آشنایی با مفهوم رمزنگاری (Cryptography) در کریپتوکارنسی ها

اینترنت به نوعی در نوع خواب و بیداری ما نیز تاثیر گذاشته است. یکی از مهمترین جنبه های تاثیرات اینترنت را می تواند در بعد اقتصادی دید. اقتصاد بعد بزرگی از زندگی انسان محسوب می شود که بعد از اختراع پول چندان تغییر اساسی نداشت. اینترنت امروزه می خواهد این پول را نیز مجازی کند و از این اقتصاد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و معادلات عمده جهانی تغییر خواهد کرد. ارزهای دیجیتال و مفهوم رمزنگاری پایه ریز دنیای جدید می باشند. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد.
دوشنبه، 7 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با مفهوم رمزنگاری (Cryptography) در کریپتوکارنسی ها

آشنایی با مفهوم رمزنگاری

قبل از بیان مفهوم رمزنگاری بهتر است با جایگاه رمز ارزهای در دنیای اقتصاد امروزی کمی آشنا شویم تا بدانیم با چه مفهومی در ارتباط هستیم.

اگر به زندگی بشریت از ابتدای خلقت تا به امروز نگاه کنید متوجه می شوید که انسان دوره های مختلفی را از سر گذرانده است و هر کدام از این دوره ها به واسطه انقلاب یا یک اتفاق بزرگی به دوره دیگر منتقل شده است و تا مدت ها زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به طور مثال می توان کشف آتش را اولین و احتمالا مهمترین انقلاب زندگی بشریت دانست. چرا که به انسان این قدرت را نشان داد که می تواند درست فکر کند و راهش را از راه حیوانات دیگر مجزا کند. اما این تنها انقلاب زندگی انسان ها نبوده است. اختراع خط، ایجاد قوانین، انقلاب صنعتی، اختراع لامپ و هزاران چیز دیگر باعث شده است که زندگی انسان ابعاد تازه ای به خود ببیند و سبک زندگی بشری تغییر کند.

آخرین و مهمترین انقلاب زندگی بشریت را می توان اختراع اینترنت و ایجاد شبکه های کامپیوتری دانست. این اختراع ناممکن ترین خواسته های بشری را ممکن کرد و کاری کرد که امروزه جهان به این بزرگی را تنها دهکده ای بزرگ بدانیم. دنیای اینترنت توانست تمام ابعاد زندگی بشری را تحت تاثیر قرار دهد و به نوعی سبک زندگی ما را به کل عوض کرد.

امروز یک انسان به واسطه اینترنت می تواند تا سال ها از خانه خارج نشود و احتیاجی به محیط خارج از خانه نداشته باشد. این فرد می تواند به واسطه اینترنت کسب درآمد کند، هزینه خود را دریافت کند، لوازم مورد نیاز خود را خریداری کند و هر وقت که دلش بخواهد تفریحات مختلفی داشته باشد.

اینترنت به نوعی در نوع خواب و بیداری ما نیز تاثیر گذاشته است. یکی از مهمترین جنبه های تاثیرات اینترنت را می تواند در بعد اقتصادی دید. اقتصاد بعد بزرگی از زندگی انسان محسوب می شود که بعد از اختراع پول چندان تغییر اساسی نداشت. اما اینترنت امروزه می خواهد این پول را نیز مجازی کند و از این اقتصاد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و معادلات عمده جهانی تغییر خواهد کرد. ارزهای دیجیتال و مفهوم رمزنگاری پایه ریز دنیای جدید می باشند. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد (1) .

آشنایی با مفهوم رمزنگاری (Cryptography) در کریپتوکارنسی ها          

چرا دنیا به سمت رمز ارز حرکت کرد؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا دنیا به سمت رمز ارزها حرکت کرد و سعی می کند این گونه واحد مبادلاتی را جایگزین روش فعلی کند. شاید بتوان گفت که این دنیا نیست که این گونه دارد ما را با این سرعت به سمت دنیای نوین حرکت می دهد، بلکه این اینترنت است که قانون و قاعده های دنیا را تغییر می دهد.

همانطور که در بالاتر بیان کردیم دنیای اینترنتی باعث شد تا دنیای حقیقی ما کوچک و کوچکتر شود و تقریبا همه انسان ها بتوانندی با یک دیگر به راحتی در ارتباط باشند. اما یک تناقض بسیار مهم در این بین وجود دارد. در دنیای حقیقی مرزها و قوانین مختلفی بین انسان ها وجود دارد و این قوانین باعث شده است تا چیزهایی مختلفی مانند واحد پولی ها متفاوت باشد.

