صنعت گردشگری ایران در سال جهش تولید با چه چالش هایی رو به رو است؟

سال 99 به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده و سال پیش به عنوان رونق تولید نام گذاری شده بود؛ از همین رو کشور باید از سرمایه گذاری های قبلی که به دست آورده در جهت تولید بیشتر استفاده کند. امسال اهداف متعددی به جهت بهبود عملکرد کشور در نظر گرفته شده و از جمله این اهداف می توان به رفع بیکاری و سایر موارد اشاره کرد که تمامی این موارد جزوی از زیرمجموعه تولید در کشور محسوب می شود.
شنبه، 20 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صنعت گردشگری ایران در سال جهش تولید با چه چالش هایی رو به رو است؟

صنعت گردشگری ایران در سال جهش تولید با چه چالش هایی رو به رو است؟

در صورتی که کیفیت و کمیت تولیدهای کشور بهبود یابد، به احتمال بسیار زیاد می توان اهداف دیگری را که وابسته به این عملکرد هستند نیز تحقق بخشید و به اهداف بزرگ تر دست پیدا کرد. برای تحقق بخشیدن به اهداف بزرگ تر باید چندین نکته در نظر گرفته شود و با لحاظ شدن این موارد به یک کلیت مهم دست پیدا کرد. برخی از مهم ترین این موارد شامل بخش های زیر است:
 
  • برطرف کردن مشکلات قبلی در تمامی استان ها باید به صورت جدی و متناسب با مزیت های هر استان انجام شود.
 
  • به دلیل رشد بسیاری که در زمینه علوم و فناوری کشور در طی چندین سال گذشته صورت گرفته باید پشتوانه های گسترده ای در این زمینه در تمامی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها صورت گیرد.
 
  • برطرف کردن مشکلات مشترک در کسب و کارهای مختلف کشور منجر به ایجاد محیط بهتر برای توسعه کسب و کارها و ایجاد کارآفرینی ها در کشور خواهد شد.
  • و... (1)
 

ویروس کرونا بزرگترین چالش وارد شده به صنعت گردشگری

متاسفانه شیوع ویروس کرونا یکی از بزرگترین چالش های وارد شده به صنعت گردشگری کشور به خصوص مثلث گردشگری ایران یعنی استان های فارس، یزد و اصفهان بوده است و در طول یک سال گذشته میزان توریست های خارجی که به این سه شهر بزرگ گردشگری ایران بازدید داشته اند بسیار افت داشته و خسارت زیادی را برای گردشگران این مناطق گردشگری وارد کرده است اما بیشترین این خسارت ها شامل شهر اصفهان شده است. (2)

صنعت گردشگری ایران در سال جهش تولید با چه چالش هایی رو به رو است؟

پیش از همه گیر شدن این ویروس برنامه های بسیار خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی در اصفهان انجام شده بود اما ویروس کرونا تمامی  برنامه ریزی های در نظر داشته همچون راه اندازی پرواز مختص به مسیر اصفهان و غیره را خراب کرد.

حال که این مشکل نزدیک به یک سال است که در داخل و خارج از کشور فراگیر و علاوه بر ایران کشورهای دیگر نیز دچار کاهش شدید توریست های خارجی بوده اند، در داخل کشور مسئولین به فکر پیدا کردن راه حل هایی به جهت رفع این مشکلات بودند و تا به حال به نتایج رضایت بخشی نیز دست پیدا کرده اند و طرح خود را به مرحله اجرایی شدن ارائه داده اند تا هر چه بیشتر در زمینه توسعه اقتصادی کشور به گردشگران استان های مهم کمک کنند.

علاوه بر کمبود گردشگران خارجی، خسارت های دیگری همچون افرادی که با توریست ها در ارتباط بوده اند همچون تور لیدرها و بسیاری از هتل ها و مراکز دیگر نیز به دلیل کمبود گردشگران با خسارت هایی روبرو شدند و کسب و کار آن ها نیز در طی این دوران کساد شده است. با این حال طرح های جدیدی به جهت مقابله با این دوران در نظر گرفته شده و قرار است به مرحله اجرا درآید تا علاوه بر مسافرت توریست ها به داخل کشور رونق کسب و کارهایی که مرتبط با توریست ها نیز هستند رونق پیدا کند.
 

تحریم های شدید اقتصادی به ایران در دوران کرونا چگونه بوده است؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا برنامه و سفر بسیاری از تویست های خارجی به داخل ایران لغو شود و این امر موجب شده تا مرزهای پروازهای ایران به نقاط مختلف جهان نیز با افت شدیدی روبرو شود.

چندین سال گذشته و پیش از فراگیری ویروس کرونا ترافیک هوایی کشور ایران افزایش خوبی داشت و با بدتر شدن روابط کشورهایی همچون عربستان و قطر مرزهای هوایی ایران بهبود پیدا کرد و پروازهای بسیاری به دلیل این امر بر روی آسمان ایران انجام شد.

