ابوالمجد مجدود بن آدم سنايي غزنوي
« در تاريخ ادبيات فارسي، وقتي مي گوييم، « شعر قبل از سنايي و شعر بعد از سنايي » خواننده ي اهل و آشنا، تمايزي شگرف ميان اين دو مرحله، احساس مي...
شنبه، 23 اسفند 1393
تأملي در خاموشي از ديدگاه حکيم سنايي
سلوک عرفاني اساساً مبتني بر رياضت هايي است که سالک را آماده ي پذيرش موهبت وحدت مي کند که همانا گذشتن از کثرات و به يگانگي رسيدن است. معرفت؟ حق...
شنبه، 23 اسفند 1393
انتقادهاي سنايي به تصوف و انتقادهاي وارده به تصوف سنايي
قرن پنجم و ششم، دوره اي است که کمتر شاعري از انتقادات سخت اجتماعي برکنار مانده و از اهل زمانه شکوه نکرده يا از آنان به زشتي نام نبرده باشد. اين...
شنبه، 23 اسفند 1393
سنايي غزنوي و نقد صوفيه
تصوّف نيز همچون ساير مسلک ها همواره در معرض نقد و بررسي قرار داشته است. اين نقدها يا از بيرون حوزه ي تصوف و يا از درون آن صورت گرفته است. آنان...
شنبه، 23 اسفند 1393
شيوه هاي داستان پردازي سنايي
سنايي در ساخت و پرداخت داستانهاي حديقه، از شيوه هاي گوناگون داستان پردازي سود جسته است. به طوري که در مطالعه ي داستانهاي او، گاهي با گونه ي ابتدايي...
شنبه، 23 اسفند 1393