ویرایش عکس دی ماه 98
رییس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: زیارت قبور و ضریح امامزادگان و ائمه (ع) نه تنها شرک نیست، بلکه علامت توحید است.
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی امامزادگان، حجتالاسلام والمسلمین قرائتی بعدازظهر امروز چهارشنبه در مراسم اختتامیه نخستین کنگره بینالمللی امامزادگان پاسخهای قاطعی به انواع شبهاتی که وهابیون در رابطه با زیارت قبور و ضریح امامزادگان و توسل به آنها دارند، ارائه کرد.
وی با طرح این سوال که چرا امامزادهها به ایران آمدهاند، گفت: آنها به سه دلیل هجرت، دعوت و محبت ایرانیها به اهل بیت (ع) به سرزمین ما آمدند، بنابراین هرکس در این سرزمین بقعه و گنبدی میبیند، یاد دین میافتد.
این معلم اخلاق و قرآن کریم ادامه داد: یک عده که اعتقادی به این کارها ندارند، زیارت را شرک میدانند اما ما میگوییم این عین توحید است و گنبد و گلدسته و ضریح و مرقد نشاندهنده اهل توحید و علامت توحید است.
قرائتی همچنین با اشاره به برخی حرف و حدیثها در زمانی که ضریح امام حسین (ع) را از ایران به کربلا منتقل میکردند و مردم به آن ضریح متوسل میشدند، اشاره کرد و گفت: بعضیها این توسل و ارادت را تحمل نمیکردند و میگفتند این ضریح که هنوز به آنجا نرفته و قداست پیدا نکرده است اما ما دلیل قرآنی داریم که میگوید آن قداست پیدا کرده است همانطور که خداوند میفرماید کوه به خاطر نزول تورات در آنجا مقدس است.
وی با بیان اینکه هرجا امامزادهای وجود دارد، محل اجتماع و گردهمایی مومنین است، اظهار کرد: ارزانترین و مفیدترین اجتماعات در امامزادهها صورت میگیرد که نه بلیتی میخواهد و نه لباس و آرایش خاصی نیاز دارد، امامزادهها محل امید و یادآوری و تذکر هستند و حفظ این آثار براساس دلایل قرآنی بدعت نیست.
رییس ستاد اقامه نماز همچنین در پاسخ به این شبهه وهابیها که بوسیدن ضریح و دست کشیدن به آن شرک است، گفت: ما ضریح را میبوسیم چون در زیر آن یک شخص توحیدی خوابیده است و چیزی که مقدس باشد، متعلقاتش نیز مقدس میشود، همانطور که قرآن مقدس است و کسی نمیتواند بدون وضو به آن دست بزند چراکه جلد و کاغذ آن نیز مقدس میشود، پس چرا در نظر آنها بوسیدن قرآن شرک نیست و خود این کار را میکند.
قرائتی با اشاره به اینکه امامزادهها برای ما تمدنساز هستند، گفت: در کنار هر امامزادهای یک مسجد، یک حوزه علمیه و یک بازار و محل اجتماع وجود دارد و به برکت آنها موقوفات عظیمی پدید آمده که نقش موقوفات در تمدن اسلامی و تبلیغ دین برای همگان آشکار است.
استاد درسهایی از قرآن افزود: مسافرتها و زیارتها، آبادانی، اجتماع، عبادت، توسل و امید از برکات امامزادههاست و امامزادگان منطقه امن و ایمان هستند و این ریشه قرآنی دارد که میگوید که باید آنها را تجلیل کرد، همانطور که خداوند خواسته تا همه ثروتمندان کره زمین به مکه بروند و دور یک سنگ بگردند.
قرائتی خاطرنشان کرد: به ما میگویند این کارها شرک است اما سوال ما این است که چطور شما در مکه پشت سر مقام ابراهیم که آن هم یک تکه سنگ است، نماز میخوانید و ما هم در آنجا نماز میخوانیم، اما این کار شرک نیست؟ در نظر ما اسم این سنگ در قرآن آمده و مقدس است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برکات زیارت و همچنین در پاسخ به شبهه دیگری در این ارتباط گفت: میگویند وقتی انسان مرد، همانند یک سنگ است و معنی ندارد که برای او گریه کنیم یا به او متوسل شویم، اما ما میگوییم قرآن برابراهیم و موسی و نوح و انبیا الهی سلام میکند، آیا سلام کردن به اولیای خدا که از دنیا رفتهاند شرک است؟ پس اگر ما در زیارت ائمه و امامزادگان به آنها سلام میکنیم و متوسل میشویم، همان کاری را میکنیم که قرآن میگوید.
وی تاکید کرد: زیارت، قدردانی از زحمات پیامبر و اهل بیت او و تایید عملی، وفاداری، تجدید احد و آیینهای است که انسان خود را در آن میبیند و اعمال خود را با اعمال ائمه (ع) مقایسه میکند.
رییس ستاد اقامه نماز ادامه داد: زیارت یعنی اینکه ای دشمنان اهل توحید را کشتید اما نورشان خاموش نشد و به همین خاطر است که گفتهاند خاک امام حسین (ع) را تسبیح کنید و در دستان بچرخانید و این یک مبارزه سیاسی است، تفکری است که میخواست نام و یاد امام حسین (ع) محو شود.
وی با بیان اینکه زیارت سالن اجتماع انقلابیون و غفلتزدایی از بیتفاوتیها است، تاکید کرد: چیزی که منصوب به خدا باشد، مقدس است و آنهایی که قبرستان بقیع و قبر حجربن عدی را تخریب کردند، منتظر قهر خدا باشند.
قرائتی همچنین با اشاره به مقدس بودن صندوقی که حضرت موسی (ع) را در آن گذاشته بودند و یهودیها آن را مقدس میکنند، گفت: قرآن این صندوق را یادگاری آلموسی و آلهارون میدانند حال این امامزادهها که از نسل رسول خدا هستند نباید مقدس باشند و این صندوقی که آنها در آن خوابیدهاند، مقدس نیست و آیا زیارت آن شرک است؟
قرائتی در ادامه سخنان خود بر این نکته نیز تاکید کرده که ما نیز باید مراقب باشیم زیرا گاهی امامزادههای تقلبی پیدا میشود، البته نباید به اسم روشنفکری نیز خیال کنیم اینها به ما توجه ندارند و این کار بیهودهای است.
قرائتی در پایان تصریح کرد: وقتی ما ائمه و امامزادهها را صدا میزنیم و متوسل میشویم، به معنای آن است که خدا را صدا میزنیم و آنها را واسطه درخواست خود قرار میدهیم و این توحید ناب است و آنهایی که از عشق به امامزادهها محروم هستند، این شبههها را پراکنده میکنند تا اعتقادات مردم سست شود، در حالی که اگر مردم کرامت و معجزاتی نبینند، به سراغ آنها نمیروند.
براساس این گزارش، در ادامه این مراسم با حضور حجتالاسلام والمسلمین قرائتی و حجتالاسلام والمسلمین محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه از حجتالاسلام ناصحی و مهدی مزینانی به عنوان خادمین برتر بقاع متبرکه تجلیل شد و از صندوق قبر مطهر امام حسن عسگری (ع) که توسط بازسازی عتبات عالیات تهیه شده، رونمایی شد.
/117/