مقایسه نقش زنان روستایی با نقش زنان شهری در پیشرفت اقتصادی خانواده ها در سال جهش تولید

کارآفرینی به عنوان یکی از نیازهای ضروری کشور می تواند به میزان زیادی مشکل بیکاری را در بین جوامع مختلف اعم از شهر و روستا حل کند. از دیرباز در روستاها و جوامع شهری ایجاد منبع درآمد در بین زنان یک موضوع چالش بر انگیز بوده است. کارآفرینی یکی از راهکارهای موثر برای اشتغال زایی و درآمدزایی در بین زنان روستایی و شهری است که می تواند در تحقق جهش تولید در کشور نیز مفید واقع شود. در اینجا سعی داریم نقش زنان و مادران روستایی و شهری را در کارآفرینی و تحقق جهش تولید در کشور مورد بحث و بررسی قرار داده و یک مقایسه اجمالی بین این دو گروه انجام دهیم.
چهارشنبه، 2 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقایسه نقش زنان روستایی با نقش زنان شهری در پیشرفت اقتصادی خانواده ها در سال جهش تولید

بررسی نقش مادران و زنان روستایی در جهش تولید از طریق کارآفرینی

با توجه به سختی های زندگی در روستاها، مادران و زنان روستایی از افراد توانمندی به شمار می آیند که می توانند نقش بسزایی را در کارآفرینی و به طبع آن، تحقق جهش تولید ایفا کنند. زندگی در روستاها از ابتدا زنان و مادران روستایی را سرسخت و پرتلاش پرورش داده است. بنابراین جهت دهی این تلاش و سرسختی در راستای کارآفرینی و توسعه اقتصادی می تواند آثار مثبتی را برای خانوارها و جامعه روستایی در پی داشته باشد و جهش تولید را به دست روستاییان پی ریزی کند.

مقایسه نقش زنان روستایی با نقش زنان شهری در پیشرفت اقتصادی خانواده ها در سال جهش تولید

از گذشته های دور در روستاها قالی بافی، جاجیم بافی و گلیم بافی در بین زنان روستایی رونق فراوان داشت. اکثر مادران و زنان روستایی با قالی بافی و تولیدات مربوط به قالی، منبع درآمد خوبی برای خود و خانواده خود ایجاد می کردند. علاوه بر این، دیگر زنان روستایی را نیز مشغول به کار کرده و درآمدی برای آن ها فراهم می کردند.

این کار یک کارآفرینی موثر و پر درآمد در بین روستاییان شناخته می شد. قالی بافی هم اکنون نیز در بین زنان روستایی در برخی از روستاهای کشور رواج دارد. اما در برخی از روستاها این کار به فراموشی سپرده شده است. زنان روستایی به دلیل مشکل در فروش تولیدات خود و قیمت های پایین، این کار را کنار گذاشته اند. در حالی که قالی بافی، جاجیم بافی و گلیم بافی جزء تولیداتی هستند که از نظر صادرات به کشورهای مختلف، ارزش بالایی دارند. احیای مجدد این شغل در روستاها با توجه به نیازهای بازار و سلایق مشتریان می تواند گام موثری در کارآفرینی در روستاها و تحقق جهش تولید در کشور باشد.

اما قالی بافی تنها نوع کارآفرینی در روستاها نیست. روستاها به واسطه کشاورزی و تولید انواع میوه و محصولات زراعی می توانند در این زمینه نیز کارآفرینی داشته باشند. فرآوری انواع محصولات کشاورزی به دست زنان روستایی می توانند درآمدزایی خوبی برای این افراد داشته باشد. تولید انواع میوه خشک، انواع خشکبار، لواشک و غیره از جمله تولیدات زنان روستایی هستند که علاوه بر این که درآمدزایی مناسبی ایجاد می کنند، یک نوع کارآفرینی پر سود در بین روستاییان نیز هستند. (1)

مقایسه نقش زنان روستایی با نقش زنان شهری در پیشرفت اقتصادی خانواده ها در سال جهش تولید

نقش مادران و زنان شهری در جهش تولید از طریق کارآفرینی

با توجه به گستردگی بیشتر امکانات در مناطق شهری، مادران و زنان شهری همیشه انتخاب های بیشتری برای کارآفرینی در پیش رو داشته اند. معمولا مادران و زنان شهری در حوزه های مختلفی از جمله تولید تابلوفرش، تهیه غذای خانگی، تولید زیورآلات و انواع بدلیجات، پرورش گیاهان آپارتمانی، تولید انواع عروسک، خیاطی و سایر صنایع دستی مشغول به درآمدزایی و کارآفرینی می شوند. این نوع هنرهای دستی در مناطق شهری بازار بهتری دارند و مشتریان بیشتری را جذب می کنند؛ به همین دلیل این نوع مشاغل را در بین زنان و مادران شهری بیشتر مشاهده خواهید کرد.

