آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه 1401

با شروع کرونا از سال 2019 شمار بسیاری از انسان به این بیماری منحوس مبتلا شدند و شماری از این تعداد نیز جان خود را از دست دادند. در این خبر، راسخون بر آن است تا آخرین اخبار مربوط به کرونا در مرداد 1400 را به طور کامل پوشش دهد.
شنبه، 6 فروردين 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه 1401
به گزارش راسخون در حالی که واکسیناسیون کرونادر ایران و جهان با روند نسبتا مناسبی پیش می رود، نشانه هایی از بروز موج پنجم کوید19 دیده می شود. شدت سرایت کرونای دلتا بسیار بیشتر از دیگر گونه های جهش یافته کرونا است و همین موجب شده است تا شمار مبتلایان به شدت افزایش یابد. پرتال فرهنگی و اطلاع رسانی راسخون بیش از یک سال است در مجله خبری خود اخبار مربوط به کرونا که در رسانه های مختلف اطلاع رسانی می شود را بازتاب می دهد. در این خبر نیز بر آنیم اخبار مربوط به کرونا در ماه شهریور 1400 را پوشش دهیم؛ با همراه باشید.

اخبار مربوط کرونا در اسفند 1400
اخبار مربوط کرونا در بهمن 1400
اخبار مربوط کرونا در دی 1400
اخبار مربوط کرونا در آذر 1400
اخبار مربوط کرونا در آبان 1400
اخبار مربوط کرونا در مهر 1400
اخبار مربوط کرونا در شهریور 1400
اخبار مربوط کرونا در مرداد 1400
اخبار مربوط کرونا در تیر 1400
اخبار مربوط به کرونا در خرداد 1400
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت 1400
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 1400
اخبار مربوط به کرونا در اسفند 99 
اخبار مربوط به کرونا در بهمن 99
اخبار مربوط به کرونا در دی 99 
اخبار مربوط به کرونا در آذر 99
اخبار مربوط به کرونا در آبان 99
اخبار مربوط به کرونا در مهر 99
اخبار مربوط به کرونا در شهریور 99
اخبار مربوط به کرونا در مرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در تیر 99
اخبار مربوط به کرونا در خرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت 99
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 99
اخبار مربوط به کرونا در اسفند 99

 در حال به روز رسانی 

  شنبه ششم فروردین 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۱/۰۶)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه 1401
 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 6 فروردین 1401

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه 1401
 

واکنش های پوستی ناشی از کووید 19بیشتر از واکنش پوست به واکسن است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه 1401

متخصصان پوست، در یک پژوهش نو، داده های زیادی در مورد واکنش های پوستی ناشی از کووید 19 و واکسن های آن جمع آوری کرده اند که می توانند دیدگاه های واضح و بسیار مفیدی برای کنترل بهتر تاثیرات جانبی این بیماری ارائه نمایند. در اوایل آوریل سال 2020، آکادمی درماتولوژی آمریکا و اتحادیه بین المللی انجمن های پوست یک فهرست را گردآوری کردند که به متخصصان پوست اجازه می دهد تا واکنش های پوستی که افراد مختلف از ویروس کووید 19 تجربه می کنند را بهتر درک کنند. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد می گویند: از طریق این اسناد، پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان، اطلاعاتی را در مورد مواردی که مشاهده می کنند به اشتراک می گذارند، که به ما در شناخت واکنش های پوستی رایج ناشی از کووید 19 کمک می کند.

پژوهشگران، انواع مختلفی از واکنش های پوستی مرتبط با کووید 19 یافتند.هر فرد، پاسخ ایمنی متفاوتی در برابر این ویروس از خود نشان می دهد که این باعث می شود پوست هر شخص، واکنش متفاوتی از دیگری داشته باشد. بر اساس این یافته ها، احتمال بروز واکنش پوستی ناشی از ویروس کووید-19 بیشتر از واکنش های پوستی جدی ناشی از واکسن آن است. مدت زمان و درمان این واکنش های پوستی، به نوع واکنش پوست هر فرد بستگی دارد. با این حال، طبق گفته محققان، اکثر واکنش ها معمولاً در عرض یک ماه برطرف می شوند. در این بین بیمارانی هستند که واکنش‌ های پوستی شدیدتری از جمله کهیر داشته اند، که حدود شش تا ۱۲ ماه پس از عفونت ادامه داشته است، اما این نوع موارد معمولاً غیرمعمول هستند.

