پیوست‌نگاری فرهنگی برای طرح مقابله با بد‌حجابی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه یک متغییر تعیین کننده در بدحجابی، نگاه مردان است، عنوان کرد: تاکنون کسی در خصوص نگاه مردان برنامه تفصیلی ننوشته است تا مردان ارتباط خود با زنان را طوری تنظیم کنند که زنان به بدحجابی تشویق نشود.
شنبه، 25 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیوست‌نگاری فرهنگی برای طرح مقابله با بد‌حجابی

ویرایش عکس خرداد 99

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه یک متغییر تعیین کننده در بدحجابی، نگاه مردان است، عنوان کرد: تاکنون کسی در خصوص نگاه مردان برنامه تفصیلی ننوشته است تا مردان ارتباط خود با زنان را طوری تنظیم کنند که زنان به بدحجابی تشویق نشود.


  به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تدوین و تصویب طرح پیوست فرهنگی در این شورا و لزوم اجرای آن در کنار طرح‌های اقتصادی کشور، گفت: بسیاری از نهادها، ادارات، سازمان‌ها، کارخانه‌ها و ... در حال انجام کار فرهنگی هستند بودن اینکه خود متوجه تأثیر عملکردشان بر مباحث دینی و فرهنگی باشند.
رؤسایی که با اعتقادات دینی کارگران بازی می‌کنند
وی به عنوان مثال گفت: شما وارد یک اداره می‌شوید و حس می‌کنید که اگر راست بگویید به نفع شماست ولی در یک اداره دیگر از اینکه نمی‌توانید دروغ بگویید رنج می‌برید هر دو اداره در حال انجام کار فرهنگی هستند بدون اینکه مدیر آنها آگاه باشد؛ شما وارد یک کارخانه می‌شوید که در آن 500 کارگر مشغول تهیه سوسیس و کالباس هستند اما مدیر کارخانه به جای گوشت، آشغال گوشت‌های قصابی‌ها را به محصول نهایی تبدیل می‌کند و هر دفعه بازرسان دولتی وارد این کارخانه می‌شوند توسط مدیر مورد تطمیع قرار می‌گیرند، آیا اعتقادات دینی این 500 کارگر و اعتقادشان به صلاحیت حاکمیت اسلامی مخدوش نمی‌شود؟
بنیانیان تصریح کرد: باید بدانیم علی‌رغم اینکه به نظر می‌رسد کار کارخانه کاملاً جنبه اقتصادی دارد اما بر اعتقادات و فرهنگ افراد مرتبط با خود تأثیر بسزایی می‌گذارد.
وی نمونه‌های مطرح شده را فلسفه ضرورت تدوین و طراحی پیوست‌های فرهنگی در طرح‌های اقتصادی دانست و اظهار کرد: مشکل ما این است که تقریباً تمامی مدیران احساس مبهمی از تأثیر فرهنگی دارند اما به غلط فکر می‌کنند که اگر کارخانه‌ای که از طریق فرایند تولید کارگر را بیمه می‌کند صرفاً یک امام جماعت داشته باشد مشکل حل می‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مشکل این است که رئیس کارخانه خود می‌دزدد و از کارگر انتظار دارد که مسئولانه و شرافتمندانه کار کند وقتی فرایند کار در کارخانه اشتباه است این مسئله به درجات پایین کاری نیز سرایت می‌کند و این نوع غلط کار کردن بر فرهنگ و باورهای افراد تأثیر می‌گذارد.


نمازخانه و امام جماعت کافی نیست!
وی با تأکید بر اینکه اقامه نماز، ساخت نمازخانه، اختصاص ساعت نماز و ... بسیار مسئله مهمی است اما کافی نیست، عنوان کرد: این مسئله بسیار پیچیده است و باید یک کارشناس بررسی کند که چرا مثلاً در یک کارخانه فراوانی دزدی بالاست؟ یکی از دلایل این است که بستر عمومی فعالیت مسئول ارشد پرورش دهنده چنین کارگرانی است.


نویسندگان پیوست‌‌های فرهنگی نخ تسبیح علوم هستند
بنیانیان در پاسخ به این سؤال که چه کسانی پیوست‌های فرهنگی طرح‌های اقتصادی را خواهند نوشت و آیا فرد متخصص در این زمینه در کشور داریم؟ گفت: حرکت ما در آغاز راه است و ما متخصصان بالقوه طراحی پیوست فرهنگی را داریم. پیوست فرهنگی حاصل پیوند مجدد تخصص‌هایی است که ما از هم تفکیک کرده‌ایم.
وی افزود: یکی از آثار اجتناب‌ناپذیر توسعه، تفکیک علوم از هم و تعریف تخصص‌ها است. حال اگر افرادی در جامعه باشند که وقتی با مسائل اجتماعی برخورد می‌کنند توان پیوند زدن علوم مختلف پیرامون آن مسئله با هم را داشته باشند آن مشکل حل می‌شود، ولی اگر چنین افرادی در جامعه نباشند این مسائل یا ناقص حل می‌شود و یا حل نمی‌شود.
بنیانیان به عنوان مثالی ملموس گفت: بد حجابی حاصل ده‌ها متغییر و عامل مختلف اجتماعی است و اگر ما می‌خواهیم این مسئله را حل کنیم اول باید این ده‌ها مسئله را بشناسیم که برخی ریشه روانشناسی، اقتصادی، جامعه شناختی، وارداتی از خارج از کشور، برخی در عرصه اجتمای، برخی اقتصادی، برخی عرصه ساماندهی اجتماعی و ... قرار دارند.
وی ادامه داد: اگر ما همه این دلایل را رها کرده و بخواهیم با یک سلسله تذکر به خانم‌ها مشکل را حل کنیم، مسئله حل نمی‌شود چرا که اصلاً متوجه نبوده‌ایم که بخشی از بدحجابی حاصل تعامل بانوان و آقایان است و حتماً یک متغییر تعیین کننده در بدحجابی نگاه مردان است ولی کسی تاکنون در خصوص نگاه مردان برنامه تفصیلی ننوشته است تا فرهنگ‌سازی در مردان صورت گیرد و مردان جامعه ارتباط خود را با زنان طوری تنظیم کنند که زنان به بدحجابی تشویق نشود.
بنیانیان با اشاره به اینکه در تحلیل اجتماعی، مرد‌سالاری در جامعه ما زیاد است و ما مردان را رها کرده و همه تذکرات خود را به بانوان اختصاص می‌دهیم، عنوان کرد: پیوست فرهنگی یک امر بین‌بخشی است و حاصل پیامدهای فرهنگی بسیاری از تصمیم‌هایی است که بعضاً اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، انتظامی، برخی مربوط به فرهنگ گذشته است که امروزه در پیوند با پدیده‌های جدید آثار آن ظاهر می‌شود، برخی مربوط به عرفیات غلطی است که در جامعه جا افتاده و به این راحتی نمی‌توان آن را تغییر داد و ... است.  
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: پیوست فرهنگی نیازمند افرادی است که نقش نخ تسبیح را داشته باشند و با فهم عمیق فرهنگی بتوانند افراد متدین رشته‌های مختلف را بر این مسئله متمرکز کنند و این نیازمند شکل‌گیری یک سازماندهی جدید در جامعه است.
وی تصریح کرد: ما به موازاتی که در حال تدوین و نوشتن نظام‌نامه برای موظف کردن مدیران به نوشتن پیوست فرهنگی هستیم، از سوی دیگر نیز در تلاش هستیم به کمک بسیج اساتید، هسته‌های دانشجویی، معاونان وزارتخانه‌های مختلف و ... گفتمان پیوست نگاری فرهنگی را در وزارتخانه‌ها به راه بیندازیم.

7432



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.