با توجه به امکانات و فرصت های موجود در مناطق شهری، زنان و مادران شهری آزادی عمل بیشتری در راه اندازی کسب و کارهای مختلف دارند و می توانند با به کارگیری ایده های ساده و جدید، زمینه ساز افزایش درآمد و رونق اقتصادی باشند. با کارآفرینی زنان در رشته های مختلف در مناطق شهری می توان بسترهای لازم را برای تحقق جهش تولید فراهم کرد.

مقایسه نقش زنان روستایی با نقش زنان شهری در پیشرفت اقتصادی خانواده ها در سال جهش تولید

مقایسه کارآفرینی در روستا و شهر و نقش زنان

 
کارآفرینی در جوامع روستایی
کارآفرینی در برخی از روستاها در بین زنان روستایی شکل سنتی خود را حفظ کرده است. این موضوع مزایای و معایبی را برای یک کسب و کار در بر دارد. از آنجا که مشاغل روستایی معمولا مبتنی بر تامین نیازها و مایحتاج ضروری افراد هستند، حفظ شکل سنتی کسب و کار می تواند نظر برخی مشتریان محلی را بیشتر جلب کند که این یک مزیت برای حفظ کسب و کار به شکل سنتی محسوب می شود.

اما از طرف دیگر این موضوع یک عیب و نقطه ضعف برای کارآفرینی در روستاها نیز محسوب می‌شود. به دلیل اینکه امکان جذب مشتری فرامنطقه‌ای را کاهش می دهد. در روستاها معمولا به خاطر کمبود امکانات و سطح سواد در بین زنان و مادران روستایی امکان استفاده از بسترهای جدید برای معرفی محصولات به مشتریان بیشتر فراهم نمی شود و این امر روی میزان سوداوری اثر می گذارد.
 
کارآفرینی در جوامع شهری
اما در جوامع شهری این موضوع متفاوت از جوامع روستایی است. در سال های اخیر کارآفرینی در بین زنان و مادران شهری از شکل سنتی خود خارج شده است و به واسطه شبکه های اجتماعی توانسته است سبک و سیاق متفاوتی را به خود بگیرد. بسیاری از مشاغل به واسطه استفاده از فضای مجازی رونق بیشتری گرفته اند و در جذب مشتری موفق بوده اند. همچنین مشاغل خانگی جدیدی نیز ایجاد شده اند که توانسته اند بستر ساز کارآفرینی هر چه بیشتر زنان شهری شوند. (2)

مقایسه نقش زنان روستایی با نقش زنان شهری در پیشرفت اقتصادی خانواده ها در سال جهش تولید

نمونه های موفق از کارآفرینی موثر در روستا در راستای تحقق جهش تولید

کارآفرینی در روستا به واسطه وسعت زمین های کشاورزی و روستایی می تواند درآمدزایی خوبی را برای روستائیان به ارمغان بیاورد. به ویژه زنان روستایی می توانند با ایده های ساده، کارآفرینی پرسودی را مبتنی بر کارهای کشاورزی برای خود و دیگران ایجاد کنند. در ادامه برخی از نمونه های موفق از کارآفرینی موثر در روستا را معرفی می کنیم که توانست اند در تحقق جهش تولید گام موثری بردارند. (3)
 
  • پرورش زنبور عسل
  • پرورش زنبور عسل و تولیدات مرتبط با عسل مانند تولید ژل رویال و فرآورده های عسل از نمونه های موفق کارآفرینی در روستاها بوده اند. پرورش زنبور عسل یک کسب و کار سودآور است که در مناطق روستایی با توجه به بکر بودن مناطق می تواند عسل منحصر به فردی را ایجاد کند.
 
  •  پرورش گیاهان دارویی
  • در سال های اخیر تولید و پرورش گیاهان دارویی از جمله کارآفرینی های موفق و پر سود در بین روستاییان بوده است که توانسته است ارزآوری خوبی را نیز برای کشور به همراه داشته باشد. تولید و پرورش گیاهان دارویی علاوه بر این که این نوع گیاهان ارزشمند را حفظ می کند، می تواند یک کارآفرینی رو به رشد برای روستائیان باشد. معمولا زنان روستایی با انواع گیاهان دارویی موجود در روستای خود به خوبی آشنایی دارند. بنابراین استفاده از این دانش و ایجاد کارآفرینی در این زمینه می تواند کسب و کار پر سودی را خلق کند.
 
  •  تولید انواع سبزیجات و صیفی جات
  • سبزیجات و صیفی جات به عنوان محصولاتی که جزء مصارف روزانه افراد به شمار می آیند، یکی از پر سودترین کارآفرینی ها را در بردارند. به ویژه در مواردی که خارج از شکل سنتی به صورت گلخانه ایی کشت شوند، می توانند در تمام فصول سال سودآوری مناسبی را برای کارآفرینان به ارمغان بیاورند. تولید و کشت انواع سبزیجات و صیفی جات می تواند به آسانی توسط زنان روستایی صورت گیرد.
 
