمریکا در اوکراین

طی چند وقت اخیر بحث اوکراین و احتمال حمله نظامی روسیه به این کشور، در محافل رسانه‌ای بروز و ظهور زیادی داشته است؛ دو روز پیش نیز خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از سرویس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که روسیه 20 فوریه (یکشنبه هفته آینده) به اوکراین حمله خواهد کرد؛ هرچند این خبر از سوی تحلیلگران سیاسی، قابل وثوق ارزیابی نشد و حتی منجر به تمسخر فعالان فضای مجازی از رئیس‌جمهور آمریکا نیز شد؛ اما در رابطه با تنش‌های اخیر به وجود آمده بر سر اوکراین، توجه به چند گزاره حائز اهمیت است.

گزاره‌های تحلیلی: در پس درگیری ظاهری روسیه با اوکراین، تقابل دو قدرت شرق و غرب قرار دارند؛ نکاتی که از دریچه نگاه روسیه به اوکراین اهمیت دارد: 1- اوکراین دومین کشور پهناور در اروپا بعد از روسیه است که با قرارگیری در همسایگی غربی روسیه و دارا بودن خط ساحلی در امتداد دریای سیاه موجب شده تا دقیقاً در مرکز درگیری‌های ژئوپلیتیک میان روسیه و غرب قرار گیرد. 2- دلیل اصلی تنش روسیه و اوکراین، بحث الحاق اوکراین به ناتو است که این امر با واکنش روسیه روبرو شده است. مسکو معتقد است که در صورت الحاق اوکراین به ناتو، امنیت ملی این کشور به خطر می‌افتد؛ زیرا اوکراین تنها 500 کیلومتر با مسکو و 850 کیلومتر با سن‌پترزبورگ فاصله دارد. به همین منظور روسیه در راستای حفظ شعاع امنیت فرامرزی خویش، تمام تلاش خود را به کار گرفته که از الحاق اوکراین به ناتو ممانعت کند. 3- از نگاه روسیه، اوکراین همیشه بخشی از روسیه بوده و کیِف اولین خاستگاه دولت روس بوده است. 5 خط انرژی روسیه از اوکراین می‌گذرد که این 5 خط، 80 درصد گاز روسیه به اروپا و 75 درصد نفت روسیه را انتقال می‌دهند؛ اما در این میان اخیراً روسیه مهم‌ترین خط انتقال انرژی‌اش یعنی نورد استریم 2 را به بهره‌برداری رسانده است که صادرات گاز روسیه به اروپا را از 55 میلیارد مترمکعب در سال به 110 میلیارد مترمکعب خواهد رساند و بدون عبور از خاک اوکراین، گاز روسیه را به آلمان می‌رساند.

و اما امریکا، به‌عنوان سردمدار بلوک غرب در موضوع اوکراین، از ایجاد تنش خودساخته در اوکراین به دنبال چیست؟ 1- اوکراین دروازه ورود به روسیه و جمهوری‌های استقلال‌یافته است و آمریکا تلاش دارد که این حوزه را همچنان برای خود حفظ کند. حفظ آن نیز از طریق حضور نظامی یا وجود یک دولت کاملاً وابسته امکان‌پذیر است. 2- ایجاد تنش در مرزهای نزدیک به روسیه، به‌عنوان راهکاری برای اجرای راهبرد بی‌ثبات‌سازی داخلی روسیه دنبال می‌شود. تحولات چند وقت اخیر در قزاقستان نیز نشئت‌گرفته از همین راهبرد بود. 3- اخلال در صادرات انرژی روسیه به اروپا با نشان دادن روسیه به‌عنوان یک کشور تمامیت‌خواه برای سایر کشورهای اروپایی. 4- مسائل مربوط به منافع شخصی برخی افراد در دولت آمریکا که نمونه بارز آن پسر بایدن است که سرمایه‌گذاری عظیمی در اوکراین صورت داده است.

نکته پایانی: بر اساس مواضع روسمی دولتمردان روسیه، این کشور بعید است به اوکراین حمله نظامی کند، مگر آنکه اوکراین به ناتو ملحق شود و یا امنیت ملی روسیه به‌واسطه حضور نظامی کشورهای غربی و یا سامانه‌های موشکی در اوکراین به خطر بیفتد؛ آنچه در وضعیت کنونی محتمل است، اتخاذ استراتژی ترکیبی نظامی- اقتصادی از سوی روسیه در موضوع اوکراین است؛ بدین‌صورت که در ابعاد نظامی، حضور نظامی در مرزها را حفظ کند و در ابعاد اقتصادی، از ابزاری همچون انرژی در جهت تحمیل اراده بر طرف مقابل استفاده کند. (نویسنده: محمدرضا فرهادی

▼ اخبار

وضعیت مذاکرات در دور پایانی!

دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی درباره تماس شب گذشته‌اش با مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در وین، نوشت: «تماس تلفنی با دکتر باقری، دو گزاره را درباره مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد: 1- افزایش لحظه‌به‌لحظه سختی کار مذاکره‌کنندگان ‌ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران؛ 2- تداوم «نمایش» ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات». هادی محمدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل هسته‌ای نیز درباره وضعیت مذاکرات در دور پایانی می‌گوید: «شش روز از آغاز مرحله دوم دور هشتم مذاکرات وین هم گذشت اما هنوز طرفین همان حرف‌های شش روز قبل را تکرار می‌کنند. به نظر می‌رسد برای توافق نهایی یک مشکل بزرگ فراتر ازآنچه به‌صورت مصداقی گفته می‌شود، وجود دارد و آن سردرگمی آمریکایی‌ها برای گرفتن تصمیمات مهم است. همین موضوع اعتراض همه حاضران در وین را به دنبال داشته است. درحالی‌که در 77 روز سپری‌شده از مذاکرات وین در دولت جدید ایران، پیشرفت قابل‌توجهی به دست ‌آمده و نگارش بخش زیادی از متون توافق نهایی نیز انجام شده است بااین‌حال رسیدن به خط پایان مذاکرات و دستیابی به تفاهم در وین اکنون تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی به‌ویژه آمریکاست و اگر این کشورها تصمیمات لازم را به‌خصوص در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان در مدت کوتاهی مذاکرات را جمع‌بندی کرد.»
 

مرا ببخشید اگر آمریکا را متحد و دوست خوانده‌ام!

«رنگین دادفر سپنتا» مشاور پیشین شورای امنیت افغانستان روز شنبه (23 بهمن‌ماه) با نشر توئیتی در واکنش به فرمان جو بایدن مبنی بر بلوکه شدن بخشی از دارایی افغانستان در آمریکا، در صفحه توئیترش نوشت: «از اینکه گاهی دولت آمریکا را «دوست و متحد» افغانستان تلقی کردم، در برابر مردم و تاریخ کشورم احساس گناه می‌کنم. امیدوارم مردم افغانستان من را ببخشند. آمریکا با تصرف این ذخایر، بار دیگر مردم افغانستان را «مجازات» می‌کند. بایدن هرگز با افغانستان دوست نبود و حالا افغان‌ها مجبور هستند تاوان سیاست‌های نادرست ایالات‌متحده را بپردازند. اسامه بن‌لادن، رئیس القاعده نیز حمایت گسترده آمریکا را با خود داشت. آمریکا به نام «مبارزه با تروریسم» در ۲۰ سال گذشته در افغانستان جنگی را برافروخت که هزاران زن، کودک و غیرنظامی جان خود را در آن از دست دادند. ما در گذشته فکر می‌کردیم جنگ آمریکا در افغانستان، مبارزه با تروریسم است، اما آمریکا با ۳۶ میلیارد دلار از پاکستان حمایت کرد و بن‌لادن در پاکستان زندگی می‌کرد.»
 

رتبه ششم جوانان ایرانی در اعتیاد به تلفن همراه!

محققان دانشگاه «مک گیل» کانادا به‌تازگی نتایج یک مطالعه بین‌المللی درباره اعتیاد مردم جهان به تلفن‌های همراه هوشمند را منتشر کرده‌اند که به شیوه متاآنالیز و با تحلیل 81 پژوهش قبلی بین سال‌های 2014 تا 2020 انجام شده است. بازه سنی گروه سنی مطالعاتی، بین 15 تا 35 سال و میانگین سنی 28.8 سال بوده است. در رده‌بندی این مطالعه بر اساس بیشترین میزان استفاده از تلفن‌های هوشمند، ایران رتبه ششم را داشته و قبل از ما، رتبه‌های یک تا پنج به ترتیب چین، عربستان، مالزی، برزیل و کره جنوبی بوده‌اند. موضوع موردمطالعه در این تحقیق، استفاده مشکل‌ساز از گوشی‌های هوشمند و وابستگی روانی و رفتاری به آن بوده که درواقع همان اعتیاد به گوشی تعریف می‌شود. متوسط سنی ایرانی‌ها که صاحب گوشی هوشمند هستند، به 10 سال کاهش یافته است. نوجوانانی که به گوشی‌های هوشمند خود معتاد هستند، بیشتر در معرض اختلالات روانی ازجمله افسردگی و اضطراب قرار دارند. یکی از بدترین پیامدهای کرونا برای بسیاری از کشورها ازجمله ما، افزایش میزان استفاده دانش آموزان از گوشی‌های هوشمند بوده و کنترل آن را هم سخت‌تر کرده است. به‌هرحال باید برای جلوگیری از مشکلات فردی و اجتماعی این موضوع فکری کرد و نمی‌شود بی‌تفاوت از کنار آن گذشت.
 

