تأثیر نقش زنان جهت رفع موانع تولید در راستای تحقق شعار جهش تولید

آن چه در این نوشتار بدان می پردازیم بررسی نقش کلیدی و مهم زنان در مانع زدایی از جهش تولید و تحقق آن خواهد بود. موانعی همچون فساد اقتصادی، نظام بانکداری، کیفیت تولیدات داخلی و البته موانعی دیگر بر سر راه تولید وجود دارد که زنان در از بین بردن تک تک آن ها می توانند خیلی مفید باشند. فعالیت بانوان از کسب وکارهای خانگی کوچک تا فعالیت های بزرگ همگی در رونق تولید و مانع زدایی از آن به شدت مؤثر خواهد بود.
پنجشنبه، 3 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر نقش زنان جهت رفع موانع تولید در راستای تحقق شعار جهش تولید

تأثیر نقش زنان جهت رفع موانع تولید در راستای تحقق شعار جهش تولید

جهش تولید نامی است که برای سال 1399 توسط مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، انتخاب شد. شعاری که تحقق آن در اوضاع کنونی جامعه به شدت لازم و ضروری است. اهمیت و گستردگی این شعار تا حدی است که تک تک افراد جامعه را دربرمی گیرید. همه باید در الویت بندی اهداف خود، شعار سال را قرار داده و به نوبه خود برای تحقق آن تلاش کنند. حال آیا هیچ مانعی نیز بر سر راه تحقق شعار سال وجود دارد؟ متأسفانه بله.

موانع زیادی در سر راه تحقق جهش تولید قرار گرفته اند که گذشتن از آن ها شاید خیلی هم آسان نباشد. همانطورکه پیش تر هم گفتیم تمام افراد جامعه در تحقق شعار سال نقش دارند. پس به طور قطعی زنان که نیمی از جمعیت جامعه اسلامی ایران را تشکلی می دهند، نقش خیلی پررنگی در این زمینه خواهند داشت.

حال موضوع مورد بررسی این است که زنان در کجای این موانع قرار گرفته اند؟ چطور نقش کلیدی و پر اهمیت زن، می تواند از موانع جهش تولید بگذرد و مانع زدایی را به نحو احسن انجام دهد. آن چه ذکر کردیم موضوعی است که در این نوشتار به بررسی آن می پردازیم؛ پس در ادامه با ما باشید.

تأثیر نقش زنان جهت رفع موانع تولید در راستای تحقق شعار جهش تولید

موانع جهش تولید کدامند؟

از زمانی که سال 99 توسط مقام رهبری سال جهش تولید نامی‌ده شد تا به امروز، متأسفانه موانع و مشکلات زیادی بر سر راه تحقق این شعار سرنوشت ساز، قرار گرفته است. موانعی که گاهی توسط بیگانگان و دیگر کشورها و گاهی با شوربختی فراوان توسط مسئولین کشور خودمان در مسیر تحقق جهش تولید قرار گرفته اند.

برای مثال مشکلات قانونی و نظارتی فراوانی در کشور ما وجود دارد که مانع از جهش تولید خواهد شد. قوانین در کشوری که به دنبال تحقق جهش و گسترش تولید است باید به گونه ای باشد که از اقتصاد مولد حمایت کند. اما متأسفانه در کشور ما شرایط کسب و کار اقتصاد به شکلی است که با مجوزهای مختلف، عدم حمایت، عوارض و مالیات برای بخش مولد مانع ایجاد می کند. اما برعکس بخش غیر مولد از قوانین حمایتی و خلاءهای قانونی، مانند معافیت مالیاتی بیشتری برخوردار هستند.

مفاسد اقتصادی نیز از دیگر موانع جهش تولید محسوب می‌شود که در کشور ما به خصوص در سال های اخیر با نهایت تأسف بسیار اتفاق افتاده است. همچنین می توان گفت تولید در نظام بانکی ما نیز هنوز در اولویت قرار نگرفته است. سرمایه ها در بانک های ما رسوب می کند و از آن ها هیچ استفاده ای برای جهش تولید نمی شود.

بانک ها باید از طریق تأمین مالی هدفمند و اعطای تسهیلات بانکی به پروژه های کلان و اشتغالزای کشور، نقش پررنگ و مؤثری در کمک به جهش تولید داشته باشند اما آن چه در نظام بانکداری ایران اتفاق می افتد عدم اولویت تولید است که اگر بر خلاف این می بود نباید نرخ سود بانکی را بیشتر از نرخ بازده سرمایه در کشور تعیین می کردند. (1)

تأثیر نقش زنان جهت رفع موانع تولید در راستای تحقق شعار جهش تولید

به طور کلی و البته خلاصه شاید بتوان موانع اصلی جهش تولید و تحقق شعار سال در کشورمان را بر اساس منابع و کارشناسان مختلف در موارد زیر خلاصه کرد:
 
  • صرف منابع کشور در امور غیر ضروری
 
  • پرسود بودن دلالی و واسطه گری
 
  • کیفیت پایین تولیدات داخلی
 
  • میل بیش تر دولت برای رقابت با بخش خصوصی نه پشتیبانی از آن
 
  • بی ثبات بودن ارزش پول ملی
 
  • الویت نداشتن جهش تولید در نظام بانکی
 
  • ساختار رانتی اقتصاد
 
  • مفاسد اقتصادی
 
  • وجود مشکل در تأمین مالی فعالیت های تولیدی مولد
 
  • تحریم های کشورهایی همچون آمریکا و جنگ اقتصادی
 
  • واردات بی رویه و قاچاق (1)
 

نقش زنان در جهش تولید و تحقق شعار سال

پیشتر هم ذکر کردیم زنان به عنوان نیمی از جامعه، نقشی کلیدی و پرنگی در تحقق جهش تولید و البته مانع زدایی از آن خواهند داشت. ابتدا به تأثیر حضور آنان در تحقق جهش تولید می پردازیم و بعد از آن نقش آن ها در مانع زدایی ها را بررسی خواهیم کرد.

زنان در زمینه های مختلف می توانند در جهش تولید نقش به سزایی داشته باشند. برای مثال در حیطه کسب و کار، می توان گفت یکی از کاربردی ترین روش های تحقق شعار سال همین کسب وکارهای خانگی است که زنان پرچم داران آن هستند. تولیدی های کوچک که به مدیریت بانوان راه اندازی شده و شروع به فعالیت می کنند خود از اصولی ترین پایه ها برای تحقق شعار سال هستند. روشن است که با افزایش تولید، وابستگی به واردات کمتر شده و استقلال در این زمینه نصیب کشور خواهد شد.

برای مثال می توان یک کارگاه تولیدی که توسط یکی از زنان جامعه برای دوخت لباس راه اندازی شده است را بررسی کرد. در ابتدای امر راه اندازی این واحد تولیدی هر چند کوچک، قطعاً کارآفرینی را به دنبال داشته است. بانوان و یا حتی مردانی که در آن جا مشغول به کار شده و با همین کارآفرینی نیمی از راه تحقق شعار سال طی خواهد شد. حال با درایت و سلیقه بانوان ایرانی می توان در این کارگاه تولیدی لباس هایی تولید کرد که در مقایسه با نمونه های خارجی از کیفیت و ظاهری بهتر برخوردار باشند. خب این خود می تواند دیگر نیمه راه از تحقق شعار سال باشد.

پس حتی در ابعاد کوچک نیز زنان با کسب و کارهای خود می توانند در زمینه تحقق شعار سال به شدت تأثیرگذار باشند. پیرو آن چه گفته شد می توان در زمینه های دیگر از جمله فرهنگ سازی، تربیت فرزندان، اصلاح الگوهای مصرف و البته هزاران زمینه دیگر نیز نقش زنان در تحقق جهش تولید را بررسی کرد. برای هر کدام از این عنوان ها نیز می توان از هزاران بانوی موفق ایرانی برای نمونه نام برد. (2)

تأثیر نقش زنان جهت رفع موانع تولید در راستای تحقق شعار جهش تولید

زنان و نقش مؤثر آنان در مانع زدایی از جهش تولید

پیش تر از موانعی که بر سر راه تحقق شعار سال وجود دارد سخن به میان آوردیم. در مانع زدایی از جهش تولید هم مسئولین و دولت و هم تک تک افراد جامعه نقش مهمی خواهند داشت. باز هم مثل دیگر جنبه ها، زنان و مادران کشور نیز از این حیطه خارج نخواهند بود. زنان با فعالیت های مختلف و در زمینه های متفاوت می توانند به نوبه خود خیلی از موانع را برطرف کرده و در راستای تحقق بخشیدن به شعار ضروری جهش تولید، گام هایی بزرگ بردارند.

همانطور که قبلاً هم ذکر کردیم یکی از این موانع جهش تولید،  عدم کیفیت تولیدات داخلی است. همین امر باعث می شود افراد جامعه به دنبال کالاهای خارجی که هم کیفیت و هم ظاهری جذاب تر دارند، باشند. حال بانوانی که در بخش تولید کالاهای داخلی، از لباس گرفته تا کالاهای مربوط به آشپزخانه و یا محیط های دیگر، مشغول به کار هستند باید برای رفع این مانع به فکر چاره باشند.

قطعاً با سلیقه و درایتی که بانوان دارند و حقیقت این امر که خیلی از کالاها به خصوص لوازم مربوط به آشپزخانه توسط خودشان مصرف می شود، می توانند در تهیه و تولید کالاهایی با کیفیت و با ظاهری خاص، کوشا باشند. چه بسا که اخیراً در زمینه پوشاک شاهد این هستیم که تولیدات داخلی هم خیلی زیبا بوده و هم از کیفیت خوبی برخوردار هستند و این را فقط مدیون طراحان و خیاطان ایرانی هستیم. (3)

تأثیر نقش زنان جهت رفع موانع تولید در راستای تحقق شعار جهش تولید

اهمیت فرهنگ سازی در رفع موانع جهش تولید

از دیگر موانع جهش تولید می توان عدم فرهنگ سازی را نام برد. متأسفانه فرهنگ وابسته بودن به دیگر کشورها و خرید کالاهای خارجی از کودکی در خیلی از افراد شکل گرفته است. فرهنگی که باعث شده ما بیش از پیش به کشورهای دیگر برای صادرات محصولاتشان وابسته باشیم. اما امروزه با وجود این همه تحریم های ظالمانه آیا این وابستگی توجیهی دارد؟ قطعاً خیر.

می دانیم که اولین جامعه ای که هر کسی در آن چشم می گشاید محیط خانواده است و مادر نقشی کلیدی را در این جامعه بازی می کند. زنان در همین نقش می توانند حامیان جهش تولید و مؤثرترین مهره ها در از بین بردن موانعی که بر سر راه تحقق این شعار وجود دارند، باشند. اگر هر مادری از همان ابتدای تولد کودک، شعار سال را به صورت یک فرهنگ به او آموزش دهد، فرزند او بعد از گذاشتن اولین قدم های خود به محیط جامعه در راستای تحقق شعار سال عمل خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که اگر جهش تولید و عملی کردن آن به صورت یک فرهنگ یک پارچه در بین تمام افراد جامعه در بیاید، نیمی از موانعی که بر سر راه آن قرار دارند برطرف شده و تحقق آن ساده خواهد شد. و البته زنان مهم ترین نقش را در زمینه این فرهنگ سازی بازی خواهند کرد. (2)
 

نقش زنان در اصلاح الگوهای مصرف

از دیگر مواردی که به اهمیت نقش زنان در مانع زدایی از جهش تولید و تحقق شعار سال اشاره می کند، نقش آنان در اصلاح الگوهای مصرف و از بین بردن هر گونه تجمل گرایی و چشم و هم چشمی است. زنان را می توان به عنوان اسطوره و الگوهای جامعه دانست چراکه تنها کسانی هستند که کودک از بدو تولد در آغوش آن ها است و به همین دلیل است که نقش آنان در این زمینه حیاتی است.

شوربختانه در جامعه ما فرهنگ تجمل گرایی و لوکس طلبی چندیست که رواج پیدا کرده است و این خود یکی از مهم ترین دشمنان و موانع رونق و رواج تولید خواهد بود. حل این مشکل شاید فقط در دستان توانمند بانوان باشد. آنان هستند که می توانند رویه زندگی را به طرفی ببرند که عاری از هر گونه چشم و هم چشمی و نیاز به کالاهای لوکس و بعضاً خارجی باشد. کشوری در زمینه تولید موفق خواهد بود که اول از همه قناعت را آموخته و آن را به صورت فرهنگ درآورد.

صرفه جویی نیز در روند تحقق جهش تولید امری مهم است که باز هم می توان گفت در رعایت آن و تبدیل آن به یک اصل، زنان نقش مهمی را بازی خواهند کرد. فرهنگ صرفه جویی اگر در خانواده ای توسط مادر و یا زن پایه گذاری شود، قطعاً اهدافی همچون جهش و رونق تولید در آن خانواده شکل گرفته و اعضای آن خانواده در جهت تحقق آن ها تلاش خواهند کرد. (3)

تأثیر نقش زنان جهت رفع موانع تولید در راستای تحقق شعار جهش تولید
 
نتیجه گیری و جمع بندی
آن چه در این جا بدان پرداختیم بررسی نقش کلیدی زنان در روند تحقق شعار سال 99، یعنی جهش تولید و مانع زدایی از آن بود. ابتدا موانعی که بر سر راه جهش تولید وجود دارد را بررسی و تحلیل کردیم و مواردی را بر اساس نظرات کارشناسان برشمردیم. بعد از آن نقش کلیدی زنان در تحقق شعار سال را تحلیل کرده و از اهمیتی که وجود آنان، به عنوان نیمی از افراد جامعه، برای مانع زدایی دارد، سخن به میان آوردیم.

مادران و زنان ایرانی با هر فعالیتی که در هر زمینه ای انجام دهند می توانند حضوری مثبت در راستای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید داشته باشند. از کسب و کارهای کوچک خانگی که توسط بانوان راه اندازی می شود گرفته تا نقشی که آن ها در مقام های مهم تر در جامعه بازی می کنند؛ همه و همه نشان از این دارد که در راستای تحقق شعار سال و مانع زدایی های جهش تولید، زنان مهره هایی اساسی هستند.

پی نوشتها
  1. www.irna.ir
  2. www.eghtesadonline.com
  3. www.tanineyas.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما