هدف ما ایجاد عرصه‌های جدید در زمینه وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت : هدف ما ایجاد عرصه‌های جدید در زمینه وقف است.
چهارشنبه، 4 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هدف ما ایجاد عرصه‌های جدید در زمینه وقف است

 ویرایش عکس دی ماه 98

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: هدف ما ایجاد عرصه‌های جدید در زمینه وقف است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف خراسان رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد که صبح امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در هفته وقف در محل مسجد امیرالمومنین(ع) سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: از نظر ما بزرگترین ارزش موقوفات تمسک واقفان به سیره اهل بیت(ع) است.
 
وی ادامه داد: به همین جهت دهه آخر ماه صفر که اوج تبلور مردم به اهل بیت(ع) است به عنوان هفته وقف تعیین شده است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطر نشان کرد: منطقه‌ای که مسجد امیرالمومنین(ع) در آن واقع شده است یکی از موقوفات بزرگ شهر مشهد است که البته بسیاری از ساکنان آن فاقد سند اجاره هستند و به همین جهت نیات واقف از وقف خود اجرایی نمی‌شود و همین عامل باعث می‌شود که وقف و فرهنگ آن در جامعه ما غریب باشد.
 
گنابادی‌نژاد تصریح کرد: برای فراگیر کردن فرهنگ وقف در جامعه و شناساندن این سیره نبوی ما به مناسبت هفته وقف برنامه‌های زیادی را اجرا خواهیم کرد که برگزاری 60 نشست علمی-صفنی در 19 شهرستان استان و برگزاری 3 نشست تخصصی در مشهد با هدف مرور و بازخوانی وضعیت وقف و شناسایی توانمندی‌های وقف برگزار خواهد شد.
 
وی با بیان این مطلب که ایجاد عرصه‌های جدید در وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه ما را برطرف کند خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم واقفان را به این جهت سوق دهیم که نیات خود را به نیازهای جدید و روزآمد معطوف کنند شاهد بسیاری از نابه‌هنجاری‌ها، مشکلات و آسیب‌ها نخواهیم بود.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در همین راستا در هفته وقف 148 ایستگاه «همه واقف باشیم» در نقاط مختلف استان برای ترویج فرهنگ وقف دایر خواهد شد و از طرف دیگر برای استفاده هر چه بهتر از وضعیت رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ وقف همایش وقف و رسانه را در این هفته برگزار خواهیم کرد.
 
این استاد حوزه علمیه افزود: در همایش وقف و رسانه تولیدات رسانه‌ای در عرصه‌های مختلف خبر، فیلم‌نامه‌نویسی و ... جمع‌آوری می‌شود و دکتر رضی مدیر سابق شبکه العالم و هنرمند انقلابی محمدحسین جعفریان نیز به سخنرانی خواهند پرداخت.
 
وی با اشاره به حرکت زائران پیاده به سمت مشهد و لزوم استقبال و پذیرائی مناسب از این عزیزان عنوان کرد: در همین راستا برپایی30 ایستگاه استقبال از زائران پیاده تحت عنوان طرح «قدم‌های آسمانی تا حرم امام مهربانی» و فعالیت شبانه‌روزی ادارات اوقاف شهرستان‌های مختلف استان جهت خدمات‌رسانی هر چه بهتر به این زائران در برنامه قرار بگیرد.
 
برگزاری نمایشگاه هفته وقف از دو شب قبل دیگر برنامه‌ای بود که حجت‌الاسلام و المسلمین گنابادی‌نژاد آن از جمله این برنامه‌های اداره کل در هفته وقف برشمرد و اظهار کرد: با هماهنگی صورت گرفته با ائمه جمعه 15 شهرستان سخنرانی قبل از نماز جمعه این هفته در خصوص وقف صورت خواهد گرفت همچنین برگزاری ویژه برنامه رحلت پیامبر شهادت امام حسن مجتبی(ع) در بقاع متبرکه نیز دیگر برنامه‌ این اداره کل در هفته وقف است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطر نشان کرد: با اقدامات انجام شده ما شاهد آن بودیم که در سال 1390، 130 وقف جدید در سال 1391، 25 وقف جدید و در سال 1392 تاکنون 113 وقف جدید به ثبت رسیده است.
 
