مقایسه تأثیر مادران و زنان شاغل در تحقق شعار امسال (جهش تولید)

وقتی نام جهش تولید برای سال 99 انتخاب شد برای خیلی از مردم این سوال پیش آمد که منظور از این شعار چیست و چگونه قرار است جهش تولید در سطح کشور نمایان شده و چه تاثیری قرار است بر زندگی آن ها داشته باشد. در واقع جهش تولید به این معنی است که ما باید در بخش هایی از تولید که با کمبود و کاستی ها و عقب ماندگی هایی مواجه هستیم با سرعت و استفاده از نیروی داخلی و صرف انرژی دو چندان سعی در رفع آن ها داشته و در فرایند تولید داخلی خود سطح استانداردها را ریز به ریز ارتقاء دهیم. هدف این است که با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود داخلی در بازه زمانی مشخصی بتوانیم این موضوع را محقق کنیم. عوامل متعددی هستند که می توانند بر این فرایند تاثیر داشته باشند و توجه به هر یک از آن ها در نوع خود می تواند برای ما رفع کننده مشکلات زیادی باشد. شاید این موضوع از دید خیلی افراد نادیده بماند اما نقش زنان و مادران شاغل در تحقق این شعار اصلا قابل چشم پوشی نیست و باید به دقت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
پنجشنبه، 3 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقایسه تأثیر مادران و زنان شاغل در تحقق شعار امسال (جهش تولید)

مقایسه تأثیر مادران و زنان شاغل در تحقق شعار امسال (جهش تولید)

همانطور که گفته شد پوشاندن جامه عمل به شعار جهش تولید نیازمند مشارکت تمامی اقشار جامعه و تلاش حداکثری است و اینطور نیست که تنها بخش تولید و کارخانجات مسئول اجرای این فرایندها باشند. تمامی مردم در همه سنین و اصناف مختلف همگی در راستای اجرای این مهم باید سهم خود را ایفا نمایند، به خصوص در روزهای سخت فعلی که همه کشورهای دنیا از جمله کشور ما ایران با ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن بر جامعه و کسب و کارها و حتی تولید بر کسی پوشیده نیست.

یکی از اقشاری که نقش بسیار مهمی در به تحقق پیوستن این شعار دارند زنان هستند. زنان علاوه بر نقش مهمی که در داخل خانه و در فراهم نمودن شرایط مناسب برای اعضای خانواده خود در درون منزل دارند امروزه پا فراتر گذاشته و در امور اجتماعی نیز تاثیرات خود را نشان می دهند. حتی زنان خانه دار نیز می توانند به خوبی نقش خود را در جامعه و در راستای پیشرفت اقتصادی کشور در شرایط کنونی ایفا نمایند. بخش عمده ای از خریدهای خانه، خرید پوشاک، اقلام غذایی و مصرفی مورد نیاز منزل در جامعه ما بر عهده زنان بوده و آن ها تاثیر مستقیم بر نوع و جزئیات محصول خریداری شده دارند.

مقایسه تأثیر مادران و زنان شاغل در تحقق شعار امسال (جهش تولید)

اهمیت زنان در راستای تحقق جهش تولید

در نتیجه این قدرت در زنان وجود دارد که به خوبی فرهنگ صحیح استفاده از محصولات تولید داخلی ایران را بین عموم جامعه رواج دهند. از طرفی زنان الگوی فرزندان خود هستند و هرگونه رفتار ریز و درشتی در آن ها تاثیر مستقیم بر آینده فرزندانشان و همینطور نحوه برخورد آن ها در آینده با مشکلات و مسائل پیش رو را خواهند داشت. با توجه به حضور بیشتر مردان در محیط های کار و مدت زمانی کمتری که آن ها در خانه هستند، بخش اعظمی از آموزش کودکان نیز بر عهده زنان است و یاد دادن نحوه صحیح استفاده از غذا، مواد بهداشتی و حتی لباس و موارد دیگر و صرفه جویی در استفاده از هر یک از آن ها از جمله مواردی است که همیشه بر دوش آن ها بوده است.

از کنار هم قرار دادن این موراد می توانیم نتیجه بگیریم که زنان می توانند به راحتی در حرکت دادن اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا کنند که نتایج آن نه تنها برای زمان حال، بلکه برای آینده کشور و فرهنگ سازی بین نسل بعدی نیز بسیار مهم است. زنان با آموزش صحیح به فرزندان خود و تربیت صحیح، از آن ها انسان هایی می سازند که هر یک می توانند در آینده سرمایه هایی برای سازمان های خود بوده و همین فرهنگ صحیح استفاده و صرفه جویی را در سطح جامعه تکثیر کنند.

