مسیحیت در امپراتوری روم
در اولین دهه‌های ظهور مسیحیت، رومیان چندان توجهی به آن نداشتند؛ زیرا آن را فرقه‌ای یهودی می‌دانستند، نه دینی جدید. در این دوره، مسیحیان بیشترین...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
پیدایش کلیسای مسیح
«کلیسا» از واژه یونانی «Ecclesia» و به معنای «انجمن شهروندان» است و در عهد جدید، در اصل، به معنای «جمهور مؤمنان به مسیح» به کار رفته است که معادل...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
آغازین مراکز مسیحیّت
آغاز شکل‌گیری و ایجاد امت مسیحی و کلیسا در شهر اورشلیم بود. اورشلیم مرکز دیانت یهود نیز بود و معبد بزرگ سلیمان در آن قرار داشت. این شهر از سال...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
جدایی مسیحیت از یهودیت
مریم یک یهودی بود و عیسی (علیه السلام) نیز یهودی زاده شد و به اعتقاد مسیحیان، تا پایان عمر زمینی خویش نیز به یهودیت پای بند بود. اجتماع اولیه‌ی...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
پیدایش کتاب مقدّس مسیحیان
کتاب مقدس مسیحیان مجموعه‌ای از نوشته‌های کوچک و بزرگ است که توسط نویسندگان متعددی نوشته شده و در یک مجموعه‌ی واحد گرد آمده است. این کتاب از دو...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
میلاد کلیسای مسیحی
عده‌ای واقعه پنطیکاست را «میلاد کلیسای مسیح» خوانده‌اند؛ زیرا این روز را باید سر آغاز شکل‌گیری امت مسیحی، و تبلیغ و تبشیر پیام عیسی (علیه السلام)...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
پولُس و مسیحیّت
بدون پولس، تاریخ مسیحیت را نمی‌توان فهمید. او بی‌تردید شخصیت دوم دنیای مسیحی است. بحث از او صرفاً بحث از یک شخص نیست؛ زیرا پولس مرحله‌ای از تاریخ...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
رسولان مسیح چه کسانی هستند؟
به دلیل معجزات و سخنان تأثیرگذار عیسی (علیه السلام) افراد بسیاری به او ایمان می‌آوردند؛ اما دوازده نفر از آنان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
پیام‌آور مسیحیّت
تقویم مسیحی را با علامت «AD» نشان می‌دهند که مختصر «Anno Domini» به معنای «در سال خداوند» است. بر اساس این تاریخ‌نگاری، مسیح در سال اول میلادی...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
بستر پیدایش مسیحیت
عیسی (علیه السلام) در سرزمینی ظهور کرد که هر چند یهودی‌نشین بود؛ اما یکی از ایالات امپراتوری بزرگ رومِ آن روزگار به حساب می‌آمد. پیام عیسی (علیه...
دوشنبه، 23 اسفند 1395
زمان زرتشت
چون از زردشت پیامبر ایرانی كه وجود او به وسیله‌ی وجود امت او یعنی زردشتیان معلوم است در حد مأخذ قدیمی تاریخی یونانی و رومی و بابلی به وضوح ذكر...
دوشنبه، 20 دی 1395
تاریخ زرتشت
این عنوان دفعات بیشمار در مجلات علمی و كتب مستشرقین ثبت شده و بحث‌های بی‌پایان در این موضوع به عمل آمده است. مقصود از «تاریخ» در اینجا زمان زندگی...
دوشنبه، 20 دی 1395
حسیدیسم: آخرین مرحله‌ی عرفان یهودی (2)
اما من جلوتر از افکار خود حرکت می‌کنم. بگذارید لحظه‌ای به این سؤال برگردیم که حسیدیسم به چه معناست و به چه معنا نیست. دو چیز در مورد این جنبش...
يکشنبه، 7 آذر 1395
حسیدیسم: آخرین مرحله‌ی عرفان یهودی (1)
در بسط و گسترش عرفان یهود هیچ دوره‌ای به اندازه‌ی آخرین دوره‌ی آن، یعنی جنبش حسیدی، تا این اندازه به طور کامل در ادبیات عرفانی توصیف نشده است....
يکشنبه، 7 آذر 1395
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (3)
این سؤال باقی می‌ماند که چرا و چگونه قبالاهایی که تحت تأثیر جنبش شبتای قرار گرفتند، حامل اندیشه‌هایی شدند که آنها را در تعارض کم و بیش آشکارا...
يکشنبه، 7 آذر 1395
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (4)
این نظریات که نقطه‌ی آغاز خود را سرنوشت این مسیح و به طور کلی مسئله‌ی نجات در نظر می‌گیرند، به تدریج به دیگر حوزه‌های اندیشه‌ی دینی گسترش می‌یابند،...
يکشنبه، 7 آذر 1395
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (1)
بسط و گسترش عرفان یهود از هنگام خروج از اسپانیا به بعد فوق‌العاده یکنواخت و بدون جریان‌های مخالف بوده است. تنها یک خط سیر اصلی وجود دارد. وقایع...
يکشنبه، 7 آذر 1395
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (2)
به نظر من واقعیاتی که تاکنون به طور خلاصه در این سخنرانی مطرح کرده‌ام خاستگاه‌ها و جریان جنبش شبتای را به طور چشمگیری روشن می‌سازد. اکنون که...
يکشنبه، 7 آذر 1395
اسحاق لوریا و مکتب او (4)
نظر و عمل دعا و نیایش عرفانی، بخش باطنی مکتب قبالای لوریانی است، یعنی آن بخش از آن که مختص مقرّبان و برگزیدگان است. با وجود این، به موازات این...
يکشنبه، 7 آذر 1395
اسحاق لوریا و مکتب او (3)
به موازات این تصور از فرآیند کیهانی، ما دو مفهوم عرفانی مهم دیگر می‌یابیم. لوریا آنها را در قالب زبان اسطوره‌ای جسورانه، و شاید گاه و بی‌گاه...
يکشنبه، 7 آذر 1395