صنعت گردشگری ایران در سال جهش تولید با چه چالش هایی رو به رو است؟

پیش از فراگیری کرونا یکی از مشکلاتی که منجر به کاهش شدید پروازهای خارجی شد، سقوط هواپیمای اوکراینی بود که پس از آن برخی از شرکت های هواپیمایی پروازهای خود را به ایران لغو کرده و مسیر حرکتی خود را تغییر دادند. پس از این امر فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور اعلام کردند که قرار است یک سری بسته هایی را برای هواپیماهای خارجی که از آسمان ایران عبور می کنند، در نظر گرفته تا با این امر شرکت های هواپیمایی خارجی تشویق به عبور هواپیماهای خود از آسمان ایران شوند. (3)
 

کسری بودجه دولت و موانع تبلیغات گسترده برای جذب گردشگران

فراگیری ویروس کرونا اولین چالشی را که در کشورهای مختلف ایجاد کرد، صنعت گردشگری جهان بوده است؛ حال کشور ایران نیز که جزو یکی از کشورهای توریسیتی جهان به شمار می رود از این قاعده مستثنی نبوده و پس از شیوع این ویروس ضرر بسیاری را شامل حال کشور کرده و منجر به مشکلات شدید مالی و کسری بودجه دولت در این زمینه شده است.

فعالان گردشگری به جهت برگزاری تعطیلات سال نو برنامه ریزی های بسیاری را در نظر داشتند و از ماه ها پیش برای اجرایی شدن آن برنامه ریزی کرده بودند و آژانس های هواپیمایی بسیاری نیز تورهای بسیاری را پیش فروش کرده و پروازهایی را به صورت چارتری انجام داده بودند و هتل ها و مهمان سراهای بسیاری نیز به جهت تورهای کوچک و بزرگ برنامه ریزی کرده بودند که تمامی این موارد هزینه سنگینی را در برداشته و در بسیاری از موارد تمامی این هزینه ها قابل برگشت نبوده و منجر به خسارت شده است.

حال در این بین مثلث گردشگری ایران که شامل استان های فارس، اصفهان و یزد است دچار خسارت های بیشتری بودند و فعالان گردشگری همچون تور لیدرها که آموزش های تخصصی را در زمینه گردشگری فرا گرفته بودند با وجود وقفه طولانی که در این مدت زمان ایجاد شد نگران آینده شغلی خود بوده و به این دلیل دچار سردرگمی شدند.

صنعت گردشگری ایران در سال جهش تولید با چه چالش هایی رو به رو است؟

از دست دادن نیروهایی که متخصص در زمینه کار خود بوده ضرر بسیاری به صنعت گردشگری واردکرده و جایگزین کردن نیروهای جدید نیازمند زمان و هزینه های بسیار خواهد بود. وجود تحریم های بسیار بر کشور نیز موجب شده است تا فعالیت های اقتصادی کشور به ویژه صنعت گردشگری با کاهش شدید پروازهای خارجی روبرو شوند که حتی با از بین رفتن ویروس کرونا باز هم مدت زمانی نیاز است تا شرایط به حالت اولیه خود برگردد و مشکلات رفع شود.

متاسفانه در این دوران بسیاری از فعالان گردشگری دفاتر و واحدهای خود را به دلیل ورشکستگی ایجاد شده تعطیل کردند که این امر منجر به وارد شدن خسارت هایی به کشور می شود که جبران آن نیازمند گذراندن مدت زمانی خواهد بود.

با تشدید تحریم هایی که به ایران وارد شده و فروش نفت کشور با ممانعت بسیار روبرو بوده به طور حتم بودجه دولت کاهش بیشتری خواهد داشت و در این راه به احتمال زیاد برنامه ریزی هایی به جهت تبلیغات و جذب گردشگران نیز رخ نخواهد داد. به جهت جذب گردشگران باید تبلیغات توسط دولت انجام شود و زمانی که دولت خود با شرایطی همچون کسری بودجه و مشکلات مربوط به مالیات روبرو باشد نمی تواند به خوبی در جهت تبلیغات کشور عمل کرده و در این صورت با افت شدید گردشگران روبرو خواهد شد. (4)
 
نامناسب بودن منطقه از نظر سیاسی و از دست دادن اعتماد توریست خارجی
چالش های بسیاری پیش روی کشور قرار داشته که باعث شده توریست های خارجی اعتماد خود را از دست داده و برای گردشگری خود به ایران سفر نکنند. برخی از این چالش ها شامل موارد زیر است:
 
  • ظرفیت کم و وضعیت نامطلوب برخی از فرودگاه ها
فرودگاه های هر کشور را به عنوان فرهنگ آن کشور می شناسند و افراد داخلی و خارجی بسیاری به جهت ورود و خروج مسیر رفت و آمد خود به فرودگاه ها مراجعه می کنند. ازدحام مسافران بسیار یکی از اعتراضات گردشگران خارجی عنوان شده که می تواند تاثیر منفی بر روی گردشگران آینده داشته باشد. بنابراین کمبود و در واقع نبود واحدهای اقامتی و نامناسب بودن کیفیت آن ها می تواند یکی از چالش های این امر باشد.
 