محققان افزوده اند، هنوز نمی توان به درستی تشخیص داد که انواع مختلف ویروس کووید 19، واکنش های پوستی متفاوتی نیز خواهند داشت یا نه. علاوه بر واکنش‌های پوستی ناشی از کووید 19، برخی از افراد گزارش می ‌دهند که پوست آن ها، با واکسن کووید 19 واکنش ‌هایی داده است.  به طور مشابه، با آن چه که متخصصان پوست در واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس پس از ابتلا به کووید-19 مشاهده می ‌کنند، طیفی از واکنش‌ های پوستی مختلف وجود دارند که می ‌توانند توسط واکسن ایجاد شوند. یکی از رایج ‌ترین واکنش‌ هایی که افراد در برابر واکسن تجربه می کنند، واکنش موضعی تاخیری به واکسن است که با عنوان بازوی کووید نیز شناخته می‌شود. این واکنش معمولاً حدود یک هفته پس از تزریق شروع می شود و شامل تغیر رنگ دادن و برجسته شدن ناحیه محل تزریق می شود. این عارضه البته به گفته اجراکنندگان این تحقیق خود به خود از بین می رود و مضر نیست و لذا نباید افراد را از دریافت دوزهای بعدی واکسن باز دارد.
 

مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا| مدارسو دانشگاه‌ها حضوری می‌شوند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه 1401
 

تأکید بر حضوری بودن فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها بعد از تعطیلات نوروزی و بازگشت ساعات کار ادارات به روال عادی قبل از اوج‌گیری کرونا از مهم‌ترین مصوبات امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا است. نشست ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز (شنبه، ششم فروردین ۱۴۰۱) به ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد. رئیس جمهور در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۱ ضمن تشکر از همراهی مردم و تلاش کادر درمانی و بهداشتی و تمام کسانی که در کاهش شیوع ویروس کرونا نقش‌آفرینی کردند، تأکید کرد: با وجود روند کاهشی ابتلا و فوتی های کرونا در کشور، باید شیوه نامه های بهداشتی به دقت رعایت و از عادی‌انگاری کرونا در جامعه پرهیز شود. رئیس جمهور با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی ‌افزود: مسافرت گسترده مردم نشانه نشاط و امنیت اجتماعی است، اما همه باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت داشته باشند تا در آینده شاهد گسترش دوباره شیوع کرونا نباشیم.

آیت‌الله رئیسی گفت: براساس گزارش ارایه شده در ستاد ملی کرونا تاکنون حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده که کار بزرگی است، اما دریافت دز سوم واکسن همچنان باید مورد تأکید قرار گیرد. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت حضور مؤثر اورژانس و پلیس راهور در کاهش تلفات رانندگی، تصریح کرد: باید قاطعانه با تخلفات حادثه‌ساز رانندگی برخورد شود و پلیس هیچگونه اغماضی در مورد اینگونه تخلفات نداشته باشد چراکه جان مسافران را به خطر می اندازد. رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت خدمت‌رسانی به زائران و مسافران نوروزی در استان‌های مختلف کشور، گفت: مسئولان و استانداران تمام تلاش خود را بکار گیرند تا با همتی مضاعف در ایام نوروز مشکلی برای مردم پیش نیاید و کمبودهایی چون اسکان نوروزی مسافران سریعا جبران شود.

مهم‌ترین مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا:
۱ ـ ساعات کاری ادارات به شرایط پیش از اوج‌گیری بیماری کرونا بر‌می‌گردد. 
۲ ـ دوباره تأکید می‌شود که مدارس و دانشگاه‌ها از روز ۱۴ فروردین حضوری خواهند بود. هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست. 
۳ ـ عادی‌انگاری نشود؛ کرونا تمام نشده است، اما کار، آموزش، تحصیل و زندگی پرشورتر و با نشاط‌تر از گذشته دنبال می‌شود. 
۴ ـ از کارکنان انتظامی، سازمان اورژانس و همکاران بهداشتی و درمانی برای زحمات و خدمات ویژه آنها در ایام نوروز، تقدیر و سپاس ویژه می‌شود.
 

آنچه درباره سویه جدید کرونا باید بدانید: دلتاکرون هیبریدی آمد!

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه 1401


خبر پیدایش یک سویه کرونا که ترکیبی از سویه‌های دلتا و امیکرون است، در روزهای اخیر باعث نگرانی عمومی در جهان شده است. خبر پیدایش یک سویه کرونا که ترکیبی از سویه‌های دلتا و امیکرون است، در روزهای اخیر باعث نگرانی عمومی در جهان شده؛ اولین بار نگرانی درباره نوع دلتاکرون در ژانویه سال جاری زمانی به وجود آمد که یک استاد دانشگاه در قبرس شواهدی از یک نوع دلتا با ویژگی‌های شبیه به امیکرون گزارش داد. این کشف بعداً به عنوان یک اشتباه رد شد اما خبرهای جدید درباره این سویه نگرانی‌ها را چند برابر کرد.

