عضویت العربیة English
امام علی علیه‌السلام: با هیچ آزمندى مشورت مکن، که بدى را بر تو آسان مى‌نماید و حرص و ولَع را در نظرت مى‌آراید. غرر الحکم، ح10353

معرفي ادبا و نويسندگان

تجلي اردکاني

تجلي اردکاني
تجلي [= تجلي اردکاني = تجلي شيرازي]، ميرزا علي رضا فرزند کمال‌الدين حسين اردکاني شيرازي متخلص و مشهور به تجلي (م شيراز 1085 ق) از حکما و مشاهير شعرا. وي پس از اخذ مقدمات و فنون ادب نزد علماي اردکان و شيراز ادامه ...

طنز، پتانسیل زبان نقد سیاسی امل دنقل

طنز، پتانسیل زبان نقد سیاسی امل دنقل
امل دنقل، شاعر طنزپرداز و متمرد برجسته‌ی مصری دهه‌ی 60 میلادی است. شعر و شهرت او از دیوان «البكاء بین یدی زرقاء الیمامة» آغاز شد. با وجود عمر كوتاه شعریش به كمك زبان طنز، به عنوان پتانسیل نهفته‌ی زبانی، ادامه ...

قیصر امین‌پور، شاعر منتقد

قیصر امین‌پور، شاعر منتقد
یكی از ابعاد مهم اشعار قیصر امین‌پور، نگاه نقادانه‌ی او به اوضاع و احوال جامعه و واكاوی هنرمندانه‌ی ناهنجاری‌های رفتاری و اجتماعی انسان و به ویژه ایران امروز است؛ هرچند بسیاری از این انتقادها فرازمانی و فرامكانی و همواره ادامه ...

برخی بازیافت‌های غزالی از تصوف شرعی

برخی بازیافت‌های غزالی از تصوف شرعی
این نوشته ضمن اشاره به ماجرای مخالفت غزالی با سه جریان فکری روزگار خود (کلام، باطنی‌گری و فلسفه) به شرح تفصیلی مؤلفه‌های شش گانه شخصیت و سلوک صوفیانه غزالی پرداخته و ردّپای تصوف شرعی را در آن به تصویر کشیده است. ادامه ...

عدل الهی از منظر غزالی (2)

عدل الهی از منظر غزالی (2)
غزالی نقش و جایگاه اراده‌ی الهی در جهان را این گونه تقریر می‌‌کند: «خداوند موجودات را اراده کرد و حادثات را تحت تدبیر درآورد و در زمین و آسمان کم و زیاد، کوچک و بزرگ، خیر و شر، سود و زیان، ایمان و کفر، معرفت و جهل، پیروزی و ادامه ...

عدل الهی از منظر غزالی (1)

عدل الهی از منظر غزالی (1)
گرچه در آثار غزالی نظریه‌ای نظام‌مند در دفاع از عدل الهی و تبیین مسأله‌ی شرور وجود ندارد، می‌توان آراء وی را در این باب، با توجه به تأکید وی بر نظام احسن عالم و نقش و جایگاه اراده و حکمت الهی در خلق، حفظ و هدایت جهان، تبیین و ادامه ...

تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین

تفسیر به رأی از نگاه غزالی در احیاء علوم الدین
مسأله‌ی تفسیر به رأی از مسائل دامنه‌داری است که بحث‌های مختلف و متنوعی را در پی داشته است. برخی با تمسک به روایات پیامبر و ائمه معصومین یا صحابه آن را ممنوع اعلام کرده‌اند و برخی دیگر بدون توجه به هشدارهای پیامبر دچار تفریط شده‌اند. ادامه ...

نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (2)

نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (2)
غزالی در امر تربیت بر این عقیده است که چون اصل و اساس انسان نفس است و لذا تمام همّ و غمّ مربی و معلم تربیت و اخلاق باید آن باشد که به نفس آدمی بهای شایسته‌ای قابل شود چه، نفس آدمی است که شایسته و مستحق تربیت و تعلیم است. ادامه ...

نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (1)

نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (1)
غزالی از نظریه‌پردازان تعلیم و تربیت اسلامی است و در نظریه‌پردازی خود متأثر از اخلاق یونانی و مسیحی نیست. نویسنده می‌کوشد تا ضمن طرح دیدگاه‌های پنج گانه در باب غایت تعلیم و تربیت (تعلیم مهارت شغلی، انتقال میراث فرهنگی، تعلیم ادامه ...

بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)

بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)
باب سوم «در حقوق مسلمانان و خویشاوندان و همسایگان و بندگان» است. محتوای این باب در اخلاق اجتماعی است. روابط اجتماعی و همجواری در جامعه انسانی، پیدایش سلسله قوانین مدنی و دستورالعمل‌های اخلاقی را موجب می‌‌شود تا آسایش ادامه ...