  • کمبود نیروی متخصص
به جهت پذیرایی از گردشگران خارجی باید نیروهای انسانی فعالی در این زمینه مشغول به کار شوند؛ اما متاسفانه در بسیاری از مواقع نبود این نیروی متخصص برخلاف کشورهای دیگر می تواند باعث ایجاد چالشی دیگر در این مورد شود.
 
  • نبود امکانات مناسب در مثلث گردشگری ایران
بیشتر توریست های خارجی به جهت بازدید از سه شهر فرهنگی ایران یعنی اصفهان، شیراز و یزد به ایران سفر می کنند و متاسفانه حمل و نقل های هوایی مستقیمی به این سه شهر وجود نداشته و برخی از گردشگران باید به صورت زمینی به این سه شهر سفر کنند.

صنعت گردشگری ایران در سال جهش تولید با چه چالش هایی رو به رو است؟
 
  • نامطلوب بودن استراحتگاه های بین راهی
علاوه بر استراحتگاه، رستوران ها و سرویس های بهداشتی نیز جزو مهم ترین موارد برای گردشگری به شمار می رود که متاسفانه بسیاری از مواقع هیچ یک از موارد گفته شده از شرایط مطلوبی برخوردار نبوده و منجر به نارضایتی بسیاری از مسافران خواهد شد. (5)
 
تعطیلی رسمی پنجشنبه ها برای بدست آوردن فرصتی جهت رونق گردشگری
یک خبر خوشی که در خصوص صنعت گردشگری ایران در نظر داشته شده است تعطیلی پنجشنبه ها به عنوان تعطیلی رسمی در کشور به جهت کمک دولت برای صنایع گردشگری در ایران برای دوران پس از کرونا عنوان شده است. پس از پایان یافتن بحران کرونا دولت اقدامات بسیاری را به جهت حمایت از صنعت گردشگری در پیش خواهد گرفت و کارهایی همچون پیش خرید هتل ها، کمک های بلاعوض و موارد دیگری را در نظر دارد تا ضرر و زیانی که در این دوران به مشاغل مرتبط با فعالان گردشگری وارد شده است به میزان قابل توجهی جبران شود و کشور مجددا با ترویج دوباره سفر برای گردشگران خارجی روبرو شود.

یکی از مسئولین در خصوص تعطیلی پنجشنبه ها به عنوان تعطیل رسمی کشور عنوان کرد: برخی از تعطیلات همچون تعطیلات عید فطر و سایر تعطیلات دیگر در توزیع سفر موثر خواهد بود؛ اما تعطیلی پنجشنبه ها می تواند به عنوان یکی از بهترین عوامل به جهت توزیع زمانی و مکانی برای سفر به حساب آید و تنها ایران و کشور جیگودی هستند که در هفته یک روز تعطیل هستند و یکی از دلایلی که کشورهای دیگر بازدید بیشتری دارند به دلیل تعطیلی دو روزه آنها در هفته عنوان شده است.

به همین دلیل تعطیلی پنجشنبه ها در کنار جمعه ها در ایران می تواند علاوه بر کاهش مصرف انرژی نیروها به افزایش راندمان و عملکرد افراد منجر شده و نشاط بیشتری در کارکنان ایجاد شود، بنابراین افزایش تعطیلی ها می تواند به صنعت گردشگری کشور کمک بسیاری کند. (6)

صنعت گردشگری ایران در سال جهش تولید با چه چالش هایی رو به رو است؟
 
جمع بندی و نتیجه گیری
با توجه به تمامی موارد گفته شده درست است که شیوع ویروس کرونا توانسته بسیاری از مشکلات را در صنایع گردشگری ایران و سایر کشورها ایجاد کند اما با وجود این شرایط اقدامات اساسی و کارآمدی باید به جهت رونق بیشتر صنعت گردشگری پس از دوران کرونا در پیش گرفته شود تا علاوه بر جذب گردشگران بیشتر، کمبودها و نقصانی که در این دوران به فعالان گردشگری وارد شده نیز رفع شده و یا حداقل کاهش پیدا کند.

با از بین بردن چالش های نام برده شده و رفع سریع آن ها و تعطیلی پنجشنبه ها به عنوان تعطیلی رسمی کشور می توان به بهبود صنعت گردشگری پرداخت و توریست های بیشتری را از سراسر دنیا به ایران جذب کرد تا کشور زیبای مان میزبان بازدیدکنندگان خارجی بسیار در سال های آتی شود و فرهنگ غنی و ناب ایرانی متناسب با ارزش بالایی که دارد به توریست های خارجی نشان داده شود.

پی نوشتها
  1. www.dmsonnat.ir
  2. www.irna.ir
  3. www.bbc.com
  4. www.isna.ir
  5. www.donya-e-eqtesad.com
  6. www.chamedanmag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.