* منشا دلتاکرون 
در ۷ ژانویه ۲۰۲۲ مصادف با ۱۷ دی ۱۴۰۰ یک ویرولوژیست قبرسی به نام دکتر لیوندیوس کاستریکیس در تلویزیون قبرس خبر از پیدایش سوش جدیدی داد که مشخصات رفتاری دو واریانت امیکرون و دلتا را داشت و نام دلتاکرون را به آن اطلاق کرد.

* تایید سویه هیبریدی به نام دلتاکرون
کارشناسان مرکز تحقیقات عفونی «هلم‌هولتس» در آلمان، وجود سویه هیبریدی سارس-کوو-۲ به نام «دلتاکرون» را تایید کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت هم وجود این سویه را که ترکیبی است از دلتا AY.4 و اومیکرون BA.1 تایید کرده؛ به گفته کارشناسان این سازمان، ظهور چنین ترکیبی با توجه به گردش شدید دو سویه امیکرون و دلتا، دور از انتظار نبود.

* شناسایی دلتاکرون در ده‌ها بیمار
نسخه‌های ترکیبی ویروس کرونا که ترکیبی از  جهش‌های گونه دلتا و امیکرون به نام «دلتاکرون» است، در ده‌ها بیمار در ایالات متحده و اروپا شناسایی شده است. کارشناسان می‌گویند، از آنجایی که موارد تایید شده کمی وجود دارد، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا دلتاکرون بسیار قابل انتقال است یا باعث بیماری شدید می‌شود. «ماریا ون کرخووف»، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت، گفت: «ما هیچ تغییری در اپیدمیولوژی با این نوترکیب مشاهده نکردیم. ما هیچ تغییری در شدت بیماری مشاهده نکردیم. اما مطالعات زیادی در این زمینه در حال انجام است».

* علائم ابتلا به دلتاکرون
به گفته محققان، تب بالا (به راحتی گرما را در بدن خود احساس می‌کنید)، سرفه‌های جدید و مداوم (این سرفه به صورت سرفه زیاد برای بیش از یک ساعت یا سه یا بیشتر سرفه در ۲۴ ساعت تعریف می‌شود؛ اگر معمولاً سرفه دارید، ممکن است بدتر از حد معمول باشد) و از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی (آنوسمی) این بدان معناست که متوجه شده‌اید که نمی‌توانید چیزی را بو کنید یا بچشید، یا چیزها بو یا مزه متفاوتی با حالت عادی دارند. از بارزترین علائم ابتلا به دلتاکرون هستند.

* نگاهی بر جهش جدید کرونا
یک نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که جهش‌هایی از سویه‌های مختلف از ویروس در یک نوع جدید گرد هم می‌آیند. ویروس‌ها با مکانیسم‌های مختلفی از جمله جهش نقطه‌ای و نوترکیبی دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند. نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دو ژنوم ویروسی، سلول میزبان یکسان را همزمان آلوده کرده و قطعات ژنتیکی خود را با همدیگر مبادله کنند. نوترکیبی معمولاً در کروناویروس‌ها اتفاق می‌افتد، زیرا آنزیمی که ماده ژنتیکی آن‌ها را تکثیر می‌کند، مستعد جدا شدن از رشته RNA‌ای است که در حال کپی کردن آن است و سپس دوباره به جایی که متوقف شده، متصل می‌شود. اگر سلول میزبان ویروس، دارای دو نوع کروناویروس متفاوت باشد، آنزیم می‌تواند بارها و بارها از یکی به دیگری بپرد و عناصر مختلف هر ژنوم را برای ایجاد یک ویروس ترکیبی ترکیب کند.

* نوترکیب‌ها عموما کم‌خطر هستند
پل هانتر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه آنگلیا شرقی می‌گوید: «این جهش در جوامعی که سطوح بالایی از مصونیت در برابر سویه‌های امیکرون و دلتا را ایجاد کرده‌اند نباید خطر زیادی ایجاد کند». کارشناسان هم می‌گویند: چندین نوع «نوترکیب» در همه‌گیری شناسایی شده است، اما منجر به شیوع جدی نشده است به ندرت اتفاق می‌افتد که نوترکیب‌ها خطرساز باشند، این جهش‌ها عموما کم‌خطر از دیگر نمونه‌ها هستند و به راحتی از رقابت خارج می‌شوند. 

* نگران دلتاکرون باشیم؟
کارشناسان می گویند خیلی زود است که در مورد دلتاکرون نگران باشیم. به گفته «ویلیام لی» از اعضای ارشد موسسه هلیکس مستقر در کالیفرنیا  در مقایسه با انواع قبلی، مانند دلتا و امیکرون، این گونه جدید  بعید به نظر می‌رسد به راحتی گسترش یابد. سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید تا زمانی که این نوترکیب موارد زیادی از ابتلا را به دنبال نداشته باشد جای نگرانی وجود ندارد. «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس هم با بیان اینکه سویه های جدید بی تردید مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند، یادآور شده «هیچ نگرانی» در مورد دلتاکرون وجود ندارد.


