مسیر جاری :

دانشگاه و نوانديشي علمي
يكي از وظايف مهم دانشگاهها عبارت است از نو انديشي علمي. مساله ي تحجر، فقط بلاي محيطهاي ديني و افكار ديني نيست، در همه ي محيطها، تحجر، ايستايي...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نو انديشي، جوهره تفكر ديني
نوآوري به معني ابتكار، ابداع و در مواردي نيز به معني بدعت گذاري است. نوآوري ريشه در ادراك دارد و در اثر ديدن اشيا و پديده ها از زاويه هاي نو...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نوانديشي ديني و روش شناسي آن (2)
نوانديشي و پيشرفت در علم پديده اي اتفاقي و تصادفي نيست؛ افرادي همچون ابن سينا، نيوتون و... به طور تصادفي ظهور نكرده اند. براساس آنچه در فلسفه...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نوانديشي ديني و روش شناسي آن (1)
نوانديشي به معناي بازانديشي در افكار و ديدگاههاي ديگران، به منظور دستيابي به آرا و نظريههاي جديد در حوزة دين و معارف ديني ممكن و بلكه ضروري...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (6)
وي در تفليس با زبان و ادبيات روسي آشنا مي شود و بسياري از اثار اروپايي که به زبان روسي ترجمه شده بود را مطالعه مي نمايد ، در اثار وي را افرادي...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (4)
فتحعلي آخوند زاده از اولين روشنفکراني است که در مواجهه با دنياي جديد سعي دارد به چگونگي تمدن غرب و چرائي وضع ايران بپردازد . وي اگر چه در خانواده...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (5)
وي فردي برخوردار از اموزش مدرن و از روشنفکراني است که به مسئوليت سياسي حتي صدر اعظمي دست يافت . آدميت در مورد وي مي نويسد وي قبل از رسيدن به...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (2)
روشنفکري از مفاهيم مناقشه برانگيزي است که دست يابي به تعريف جامعي از آن بسيار دشوار مي باشد . خصوصاً وقتي از مصاديق آن سخن به ميان مي آيد، مناقشات...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (3)
با ملاحظه انديشه هاي متفکرين و از جمله مارکسيست ها عوامل اقتصادي را نمي توان به عنوان معياراصلي تقسيم طبقاتي روشنفکران پذيرفت در حالي که آموزش...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (1)
اين مقاله سعي دارد ضمن توجه به مدرنيته سياسي ، فهم روشنفکران ايراني را از آن ، بررسي نمايد و بر اين فرض استوار است ، از آنجايي که جوامع اروپايي...
پنجشنبه، 4 دی 1393

روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (4)
در طول سال هاي پس از جنگ جهاني اول، تفکر مضطرب اروپايي، در صدد پاسخگويي به بحراني برآمد که در بنيان وجود آدمي (انسان اروپايي) پديدار گشته بود....
پنجشنبه، 4 دی 1393

روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (3)
وقوع جنگ هاي صليبي اروپاييان را با جهان خارج از خود آشنا ساخت. جهاني که به لحاظ تمدني در وضعيتي يکسر دگرگون به سر مي برد و ارتباط با آن پهنه...
پنجشنبه، 4 دی 1393

روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (2)
مطالعه تاريخ تمدن غرب اين بينش را به ما مي دهد که دريابيم، روشنفکري نيز نظير بسياري از پديده هاي ديگر، نخستين بار در يونان باستان ظهور کرد. بنابراين...
پنجشنبه، 4 دی 1393

روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (1)
روشنفکري و سياست پيوندي تنگاتنگ و ديرينه را با هم يدک مي کشند. اين مقاله در صدد است تا ضمن بازتعريف مفهوم روشنفکري، ارتباط بين اين مفهوم و سياست...
پنجشنبه، 4 دی 1393

جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (4)
حامد الگار يکي ديگر از کساني است که در کتاب دين و دولت در ايران؛ نقش علما در دوره قاجار(1) درباره عالمان شيعه به بحث و بررسي پرداخته است. هرچند...
پنجشنبه، 4 دی 1393

جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (3)
عبدالهادي حائري يکي ديگر از محققان تاريخ و انديشه معاصر است که به بحث رويارويي انديشه گران اسلامي با دو رويه تمدن بورژوازي غرب پرداخته است. وي...
پنجشنبه، 4 دی 1393

جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (2)
دکتر علي شريعتي يکي ديگر از نويسندگاني است که بخش هاي قابل توجه نوشته ها و گفته هاي وي درباره روحانيت شيعه به ويژه در خصوص نسبتي است که اين جريان...
پنجشنبه، 4 دی 1393

جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (1)
از دو سده پيش تاکنون، بنا به دلايلي چند، تاريخ نگاري معاصر ايران، بيشتر با خامه جريان روشنفکري رقم خورده است. اين جريان، به گونه اي به تبيين...
پنجشنبه، 4 دی 1393

نظريه توحيد بي تشبيه و تعطيل
مسئله شناخت خدا و صفات او و رابطه ي اين صفات با ذات ربوبي همواره دغدغه ي فکري و موضوع پژوهش و تحقيق فيلسوفان و متکلمان بوده است. عده يي در بحث...
پنجشنبه، 4 دی 1393

قضا و قدر از ديدگاه سيد جمال الدين اسدآبادي
بعضي از عقايد فردي از افکار فرد سرچشمه مي گيرد، ولي در کردار خارجي اثر آن، از خوب و بد، تشخيص داده مي شود يا بر نفس اثر خود را باقي مي گذارد....
دوشنبه، 1 دی 1393
گروه بندی
برگزیده ها
تازه های مقالات
شرح مضامین دعای روز اول ماه مبارک رمضان
اولویتهای وقف با توجه به نیازهای روز جامعه
نقش هوش مصنوعی در توسعه و مدیریت وقف
چگونه واقفان را با هوش مصنوعی برای مدیریت موقوفات آشنا نماییم؟
نقش هوش مصنوعی در حفظ و ارتقای بهره وری موقوفات
اهمیت وقف در حوزه فناوریهای نوین و حمایت از شرکتهای دانشبنیان
موانع و چالشهای بکارگیری هوش مصنوعی در ایران
موانع و چالشهای سازمان اوقاف در بکارگیری هوش مصنوعی
وظایف سازمان اوقاف در بکارگیری هوش مصنوعی برای ترویج فرهنگ وقف
شرح قرآنی دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان