دکتر حسن بنیانیان:

نگاه دولت آینده متناسب با شأن فرهنگ باشد| کم‌توجهی به فرهنگ در حد یک وزارتخانه

رئیس کمیسیون فرهنگی ‌ـ ‌اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: هم‌اکنون مشکل ما کم‌توجهی به هنر دینی نیست، بلکه مشکل ما کم‌توجهی دولت‌ها به کلیت فرهنگ است، در صد سال اخیر فرهنگ را در حد یک وزارتخانه کوچک کرده‌ایم.
شنبه، 11 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاه دولت آینده متناسب با شأن فرهنگ باشد| کم‌توجهی به فرهنگ در حد یک وزارتخانه

ویرایش عکس خرداد 99

رئیس کمیسیون فرهنگی ‌ـ ‌اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: هم‌اکنون مشکل ما کم‌توجهی به هنر دینی نیست، بلکه مشکل ما کم‌توجهی دولت‌ها به کلیت فرهنگ است، در صد سال اخیر فرهنگ را در حد یک وزارتخانه کوچک کرده‌ایم.


به گزارش راسخون، حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی‌ ـ ‌اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد اینکه توجه به هنر دینی و متعهد در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کشور طی سال‌های اخیر چگونه بوده و دولت آینده در این حوزه چه اولویت‌هایی را باید در دستور کار خود قرار دهد، اظهار کرد: هم‌اکنون مشکل ما، کم‌توجهی به هنر دینی نیست، بلکه مشکل ما کم‌توجهی دولت‌ها به کلیت فرهنگ است.

وی افزود: ما در صد سال اخیر فرهنگ را در حد یک وزارتخانه کوچک کرده‌ایم؛ مفهوم فرهنگ حاصل عملکرد همه ابزار و سازمان‌های جامعه است که بر اعتقادات، اذهان و الگوهای رفتاری و نمادهای جامعه تاثیر می‌گذارد و وزارتخانه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی، درمانی و بهداشتی در آن مداخله دارند که یا آن را تخریب می‌کنند و یا اصلاح می‌کنند.

بنیانیان عنوان کرد: اگر دولت‌ها اراده کنند تا همان‌طور که به انقلاب متعهد هستند، مجموع عملکرد آنها در جهت خدمت به ارتقای اخلاق و عدالت جامعه قرار بگیرد، همه وزارتخانه‌ها باید تاثیرات فرهنگی خود را اصلاح کنند و یکی از ابزارهای مهم برای اینکه این اتفاق بیفتد هنر است.

وی ادامه داد: طبیعتاً هر وزارتخانه‌ای متناسب با اصلاحاتی که باید در آثار فرهنگی خود ایجاد کند به سراغ هنرمندان می‌رود تا آنان را به خدمت اهداف خودش بگیرد و اینگونه هنر به مفهوم جامع مورد توجه قرار می‌گیرد. از آنجا که ارزش‌های ما ارزش‌های دینی است به طور طبیعی هنر دینی هم مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد و مزیت‌های فرهنگی کشور ما احیا می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا به ذکر مثالی پرداخت و گفت: مثلاً اگر شما برای ارائه مالیات به وزارت دارایی بروید اگر راست بگوئید به نفع‌تان نخواهد بود و اگر دروغ بگوئید سود خواهید کرد. اگر افراد در سازمان‌ها با راستگویی پاداش بگیرند کارکردهای فرهنگی این سازمان‌ها سازنده خواهد بود. اگر شما در ادارات و سازمان‌ها با دروغ‌گویی، تملق و چاپلوسی موقعیت بهتر و امتیازات بیشتری بگیرید این سازمان‌ها تخریب‌کننده فرهنگ هستند.

وی تصریح کرد: همه وزارتخانه‌ها در فرهنگ نقش مستقیم دارند؛ ما به اشتباه و به واسطه تفکر سکولاریسم غربی، فرهنگ را کوچک کرده و آن را تمام و کمال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌سپرده‌ایم؛ وزارت ارشاد هم به نوبه خود فرهنگ را در حد برگزاری نمایشگاه کتاب و جشنواره هنری و ادبی کوچک کرده است. این کوچک کردن فرهنگ موجب این می‌شود درحالی‌که ما در دنیا در عرصه علم خودمان را مطرح می‌کنیم به موازات آن با مشکلاتی چون طلاق و پرونده‌های گسترده در قوه قضائیه دست به گریبانیم.

مشاور سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: این به آن دلیل است که به موضوع فرهنگ متناسب با اهمیت آن نپرداخته‌ایم. تا هنگامی که این مسئله در دولت‌ها حل نشود توجه به هنر مشکلی را حل نمی‌کند؛ باید اصلاح تحولات فرهنگی مثل اصلاح تحولات اقتصادی سالیانه مورد بررسی قرار گیرد و در دولت‌‌ها بحث شود و حداقل یک چهارم وقت و انرژی دولت به فرهنگ اختصاص داده شود.

وی در پایان تاکید کرد: در این راستا باید تحولات فرهنگی در سطح استان‌های کشور و با موضوعات مختلف رصد شود، مثلاً مسئله رواج دورغ‌گویی در جامعه ریشه‌یابی شود و در این راستا بر روی مباحثی چون وضع قوانین، عملکرد مدیران، کارکرد رسانه‌های داخلی و خارجی تجدید نظر شود. یکی از ابزارهای اصلاح ناهنجاری‌ هنر است، بهره‌گیری از هنر به طور طبیعی موجب رونق هنر دینی هم می‌شود.

/7432/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.