اما در دنیای مجازی کسی به این مرزها اهمیت نمی دهد و هر کسی به  راحتی می تواند با هرکجای دنیا در ارتباط باشد و حتی مبادلات تجاری داشته باشد. اما نکته اصلی همین جاست. بعد از اختراع اینترنت صاحبان قدرت و کسب و کارها سریع متوجه شدند که اینترنت محلی نو برای دنیای اقتصاد نوین است. از این رو مباحث فروشگاه مجازی و هزاران چیز دیگر به وجود آمد.

اما این تمام داستان نیست. به طور مثال فرض کنید شما می خواهید جنسی از آمریکا خریداری کنید. مسلما واحد پولی شما با آمریکا یکسان نیست و شما مجبور هستید یک بار واحد پولی خود را به پول بین المللی تبدیل کنید و سپس خرید خود را انجام دهید. در این بین هزینه ای که از بین می رود بسیار زیاد است که البته به نفع دلالان و صرافان است. همین موضوع باعث شده است که فروش اینترنتی هنوز به جایگاه اصلی خود نرسد و هنوز نتوانسته تمام دنیا را تسخیر کند.

این جاست که اینترنت فرزند اقتصادی خود یعنی رمز ارزها را به دنیا معرفی کرد. فرزندی که اقتصاد را زیر و رو و روند معاملات بین المللی را بسیار سریع تر می کند و به نوعی تمام قوانین موجود در دنیای حقیقی را زیر پا می گذارد. مهم نیست چه کسی از کجای دنیا این رمز ارز  را دارد. مهم این است که یک واحد مبادلاتی است و می توان با آن خرید و فروش کرد و یا آن را به نام کسی دیگر منتقل کرد (2) .
 
آشنایی با مفهوم رمزنگاری (Cryptography) در کریپتوکارنسی ها

چگونه رمز ارز یک رمزنگاری محسوب می شود؟

همانطور که از نام این ارزها مشخص است، یک نوع مفهوم رمزنگاری در آن ها وجود دارد. در ادامه این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم و سعی داریم مفهوم رمزنگاری را با زبانی ساده و به دور از مفاهیم پیچیده مهندسی بیان کنیم.

ثروت و پول انسانی از مهمترین دارایی های او محسوب می شود و چیزی است که امروزه به عنوان یک اهرم تاثیرگذار بر سایر بخش های زندگی مورد بحث قرار می گیرد. از این رو حفظ و حراست از آن اهمیت خاصی پیدا می کند. از طرف دیگر دنیای مجازی دنیایی است که در آن افراد به نام آی پی های خود شناخته می شوند و هیچکس تصویر درستی از طرف مقابل ندارد.

همین موضوع باعث می شود که امنیت مبادلات مالی در این دنیا به خطر بیافتد. حال تصور کنید شما پولی داشته باشید که به طور کلی در اختیار شما قرار ندارد و به طور فیزیکی نمی توانید آن را لمس کنید در این حالت به طور کلی نا امنی می تواند تمام وجود شما را بگیرد.

مفهوم رمزنگاری در ارزهای دیجیتال از یک معادله ریاضی شکل می گیرد. این معادله که به کد هش معروف است توسط کامپیوتر طراحی می شود و سپس تحویل سیستم می شود. هر بار که یک کد هش ساخته می شود در واقع یک نوع رمز ارز به دنیا معرفی می شود یا در کلام بهتر استخراج می شود. اما نکته مهم این است که این رمز ارز و این کد هش یکتا است و هیچ کس نمی تواند مثالی مانند آن را پیدا کند.

این اولین مرحله از مفهوم رمزنگاری در رمز ارز ها محسوب می شود. اما این تمام مسیر نیست. تا این جا ما کدی داریم که غیر قابل بازیابی است و همین کد باعث می شود که مبدا، مقصد و یا هر اطلاعات دیگری غیر قابل شکستن باشد. اما همچنان راه نفوذهای بسیاری به این دنیا وجود دارد. اینجاست که مفهوم بلاک چین در کنار مفهوم رمزنگاری قرار می گیرد و امنیت آن را تامین می کند. درباره مفهوم بلاک چین در ادامه توضیح خواهیم داد و شما بیشتر از این دنیای عجیب شگفت زده خواهید شد (2) .