  جمعه پنجم فروردین 

رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۰۱/۰۵)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه10

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 5 فروردین 1401

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه10

 

  پنج شنبه چهارم فروردین 


آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۱/۰4)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه10

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 04 فروردین 1401

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه 1401
 

مراقب باشید در دوران کرونا چه می‌خورید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه10

متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: چه بسا با مصرف برخی مواد در دوران شیوع کرونا، علائم آلرژی هم به آن اضافه می‌شود، سیستم ایمنی و بدن شخص تحریک شده و مشکل چند برابر شود. مریم نواب‌زاده اظهار کرد: شناخت علایم خطر کرونا، بخصوص در افراد دارای ضعف ایمنی، مهم است. وی افزود: به علت خفیف بودن علائم اولیه ابتلای به واریان اُمیکرون، یا به علت خفیف بودن علائم یا منفی بودن تست PCR  بسیاری از افراد مبتلا یا آن را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند.

نواب زاده بیان کرد: با توجه به شیوع بسیار بالای ابتلای به واریان اُمیکرون باید بدانیم  وجود چه علائمی را به حساب ابتلا به کووید بگذاریم که گلودرد یا سوزش گلو؛ خشونت صدا، خشکی گلو و صاف کردنهای مکرر گلو، آبریزش بینی، سینوزیت، عطسه و درد عضلات،بدن درد، کمر درد یا گردن درد از مهم ترین این علائم است. وی تصریح کرد: ضعف و خستگی، گرفتگی بینی، سردرد، سرگیجه، سرفه، گیجی، تهوع و استفراغ و علائم گوارشی اسهال و مدفوع شل، بی اشتهایی، تب، تعریق شبانه، کنژنکتویت یا عفونت و التهاب ملتحمه چشم، راش پوستی و از دست رفتن حس بویایی یا چشایی از دیگر علائم است.

وی بیان کرد: افرادی که دارای علایم و نشانه های سرماخوردگی هستند به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا(سویه امیکرون) از حضور در مهمانی و همچنین دید و بازدیدهای نوروزی اجتناب کنند. این متخصص طب سنتی اظهار کرد: این قبیل افراد همچنین باید به صورت جدی از تماس با سالمندان و همچنین ارتباط با افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای(قلبی، عروقی و تنفسی) پرهیز کنند چرا که آسیب پذیری این گروه از افراد در برابر ویروس کرونا بسیار بیشتر است.

وی بیان کرد: با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، آغاز سفرها و همچنین افزایش میزان مهمانی و دورهمی های خانوادگی، رعایت دقیق و کامل موازین بهداشتی و همچنین اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا برای پیشگیری از شیوع ویروس و ابتلا به کرونا بسیار مهم و قابل توجه است. نواب زاده اظهار کرد: در مبتلایان به کرونا ویروس بعضی افراد علائم سردی (کندی و ضعف شدید، سردی بدن و انتهاها، خواب آلودگی، افسردگی) غالب است و در بعضی(اکثراً)، علائم گرمی غالب است؛ علائم روزهای اول با روزهای بعدی متفاوت است.

وی ادامه داد: در نتیجه همه این موارد باید لحاظ شوند و درمان هر فرد باید با توجه به مرحله بیماری و علائمی باشد که نشان می‌دهد؛ در روزهای اول ابتلا به ویروس های تنفسی (دو تا سه روز اول) معمولاً علائم حرارت بارز است مانند داغی بدن(تب)، داغی سر و صورت، سرخ شدن صورت و چشم ها یا ته گلو، تورم گلو و همچنین خارش در نواحی سر و صورت و چشم و گوش.

وی افزود: در این مرحله مصرف گرمی جات به خصوص در افراد با مزاج گرم باید محدود شوند مانند تندی ها، شوری ها، شیرین ها و یا مواردی همچون دمنوش ها یا بخورهای گرم (بابونه، آویشن، نعنا، اوکالیپتوس)، عسل، خرما، زنجبیل، مغز گردو یا پسته. چه بسا با مصرف این مواد علائم آلرژی هم به آن اضافه می‌شود، سیستم ایمنی و بدن شخص تحریک شده و مشکل چند برابر شود. نواب زاده بیان کرد: در این مرحله مصرف مواد رو به خنکی در این افراد توصیه می شود مانند: دمنوش گل ختمی، پنیرک، بنفشه و عناب در آبجوش و صاف شده مصرف شود.
 

  چهارشنبه سوم فروردین 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۱/۰3)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه10

 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 03 فروردین 1401

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه 1401


  سه شنبه دوم فروردین 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۱/۰2)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه10
 

  دوشنبه اول فروردین 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۱/۰۱/۰۱)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در فروردین ماه10

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.