افزایش اشتغال از مجرای جهش تولید؛ چاره ای برای مهار تورم

در شروع سال 99 بود که نام جهش تولید برای سال پیش رو انتخاب شد. نامی که همانطور که از ظاهر آن بر می آید سعی در پیشبرد اهداف دولت در زمینه افزایش تولیدات داخلی و کاهش وابستگی به کشورهای دیگر و واردات دارد. تولید می تواند شکل دهنده یک اقتصاد داخلی قوی در کشور باشد و به نوعی می توان گفت یکی از اصلی ترین عوامل در ساخت یک اقتصاد داخلی قوی همین تولید است. البته که هدف از تولید تنها پیشرفت اقتصادی نیست و تولید می تواند از لحاظ سیاسی نیز اعتماد به نفس کشور را بالا برده و مردم به خوبی این موضوع را حس خواهند کرد که نیازهای آن ها در داخل کشور خودشان و به دست خودشان در حال تامین شدن است.
سه‌شنبه، 30 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افزایش اشتغال از مجرای جهش تولید؛ چاره ای برای مهار تورم

افزایش اشتغال از مجرای جهش تولید؛ چاره ای برای مهار تورم

همانطور که می دانید، تولید در پیشرفت اقتصادی کشور و همینطور کاهش وابستگی به کشورهای دیگر و به دنبال آن افزایش اعتماد به نفس ملی، تاثیر به سزایی دارد. اینکه تولیدات کشور از دل همین کشور به دست آید برای مردم افتخاری است. در واقع این کارآفرینی و اشتغالزایی است که می تواند تضمین کننده جهش تولید باشد.

کارآفرینی یعنی که دولت تولیدات داخلی و محصولات تولید داخل کشور را مورد حمایت خود قرار دهد و از این طریق زمینه پیشرفت را برای شرکت ها و کارآفرینان داخلی فراهم نماید. البته باید در نظر داشته باشیم که این حمایت از جانب دولت باید کاملا برنامه ریزی شده و طبق اصول مشخصی باشد و اینکه صرفاً تحت هر شرایطی از هر کارآفرین داخلی حمایت شود کاری اشتباه است.

یکی از اصلی ترین مواردی که باید همواره مورد توجه دولت و مسئولین باشد این است که موانع بر سر راه تولید باید حذف شده و یا کاهش یابند که به دنبال آن می توانیم شاهد جهش تولید باشیم و هرچه تولید داخلی موفق تر باشد کارآفرینی و اشتغالزایی بیشتری را شاهد خواهیم بود. (1)

افزایش اشتغال از مجرای جهش تولید؛ چاره ای برای مهار تورم

بررسی رابطه بین جهش تولید و کارآفرینی و اشتغالزایی

باید توجه داشته باشیم که اگر می خواهیم تولید داخلی را افزایش داده و به دنبال آن رشد اقتصادی داشته باشیم باید محیط مناسبی برای کسب و کارهای داخلی ایجاد کنیم. در این حالت است که رقابت بین شرکت های تولیدی مختلف، تضمین امنیت برای سرمایه گذاران، کاهش فساد اداری و همینطور پیشرفت روز افزون شرکت ها حاصل می شود.

به طور کلی هرچه این شرایط برای کسب و کارها بهتر باشد می توان گفت که کشور از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار است. این فضا در صورتی که به خوبی در کسب و کارها فراهم شود، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به دنبال دارد که خود می تواند باعث ایجاد اشتغال بیشتر و همینطور رشد میزان تولید داخلی شود.

در نتیجه باید در نظر داشته باشیم که اگر دولت سعی در تحقق شعار جهش تولید داشته باشد باید حمایت اصولی از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داخلی داشته و همینطور با ایجاد فضای مناسب برای این اقشار جامعه انگیزه مضاعفی در آن ها ایجاد نماید که به دنبال آن رشد اقتصادی و اشتغالزایی را شاهد خواهیم بود.(2)

در حال حاضر و با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح جهانی و همینطور کشور ما باید حمایت های دولت از کارگاه های تولیدی بیش از قبل باشد زیرا بسیاری از کسب و کارها نه تنها در کشور ما، بلکه در کل جهان با مشکلات جدی مواجه شده اند و اگر در این شرایط دولت حمایت خود را بیش از پیش از تولیدکنندگان داخلی به خصوص شرکت هایی که نوپا هستند نشان ندهد شاید شاهد شکست تعداد زیادی از آن ها و رکود اقتصادی شدیدی باشیم.