آشنایی با مفهوم رمزنگاری (Cryptography) در کریپتوکارنسی ها

بلاکچین، سلسله ای رمزها

بلاک چین در واقع چندین سال قبل از مباحث رمزنگاری و رمز ارز مطرح شد. در این مفهوم هر کاربر می تواند بخشی از توان شبکه خود را در اختیار سیستم بگذارد تا سیستم با استفاده از آن مشغول پردازش صحت اطلاعات دریافتی شود. اطلاعات دریافت شده از این نود ها در کنار یک دیگر باعث می شود که زنجیره ای از اطلاعات شکل بگیرد و اگر کسی بخواهد این اطلاعات را تغییر دهد و یا در آن جایگزینی رخ بدهد باعث می شود که کل زنجیره بهم بریزد و بلوک بعدی نتواند به زنجیره وصل شود و این گونه کل زنجیره دچار خطا می شود.

از نظر علمی می توان بلاک چین را شکست داد به شرطی که تعداد نصف به اضافه یک نود بیشتر از نود های تایید کننده اطلاعات در اختیار داشته باشیم و همچنین سرعت بالایی در جایگزینی اطلاعات انجام دهیم. اما خوشبختانه از نظر سرعت بلاک چین امروز سیستم طراحی کرده است که برای ساخت هر بلاک زمان حدودا 10 ثانیه لازم است. در این صورت هر فردی که بخواهد به تغییر بلاکچین دست بزند عملا باید چند صد سال برای تغییر یک زنجیره کامل زمان صرف کند که این کار به نظر غیر قابل انجام است.

بلاک چین بولک هایی از اطلاعات و تراکنش های مالی است که توسط رمز ارز ها انجام می شود. این تراکنش ها وقتی تایید می شود که نود های مختلف آن را تایید کنند و از  صحت کد هش استخراج شده مطمئن شوند. در کلام بهتر وقتی امروز از ماینر و استخراج بیت کوین صحبت می شود در واقع به نوعی وصل شدن به این شبکه بلاکچین است که باعث می شود تراکنش ها تایید شود. هرچه نود های استفاده شده بیشتر باشند هم سرعت بالاتر می رود و هم ضریب امنیت بیشتر می شود.

بنابراین عملا رمز ارز ها یک کد چند رقمی می باشند که کسی قادر به شناسایی و شکستن آن نیست. در این کد اطلاعات مختلفی از مبدا تا مقصد وجود دارد که کسی جز فرستنده و گیرنده نمی تواند از آن مطلع شود. همین موضوع باعث شده است علاوه بر این که امنیت این ارزها تامین شود و کسی نتواند آن را بدزدد، کسی هم نمی تواند آن را ردیابی کند (3) .

آشنایی با مفهوم رمزنگاری (Cryptography) در کریپتوکارنسی ها
 

مزیت های ارز دیجیتال و مفهوم رمزنگاری

اما در پایان بهتر است بدانیم آیا واقعا لازم است که با استفاده این مفهوم نسبتا پیچیده رمز ارزها و مفهوم رمزنگاری دنیا را تغییر دهیم و از آن استفاده کنیم یا نه؟

اولا باید گفت که استفاده از این ارزها به سادگی آب خوردن است. شما تنها کافی است به اندازه قیمت کالا یا خدمات کیف پول الکترونیکی خود را در اختیار صاحب کسب و کار بگذارید و این کار خود به خود باعث می شود مبلغ مورد نیاز از حساب شما کم شود و هنگامی هم که می خواهید پولی دریافت کنید می توانید آدرس کیف الکترونیکی خود را در اختیار دیگران بگذارید تا آن ها میزان مورد نیاز شما را شارژ کنند.

این اتفاقات بدون هیچ نگرانی و دردسری صورت می گیرند و به علت این که عملیات های دست و پاگیر بانکی و انواع پروتکل های دولتی در این بین وجود ندارد انتقالات مالی در سریع ترین زمان ممکن صورت می گیرد.

از طرفی دیگر ارزهای دیجیتال در کنار مفهوم رمزنگاری باعث شده است که بتوان بدون محدودیت از خدمات و کالاهای جهانی استفاده کرد. هیچ کس در دنیای اقتصاد امروز اهمیت نمی دهد شما اهل چه کشور یا مکانی هستید. مهم این است که شما از ان ها خرید کنید و یا از محصولات آن ها استفاده کنید. عدم رهگیری نیز بر این موضوع صحه گذاشته است و باعث شده است که دیگر کسی دنبال این نباشد که شما از کدام کشور هستید.

اما همین موضوع عدم رهگیری باعث شده است که پولشویی ها و انتقال پول های مشکوک غیر قابل ردگیری شوند و عملا دست نیروی های انتظامی برای گرفتن آن ها کوتاه بماند. به نظر می آید این نیروها و کسانی که نمی خواهند اختلاس ها و... اتفاق بیافتد باید راه حل دیگری برای حل این موضوع پیدا کنند. (1) و (2)

پی نوشتها
  1. www.investopedia.com
  2. www.wallex.ir
  3. www.bitira.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.