همسران
امام علی علیه السّلام فرمودند:
اذا رأي أحدُكم امرأةً تُعجِبُهُ فليأتِ أهلَه فانّ عند أهله مثلَ ما رأي ... .
هر گاه فردي از شما زني را ديد و به شگفت آمد به نزد همسرش رود، زيرا نظير آنچه ديده است در همسر خود او نيز هست، پس شيطان را به دل خود راه ندهد و چشم خود را از آن زن برگرداند؛ و اگر همسر ندارد دو ركعت نماز بخواند و بسيار حمد خدا گويد و بر پيامبر و آل او صلوات فرستد، و آن گاه از خداوند درخواست كند كه از فضل خويش (همسري) عطايش فرمايد، خداوند هم از روي مهر و رأفت خود نياز او را برطرف مي سازد.
بحار الانوار، ج 10، ص 115
امام باقر علیه السّلام فرمودند:
إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ کتَبَ عَلَي الرِّجالِ الْجِهادَ وَ عَلَي النِّساءِ الْجِهادَ فَجِهادُ الرَّجُلِ أنْ يَبْذُلَ مالَهُ وَ دَمَهُ حَتّي يُقْتَلَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَ جِهادُ الْمَرْأةُ أنْ تَصْبِرَ عَلي ماتَري مِنْ أذي زَوْجِها وَ غِيرَتِهِ.
خداوند متعال براي مردان جهاد را مقرّر داشت و براي زنان نيز جهاد را منظور داشت و جهاد مردان آن است که مال و جان خويش را در راه خدا ايثارکنند. ولي جهاد زنان آنست که بر اذيت هاي شوهر و غيرت ورزيهاي او صبر کنند.
وسائل الشيعه، ج 20، ص 157
امام باقر علیه السّلام فرمودند:
أيما امرأة خدمت زوجها سبعة أيام أغلق الله عنها سبعة أبواب النار وفتح لها ثمانية أبواب الجنة تدخل من أيها شاءت. وقال عليه السلام : ما من امرأة تسقي زوجها شربة من ماء ... .
هر زني که هفت روز شوهرش را خدمت کند، خداوند هفت در دوزخ را به روي او ببندد و هشت در بهشت را به رويش بگشايد، تا از هر در که خواهد وارد شود و فرمودند: هيچ زني نيست که جرعه اي آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که اين عمل او برايش بهتر از يک سال باشد که روزهايش را روزه بگيرد و شبهايش را به عبادت سپري کند.
وسائل الشيعه، ج 14، ص 123
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
سألت ام سلمة رسول الله صلي الله عليه و آله عن فضل النساء في خدمة أزواجهن، فقال: أيما امرأة رفعت من بيت زوجها شيئا من موضع إلي موضع تريد به صلاحا ... ..
ام سلمه از رسول خدا - صلّي الله عليه و آله - درباره فضيلت خدمت کردن زنان به شوهرانشان پرسيد، آن حضرت فرمودند: هر زني که در خانه شوهر خود به قصد مرتب کردن آن، چيزي را جا به جا کند، خداوند به او نظر افکند و هر که را خداوند به او نظر کند، عذابش نمي كند.
بحار الأنوار، ج 103، ص 251
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
لاغِني بِالزَّوجَةِ فيما بَينَها و بَينَ زَوجِها المُرافِقِ لَها عَن ثَلاثِ خِصالٍ و هُنَّ: صِيانَةُ نَفسِها عَن کلِّ دَنَسٍ حَتّي يَطمَئِنَّ قَلبُهُ إلَي الثِّقَةِ بِها في حالِ المَحبوبِ والمَکروهِ ... .
زن در رابطه به شوهر سازگار خود از رعايت سه خصلت بي نياز نيست: حفظ کردن خود از هر گناه و آلودگي تا شوهرش در هر حال، خوشايند يا ناخوشايند، در دل به او اطمينان داشته باشد؛ مراقبت از او و زندگي اش تا شوهرش در صورتي که لغزشي از او سرزند با او مهرباني کند و اظهار عشق به او با عشوه و دلبري و ظاهر مناسب و خوشايند در نظر او.
بحار الأنوار، ج 78، ص 237
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
لاغني بِالزَّوجِ عَن ثَلاثَةِ أشياء فيما بَينَهُ و بَينَ زوجَتِهِ و هِي: المُوافَقَةُ لِيَجتَلِبَ بِها مُوافَقَتَها و مَحَبَّتَها و هَواها و حُسنُ خُلقِهِ مَعَها وَ استِعمالُهُ استِمالَةَ قَلبِها بِالهَيئَةِ الحَسَنَةِ في عَينِها و تَوسِعَتِهِ عَلَيها.
شوهر در رابطه خود با همسرش از سه چيز بي نياز نيست: سازگاري با او تا به اين وسيله سازگاري و محبت و عشق او را به خود جلب کند و خوش خويي با او و دلبري از او با آراستن خود براي وي و فراهم آوردن امکانات آسايش او.
ميزان الحکمه، ح 7876