شهادت میرزا تقی­ خان امیر کبیر

چهارشنبه، 18 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سرزمین پهناور ایران محل ظهور و مأمن دانشمندان، بزرگان دینی و سیاستمداران عالی‌­قدر فراوانی بوده است. اندیشمندانی که آشنایی با افکار و عقایدشان تأثیراتی بس شگرف در فرهنگ و تمدن این مرز و بوم داشته و دارد. آشنایی با افکار و عقاید این عالمان بزرگوار مایه افتخار هر ملت و زمینه‌ ­ساز گسترش فرهنگ و تمدن آن است، یکی از این شخصیت­‌های استقلال طلب و میهن­ دوست تاریخ معاصر سرزمین ایران میرزا تقی­ خان فراهانی ملقب به امیرکبیر است، شخصیتی برجسته که در دوران زندگی سیاسی خود، چه در قبل از صدارت و چه در زمان کوتاه صدارت برای حفظ تمامیت ارضی ایران و مبارزه با دخالت بیگانگان در کشور تلاش­‌های فراوان کرد.

 شاید بتوان تنها با ذکر بخشی از خدمات این سیاستمدار باتدبیر به اندیشه و فکر والای او که دستیابی به استقلال ایران که تحت تاثیر دولت­‌های بیگانه به ویژه روس و انگلیس بود پی­ برد و به راستی کار امیرکبیر در اتخاذ سیاست مستقل بسیار دشوار و تحسین برانگیز بود، دولت­‌های بیگانه هر بار با حیلتی سعی در اختلال در امور مملکتی می‌کردند اما امیرکبیر با ذکاوت، تدبیر و اراده استوار به اصلاح امور مملکتی پرداخت و در اقدامات کم نظیری مانند؛ فرستادن شاگردانی به اروپا برای کسب مهارت و دانش، استخدام معلمان و استادان خارجی، ترجمه کتاب و نشر روزنامه، تأسیس مدرسه عالی در تهران و ارائه طرح مدرسه دارالفنون ایران را برای ورود به دنیای جدیدی از پیشرفت آماده می­‌ساخت. همچنین وی با تقویت ارتش ملی ایران و جلوگیری از دخالت نمایندگان خارجی در امور داخلی ایران در جهت استقلال اقتصادی و توسعه صنعتی ایران تلاش نمود تا بتواند کشور ایران که منبعی غنی از ذخایر را دارا بود به شکوه باستان خود بازگرداند.

در زمان این سیاستمدار با ذکاوت دولت­‌های بیگانه با استفاده از  دین و مذهب سعی در گمراهی عوام داشتند اما امیرکبیر با تدبیر توانست فرقه­‌های مذهبی دروغین مانند فتنه سالار در خراسان و فرقه بابیه را دفع کند و بار دیگر مردم ایران را از خطری بزرگ برهاند.

در چنین وضعیتی دولت­‌های بیگانه غربی خصوصاً انگلیسیان که منافع خود را در خطر بزرگی می­‌دیدند، از طریق یک ایرانی غرب گرا ملقب به میرزا آقا خان نوری که شخصی حسود و کینه جو بود اقدام به کنارگذاشتن امیرکبیر نمودند و شاه همیشه خوش­گذران ایران فرمان تبعید امیر به کاشان را صادر نمود. اما کینه حسودان تنگ نظر آرام نگرفت و سعی در قتل امیرکبیر نمودند، و بالاخره موفق گشتند در دسیسه­‌ای که توسط مادر ناصرالدین شاه با میرزا آقا خان نوری ترتیب داده شده بود، فرمان قتل امیرکبیر را از شاه بی­‌کفایت ایران ناصرالدین شاه در حالت مستی بگیرند و امیر را که در تبعید به سر می‌­برد در روز 18 دی ماه سال 1230 شمسی در حمام به قتل رساندند.

به راستی خاک ایران زمین به وجود چنین مردانی به خود می‌بالد، و مفهوم بیت شعری چو ایران نباشد تن من مباد، را فقط در ذات مفاخری چون عالمان و اندیشمندان بزرگ و سیاستمداران دین باور و شهیدان سرفراز می‌توان یافت.

سید احمد سجادی



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.