اخبار کوتاه

◄ وزیر اسبق: خودکفایی در نهاده‌ دامی امکان‌پذیر است/ «زالی» وزیر اسبق کشاورزی می‌گوید: «با ورود علم به کشاورزی و واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی به بخش خصوصی علمی، در تولید محصولات مختلف کشاورزی از جمله نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی به خودکفایی می‌رسیم. در دولت آقای روحانی به‌طور مرتب اعلام می‌شد که برای واردات نهاده‌ها اقدام شده؛ چرا باید اصلاً این نهاده‌ها از خارج کشور وارد می‌شد. رقیب تولید داخلی، محصولات کشاورزی وارداتی با ارز ترجیحی و ارزان است که سرشکستگی برای کشور به‌ حساب می‌آید؛ اما اگر به یک‌باره این واردات قطع شود نیز باعث ایجاد گرانی می‌شود. امیدواریم دولت جدید قانون افزایش بهره‌وری را که ۱۱ سال است فراموش شده، در دستور کار خود قرار دهد».

◄ نیروی زمینی ارتش چابک‌تر می‌شود/ «امیر سرتیپ کیومرث حیدری» با اشاره به تشکیل یگان موشکی در نیروی زمینی، خاطرنشان کرد: «منابعی را  به وجود آوردیم تا بتوانیم تجهیزات نیروی زمینی را تغییر دهیم و تجهیزات متناسب با نیروی واکنش سریع را جایگزین کنیم». فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: «4 ویژگی برای تجهیزات نیروی زمینی ارتش تعریف کردیم و امروز سرمایه‌گذاری ما بر روی سلاح‌های دور زن، نقطه زن، دارای قابلیت اتوماسیون و هوشمند بودن است».

◄ خبری از صف‌های کپسول گاز در زاهدان نیست!/ مردم زاهدان که در سال‌های اخیر در ایام زمستان همواره بخشی از زندگی خود را در صف‌های طولانی و بعضاً چندساعته دریافت کپسول گاز سپری می‌کردند، حالا با اجرای طرح ساماندهی از سوی استانداری و شکسته شدن صفوف، ابراز رضایت می‌کنند. مسئولین شهری ایستگاه‌های توزیع کپسول را افزایش داده‌اند تا مردم با آسایش بیشتری این نیاز روزمره‌شان را تأمین کنند.

◄ اعتراضات ضددولتی از انگلیس تا پاریس/ پس‌ازاینکه شهروندان انگلیسی در اعتراض به تورم و افزایش بهای انرژی به خیابان‌ها آمدند، این‌بار هزاران معترض فرانسوی درحالی‌که کمتر از ۲ ماه به انتخابات سرنوشت‌ساز برای دولت ماکرون مانده، در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی و وضعیت اقتصادی، به خیابان‌های پاریس آمدند. پلیس این شهر مشهور به آزادی بیان و اندیشه نیز با گاز اشک‌آور به استقبال این اعتراضات مدنی رفت و شماری را بازداشت کرد!

◄ قاچاق رسمی پوشاک چگونه انجام می‌شود؟/ نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک گفت: «از حدود ۶ ماه پیش، حجم خیلی زیادی از پوشاکی که در دنیا در دو سال گذشته به علت شیوع بیماری کرونا به فروش نرفته، به سمت کشورهای دیگر ازجمله کشور ما سرازیر شده است. قاچاق کالا مسیرهای مختلفی دارد، یکی از این مسیرها، گمرکات رسمی ماست و جنس با عناوین دیگر که ممنوع نیست به‌راحتی وارد می‌شود».


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.