  • تولید زعفران
  • تولید و کشت زعفران یک کارآفرینی ساده، کم هزینه و پر بازده به ویژه برای زنان روستایی به شمار می آیند. زنان روستایی می توانند با کشت زعفران حتی در ابعاد کوچک زمینه یک کارآفرینی بسیار موفق و پر سود را برای خود و دیگران ایجاد کنند.
 
  • پرورش کرم ابریشم
  • تولید و پرورش کرم ابریشم جزء نمونه های سودآور کارآفرینی در مناطق روستایی به شمار می آید که علاوه بر درآمدزایی می تواند ارز آوری خوبی نیز برای کشور داشته باشد. تولید ابریشم از جمله تولیدات با ارزش و قیمتی محسوب می شود که در بین زنان کارآفرین روستایی رونق بیشتری دارد.
 

نمونه های موفق از کارآفرینی موثر در شهر در راستای تحقق جهش تولید

کارآفرینی در شهر بستگی به فرصت های کارآفرینی شهری دارد و می تواند زمینه های فراوانی را در بربگیرد. در زیر برخی از نمونه های موفق کارآفرینی در شهر در راستای تحقق جهش تولید را معرفی می کنیم که سودآوری بسیار بالایی را در برداشته اند. (3)
 
  • خیاطی و راه اندازی مزون لباس
  • از نمونه های بسیار سودآور و درآمدزای کارآفرینی در مناطق شهری، خیاطی، طراحی لباس و راه اندازی مزون های فروش انواع لباس است. صنعت پوشاک جزء مشاغلی است که معمولا در شهرها بیشتر از روستاها رواج دارد و مشتریان زیادی را به خود جذب می کند.
 
  • تولید محصولات چرمی
  • محصولات چرمی جزء محصولات سودآوری هستند که فروش آن ها در مناطق شهری آسان تر از مناطق روستایی است. تولید انواع محصولات چرمی مانند کیف، کفش و لباس های چرمی به ویژه توسط زنان و مادران شهری توانسته است درآمدزایی مناسبی را برای این افراد فراهم آورد و زمینه ساز کارآفرینی در مناطق شهری باشد.
 
  • تولید غذای خانگی
  • با توجه به مشغله های زندگی شهری، سبک زندگی، متفاوت از گذشته شده است و افراد فرصت کمتری برای آشپزی دارند. تولید غذای خانگی باکیفیت از جمله مشاغلی است که می تواند نیاز افراد را پوشش دهد و افراد دیگری را نیز مشغول به کار کند.
 
  • پرورش قارچ
  • امروزه پرورش قارچ به کسب و کاری تبدیل شده است که در جوامع شهری بیشتر دیده می شود. به ویژه زنان می توانند با سرمایه اندک در فضای کوچک اقدام به تولید و پرورش قارچ نمایند. از آنجا که راه اندازی پرورش قارچ، کاری نسبتا ساده است، در سال های اخیر شاهد رونق این کسب و کار در مناطق شهری بوده ایم.
 
  • تولید انواع شیرینی و کیک
  • تولید انواع شیرینی و کیک یکی دیگر از کسب و کارهایی است که درمناطق شهری فروش بیشتری را خواهد داشت. به ویژه با بهره گیری از فرصت های موجود در فضای مجازی و معرفی انواع تولیدات مربوط به شیرینی و کیک می توان سودآوری خوبی را برای زنان ایجاد کرد. نمونه های موفق این نوع کارآفرینی در مناطق شهری بسیار زیاد هستند.

مقایسه نقش زنان روستایی با نقش زنان شهری در پیشرفت اقتصادی خانواده ها در سال جهش تولید

موارد ذکر شده جزء نمونه های موفق کارآفرینی در مناطق روستایی و شهری به شمار می آیند. نمونه های موفق دیگری نیز از کارآفرینی در شهر و روستا وجود دارد. اما توجه به این نکته ضروری است که تنها تولید محصول، ضامن موفقیت یک کسب و کار نیست؛ بلکه همراهی تولید با بازاریابی موفق است که می تواند یک کسب و کار را به سودآوری بالا برساند و زمینه ساز رونق اقتصادی و تحقق جهش تولید باشد.
 
نتیجه گیری و جمع بندی
در این مقاله سعی شد نقش زنان روستایی با نقش زنان شهری در حوزه کارآفرینی در سال جهش تولید مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد. بدیهی است زنان در روستا و زنان در شهر، پتانسیل های متفاوتی برای کارآفرینی و ایجاد کسب و کار دارند. شناخت این تفاوت ها و سرمایه گذاری مناسب بر روی توانمندی های هر گروه، می تواند بسترهای مناسب برای کارآفرینی هر چه بیشتر در بین زنان شهر و روستا را فراهم کند. کارآفرینی توسط زنان روستایی و شهری می تواند موجب افزایش درآمد، رونق اقتصادی و تحقق جهش تولید در کشور گردد. بنابراین ضروری است که هر چه بیشتر به آن پرداخته شود و بسترهای لازم برای کارآفرینی در شهر و روستا فراهم گردد.

پی نوشتها
  1. www.jea.sanru.ac.ir
  2. www.google.com
  3. www.techrasa.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما