ام البنین

شنبه، 23 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

از نظر اسلام و قرآن ارزش و کرامت انسانى در گرو ایمان و اعتقاد صحیح و عمل نیک است و در این جهت فرقى بین زن و مرد نیست. آیات قرآن بر یکسانى زن و مرد در حرمت و کرامت انسانى و دستیابى به «حیات طیبه» و ورود در بهشت رضوان الهى تصریح دارد1.

ام البنین (­علیها السلام) نمونه بارز از چنین زنان نیکو سیرتی است که از مکتب اولیای الهی کرامت های انسانی را در حد اعلای خود درک نموده­‌اند. این بانوى مکرّمه فاطمه دختر «حزام بن خالد» بود، و «حزام» از خاندان با شرافت و جلیل‏‌القدر عرب محسوب مى‏شد.

ایشان از زنان فداکار و با ایمان تاریخ است، کنیه ایشان «ام ‏البنین» مى‏‌باشد2. ام‏ البنین از زنان با فضیلت و عارف به حقّ اهل بیت (علیهم السلام) بود3. این بانویی بزرگوار ، پس از شهادت حضرت فاطمه (علیها السلام) به پیشنهاد عقیل به همسری امیرالمؤمنین (علیه السلام) برگزیده گردید، چرا که آن حضرت از عقیل خواستار همسرى از تبار دلاوران نام ‏آور شده بود، تا فرزندى دلیر و شجاع براى او آورد و عقیل، امُ‏ البنین را به آن حضرت پیشنهاد نموده بود.

ثمره این ازدواج چهار فرزند به نام‏‌هاى عباس، عبداللَّه، جعفر و عثمان بود4. ام البنین محبّتى خالصانه به اهل بیت داشت و خود را وقف دوستى آنان کرده بود. اهل بیت نیز براى او جایگاهى والا و موقعیتى ارزنده قائل بودند. هر چهار پسر این بانوی با فضیلت در روز عاشورا در راه اسلام شهید شدند، حضرت زینب کبرى (­علیها السلام) ‏پس از رسیدن به مدینه نزد ایشان شتافت و شهادت چهار فرزندش را تسلیت گفت و ایشان همچنین در اعیاد براى تسلیت نزد وی مى‌‏رفت5.

ام ‏البنین­ هر روز به همراه نوه‏‌اش عبیداللّه بن عباس به بقیع مى‌‏رفت و براى چهار فرزند شهیدش به ویژه حضرت ابوالفضل (­علیه السلام) به عزادارى و نوحه‌‏سرایى مى‌‏پرداخت6 و بدین وسیله یاد آن قیام باشکوه را در اذهان زنده نگاه می‌داشت.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) سیره اخلاقى تربیتى فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، على رفیعى‏، ج1، ص 25

2) زمینه های قیام امام حسین(علیه السلام)، جمعی از نویسندگان، ج 2، ص 266

3) بحارالانوار، جلد 45، ص 41

4) اعیان الشیعه، جلد 7، ص 429

5) بحارالانوار، جلد 45، ص 41

6) تاریخ تحلیلی پیشوایان، علی رفیعی، جلد 1، ص 118

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.