یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم

حدود 5سال است که درگیریهای خونین یمن میان دولت دیکتاتور و بعثی یمن و شیعیان الحوثی آغاز شده و با وقوع 6 جنگ پیاپی هم اکنون شاهد جنگ ششم می باشیم.این جنگ که از مرداد ماه سال 88 شروع شده و با ورود علنی رژیم سعودی و حمایت دولتهای عرب از این اقدام،ابعاد تازه ای به خود گرفته است. متاسفانه این مساله علیرغم ابعاد گوناگون مهمی که تاکنون داشته بازتاب بسیار ضعیفی در مجامع ضد استکباری و علی الخصوص ایران داشته و این خود مظلومیتی است مضاعف برای
شنبه، 19 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم
یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم
یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم

تهیه کننده : محمود کریمی
منبع : راسخون



حدود 5سال است که درگیریهای خونین یمن میان دولت دیکتاتور و بعثی یمن و شیعیان الحوثی آغاز شده و با وقوع 6 جنگ پیاپی هم اکنون شاهد جنگ ششم می باشیم.این جنگ که از مرداد ماه سال 88 شروع شده و با ورود علنی رژیم سعودی و حمایت دولتهای عرب از این اقدام،ابعاد تازه ای به خود گرفته است. متاسفانه این مساله علیرغم ابعاد گوناگون مهمی که تاکنون داشته بازتاب بسیار ضعیفی در مجامع ضد استکباری و علی الخصوص ایران داشته و این خود مظلومیتی است مضاعف برای شیعیان علی(ع) و ذریه پاک فاطمه زهرا(س) که به جرم استکبارستیزی و پافشاری بر آیین و اعتقادات خود مورد سنگین ترین و بیرحمانه ترین هجمه های خونین استکبار و ایادی خودفروش آن در قالب جنگی کاملا نابرابر، قرار گرفته اند.( البته در مقاله ای جداگانه به بررسی اعتقادات شیعیان یمن و جنبش الحوثی خواهیم پرداخت).
ابتدا باید نگاهی کلی به یمن انداخت:

نگاهی اجمالی بر کشور یمن

نشان ملی یمن

یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم

شعار ملی :
God, Nation, Revolution, Unity
خدا، ملت، انقلاب، وحدت
پایتخت : صنعا
بزرگ‌ترین شهر : صنعا
زبان رسمی : زبان عربی
نوع حکومت: جمهوری
رئیس جمهور : علی عبدالله صالح
نخست‌وزیر : علی محمد مجر
تاریخ وحدت : یمن شمالی و جنوبی ۲۲ مه ۱۹۹۰
مساحت : ۵۲۷۹۶۸
جمعیت ( برآورد ۲۰۰۸) : ‪۲۳٬۰۱۳٬۳۷۶ ‫
واحد پول : ریال یمن ( ‏YER )
یمن (به عربی: الجمهوریة الیمنیة) کشوری عربی است که در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه‌جزیره عربستان و در خاورمیانه واقع شده‌است، و پایتخت آن شهر صنعا است . یمن ۵۲۷٬۹۶۸ کیلومتر مربع وسعت دارد. یمن دارای دو ساحل مهم است، ساحلى غربی در کرانهٔ دریای سرخ و ساحلى جنوبی در کرانهٔ دریای عرب، همچنین دارای چند جزیره‌است که مهم‌ترین آنها: جزیره سقره در دریای عرب و جزیره حنیش در دریای سرخ است. یمن تا قبل از سال ۱۹۹۰ میلادی دو کشور مجاور بوده به نام‌های: جمهوری عربی یمن (یمن شمالی) و جمهوری دمکراتیک یمن (یمن جنوبی). در سال ۱۹۹۰ طی پیمانی این دو کشور با هم متحد شدند و جمهوری يمن بوجود آمد.
أما در سال ۱۹۹۴ جنگ خونینی بین دو طرف رخ داد، که سرانجام شمالیها بر جنوبیها چیره شدند و اتحاد پابرجا ماند.

محدودهٔ یمن

محدودهٔ یمن: از شمال عربستان سعودی، از جنوب دریای عرب، از مغرب ساحل دریای سرخ و از سمت مشرق به سلطنت عمان و دریای عرب محدود می‌شود.

یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم

تاریخ

یمن کشوری است در همسایگی عربستان که از زمان‌های قدیم موقعیت خاص داشته‌است. یمن از قدیم ناحیه‌ای آباد و خرم و با نعمت بسیار و دارای جنگل‌ها در نقاط کوهستانی و در نقاط دیگر نخلستان‌ها و باغ‌ها میوه گوناگون می‌باشد. داستان سد تاریخی اش که بنام سد مأرب مشهور است در کتب تاریخ ذکر شده‌است. در آن دوران کشور یمن «یمن السعید» (يمن خوشبخت) نامیده می‌شده‌است. در دوران باستان منطقه یمن قلمرو حکومت‌هایی همچون:
دولت قتبان، معین، سبا ،حِمیر، بوده‌است.

یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم

قلعه القاهرة (استان حَجّه )
با چیرگی ایران بر جنوب عربستان در سال ۵۹۸-۵۹۷ میلادی یمن نیز به‌وسیله شاهنشاهان ساسانی به تصرف ایران در آمد و تا ظهور اسلام تابع حکومت ایران بود. شَهرَب (ساتراپ) ساسانیان در کل منطقه جنوب عربستان ، باذان بود.
تا ظهور دین اسلام پس از مدتی اسلام در این سرزمین نفوذ یافت که عبدالله بن اسحاق بن ابراهیم یکی از حاکمان یمن در این دوران است .
همچنین در سال ۱۷۵۰ میلادی جزو قلمرو دولت عثمانی در آمد و با سقوط امپراتوری عثمانی ، در سال ۱۹۳۴ میلادی با انعقاد قراردادی با انگلستان به استقلال رسید.
سابقاً حکومت یمن در دست امیری بود که او را امام یمن می‌خواندند و او شخصاً کشور را اداره می‌کرد ولی از سال ۱۹۶۲ میلادی برابر ۱۳۴۱ شمسی به جمهوری تبدیل شد.

تقسیمات کشوری

کشور یمن به ۲۰ استان و یک محدوده پایتختی تقسیم شده‌است:

یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم

1. عَدَن
2. عَمران
3. اَبیَن
4. ضالع
5. بیضاء
6. حُدَیده
7. جَوف
8. مَهره
9. مَحویت
10. استان صَنعاء
11. ذَمار
12. حضرموت
13. حَجّه
14. إب
15. لَحِج
16. مأرب
17. رَیمه
18. صَعده
19. استان صَنعاء
20. شبوه
21. تَعِز
جزایر سوکوترا مهم‌ترین جزایر این کشور هستند.

اقتصاد

فراورده‌های عمده آن قهوه، دام، چوب‌های جنگلی، جو و گندم است.

فرهنگ

مردم یمن به حسب استعداد آب و خاکشان از تمام اقوام عرب پیشرفته تر بوده‌اند. پس از اقامت ایرانیان در یمن قبل و بعد از اسلام مردانی بزرگی در علم و ادب از این ناحیه پرخاستند.

اینترنت در یمن

یمن مدتی است خدمات رایگان اینترنتی در اختیار مردم قرار داده‌است. آمارها نشان می‌دهد بیش از هزار و پانصد کافی نت در مناطق مختلف یمن فعال است. کارشناسان می‌گویند با وجود افزایش کاربران اینترنتی ، یمن هنوز در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار عقب است و در بهترین حالت نمی‌توان انتظار داشت کاربران اینترنتی این کشور تا پایان سال 2009 به ۲۰۰ هزار مشترک برسد.

استان صعده

یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم

صعده به عربی ( محافظة صعدة ) است. استان صعده استانی است کوهستانی و در فاصلهٔ ۲۴۳ کیلومتری شمال پایتخت یمن صنعا واقع می‌باشد، وارتفاعش از سطح دریا ۲۲۶۱ متر می‌باشد. در دوران قدیم نام این شهر «جُماع» بوده‌است. ودر هزار سال گذشته به نام «صعده» خوانده‌است. این استان در حدود یمن به عربستان سعودی قرار دارد. جادهٔ آسفالته از صنعا تا اینجا پایان می‌یابد.

یمن، صعده و الحوثی ها (1) یمن را بهتر بشناسیم

راه صعده به صنعاء

جمعیت

جمعیت استان صعده در حدود ۷۱۳۱۰ نفر می‌باشد. مؤرخ وتاریخ نویس وشاعر «الهمدانی» می‌گوید که در صعده قصر مشیدی وجود داشته بود که از زیباترین بناهای آن دوران بود، اطاقهای زیبا وبا نقش ونگاری مخصوص وتزیین جباسی والواح عاج وشیشه‌های رنگارنگ ودر ودریچه‌های اطاق‌ها تزیین خاصی نموده بودند، آثار این کاخ هنوز در ضلع جنوبی شهر صعده کنونی به چشم می‌خورد.

شهر باستانی صعده

آثار وخرابه‌های شهر باستانی «صعده» در یک کیلومتری شمال شهر کنونی برجای مانده‌است، این شهر درپایهٔ کوه «تُلمُصّ» واقع بوده‌است. گویند ویرانی این شهر زیبا در اثر جنگی که در مابین دو نوهٔ الهادی بن یحیی الحسین و نوهٔ الحسن بن الناصر در قرن سوم هجری قمری رخ داده بوده ، واین شهر به طور کلی تخریب شده‌است. این جنگ در سال ۲۵۲ هجری قمری شروع و در سال ۳۳۰ هجری قمری پایان یافته‌است.

فرمانداری‌های صعده

استان صعده به پنج فرمانداری تقسیم شده‌است.
• فرمانداری سحار ، مرکز الُسنارة.
• فرمانداری جُماعه ، مرکز مَجر.
• فرمانداری خولان بن عامر ، مرکز ساقین.
• فرمانداری رازخ ، مرکز النظیر.
• فرمانداری همدان ، مرکز کِناف.

مشاهیر صعده

صعده دارای علماء ومحدثین افاضل و تاریخ نویسان ودانشمندان بوده‌است که از مشهورترین آنها نام می‌بریم:
• ابو عبدالله محمد بن ابراهیم بن مسلم البطال الصعدی (محدث).
• محمد بن عقبة بن علقمة.
• اسحاق بن وهب العلاف.
• محمد بن حمید الرازی.
• السماد بن سعید بن خلف

شهر صعده

شهر صعده شهری است کوهستانی از توابع استان صَعده در کشور یمن در شبه جزیره عربستان. این شهر در أقصی شمال پایتخت یمن صنعا قرار دارد. شهر صعده در حدود مرزی کشور عربستان سعودی واقع شده‌است، در این شهر باغها وکشتزارها ومحصولات زراعتی مانند: قهوه ، القات ، النیله ، و حبوب ، و بقولات در این شهر فراوان است و بیشتر ساکنانش به کشاورزی اشتغال دارند.
منابع سلسله مقالات یمن، صعده و الحوثی ها:
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)
خبرگزاری - ایکنا
خبرگزاری فارس
روزنامه کیهان
شبکه ایران
پنجره
سایت ساجد
ویکی پدیا
خبرگزاری قدس
شبکه العالم
القدس‎العربی
bashgah.net
alyamani.blogfa.com
mouood.org
ebtekarnews.com
sedayeshia.com
saharnews.ir
gharibreza.com
7eqlim.ir
edalatkhahi.ir
Khabaronline.ir
Islamtimes.org
rajanews.com
porsojoo.com
منبع:ماهنامه موعود سال ششم _ شماره 35





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.