اسحاق لوریا و مکتب او (2)
درباره‌ی شخصیت لوریا خوشبختانه ویتال با دقت صدها ویژگی شخصی جزئی او را یادداشت کرده است که از مهر و نشان غیرقابل تردید اعتبار و سندیت برخوردارند....
يکشنبه، 7 آذر 1395
اسحاق لوریا و مکتب او (1)
مکتب قبالا پس از تبعید از اسپانیا، دستخوش تغییر و تحولی کامل شد. فاجعه‌ای به این وسعت، که یکی از شاخه‌های اصلی قوم یهود را ریشه کن کرد، به هیچ‌وجه...
يکشنبه، 7 آذر 1395
نظریه‌ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (4)
ما در کتاب زُهر، همان آمیزه‌ی عجیب گرایش‌های عرفانی و اسطوره‌ای را در تفسیر ماهیت شرّ می‌یابیم. پیروان اولیه‌ی مکتب گنوسی مسیحی و یهودی در قرون...
شنبه، 6 آذر 1395
نظریه‌ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (3)
برخی از این نمادهای اسطوره‌ای نمونه‌ی بسیار خوبی از جاهایی که تفکر اصیل یهودی به صورت پایداری با عناصر اسطوره‌ای ابتدایی آمیخته شد، در اختیار...
شنبه، 6 آذر 1395
نظریه‌ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (1)
به طور کلی، نظام عرفانی زُهر را باید به طور کامل در مقابل نظام اکنون شناخته شده‌ی ابوالعافیه دانست. آن تعالیم باطنی برای جذبه‌ی برگزیدگان حول...
شنبه، 6 آذر 1395
نظریه‌ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (2)
در میان اوصاف نمادینی که درباره‌ی ظهور خدا در مظاهرش وجود دارد، باید توجه خاصی به آن وصفی که بر مفهوم «عدم» عرفانی تکیه دارد، کرد. از نظر عارف...
شنبه، 6 آذر 1395
پاسخ به مسئله شر در الهیات زرتشتی
مساله شر امروزه در فلسفه دین به عنوان اشکالی بر وجود خدا مطرح شده است و پاسخ های مختلفی در مورد آن ارائه شده است. این مقاله نشان می دهد که دقیقا...
شنبه، 6 آذر 1395
درباره‌ی کتاب زهر و مؤلف آن (5)
بدیهی است همان‌طور که نمی‌توان بدون تحقیق کامل و دقیق به این سؤال پاسخ داد که زُهر، به عنوان اثری ادبی، چه وقت و چگونه نوشته شد، حل این معما...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
درباره‌ی کتاب زهر و مؤلف آن (2)
بسیاری از واژه‌ها در زُهر معنای خاص خود را دارند که در هیچ گویش گفتاری آرامی نمی‌توانسته‌اند چنین معنایی داشته باشند. مطالعه‌ای درباره‌ی روشی...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
درباره‌ی کتاب زهر و مؤلف آن (3)
سرانجام ما به مسئله‌ی مهم منابع ادبی که نویسنده از آنها استفاده کرده است، می‌رسیم. در اینجا نیز انسان تحت تأثیر یکنواختی تصویر قرار می‌گیرد....
پنجشنبه، 4 آذر 1395
درباره‌ی کتاب زُهر و مؤلف آن (1)
در سال‌های بلافاصله پس از سال 1275 میلادی، زمانی که ابراهیم ابوالعافیه در ایتالیا، در حال تبیین تعالیم قبالای مبتنی بر مکاشفه‌ی خود بود، در جایی...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
ابراهیم ابوالعافیه و نظریه‌ی آیین قبالای مکاشفه‌ای (3)
ابوالعافیه برخلاف عرفای قبالای معاصر خود که نظریه‌ی خویش در باب درک صفات الاهی را «طریق سفیراها» می‌نامند، روش خود را «طریق اسماء» می‌نامد. تنها...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
ابراهیم ابوالعافیه و نظریه‌ی آیین قبالای مکاشفه‌ای (1)
از سال 1200، کم‌کم عارفان قبالا به عنوان یک گروه عرفانی مشخص ظاهر می‌شوند. با آنکه هنوز به لحاظ تعداد چشمگیر نبودند، در عین حال در بسیاری از...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
ابراهیم ابوالعافیه و نظریه‌ی آیین قبالای مکاشفه‌ای (2)
اکنون سعی می‌کنم یکی یکی نکات اصلی نظریه‌ی عرفانی وی در باب رسیدن به جذبه و الهام مکاشفه‌ای را از چند منظر به طور مختصر توصیف کنم. تمام عرفای...
پنجشنبه، 4 آذر 1395
واژه‌نامه‌ی عبری
واژه‌نامه‌ی عبری
دوشنبه، 1 آذر 1395
فهرستِ موضوعیِ آیاتِ کیفریِ تورات
فهرستِ موضوعیِ آیاتِ کیفریِ تورات
دوشنبه، 1 آذر 1395
فرهنگ اصطلاحات و واژه‌های یهودیت
اسرائیل در چند معنا به کار می‌رود: 1. نام دیگر یعقوب؛ 2. قوم اسرائیل که از نسل دوازده فرزند یعقوب‌اند؛ 3.سرزمین اسرائیل یا ارض مقدس (Eretz Yisrael)...
دوشنبه، 1 آذر 1395
گاه‌شمار تحولات حقوق یهودی
مرجع اصلی این گاه‌شمار، مدخل History در دایرة‌المعارف جودائیکا (ج 8) است. در این گاه‌شمار وقایع عمومی‌ای نیز که بر تحولات حقوق یهود تأثیر داشته‌اند...
دوشنبه، 1 آذر 1395
آیات حقوقی تورات
در این پیوست آیات حقوقی تورات به ترتیب کتاب مقدس شماره شده‌اند. به دلایل گوناگونی از موضوعی کردن این آیات دوری کرده‌ایم. منبع این پیوست عبارت...
دوشنبه، 1 آذر 1395
بت دین و قاضیان
بِت دین (در جمع: باتّه دین) که در لغت به معنای «خانه‌ی دادرسی» است، در منابع حاخامی به جای دادگاه یهودی به کار رفته است. در دوران جدید معمولاً...
جمعه، 28 آبان 1395