به نوعی می توان گفت که ایجاد این محیط که کار آفرینی و اهمیت به صرفه جویی و نحوه زندگی صحیح از اهمیت بالایی در جامعه برخوردار است، محیط خانه و خانواده نیز از جو مناسبی برخودار خواهند بود. این تنها بخشی از تاثیری است که زنان می توانند در راستای تحقق شعار جهش تولید ایفا نمایند. در کنار آن زنان تنها به دسته زنان خانه دار تقسیم نمی شوند و بخش عمده ای از آن ها نیز در کنار مردان خود مشغول به کار در خارج از منزل نیز هستند. (1)  
 

 زنان شاغل و اهمیت آن ها برای خانواده و جامعه

اشتغال در بین زنان از گذشته و سالیان دور نیز وجود داشته و این موضوع که یک زن شاغل باشد موضوعی نیست که به تازگی رواج پیدا کرده باشد. البته که شکل و نحوه این اشتغال در طول زمان تغییر کرده و رنگ و بویی متفاوت گرفته است. در گذشته خیلی دور زنان با کمک به همسران خود در پرورش دام و طیور، کشاورزی و کارهایی از این دست مشغول به کار بودند و به نوعی یک زن شاغل محسوب می شدند. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که اشتغال آن ها به محیط اطراف خانه محدود می شد و قرار نبود کاری خارج از آن آنجام شود.

با گذر زمان و پیشرفت های اقتصادی پیش آمده و تاسیس شرکت ها و کارخانجات متعدد کم کم این موضوع که یک زن نیز بتواند در خارج از خانه نیز شاغل باشد رواج یافت. با تغییر فرهنگ و نحوه زندگی مردم و خانواده ها امروزه این موضوع به مفهومی عادی در بین مردم بدل شده و برابری زن و مرد بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا کرده است.

یک زن از اشتغال اهداف متعددی دارد که کسب درامد و استقلال مالی، حضور در اجتماع و علاقه به خدمت به هم نوعان و همینطور کمک به ارتقاء سطح زندگی خانواده خود و تامین شرایط بهتر زندگی برای فرزندان از جمله این اهداف هستند که هر یک به تنهایی می تواند یک مشوق خوب برای اشتغال یک زن در جامعه باشد.

مقایسه تأثیر مادران و زنان شاغل در تحقق شعار امسال (جهش تولید)

اهمیت مدیریت خانه و شغل به صورت همزمان برای زنان شاغل

اگرچه با توجه به نقش مهم زنان در تربیت فرزندان و همینطور تقویت بنیان های احساسی و عاطفی خانواده آن ها باید همیشه این تعادل را بین مدیریت خانه خود و شغل خود را ایجاد کنند. به طور کلی اشتغال زنان در خارج از خانه می تواند آثار مثبت زیادی را در سطح جامعه داشته باشد که یکی از مهم ترین آن ها کمک به توسعه اقتصاد کشور و همینطور رونق اقتصادی و جهش تولید است. در کنار آن تربیت فرزندانی مسئولیت پذیر و همینطور کمک به همسر و تقویت اقتصاد خانواده نیز می تواند به جای خود مهم و موثر واقع شود.

البته که نباید از آثار منفی ای که ممکن است این اشتغال برای زنان به دنبال داشته باشد نیز غافل شد اما باید توجه داشته باشیم که در اغلب مواقع این نکات منفی قابل حل بوده و می توان با انتخاب ساعات و محیط مناسب برای کار به نحوی که زمان مناسب برای زندگی خانگی آن ها نیز فراهم باشد و همینطور کمک سایر اعضای خانواده به زن شاغل در امور خانه می تواند تا حد زیادی از مهم ترین ابعاد منفی اشتغال زنان بکاهد. (2)

با آموزش زنان و یاد دادن مهارت های جدید به آن ها می توان فرهنگ استفاده از محصولات خارجی و معروف را تغییر داده و استفاده از محصولات داخلی و تولید ایران را رواج داد. نیمی از جمعیت کشور ما را زنانی تشکیل داده اند که در صورت ایفای نقش صحیح خود در اشتغال می توانند در کنار این موضوع، نقش مهم خود در ارتقاء سطح اقتصاد کشور و همینطور جهش تولید را بیش از پیش به بهترین نحو محقق کنند. (1)

مقایسه تأثیر مادران و زنان شاغل در تحقق شعار امسال (جهش تولید)

نقش زنان شاغل در زمینه تحقق جهش تولید

تا به اینجا به این نتیجه رسیدیم که در کنار مردان، زنان نیز به عنوان تشکیل دهنده نیمی از جمعیت کشور نقش بسیار مهمی را در تحقق این شعار بر عهده دارند. اما اگر بخواهیم کمی ریز تر به این موضوع توجه کنیم بهتر است با مثالی آن را شرح دهیم.

یک زن شاغل با دو فرزند و همسری شاغل را در نظر بگیرید که در کنار خانه داری مشغول کار در محیطی همچون یک مرکز درمانی است. امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح جهان و همین طور کشورمان ایران شاهد بروز سختی های متعددی در کنترل آن از روز شروع تا به امروز بوده ایم و گذر از این تنگنای تاریخی نیازمند حضور حداکثری تک تک اقشار جامعه اعم از زن و مرد را می طلبد. در این شرایط زنی شاغل در یک محیط درمانی که می تواند یک پرستار، یک مدیر، یک پزشک و یا هر سمت دیگری در این محیط را داشته باشد با کمک به بیماران چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم سعی در بهبود شرایط و کمک به کنترل این موقعیت حساس در کشور دارد.

شرایطی که مانند مانعی بزرگ بر سر راه اقتصاد بسیاری از کشورها قرار گرفته و شرایط را برای آن ها سخت نموده است. تا همین جا این زن توانسته نقش مهمی را در رفع موانع در مسیر جهش تولید در کشور ایفا کند و در کنار آن با فعالیت در سطح جامعه و تامین نیروی انسانی برای اشتغال کشور به نحو دیگری نیز در اقتصاد و به حرکت درآوردن چرخه آن موثر باشد.

از طرفی ممکن است همسر وی با توجه به شرایطی که برای بسیاری از مشاغل به خصوص شغل های آزاد ایجاد شده با کمی و کاستی هایی در زمینه مالی روبرو باشد. در این بین نقش زن شاغل پر رنگ تر شده و از این طریق نیز جلوی رکود اقتصادی را می گیرد. از طرفی تربیت فرزندان نیز همیشه نقشی جدا نشدنی برای هر زنی است که حتی اگر بخواهند نیز نمی توانند این ذهنیت که تربیت فرزندان برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است را از خود دور کنند.

یاد دادن این موضوع که باید ذهنیتی اقتصادی و صرفه جو داشته باشند و به دنبال استفاده از محصولات خارجی و صرفا برند که شاید گاهی تنها فقط به دلیل برند بودن هزینه هایی دو چندان به اقتصاد کشور و همینطور خانواده تحمیل می کنند، نباشند و استفاده از محصولات با کیفیت تولید داخل را سرلوحه زندگی خود قرار دهند نسل آینده و فعلی را نیز با فرهنگ مناسب مصرف تربیت می نمایند.

مشاهده می کنید که ریز به ریز اقدامات این زن در سطح جامعه و همینطور خانواده تاثیر مثبت بر چرخه اقتصادی کشور و رونق آن و همینطور افزایش و تقویت بنیان های خانواده در کنار تربیت فرزندانی مسئولیت پذیر خواهد داشت. رضایت کلی از زندگی در این خانواده بالا رفته و در کنار آن همانطور که گفته شده وی توانسته به خوبی به نوعی دردی از جامعه و هم نوعان خود دوا نموده و موانعی را در شرایط فعلی موجود از مسیر اقتصادی کشور بردارد. (3)
 

نقش برابر زن و مرد در زمینه اشتغال در راستای جهش تولید و تحقق آن

مشاهده کردیم که یک زن می تواند درست به اندازه یک مرد در راستای تحقق شعار جهش تولید موثر بوده و با رفتار صحیح خود در اجتماع و اشتغال به نحوی که خدشه ای به شرایط تربیتی و اداره خانه و خانواده وارد نشود می تواند حتی در برخی موارد موثر تر از یک مرد واقع شده و موانع مهمی را از سر راه جهش تولید در کشورمان بردارد.

امروزه زنان توانسته اند با سطح مناسب و حتی بیشتر تحصیلات خود، با یادگیری انواع تخصص ها و حتی در برخی موارد بسیاری از امور فنی با اشتغال در محیط های اداری، محیط های تولیدی ریز و درشت، محیط های درمانی، مراکز آموزشی و... فعال بوده و از طریق انجام شغل های محوله دقیقا به اندازه مردان و در موارد در مشاغلی که شاید یک مرد نتواند آنطور که باید و شاید موفق باشد نقش موثر خود را ایفا می نمایند.

زنان شاغل در جامعه امروزی عناصری مهم هستند که حتی در بسیاری از موارد نقش های مدیریتی را بر عهده داشته و به خوبی از عهده آن ها بر آمده اند. وقت آن رسیده که با توجه بیشتر به این قشر از جامعه از توانایی های آن ها برای تحقق این شعار بزرگ یعنی جهش تولید بیش از هر زمان دیگری استفاده نماییم. (1)

پی نوشتها
  1. www.sepehrnewspaper.com
  2. www.morsalat.ir
  3. www.tahlilbazaar.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.