معاشرت
امام رضا علیه السلام در پاسخ به یکى از پرسش هاى محمّد بن سنان فرمودند:
الإمامُ الرِّضا علیه السلام ـ مِمّا کتَبَ فی جَوابِ مَسائلِ محمّدِ بنِ سِنانٍ ـ : وحُرِّمَ النَّظَرُ إلى شُعورِ النِّساءِ المَحجوباتِ بالأزواجِ وإلى غَیرِهِنَّ مِن النِّساءِ؛ لِما فیهِ مِن تَهییجِ الرِّجالِ، وما یدعو التَّهییجُ إلَیهِ مِن الفَسادِ والدُّخولِ فیما لا یحِلُّ ولایجمُلُ، وکذلک ما أشبَهَ الشُّعورَ، إلّا الّذی قالَ اللّهُ تعالى: «والقَواعِدُ مِن النِّساءِ اللاتی لا یرجُونَ نِکاحا …» … فلا بأسَ بالنَّظَرِ إلى شُعورِ مِثلِهِنَّ.
نگاه کردن به موى زنان شوهردار و دیگر زنان به این علّت حرام شده است که باعث تحریک مردها مى شود و این تحریک به فساد و ارتکاب اعمال حرام و ناشایست مى انجامد. همچنین است چیزهایى که [به لحاظ تحریک کنندگى] مانند مو باشد. مگر در مواردى که خداى متعال فرموده است «و زنان از کار افتاده اى که امید به ازدواج ندارند ···» ··· نگاه کردن به موهاى این گونه زنان اشکالى ندارد.
عیون اخبار الرّضا علیه السلام: ج ۲، ص ۹۷
امام رضا علیه‌ السلام فرمودند:
إجتَهِدوا أن یکونَ زَمانُکم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّهِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یعَرِّفُونَ عُیوبَکم و یخلِصونَ لَکم فِی الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ.
بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید: ۱- زمانى براى مناجات با خدا؛ ۲- زمانى براى تأمین معاش [کسب روزی]؛ ۳- زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى که عیب هایتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند؛ ۴- و ساعتى براى کسب لذّت هاى حلال. با بخش چهارم توانایى انجام دادن سه بخش دیگر را به دست مى آورید.
فقه الرّضا علیه السلام: ص ۳۳۷
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
لا تَجْلِسوا الّا عندَ کلِّ عالِمٍ یدْعوکم مِن خَمْسٍ الى خَمسٍ: مِن الشَّک الى الیقینِ، ومِن الرِّیاءِ الى الاخْلاصِ، ومِن الرَّغْبَةِ الى الرَّهبَةِ، ومِن الکبْرِ الى التّواضُعِ، ومِن الغِشِّ الى النّصیحَةِ.
تنها در محضر دانشمندانى نشینید که شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا مى‌خوانند: از دودلى به یقین، از ریا به اخلاص، از دنیاخواهى به دنیاگریزى، از تکبر به فروتنى و از فریبکارى به خیرخواهى.
میزان الحکمه: 2/ 752