شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

چهارشنبه، 18 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

در دوران زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام به برکت تلاش­‌ها و مجاهدت‌های گسترده پیشوایان و یاران دانشمند و فداکار آن حضرت فرهنگ تشیع به دورترین نقاط سرزمین­‌های پهناور اسلامی نفوذ پیدا کرده بود.1

 مذهب تشیع بینش اسلامی و عقیدتی خاصی به پیروان خود می­‌دهد، بینشی که از تمایل و علاقه قلبی آنان به ائمه حاصل­ می­‌گردد. با مروری بر زندگی امامان معصوم  می‌­توان دریافت که این تمایل و علاقه قلبی مسلمین به آنها، خلفای عباسی را بر آن ­می­‌داشته تا با زندانی‌­های متوالی و مکرر سعی کنند ریشه­ محبت و مودت را از قلوب و اعماق ضمیر پیروانشان ریشه کن سازند.2 امام حسن عسکری علیه السلام همه رنج­‌ها و گرفتاری­‌هایی را که پدر بزرگوارش با آن روبرو بود احساس کرده و امامت را پس از پدر به عهده گرفت.

کارها و مواضع امام عسکری علیه السلام به عنوان مرجع فکری و روحی اصحاب و پایگاه او ادامه راه و موضع امام هادی علیه السلام  بود و مصالح عقیدتی و اجتماعی آنان را مراعات می­‌کرد.3 همچنین برنامه‌­ریزی و مقدمه چینی و آمادگی برای غیبت فرزندش حجه بن الحسن علیه السلام  نیز از وظایف این امام همام بود.

معتمد خلیفه عباسی، می­‌دید که مردم چگونه به یازدهمین پیشوای خود امام عسکری علیه السلام  محبت دارند و چون وجود امام علیه السلام  را خطری در زوال حکومت خود تلقی می‌­کرد، همواره سعی خود را در برانداختن آن وجود پر فیض به کار می‌انداخت. بیم و وحشت از حرکت امام و فعالیت­‌های او منجر گردید معتمد خلیفه عباسی سخت­گیری‌ها، آزار و اذیت امام و یارانش را به اوج برساند. تا آن که پیشوای یازدهم پس از 28 سال بندگی خدا و شش سال تلاش و مبارزه در مسند امامت سرانجام در اوایل ماه ربیع الاول سال 260 هجری  در اثر  سم، در بستر بیماری افتاد و هشتم همان ماه به دیدار پروردگارش شتافت.

پس از آن امام معصوم، آخرین سفیر الهی بر مسند امامت نشست و هنوز جهان چشم به راه قدوم و ظهور نورانیش لحظه شمار است.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) تاریخ اسلام در عصر امامت امام هادی، امام عسکری و امام زمان علیهم السلام، علی رفیعی، جلد 1، ص 138

2) زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام، عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، جلد 1، ص 108

3) زندگانی تحلیلی پیشوایان ما، عادل ادیب، جلد 1، ص 266



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.