توزیع قدرت جهانی
واقع گرایان دیگر خصوصا جان مرشایمر از واقع گرایان تهاجمی۔ تلاش می کنند تا این تغییر در اهداف را بر اساس جایگاه دولت در نظام بین الملل توضیح دهند....
دوشنبه، 27 خرداد 1398
نقش دین در نظام بین الملل
جدایی سکولاریستی بین سیاست و دین، پیامدهای زیادی برای سیاست بین الملل به همراه داشته است. همان طور که آنتونی مارکس استدلال کرده، جنگهای مذهبی...
دوشنبه، 27 خرداد 1398
دین و واقع گرایی
والتز، ساختار نظام بین الملل را به لحاظ اصل نظم دهنده ای تعریف می کند که تعداد واحدهای نظام، تفاوت های کارکردی و توزیع قدرت میان آنها را سازماندهی...
دوشنبه، 27 خرداد 1398
دین و روابط بین الملل
هانتینگتون با تعیین شکاف‌های تمدنی به لحاظ مذهبی، استدلال می کند که این مرزها خطوط اصلی تنش های آینده در عرصه روابط بین الملل را تعیین می کنند....
دوشنبه، 27 خرداد 1398
دین و بحث‌ سیاست
متون اصلی نظریه‌های روابط بین الملل به ندرت به دین اشاره دارند. بیشتر نوشته‌های معاصر درباره دین و سیاست بین الملل رویداد محور بوده و اغلب محدود...
دوشنبه، 27 خرداد 1398
ابن تیمیه و طرفداران‌ وی
روشهای عقلانی برای فهم عقاید ضرورت دارد معنای این سخن آن است که سلف، عقاید را درست درک نکرده و ادله آن را به طور کامل نفهمیده اند.
دوشنبه، 13 خرداد 1398
درسی از اشتباه هایدگر
دموکراسی و تکنولوژی بدون ارتقا تا سطح تفکر وجودشناختی و بدون درک نسبت این پدیدارها با سنت متافیزیکی، بشرانگارانه، خودبنیاد و سوبژه محور غربی...
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1398
الزامات سیاسی نقد متافیزیک (قسمت اول)
متفکران، فیلسوفان، شاعران و هنرمندان بزرگ در مسیرهایی نه مأنوس و آشنا بلکه کاملا تازه و ناشناخته گام برمی دارند. به همین دلیل است که آنان بزرگند...
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1398
الزامات سیاسی نقد متافیزیک (قسمت دوم)
نگاه متافیزیکی نوعی نگریستن به پدیدارهای اجتماعی و سیاسی از منظری بسیار بالاست تا آنجا که بسیاری از تمایزات و تفاوتها بی معنا می شود.
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1398
فردید و سیاست
نخستین نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که تفکر فلسفی به معنای عام آن، از آن نظر که تفکر فلسفی است، سیاسی نیست اگر چه با سیاست نسبت دارد....
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1398
اقبال لاهوری: تجدد خواه اندیشه اسلامی
علامه اقبال لاهوری که نام او همیشه بر تارک مسلمانان هندوستان می درخشد، نامی بسیار آشنا می باشد که زمزمه ی بیداری و تحول را برای جامعه ی خود به...
جمعه، 24 اسفند 1397
در راه تشکیل ایالات متحده‌ی شرق (قسمت اول)
ملت گرایی نژادی طبقات حاکم در جوامع شرقی، گذشته «پرافتخار» خود را در تاریخ شاهان و شرح فتوحات نظامی و اسارت اقوام دیگر می بیند درحالیکه ملت گرایی...
جمعه، 30 آذر 1397
در راه تشکیل ایالات متحده‌ی شرق (قسمت سوم)
در ادامه نفاق و خصومت میان اقوام خویشاند شرقی، طبقات حاکم محلی و مالکیت استعمارگران، مشترک المنافع اند و هر دو از استثمار مردم زحمتکش این سرزمینها...
جمعه، 30 آذر 1397
در راه تشکیل ایالات متحده‌ی شرق (قسمت دوم)
اقوام شرقی درست مانند افراد یک خانواده بزرگند که با وجود داشتن صفات فردی با یکدیگر خویشاوند بوده و علایق فرهنگی و اقتصادی و روابط معنوی و مادی...
جمعه، 30 آذر 1397
چرا به امر سیاسی بیندیشیم؟(قسمت دوم)
انسان‌شناسان با تفسیرهای پی‌درپِی تحول انسانی به عنوان راهی ارادی یا غیرارادی به سوی تجدد و دولت، توانسته‌اند به کمک گونه‌شناسی‌ها و نوعی نسبی...
چهارشنبه، 23 آبان 1397
چرا به امر سیاسی بیندیشیم؟ (قسمت اول)
از دهه‌ی 1980، مفاهیم قومیت و قوم جایگاه نخست را در انسان‌شناسی جهانی اشغال کرده‌اند. قوم، در قلب اخبار مربوط به مطالبات «نژادی» یا منطقه‌ای...
چهارشنبه، 23 آبان 1397
فاشیسم
فاشیسم یک نظام سیاسی است که در آن دولت تمام قدرت را در دست دارد. تمامی شهروندان بایستی در خدمت کشور و دولت باشند. یک دیکتاتور یا یکی دیگر از...
دوشنبه، 7 آبان 1397
شهرسازی و مدنیت اسلامی و نسبت آن با هویت ملی
متنی که مطالعه می کنید گفت و گوی دکتر موسی نجفی در مورد ویژگی ها و بایستگی های یک شهر اسلامی است.
يکشنبه، 25 شهريور 1397
نئولیبرالیسم؛ ایدئولوژی سرمایه‌داری دوران پست مدرن
«نئولیبرالیسم» که از نیمۀ دوم دهه ۱۹۷۰ میلادی به عنوان ایدئولوژی رسمی رژیم‌های سرمایه‌داری مدرن، مطرح و صاحب نفوذ گردید، امروزه به عنوان یک خطر...
سه‌شنبه، 13 شهريور 1397
ویژگی‌های نئولیبرالیسم
نئولیبرالیسم که بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان ایدئولوژی جدید جایگزین مکتب لیبرال دموکراسی شد، به عنوان یکی از ظالم ترین مدافع امپریالیسم واقع...
دوشنبه، 12 شهريور 1397