وی تصریح کرد: تا پایان سال از 100 هزار رغبه استان سند اجاره بهائی 14 هزار رغبه منقضی می‌شود و همشهریان عزیز ما باید بدانند که زندگی در موقوفه بدون پرداخت اجاره بهاء اشکال شرعی دارد و ما علاقه‌مندیم که با اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع شاهد شرایطی باشیم که در آینده سند جاریه منقضی نداشته باشیم.
 
گنابادی‌نژاد اضافه کرد: هم ا کنون در استان 7 هزار تصرف موقوفه بدون سند اجاره را داریم که امیدواریم بتوانیم این معضل را حل کنیم و با همکاری اصحاب رسانه به نقطه‌ای دست یابیم که بتوانیم اعلام کنیم چنین مواردی را در استان نداریم.
 
وی در پاسخ به این سوال که امروز نیاز به وقف با چه نیتی بیشتر حس می‌شود اظهار کرد: موقوفات قرآنی ما در استان تعداد قالب توجه‌ای نیستند و ما باید برای این مسئله فکری بیاندیشیم و از طرف دیگر مشهد دومین حوزه علمیه جهان تشیع را دارد که اگر ما بتوانیم نیازهای آن را رفع کنیم قدم بزرگی برداشته‌ایم.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد شاهد روزی باشیم که وقف در حوزه آموزش عالی، دانش‌های نوبنیاد، تکنولوژی، تحقیقات و پژوهشی صورت بگیرد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین گنابادی‌نژاد با اشاره به اینکه موقوفات در ادامه فرهنگ و هنر نیز وجود ندارند اظهار کرد: ایجاد موقوفات وظیفه اوقاف نیست و به نظر می‌رسد خود هنرمندان باید با همکاری یکدیگر این کار را بکنند تا نیازهای جامعه هنری را رفع کنند.
 
در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده معاون بهره‌وری استانداری اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی طی سخنانی از برنامه‌های صورت گرفته در این معاونت در سال اخیر اشاره کرد و گفت: اعتقاد ما بر این است که بر عرصه وقف قانون‌گذار اصلی شخص واقف است و اوست که چگونگی وقف را تعیین می‌کند و شرعیت فقط این قوانین را تبیین کرده است.
 
وی خاطر نشان کرد: در دو سال اخیر سازمان اوقاف و امور خیریه عزم جدی در جهت احصای نیت‌های واقفین داشته‌ است و در همین راستا تمام وقف‌ نامه‌های ما خوانده شدند تا نیات واقفین دقیقا و بند به بند اجرا شود.
 
حجت‌الاسلام احمد‌زاده عنوان کرد: خروجی این طرح ان شد که پس از 6 مرحله بررسی و تایید ما از 66 نیت ثبت شده در سامانه موقوفات به 768 نیت رسیدیم و آنها را به ثبت رساندیم.
 
معاون بهره‌وری استانداری اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی تاکید کرد: به‌روز رسانی اسناد اجاره موقوفات دیگر ماموریت این نهاد بوده است که آن را اجرایی کرده و تاکنون بالغ بر 75 درصد اسناد را به‌روز کرده‌ایم و 25 درصد باقی‌مانده را نیز در سه ماهه پایانی ‌سال به‌ روز خواهیم کرد.
 
وی خطاب به مالکان رغبه‌های سند اجاره ندارند گفت: این افراد اگر تا پایان سال جهت ایجاد سند اجاره اقدام کنند امکان برخورداری از معافیت پذیره‌ تا سقف 70 درصد برای ایشان وجود خواهد داشت.
 
احمدزاده در بخش دیگری از سخنانش به اجرای 79 پروژه عمرانی برای بهسازی بقاع متبرکه اشاره کردو گفت: در این پروژه‌ها مجموعا 69 میلیارد ریال هزینه شده است و همچنین برای حفظ و نگهداری از موقوفات عرصه و اعیان وقف نیز 2 میلیارد و 328 میلیون ریال تاکنون هزینه شده است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.