توسعه فضای کسب و کارهای آنلاین و زیرساخت های مورد نیاز برای انجام این نوع از کسب و کار در شرایط موجود می تواند یکی از راهکار های مناسب برای ادامه مسیر پیشرفت تولید داخلی باشد. (2)
 

راه کارهایی برای کنترل و مهار تورم

تورم در واقع همان افزایش بی رویه قیمت ها و نابرابری میزان عرضه و تقاضا در سطح جامعه است. به معنای ساده تر تورم به معنی عدم تناسب میان حجم پول در حال گردش در جامعه با میزان عرضه کالا و خدمات بوده و هرچه میزان این تورم بالاتر رود، قدرت خرید پایین تر است. راه کارهایی برای کنترل و مهار تورم وجود دارد که به برخی از آن ها خواهیم پرداخت: (3)

یکی از روش های کنترل تورم در کشور ما فروش اوراق مشارکت است. در این روش، بانک مرکزی باید اوراقی را جهت مشارکت به عرضه گذاشته و نقدینگی را از سطح جامعه جذب کند اما باید توجه داشت که میزان سود دهی این اوراق و همینطور زمانی که برای دریافت این سود برای مردم وجود دارد باید به نحوی باشد که جذابیت لازم را برای مشارکت فراهم کند.

در کنار این مورد دولت می تواند شرایطی را فراهم کند تا پس از جذب سرمایه گذار خارجی، سرمایه گذاران داخلی و عموم مردم نیز بتوانند به هرمیزان از سرمایه خود در شکل گیری این مشاغل بزرگ شرکت نموده و از این طریق نقدینگی در سطح جامعه را به سمت تولید جهت دهی نماید. (3)

یکی از موارد دیگری که می توان میزان زیادی از نقدینگی در حال گردش در جامعه را کاهش دهد این است که بانک ها باید شرایطی را فراهم کنند تا افرادی که اقساط معوقه پرداخت نشده ای را دارند بتوانند این اقصاد را پرداخت نموده و از این طریق حجم زیادی از پول مجدداً وارد سیستم گردد.

باید توجه داشت که طبق آمارهای به دست آمده بازگرداندن هر واحد از اضافه برداشت های بانک ها از صندوق بانک مرکزی می تواند چیزی در حدود 5.4 برابر خود در کاهش تورم نقش داشته باشد. در کنار آن فعال نمودن بازار بورس و دیگر بازارهای سرمایه گذاری در سطح کشور نیز می تواند در جذب نقدینگی موجود در جامعه کمک کننده باشد.

طرحی که طی سال اخیر به خوبی مورد توجه دولت قرار گرفته است توجه آن ها به بازار بورس بوده که به دنبال افزایش زیرساخت های لازم برای گسترش این بازار توانسته میزان بسیار بالایی از نقدینگی را به خود جذب نماید. به نوعی می توان گفت برای اینکه مردم به مشارکت در بازار سرمایه و وارد کردن پول های خود به این بازار جذب شوند باید شرایط مناسب فراهم شده و از طرفی اعتماد سازی بلند مدت صورت گیرد.

بازار بورس از پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه برخوردار بوده که در صورت استفاده صحیح از آن می توان کاهش نرخ تورم در سطح جامعه را شاهد بود و در مقابل اگر از این فرصت به خوبی استفاده نشود و یا دولت در اعتمادسازی مردم جهت مشارکت در این بازار موفق نگردد شاهد کاهش شدید ورود مردم به این بازار و به دنبال آن، افزایش نرخ تورم خواهیم بود. (3)

افزایش اشتغال از مجرای جهش تولید؛ چاره ای برای مهار تورم

یکی دیگر از راهکارهای موجود برای کاهش نرخ تورم که چند سالی است مورد توجه دولت قرار گرفته، کوچک سازی دولت و یا همان خصوصی سازی است. یکی از ابتدایی ترین آثار مثبتی که خصوصی سازی می تواند به دنبال داشته باشد، کوچک شدن دولت و کاهش هزینه های کنترل و اداره شرکت هایی است که نیازی به سرمایه گذاری مستقیم از جانب دولت را ندارند و می توانند به راحتی توسط بخش خصوصی اداره شده و بازدهی خوبی را در سطح جامعه داشته باشند. اینکه تعداد زیادی از ارگان ها به شدت به دولت وابسته باشند هزینه های بسیاری را بر دوش دولت می گذارد. (3)
 

اشتغالزایی مهم ترین راه کار مهار تورم

همانطور که پیش تر عنوان شد فراهم نمودن فضای مناسب برای تولیدات و کسب و کارهای داخلی که افزایش اشتغالزایی را به دنبال دارد می تواند کلید راه مهار تورم رو به فزونی سالیان اخیر باشد. اگر موانع موجود بر سر راه کسب و کارهای داخلی مرتفع شوند، بخش خصوصی می تواند با افزایش بهره وری و میزان تولید خود در واقع عرضه را بالا برده و کاهش تورم را رقم بزند.

از آنجایی که کشور ما از پتانسیل بسیار بالایی در راستای تولید برخوردار است اگر توجه لازم به این بخش صورت گیرد قطعا شاهد افزایش اشتغال و کاهش نرخ تورم در سطح کشور خواهیم بود. یکی از عواملی که می توانند در شرایط فعلی کشور این فضای مناسب را برای کسب و کارهای داخلی فراهم کنند بانک ها هستند.

آن ها می توانند با آسان سازی شرایط دریافت وام برای شرکت های خصوصی و به نوعی کمک به سرمایه گذاران بخش خصوصی شرایط را برای رشد آن ها فراهم نموده و به کارآفرینی، اشتغالزایی و در نهایت کاهش تورم کمک به سزایی نمایند. (4)
 

ارتباط بین جهش تولید، اشتغالزایی و تورم

شرایط مختلفی در حال حاضر کشور را تحت فشار قرار داده اند. برخی مختص کشور ما هستند و برخی نیز در سطح جهانی کشورهای مختلف را با مشکلاتی روبرو کرده اند. تحریم های اعمال شده علیه ایران و شیوع ویروس کرونا در سال اخیر در سطح جهانی کافی هستند تا یک کشور را با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی مواجه نمایند.

در این برهه حساس افزایش شدید تورم و نرخ اقلام مورد نیاز زندگی در کشور شرایط را برای دولت سخت نموده اما شاید تنها راهکار خروج از این موقعیت را بتوان در جهش تولید دید.

هنگامی که از جهش تولید صحبت می کنیم فقط بحث افزایش تولیدات داخلی و به نوعی کمیت تولید توسط شرکت های داخلی نیست و باید به صورتی عمل کنیم که تولید در سطح جامعه بین تمامی مردم صورت گیرد، بحث فقط تولید یک محصول یا کالا نیست و این تولید شامل ارائه خدمات مختلف به صورت حضوری و غیرحضوی نیز خواهد بود.

در شرایط شیوع بیماری کرونا اغلب کسب و کارهایی که با حضور مردم رونق داشتند با رکود شدیدی مواجه و یا تعداد بسیاری از آن ها به ورشکستگی دچار شدند و از آنجایی که پیش بینی در رابطه با چنین شرایط ناگهانی صورت نگرفته بود، به ناگهان شرایط اقتصادی کشور و مردم با مشکلات جدی روبرو شد.

در این بین شرکت ها و کسب و کارهایی بودند که خود را با شرایط وفق داده و بسترهای لازم برای انجام امور و ارائه خدمات خود به صورت غیرحضوری و آنلاین را فراهم نمودند و توانستند رشد بسیار خوبی را داشته باشند.

همین نوعی استفاده از فرصت ها و جهش تولید است. یکی از مسائلی که جهش تولید تاثیر به شدت زیادی در آن دارد افزایش اشتغالزایی است و این امر ارتباط مستقیمی با کاهش تورم خواهد داشت. در حال حاضر نرخ بالای تورم در سطح جامعه شرایط را برای زندگی سخت نموده که راهکار کاهش آن در اشتغالزایی و جذب نقدینگی از سطح جامعه است. (3)

افزایش اشتغال از مجرای جهش تولید؛ چاره ای برای مهار تورم
 
نتیجه گیری و جمع بندی
در نهایت باید گفت که شاید عملی کردن شعار جهش تولید که در ابتدای سال به عنوان نام سال 99 انتخاب شد در طی همین سال و با توجه به شرایط سخت پیش آمده فراهم نشده باشد اما باید توجه داشته باشیم که این امر راهکار اصلی ما برای عبور از شرایط فعلی و رسیدن به شرایطی بهتر در سطح کشور است.

حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاری های داخلی، فراهم نمودن فضای مناسب جهت رشد شرکت های دانش بنیان، حمایت بانک ها از شرکت های خصوصی و همینطور کوچک سازی دولت از طریق همین خصوصی سازی در کنار عوامل دیگر می تواند رشد تولید داخلی را در شرایطی که واردات از کشورهای دیگر هزینه های بسیار بیشتری را برای دولت در پی خواهد داشت، میسر سازد.

همین جهش تولید برای ما اشتغالزایی را فراهم می آورد که خود در کاهش نرخ تورم تاثیر دارد. امید بر این است که توجه به مسئله جهش تولید تنها به سال 99 معطوف نشده و طی سال هاش پیش رو همواره به عنوان راهکاری اصولی و غیرقابل انکار مورد توجه دولت و مردم قرار گیرد.

پی نوشتها
  1. www.dana.ir
  2. www.tahlilbazaar.com
  3. www.donya-e-eqtesad.com
  4. www.donya-e-eqtesad.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.